Bortløben kat :-(
Fra : Andy Dufresne

Dato : 15-07-07 10:06

Vores kat er løbet væk.

Den har gjort det en enkelt gang før, hvor den var væk i ca. 2½ dag. Og
så kom den noget forhutlet hjem.

Den er nu væk på 4. døgn. Jeg har været rundt ved alle veje i området,
og kan ikke se at den ligger nogen steder. Der er vel ikke andet at
gøre end at vente, MEN, hvor lang tid kan de være væk?

/Andy

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 10:27

"Andy Dufresne" <covershare@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke se at den ligger nogen steder. Der er vel ikke andet at gøre end
> at vente, MEN, hvor lang tid kan de være væk?

Indekat eller udekat ?
Vi har en kat, der ofte er væk i 1 uge-14 dage af gangen. Hun er lige kommet
hjem efter, at vi ikke har set hende i 1½ måned, så nu er hun altså lige
blevet indekat lidt.
Vores 4 andre katte er hjemme dagligt.

Jeres kat skal nok dukke op igen. Du kan evt. lige tjekke med naboer, at den
ikke er lukket inde i garage / udhus et eller andet sted.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Andy Dufresne

Dato : 15-07-07 10:40

Buffy formulerede søndag:
> [...]
>
> Jeres kat skal nok dukke op igen. Du kan evt. lige tjekke med naboer, at den
> ikke er lukket inde i garage / udhus et eller andet sted.

Tja, kan være lidt svært at svare på. Den går ind og ud som den vil. -
Så vel lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 11:25

"Andy Dufresne" <covershare@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja, kan være lidt svært at svare på. Den går ind og ud som den vil. - Så
> vel lidt af hvert!

Ja, ja- det gør vores også, men det er så det jeg mener med udekat- altså,
at den har adgang til, at komme ud.

Katte kan godt være hjemmefra i nogen dage, især her i sommermånederne.
I har forhåbentligt ingen større veje, med meget trafik i nærheden ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Andy Dufresne

Dato : 15-07-07 12:01

Buffy tastede følgende:

> [...]
>
> Katte kan godt være hjemmefra i nogen dage, især her i sommermånederne.
> I har forhåbentligt ingen større veje, med meget trafik i nærheden ?

Hvad mener du med i nærheden?? - Vi har større veje i området, men har
været ude at kigge på vejene, uden at finde den.

Fra : gitte

Dato : 15-07-07 12:29

--

Jeg havde engang en kat der var smuttet ind i en fodertransportbil, vognen
skulle efter besøg hos os til Nyborg. Katten kom til Nyborg fra Ringeområdet

Du behøver ikke at bekymre dig før efter en uges tid. Det er ialt fald den
tid mine godt kan finde på at være væk her i sommerperioden.

En venlig hilsen fra
gitte
http://flexit-design.dk
http://afrodites.dk
http://gitte.deviantart.com/
http://www.webmusen.dk/

Fra : Webdog

Dato : 15-07-07 20:01

"gitte" skrev..

> [...]
> den ved egen hjælp .. hvordan den kunne finde tilbage fortalte hun ikke.

Fantastisk! Happy ending.
Jeg læste om en familie i California, USA som skulle flytte til New York.
Da de skulle rejse gav de deres kat til naboen, da de af en eller anden
grund ikke ville/kunne have den med til New York.
Kort efter flyttede kattens nye ejere nordpå til USA's vestkyst.
Jeg kan ikke huske hvad staten hed.
Jeg tror der var gået tre år da katten "hoppede ind af vinduet hos dens
tidligere ejere i New York"
Det er lang tid siden jeg har læst denne historie.
Det betød for katten blandt andet en lang vandring over et ugæstfrit
bjergområde.
Hvordan den har kunnet finde frem til sin familie flere tusind kilometer væk
fra et nyt hjem er et mysterium.
Hvores katte tager også på strejfe-ture og kommer hjem efter lang tid.
Hvad de foretager sig, og hvor de er, spekulerer vi over.:)

Fra : S. Hansen

Dato : 16-07-07 07:46

On Sun, 15 Jul 2007 11:06:04 +0200, Andy Dufresne
<covershare@gmail.com> wrote:

> [...]
>og kan ikke se at den ligger nogen steder. Der er vel ikke andet at
>gøre end at vente, MEN, hvor lang tid kan de være væk?

