Ikke OT! Lejon elsker fløde - ?
Fra : Siri

Dato : 17-07-07 22:55

Kære venlige katte-venner
Som bekendt er dejlige Herakleion - kaldet Leise eller Lejon - flyttet
ind for ret så nylig.
Han er vant til at få lidt fløde 9 hver dag c kl 12 (han er ude fra det
jyske land, hvor der stadig er dem, der spiser middagen kl 12 - det var
smadderhyggeligt med en tur hjem helt uden om minder og gl. sorg).
Men jeg ved jo godt, at katte som oftest ikke tåler laktose.
Ikke desto mindre labber den lille tynde EXO glad sin fløde i sig!
Han er så tynd, så jeg gav ham lidt fløde 18, og det smagte tydeligvis
endnu bedre - pist væk
Hvad er jeres (venlige og viise katte-erfarne) erfaringer om katte og
fløde-tolerance?
Lejon leise er 8 år, og fløde-vant flødeskæg
Når han nu tåler det (?) - eller er det til skade på sigt?
Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør vænne ham af med det?
Tak til alle jer, der tager jer tid til venlige svar og øser af års
erfaring - bravo
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : gitte

Dato : 18-07-07 05:38

> Når han nu tåler det (?) - eller er det til skade på sigt?
> Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør vænne ham af med det?

Så vidt jeg ved er der ingen laktose i fløde.

Jeg har bl.a. en svigersøn som ikke kan tåle almindelig mælk, men godt kan
tåle flødeprodukter.

gitte

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-07-07 10:29

In news:QMOdnWg0LLfcBADbnZ2dnUVZ8vidnZ2d@giganews.com,
gitte <gitte@gotoheaven.dk> typed:

> Så vidt jeg ved er der ingen laktose i fløde.
>
> Jeg har bl.a. en svigersøn som ikke kan tåle almindelig mælk, men
> godt kan tåle flødeprodukter.
>
> gitte

Du har fuldkommen ret Gitte. Jeg har også lige undersøgt det, og der
er kun laktose i mælk. Jeg har hidtil troet at det var i alle
mælkeprodukter. Så er der jo ingen problemer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 19-07-07 17:23

> [...]
> kun laktose i mælk. Jeg har hidtil troet at det var i alle mælkeprodukter.

Holdt, stop!
Der er skam laktose i fløde, der er bare mindre end der er i mælk.
Jo federe fløde, jo mindre laktose. Smør indeholder stort set ingen laktose
og surmælksprodukter er har også et lavt laktoseniveau...

Det vil sige, at fløde 38% er bedre for katten end fløde 18% hvis man
udelukkende ser på laktoseindholdet.

Personligt ville jeg vælge at droppe den godbid og erstatte den med noget
mere katteegnet, men hvis det endelig skulle være, så blev fløden erstattet
med kattemælk der er helt laktosefri.

CH

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-07-07 17:40

In news:f7o342$ciu$1@newsbin.cybercity.dk,
C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:
> [...]
> ingen
> laktose og surmælksprodukter er har også et lavt laktoseniveau...

Ja, jeg opdagede det bagefter. Det var fordi jeg efter Gittes svar
googlede på laktose, og i de første par links stod der kun, at
laktose findes i mælk, men lidt længere nede stod der at også
mælkeprodukter i det hele taget indeholdt laktose. Så jeg havde
alligevel en smule ret i mit første svar til Siri.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-07-07 06:19

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er jeres (venlige og viise katte-erfarne) erfaringer om katte og
> fløde-tolerance?

Harald her er også vild med fløde(skum). Han fik da lidt ind i mellem, bare
sådan en skefuld, i starten da han kom her, så der kunne komme lidt huld på
ham. Nu sker det da, at han får tiltusket sig noget, men ellers får han a38
i stedet for, hvad han lader til at være godt tilfreds med.
Jeg har nu ikke observeret dårlig mave pga. fløden.
alt med måde selvfølgelig...

