Jeg passer kat for en...
Fra : Peter T.

Dato : 11-07-07 10:44

Fik katten kl 18 i mandags. Lige siden har den ligget under sofaen og er
umulig at drive frem. Dens adfærd fik mig til at læse en pæn sjat tråde
her i gruppen, og jeg kan forstå, at det er meget normalt, da katte
tilsyneladende er meget territoriale og kan være skræmte ved nye
omgivelser.
I aftes begyndte den så at hvæsse kløer i sofaen, hvor efter jeg stille
kradsebrædtet hen ved siden af sofaen. Men det hjalp ikke rigtig, så i dag
har jeg altså båret den ud i køkkenet med kradsebrædt, madskåle, tæpper
osv.. Resultatet er, at den nu gemmer sig bag køleskabet! Køkkendøren er
lukket, så den ikke kravler ind under sofaen og flænser den op.

Men den skal være her 5 dage mere, så hvad gør jeg? :|

--
Jeg vil hellere, jeg vil hellere... Jeg vil meget meget hellere ha' en

STAR!

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-07-07 12:06

In news:Xns996A777C29FE1muh@130.225.247.90,
Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> typed:
> [...]
> kravler ind under sofaen og flænser den op.
>
> Men den skal være her 5 dage mere, så hvad gør jeg? :|

Jeg tror at du må indse, at der ikke er så meget at gøre. Den er
sikkert meget skræmt, fordi den er væk fra sine vante omgivelser,
det er ikke lige noget katte bryder sig om. Hvis du kan holde den i
køkkenet er det sikkert det bedste. Det er jo "kun" for 5 dage
endnu, og på så kort tid tror jeg ikke at den vænner sig til at være
hos dig, så du må vist bide tænderne sammen og holde ud til den
bliver hentet. De fleste katte er helt utrolige vanedyr.

Du kunne jo evt. prøve med lidt godbidder, og se om den vil op til
dig og ligge og blive nusset, det kan måske berolige den lidt, så
den opdager at du ikke er "farlig". Held og lykke med resten af
tiden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter T.

Dato : 11-07-07 12:46

Tove Krieger udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> dig og ligge og blive nusset, det kan måske berolige den lidt, så
> den opdager at du ikke er "farlig". Held og lykke med resten af

Hehe takker. :) godbidderne er prøvet og den vil kun lige nappe til
tørfoderet. Af underlige årsager vil den kun drikke vand fra en rindende
vandhane, og jeg kan praktisk talt ikke se om den også drikker af
vandskålen.

Øv... Jeg er ellers glad for katte, da de er bløde og nuttede. Så jeg
havde set frem til, at den skulle gå på min mave og boble på dynen. ;)

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-07 12:53

In news:Xns996A8C21F33B0muh@130.225.247.90,
> [...]
> Så
> jeg havde set frem til, at den skulle gå på min mave og boble på

Det kan du meget nemt komme ud over. Du anskaffer dig da bare en
(eller 2) af slagsen, der er *så* mange små søde misser, der sikkert
hellere end gerne vil boble på din dyne, du vil aldrig fortryde det.
Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden min lille hunkat.

Fra : .:M:.

Dato : 11-07-07 16:40

Du kan forsøge dig med Feliway Spray. Det virker afstressende på nervøse
katte bl.a., men det er dyrt, hvis du ikke lige kender een, du kan låne lidt
af.

Hvis du har tid, kan du campere i køkkenet i nogen timer med en god bog.
Sørg for at være meget rolig, ingen hurtige bevægelser eller uro, tal til
katten med en meget blid stemme og forsøg dig med godbidder uden at presse
katten. Efter et par omgange eller 4, når katten har "lært" at du ikke er
farlig, så plejer de fleste forsigtigt at komme frem..

Fra : Bjarne

Dato : 12-07-07 11:44

Peter T. skrev:
> [...]
> lukket, så den ikke kravler ind under sofaen og flænser den op.
>
> Men den skal være her 5 dage mere, så hvad gør jeg? :|

Det er en god øvelse i kommunikation med kropssprog og tålmodighed og
venlig og beroligende stemme. Prøv ganske langsom at få kontakt med den
lille, vis, at du er en ven, vær opmærksom på kattens reaktioner.

Nogle katte er meget påvirkelige af, hvordan man taler til dem.

Så kommer det helt sikkert ganske langsomt, men hvor langt det når på 5
dage, kan man aldrig vide.

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 12-07-07 14:45

> [...]
> venlig og beroligende stemme. Prøv ganske langsom at få kontakt med den
> lille, vis, at du er en ven, vær opmærksom på kattens reaktioner.