Jeg ville godt nok bekymre mig, specielt når man ved at over 10% af
alle katte omkommer i en trafikulykke årligt. !!!!

Det er desuden tilligemed ulovligt at lade sin kat strejfe. Ens kat
skal til enhvertid opholde sig på eget.

Steen

Fra : Andy Dufresne

Dato : 16-07-07 08:07

S. Hansen tastede følgende:

> [...]
> alle katte omkommer i en trafikulykke årligt. !!!!
>
> Det er desuden tilligemed ulovligt at lade sin kat strejfe. Ens kat

Jeg har selvfølgelig også gjort hvad jeg kunne. Jeg har belært katten
om, at den skal holde sig på vores matrikel. - Det er hvad jeg
lovpligtigt skal, og det er gjort!

Jeg er sandelig da også bekymret, men kan jo ikke gøre andet end at
lede ved vejene. - Og har endnu ikke fundet noget der.

Fra : S. Hansen

Dato : 16-07-07 10:05

On Mon, 16 Jul 2007 09:06:36 +0200, Andy Dufresne
<covershare@gmail.com> wrote:

>S. Hansen tastede følgende:

>Jeg har selvfølgelig også gjort hvad jeg kunne. Jeg har belært katten
>om, at den skal holde sig på vores matrikel. - Det er hvad jeg
>lovpligtigt skal, og det er gjort!

Loven kræver helt specikt at DU sikre dig at din kat ikke forlader din
matrikel, og gør katten det alligevel er det dit ansvar, så det er
altså ikke nok at belære din kat om dette, du skal vitterligt sikre
dig at din kat ikke forlader din egendom.

Prøv evt at se

lov om mark og vejfred.

steen

Fra : Andy Dufresne

Dato : 16-07-07 16:22

S. Hansen kom med denne ide:

> [...]
> altså ikke nok at belære din kat om dette, du skal vitterligt sikre
> dig at din kat ikke forlader din egendom.

En kat er et vildt dyr, og derfor ansvarsfri!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-07-07 17:07

Andy Dufresne skrev
>En kat er et vildt dyr, og derfor ansvarsfri!<

Der tager du fejl, vildkatten er uddød for mange år siden, de katte vi har i
DK er tamkatte og derfor hører de ind under Mark og vejfredsloven, hvilket
du vil opdage hvis du læser loven, katte er nævnt op til flere gange.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Andy Dufresne

Dato : 16-07-07 17:24

Marianne Hellemose har bragt dette til os:
> [...]
> DK er tamkatte og derfor hører de ind under Mark og vejfredsloven, hvilket du
> vil opdage hvis du læser loven, katte er nævnt op til flere gange.

1: Kattye nævnes én gang på siden.
2: Læser man lidt ere finder man:

Katte er omfattet af den objektive erstatningsregel § 3, stk. 1, i
mark- og vejfredsloven.
Det betyder at katteejeren skal erstatte skader, katten laver på andres
grund ved at ødelægge afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige
hegn eller vandløb, eller oprode eller sammentræde jordbunden. Det
samme gælder de skader katten laver på et andet husdyr (jf. lovens § 3,
stk. 1, 2. pkt).
Det betyder, at den skade, som katten laver på andres grund skal
erstattes, også selv om man ikke bebrejder ejeren, at det er sket.
Det er sjældent at katte laver skader på andres grund af den type, der
er nævnt ovenfor, men det er værd at være opmærksom på.

Med andre ord, på planter, hegn og jord, men IKKE på ting, eller hvis
katten er skyld i en ulykke.

Fra : .:M:.