Nu er Kongen også ved at være liiiiige lidt lovligt godt i stand, jeg havde
ham på vægten sammen med min søn, for at veje ham sådan cirka..den siger 6
kg!! (han vejede 3,4 første gang jeg havde ham til dyrlægen!) hrmmmm.. han
er nu ikke tyk som sådan, men i god foderstand..GG.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-07-07 10:14

In news:Dfqdnd0c8co3pwDbnZ2dnUVZ8v2vnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:
> [...]
> tydeligvis endnu bedre - pist væk
> Hvad er jeres (venlige og viise katte-erfarne) erfaringer om katte

Hej Siri.

Jeg har også tidligere troet at man absolut *ikke* måtte give katte
fløde. Jeg tror såmænd ikke at det ligefrem skader katten. Jeg gav
da mine tidligere katte kaffefløde med vand og det kunne de godt
li'. Når jeg havde pisket flødeskum fik de da også gerne en lille
smule.

Det der ligger i det er, som du ganske rigtigt skriver laktose.
Kattene mangler det enzym der kan nedbryde laktosen som jo er
mælkesukker. Det kan give en kraftig diarré, så hvis Lejon får
diarré kan det godt være fløden. Nogle giver deres katte piskefløde
hvis de mangler lidt sul på kroppen, og ude på landet står kattene
jo gerne i kø for at komme til når der bliver malket, så jeg ville
ikke betænke mig på at fortsætte med en smule fløde når han nu så
godt kan li' det.

Det kan da være at der er andre i gruppen som har decideret dårlige
erfaringer med fløde, men jeg er af den overbevisning at det "kun"
kan give diarré hvilket jo selvfølgelig også er ubehageligt nok for
en lille missemave .

Fra : Denise

Dato : 18-07-07 15:18

Tove Krieger wrote:
> [...]
> erfaringer med fløde, men jeg er af den overbevisning at det "kun"
> kan give diarré hvilket jo selvfølgelig også er ubehageligt nok for

Jeg giver ikke mine misser mælkeprodukter, for det har de aldrig været vant
til. En tidligere kat jeg havde synes jeg var for tynd, så den gav jeg
piskefløde og hold da op en tynd mave den fik, det var virkelig synd.

Men der er katte der kan tåle både det ene og det andet, og kaffefløde med
vand vil jeg tro de fleste kan tåle. Hvis den får tynd mave, så kan den ikke
tåle det, men giftigt er det jo ikke. Og som NP skriver, surmælksprodukter
tåles godt, hvis man ellers kan få kræene til at spise det, f.eks. A38, det
vil vores heller ikke tsk tsk

--
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 18-07-07 12:46

Siri skrev:
> [...]
> Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør vænne ham af med det?
> Tak til alle jer, der tager jer tid til venlige svar og øser af års

Der er også laktose i fløde, men af en eller anden grund gør det højere
fedtindhold, at det meget sjældent giver problemer.
Surmælksprodukter tåles også godt som regel.

Niels Peter

P.S. Ligner han en løve, siden han hedder Lejon?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-07-07 20:11

"Niels Peter Hansen" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
..
> Surmælksprodukter tåles også godt som regel.
>
> Niels Peter
>
> P.S. Ligner han en løve, siden han hedder Lejon?

hej Niels Peter
Siri har vist travlt for tiden, så nu får du lige et link til hendes album
www.dk.fritid.dyr.kat, hvor du kan beundre "løven"

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1472&folder=1453&limit_start=0&limit_user=15

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 19-07-07 23:29

> hej Niels Peter
> Siri har vist travlt for tiden, så nu får du lige et link til hendes album
> [...]

Tusind tak alle kære kattevenner for råd, tips, og henvisninger -
ja, jeg har travlt: Belle har heldigvis et par 'bejlere'..... Så nu
håber og be'r jeg til, at det falder i hak med det optimale hjem!
I dag besøgte jeg hende (feriepasning), og hun trængte til frisk vand og
børstning - hun havde endda en stor fed knot ved halen! Nyt godt hjem
tiltræng's.....