Hej Peter
De fif, jeg har læst mig til, og som har virket fint for mig, er som
følger:
1: Lad være med at stirre katten i øjnene - det betyder vrede/angreb.
Blink langsomt til den - kig væk - blink til den (du skal misse med
øjnene - så ved vi, hvor det udtryk kommer fra, for sådan gør en venlig
kat) - luk øjnene lidt.
2: Gør dig lille. Jo mindre, du syner, jo mindre farlig.
3: Lad være med at stikke hånden frem først. En kat, der vil slås (bl.
a.) vil slå med poten først. Katte, der vil hilse på hinanden, stikker
hovedet frem for at snuse næser. Stik hovedet frem, stille og roligt, og
er katten ikke vidskræmt, så vil den komme frem for at snuse høfligt
igen. Lad evt din mund stå let åben, katten vil så snuse til din ånde.
4: Katten vender nu bagdelen mod dig. Det er hilse-adfærd, klø den blidt
på ryggen og ovenfor halen.
Og så er der jo gæstevenskabs-"trick" nr 1: Byd på noget godt at spise -
det kan vi alle lide.
Ovenstående har fået selv de mest sky katte til at tø op - og det er da
skønt, når man kan gøre en bange kat tryg og glad.
Feliway er godt, men det koster også. Alle pengene værd, jo da, hvis
katten er utryg og møblerne bliver flænset. Nogle katte kan også lide
baldrian-dråber, også kaldet "katte-parfume". Det er det ikke, men dryp
lidt på en tøjmus eller en klud, og lad mis snuse til det. Kan den lide
det, så snuser den, og triller sig i det og leget med kluden - og senere
vil den måske gerne kæle, den slapper ialtfald af.
Held og lykke - spørg gerne igen.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Peter T.

Dato : 13-07-07 07:44

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Men den skal være her 5 dage mere, så hvad gør jeg? :|

Supertak for alle svar. Den begyndte at blive social, da jeg fik
kvindeligt bekendtskab på besøg foregårs aften (den bor i forvejen hos to
kvinder...). Og det har hjulpet en hel del, da den nu render rundt og
undersøger ting. :)

Et andet problem!

Der står et kradsebrædt ved siden af sofaen. Men sofaen, som er betrukket
af noget vævet stof, tiltrækker dens opmærksomhed! HJÆLP!? Hvad gør jeg
så her?

Fra : Siri

Dato : 13-07-07 08:28

> [...]
> så her?
> Jeg vil hellere, jeg vil hellere... Jeg vil meget meget hellere ha\' en

Du stepper ned i nærmeste super-biks og køber en rulle store, klare
affaldssække (eller bare de alm. sorte, hvis du ka holde ud at se på
dem) plus noget tape og evt sikkerhedsnåle.
Så ruller du sække ud og sætter op på alle flader, hvor der ikke må
kradses. Jeg har dem på det nederste af døre, klemt fast i øverste
skuffe af mit chatol, og på siden af min sofa - nemlig der, hvor jeg
ikke har et stort vatteret tæppe henover (gør det til no prob hvis der
spildes eller kradses, for sådan et ekstra betræk kan jo bare behandles
med glycering mod kaffe, rødvin, cola etc og vaskes - kradses det i
laser, så er et nyt billigt).
Op med plastsække med tape eller sikkerhedsnåle - nul krads, og så vil
den gå til sit kradsetræ for fulde gardiner
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

PS Og så må du vist hellere købe et par Star i Brugsen, at nyde efter
fuldendt slid - det er ligefør katten vil komme frem og hygge, når du
endelig kan slappe af

Fra : Peter T.

Dato : 13-07-07 10:32

Siri udviste en rettidig omhu og skrev:

> Op med plastsække med tape eller sikkerhedsnåle - nul krads, og så vil
> den gå til sit kradsetræ for fulde gardiner

Eerrhm.. Det lyder lidt omstændigt. ;)

> PS Og så må du vist hellere købe et par Star i Brugsen, at nyde efter
> fuldendt slid - det er ligefør katten vil komme frem og hygge, når du
> endelig kan slappe af

Yes. Jeg skal have købt en håndfuld til i aften inden jeg smutter på MoJo
og hører gedigen blues! :)

Fra : Peter T.

Dato : 13-07-07 10:34

> Eerrhm.. Det lyder lidt omstændigt. ;)

Ej, jeg tror sgu jeg skruer 4 kroge op i loftet og løfter sofaen op i dem!

Fra : Siri

Dato : 13-07-07 15:28

> Ej, jeg tror sgu jeg skruer 4 kroge op i loftet og løfter sofaen op i dem!
STAR!

Harh!
Pjat med dig, det er piece of shortcake, frem med plastsække og tape
(eller sikkerhedsnåle), og så er der bare kradsesikret på Montanaen,
eller hvad du nu har af fine sager, der ikke tåler krads

Fra : Peter T.

Dato : 13-07-07 15:36

> [...]

> (eller sikkerhedsnåle), og så er der bare kradsesikret på Montanaen,
> eller hvad du nu har af fine sager, der ikke tåler krads

Skal jeg så proppe katten i plastsækken med sikkerhedsnåle i? :) Just
kidding. Sofaen er nu pakket ind i tæpper og det har vist hjulpet.