Dato : 16-07-07 18:41

Andy Dufresne wrote:
> 1: Kattye nævnes én gang på siden.
> 2: Læser man lidt ere finder man:
> Med andre ord, på planter, hegn og jord, men IKKE på ting, eller hvis
> katten er skyld i en ulykke.

Jeg håber at du finder din kat.
Og lad være med at lade dig gå på af de hysteriske idioter, der hver gang
himler op om Mark- og Vejfred og ikke formår at tilgodese kattens tarv..
Katte har det bedst fritløbende (muligheden herfor) og fritløbende katte har
langt færre adfærds- og urenlighedsproblemer.

Fra : Kate

Dato : 16-07-07 19:35

".:M:." <dont.even@bother.net> wrote in

> [...]
> tilgodese kattens tarv.. Katte har det bedst fritløbende
> (muligheden herfor) og fritløbende katte har langt færre adfærds-

Ja, man skulle jo nødigt gøre noget for at højne kattens status. Lad
den endeligt genere andre mennesker så vi kan være sikker på at den til
enhver tid vil blive jaget og myrdet og tortureret, det har den jo
fortjemt.

(Der kan forekomme en anelse ironi i ovenstående)

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-07-07 08:54

Kate wrote:
> [...]
> den endeligt genere andre mennesker så vi kan være sikker på at den til
> enhver tid vil blive jaget og myrdet og tortureret, det har den jo

Det er nu engang kattens natur at gøre som det passer den...
dyrelivets egen lille anarkist :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : S. Hansen

Dato : 20-07-07 09:16

On 20 Jul 2007 07:54:00 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det er nu engang kattens natur at gøre som det passer den...
>dyrelivets egen lille anarkist :)
>
>// Hans

Det er jo også derfor loven siger at du skal holde katten på eget, så
den ikke genere andre

Steen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-07-07 20:16

..:M:. skrev
<Og lad være med at lade dig gå på af de hysteriske idioter, der hver gang
himler op om Mark- og Vejfred >

Ja og kan man ikke forsvare sine meninger sagligt, kan man jo altid bruge
skældsord.

Og jeg vil da gerne for 87'ende gang spørge dig om de "påstande" du
tidligere er kommet med, men aldrig har svaret på.

Du plejer at skrive at katte IKKE hører under Mark og vejfred, hvorfor er
de så nævnt i loven ?????

Hvordan kan det være at org. der har arbejdet med katte/dyr i mange flere
år, end du har levet, siger det modsatte, er du klogere end dem, eller ved
du noget de ikke ved ????

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-07-07 00:04

> Hvordan kan det være at org. der har arbejdet med katte/dyr i mange flere år,
> end du har levet, siger det modsatte, er du klogere end dem, eller ved du
> noget de ikke ved ????

Ja.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-07-07 07:00

Andy Dufresne skrev
< Ja >

Ja men så synes jeg da at du skulle dele det med os, kom med nogle links og
henvisninger til det, jeg har forgæves bedt M om det samme i flere år, når
man er så påståelig bør man vel osse kunne dokumentere sine påstande.
--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Heidi

Dato : 16-07-07 18:45

Blot et indspark fra siden. Loven er fra 1953, hvor mange husmandssteder
havde husdyr, som i svin, køer, høns mv. gående på deres parceller/haver.
Disse dyr brød af og til ud af og ind og spiste naboens afgrøder.
Loven blev - efter min bedste vidende - lavet for at afgøre stridigheder
desangående. Og da katte dengang også var at finde i hobetal på
gårde/husmandssteder, gjaldt loven også dem (omend de jo ikke som sådan æder
afgrøder). Siden er kattens status ændret, og husmandssteder ligeså...så på
mange måder er der her tale om en - i nutidens øjne, tale om en forældet
lov, der nu bruges af mennesker der har problemer med katte.
Der er heldigvis kommet mere styr på kattebestanden i Danmark, omend det
stadigvæk er et problem med "overproduktion" af katte i Danmark.