Nå, det var fløden og laktose:
Jeps, jeg læste faktisk i 'Kat(t)egorier's artikel om ernæring, at der
er laktose i fløde, og var inde om Arlas hjemmeside for at se, hvad de
har af laktosefri produkter - ikke meget, desværre.
Lejonskatten tåler fint sin fløde, slet ingen diarré eller dårlig mave
(jeg har opgraderet fra kaffefløde 9 til madlavningsfløde 18 (?) ), da
han jo er lovlig tynd.
Men han guffer glad af den perser-mad, som Gia blev for trind af (og
træt af) plus diverse spændende kvali-prøver og så lidt god
katte-dåsemad med perserfoder drysset på..... Ikke hver dag, så han
bliver vant med det. Men vi skal da ha ham tilbage i god
hankatte-kampvægt!
At jeg så lige så stille gearer alt det ned, når han begynder at trunde
sig, det vil så også give vand i fløden efterhånden.
Han er så taknemmelig en kat at have, der er bare no probs med ham.
Han har sin egen profiltekst, og der er forklaring på bl a navnet.

Og så er jeg helt i koma - her til aften gik Gia helt fredeligt hen
til ham og snusede næse med ham - næsemøz fra ellers hvæse-Gia!
De bliver venner.... Jeg glæder mig... det var det rigtige....

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-07 11:35

Siri wrote:

> [...]
> hen til ham og snusede næse med ham - næsemøz fra ellers hvæse-Gia!
> De bliver venner.... Jeg glæder mig... det var det rigtige....

Hej søde Siri

Hvor lyder det godt at dine to braknæser trives sammen

Ang. madlavningsfløden, skal du ikke give ham det, da der er tilsat mel til
madlavningsflæde. Prøv istedet piskefløde..
Arla har lavet en laktosefri letmælk, har set den i Kvickly i Århus (Bruuns
Galleri). Den er i 1.liters kartoner og koster 14.95.

Ellers prøv at købe noget kattemælk i dyrehandlen eller ved dyrlægen, det er
også laktosefri.

Hvis du synes piskefløde måske er lige fed nok kan du jo komme en anelse
vand (eller mælk) i for at fortynde det lidt.
JEg synes da han skal fortsætte med det, når han er så glad for det, og fint
tåler den smule laktose der er i fløden.

Mange hilsener fra Louise
--
Og Buster, der er fuld af energi, men ikke gider lege med slaven...
De to fine drillepinde jeg kom hjem med for 3 uger siden er begge ødelagte

Fra : Siri

Dato : 20-07-07 20:01

> [...]
> Og Buster, der er fuld af energi, men ikke gider lege med slaven...
> De to fine drillepinde jeg kom hjem med for 3 uger siden er begge ødelagte

Tak for de gode råd, Louise, det vil jeg prøve. Godtnok nyder Lejon sin
fløde, og selvom han er i super-fin-form for sin alder, så vil jeg da
være sikker på, at han lever sundt og helsebringende her hos mig - så
han bliver mindst dobbelt så gammel som nu
Og her til aften - de leger! Det er skønt - Lejon har taw'et på damer,
også på en sky ene-pige: Tålmodighed skal der til, og kommunikation.
Opdrætteren roste ham netop for at være en blød mand, og det er lige i
øjet - alletiders glimt
Jeg bruger megen tid på at maile om Belle, så derfor har jeg ikke fået
givet lyd - men dobbelt potedask til legeglade Buster herfra, og ave til
hans slave

Fra : Ragna

Dato : 21-07-07 08:20

Siri skrev:
>Og her til aften - de leger! Det er skønt - Lejon har taw'et på damer,
>også på en sky ene-pige