Jeg benægter ikke der kan være problemer med katte, såvel som med andre
kæledyr.
Det er i mine øjne også et problem der ikke skelnes mellem privatejede
katte, og fritlevende, da der er talt om to forskellige problematikker.

Jeg vil anbefale man kontakter Kattens Værn, relevant kommune og politikreds
såfremt man har problemer med katte. Der tolkes vidt forskelligt fra
kommune/politikreds til kommune/politikreds.

Det er iøvrigt utroligt at vi i DK har en lov ang. hunde, men ingen
specifikt om katte. Derfor kan jeg kun opfordre til man bakker op om
initiativer om en kattelovgivning.

Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : S. Hansen

Dato : 17-07-07 08:03

On Mon, 16 Jul 2007 19:45:09 +0200, "Heidi" <notvalid@outoforder.com>
wrote:

> [...]
>specifikt om katte. Derfor kan jeg kun opfordre til man bakker op om
>initiativer om en kattelovgivning.
>
>Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Uanset hvornår loven er fra er den stadigvæk gældende, men jeg tror at
vi er mange der ønsker en kattelov ligesom der er en hundelov.

Det eneste der vil rigtigt løse problemet med løsgående katte er hvis
katteejeren skal gribe til pungen for de skader deres kat laver. i
samme grad som hundeejeren til enhver tid kan holdes ansvarlig for de
skader en hund laver er det. I dag næsten umuligt at få dømt en
katteejer for de skader deres kat forvolder.

Min erfaring er desværre at det eneste en katteejer forstår er når man
smider kapitel IV $14 stk 2 i hovedet på dem.

At mange katteejere tilligemed ignorere at < 10% af alle katte dræbes
årligt i trafikken, løber mig koldt ned af ryggen.

Den kommune jeg bor i afliver med jæven mellemrum "vilde" katte så vi
har kun problemet med fritgående katte.

Steen

Fra : S. Hansen

Dato : 17-07-07 07:51

On Mon, 16 Jul 2007 18:24:17 +0200, Andy Dufresne
<covershare@gmail.com> wrote:

> [...]
>er nævnt ovenfor, men det er værd at være opmærksom på.
>
>Med andre ord, på planter, hegn og jord, men IKKE på ting, eller hvis

Hvorfor ikke bare læse den første linie i første patagraf.

Den siger det hele, og vælger man at efterleve den, er der ingen grund
til at læse resten.

Men vælger du ikke at efterleve dette skal jeg da gerne fremhæve
Kapitel IV $14 stk 2

Så bliver problemet da ret hurtigt løst, desværre er det den forkerte
som i givet fald skal betale prisen, for sin ejers manglende
ansvarsfølelse og mangel på omtanke.

Steen

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-07-07 13:22

In news:mn.82227d77642d8e94.75115@gmail.com,
Andy Dufresne <covershare@gmail.com> typed:

> [...]
> at
> lede ved vejene. - Og har endnu ikke fundet noget der.

Hej Andy.

Jeg synes ikke at du skriver noget om hvorvidt din kat er kastreret.
Fertile hankatte kan godt bevæge sig meget langt fra hjemmet, ofte
adskillige km.

At du har ledt *ved* vejene er ikke en garanti for at du kan finde
den, hvis den er blevet påkørt. I mange tilfælde kan en kat godt
blive påkørt, for derefter at styrte ind i den nærmeste have eller
buskads og gemme sig. Jeg oplevede det sidste år, da en kat løb ud i
en forankørende bil (bilisten havde enten ikke set den, eller valgte
*ikke* at stoppe).

Katten styrtede ind i en indkørsel og da jeg stoppede min bil, løb
min datter (som jeg havde med) ind, og fandt den. Hun løb med den i
favnen hen til vores dyrehospital som paradoksalt nok kun lå ca. 50
meter væk. Den var desværre død da hun kom derhen. Jeg skriver ikke
dette for at gøre dig ked af det, men vil blot fortælle dig hvad der
kan lade sig gøre.