Hvor er det dejligt at høre!
Som jeg tit har sagt, så er én kat dejlig og skøn at have, men to katte
sammen er bare helt uimodståelige.
Her er vi nået så vidt, at 6-årige Fufu bliver liggende og kæler videre i
sengen, selv om næsten 1-årige Piv hopper op i fodenden.
I begyndelsen gik den store, fordi den lille tit masede sig ind på ham, men
nu skiftes de til at opfordre til leg og tummel.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-07 12:00

In news:sr2dnZjaroEjeALbnZ2dnUVZ8tGqnZ2d@giganews.com,
> [...]
> hvæse-Gia!
> De bliver venner.... Jeg glæder mig... det var det rigtige....

Hej Siri.

Det lyder vel nok dejligt at de er blevet venner. Han er nu også en
dejlig og rar mis at se på ham "flødeskægget". Det glæder mig
meget, at Gia ikke skal gå alene mere når du ikke er hjemme.

Jeg håber også at Belle får et nyt (og godt) hjem nu. Hvem kan dog
stå for så stor en skønhed ? Jeg kan godt forstå hvis du er lidt
skuffet over de mennesker hun er hos nu. De egner sig vist ikke til
kæledyr. Det tager jo kun et minimum af tid at sørge for frisk mad
og vand til en kat. Jeg krydser fingre for den lille charmetrold

Jeg skal passe min datters hankat Sofie i næste uge, hvor de drager
til Sverige i en hytte. Godt at vi kun bor ca. 200 m. fra hinanden,
så han kan blive hjemme. Det betyder meget for en kat. Jeg er som
sædvanlig nervøs for at der skal ske noget med ham medens de er væk,
for han har epilepsi - heldigvis sjældne anfald - men alligevel. Nå,
hvorfor dog tage sorgerne på forskud, der sker sikkert ikke noget.
Han skal blive sørget godt for og få en masse kæl, så han ikke føler
sig så alene.

De bedste hilsener og kram til både dig og "braksnuderne"

Fra : Siri

Dato : 20-07-07 20:49

> Tove Krieger skrev:
> Hej Siri.

> Det lyder vel nok dejligt at de er blevet venner. Han er nu også en
> dejlig og rar mis at se på ham

--- Jeps han er skøn - tak for komplimenten

> Jeg håber også at Belle får et nyt (og godt) hjem nu. Hvem kan dog
> stå for så stor en skønhed ?
--- Kryds fingre - jeg tror, at jeg har fundet den rigtige blandt de
forbløffende få, der har meldt sit.

> [...]
> kæledyr. Det tager jo kun et minimum af tid at sørge for frisk mad
> og vand til en kat. Jeg krydser fingre for den lille charmetrold

-- De har været vant til ude-hus-katte, og aner ikke, hvad en sart lille
Belle har brug for - og næsten intet har de villet ofre på hende - jo,
jeg er også skuffet.>

> [...]
> hvorfor dog tage sorgerne på forskud, der sker sikkert ikke noget.
> Han skal blive sørget godt for og få en masse kæl, så han ikke føler

---krydser fingre! Sofie en hankat?
Hvis Belle flytter ind til den dame, som så hende i dag - så mister jeg
hende ikke, for hun bor i Valby! Jeg skal besøge hende på mandag - så må
vi se... Uh jeg håber! For så kan jeg ferie-passe hende

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-07 21:46

In news:f-OdnS3jl_AsjDzbnZ2dnUVZ8vmdnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:

> Sofie en hankat?

Ja søde det gør han da, det ved du da godt. Det er nævnt både i min
og i min datters profil på hjemmesiden. Hun hedder Lone.

> [...]
> jeg hende ikke, for hun bor i Valby! Jeg skal besøge hende på
> mandag - så må vi se... Uh jeg håber! For så kan jeg ferie-passe

Ja, så må vi jo begge håbe. Jeg under den lille, at hun vil få det
rigtig godt i resten af hendes liv. Håber også, at du melder
tilbage så snart du kan, hvordan det er gået på mandag.