Har du prøvet at gå ud på vejen og slå på dens madskål henad dens
spisetid om aftenen, det kan muligvis lokke den frem. Jeg har også
flere gange rådet til, at man kan alliere sig med børn i området mod
at love dem en dusør hvis de finder katten. Børn kan godt li' at
lege detektiver, og vil jo blive pavestolte hvis de finder den.
Fortæl dem hvor du bor, og vis dem et billede at katten, hvis du har
et.

Håber det bedste for dig og din kat. Det er så kedeligt når de
bliver væk, og man ikke ved hvad der evt. kan være sket dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Andy Dufresne

Dato : 16-07-07 22:15

Tove Krieger tastede følgende:
> [...]
>
> Håber det bedste for dig og din kat. Det er så kedeligt når de bliver væk, og
> man ikke ved hvad der evt. kan være sket dem.

Tak for dit svar. Jeg er klar over, at det ikke er nogen garanti, at
den ikke ligger ved vejene, men det er jo det eneste jeg kan gøre.

Den med børnene vil jeg lige overveje, det lyder faktisk som en
udemærket idé.

Fra : Siri

Dato : 17-07-07 21:03

> [...]
> den ikke ligger ved vejene, men det er jo det eneste jeg kan gøre.
>
> Den med børnene vil jeg lige overveje, det lyder faktisk som en

Hej Andy
Nu er jeg ked af, at jeg ikke har overkommet at følge med i denne
tråd... Men der har været en del om det samme, også på det seneste, og
de tråde kan du med fordel læse.
Bl a om et vennepar af mig, der, da deres misling havde været væk i 10
dage, satte opslag med foto op overalt.... Og det gav pote
Og så for at give dig et praj om, at der er nogle enkelte 'brådne kar'
inde omkring gruppen, der benytter enhver lejlighed til at slå andre i
hovedet med deres kæphest om, hvad loven siger ang. udekatte.
Desværre ofte med nøjagtig den samme "debat" til følge - og det har
desværre fået mange af de rare, katte-kloge "gamle rotter" til at søge
andre græsgange! Ærgerligt - derfor har mange af os efter moden
overvejelse smidt bøllefrøene i et reelt eller selvbestaltet kill-filter.
Efter den seneste ballade med S. Hansen læser f eks jeg konsekvent ikke
længere hans indlæg. Han lytter ikke, men skælder ufølsomt ud på folk,
der lige har mistet deres kære kat i trafikken.
Personligt tør jeg ikke have udekatte.
Vi har skabt et samfund med altfor mange store firhjulede, motoriserede
maskiner, der rammer meget hårdt, når de kommer fræsende. Og alt for
mange mennesker er ikke i stand til at administrere de mange hestekræfter.
Derfor - og sammenholdt med mine boligforhold - har jeg valgt
katteracer, der er kunstigt fremavlet til ikke at gide rende og hoppe
nogen steder (Perser og Exotic). Vi lever meget civiliseret og kunstigt,
og derfor er det sin sag at holde "naturkatte", hvor der er
motorkøretøjer i nærheden.
Så ignorer du roligt ballademagere som S. Hansen, og iværksæt
eftersøgning af din dejlige kat.
Toves katte-kærlige råd er værd at lytte til - siger een, der var newbie
sidste sommer
Med venlig hilsen
Siri og de to kunst-(s)katte
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winnie

Dato : 17-07-07 21:22

"Siri" skrev

> Og så for at give dig et praj om, at der er nogle enkelte 'brådne kar'
> inde omkring gruppen, der benytter enhver lejlighed til at slå andre i
> hovedet med deres kæphest om, hvad loven siger ang. udekatte.

Den ene kæphest er vel lige så god som den anden?

- Winnie

Fra : Siri

Dato : 17-07-07 22:30

> Den ene kæphest er vel lige så god som den anden?
>
> - Winnie

Jeps Winnie - bare man ikke bruger kæphesten til at slå på andre med -
især ikke dem, der ligger ned - af sorg over at have mistet en kat.
Hver sin venlige! kæphest
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar