Vores to hunkatte markerer og tisser uheld~
Fra : Anette Riisager

Dato : 07-07-07 12:54

Vi har to hunkatte, den ældste er ca. 3 år og den yngste bliver snart 1
år. De er begge to steriliseret. Vi fik den yngste kat sidste år i
november og i starten var der selvfølgelig lidt knurren fra den ”gamle”,
som nok lige skulle vænne sig til den nye. Men efter den første periode
er det ellers gået fint. For ca. 1 måned siden begyndte vores ældste kat
så at markere – altid det samme sted – hun ”strintede” på
computerskærmen. Altså ikke en stor pøl – bare lige en markering. Det
har hun gjort en del gange nu. Det nye der så er begyndt at ske inden
for den sidste uge er, at den yngste kat (som bliver 1 år til august) er
begyndt at tisse rundtomkring i huset. Og til forskel fra den ældste kat
er der ikke kun tale om en markering her, hun tisser ”rigtigt”. Hun har
gjort det i sengen et par gange, på køkkengulvet og på et tæppe.
Kattebakken er ren – og de kommer også begge ud hver eneste dag. I
køkkenet har vi for nylig givet dem en ekstra madskål og vandskål – så
de ikke skal spise af den samme. Vi ved ikke hvad vi ellers skal gøre –
og det er jo heller ikke det samme de gør?

Håber nogen kan hjælpe (-:
Anette

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-07-07 13:28

In news:DJ6dnbtrnvEi4xLbRVnygAA@giganews.com,
Anette Riisager <riisager2000KATTE@BAKKEhotmail.com> typed:
> [...]
> nylig givet dem en ekstra madskål og vandskål - så de ikke skal
> spise af den samme. Vi ved ikke hvad vi ellers skal gøre - og det

Det kan faktisk skyldes en del ting. Lige fra sygdom og stress til
nye katte i kvarteret, forandringer i hjemmet, forkert kattegrus og
til sidst dårlige vaner.

Der kan være tale om bl.a. urinvejssygdomme, som jo kan behandles
med antibiotika. I det tilfælde skal du så lige vende problemet med
dyrlægen.

Det kan også skyldes at de ikke bryder sig om det mærke kattegrus du
bruger, så det kan du da prøve at skifte og se om det hjælper. Du
skriver at bakken er ren, så det kan altså ikke være det. Jeg har en
lille hunkat som aldrig har været urenlig, men jeg har fundet ud af
at sætte en ekstra kattebakke i et lille "hundehus" i kattegården,
og den benytter hun også meget. Så prøv at sætte en eksta bakke op
et sted.

Det kan være manglende aktivering, det tror jeg dog næppe er
tilfældet når de også kan komme udenfor. Er der sket forandringer i
hjemmet af den ene eller anden slags ? Katte vil helst have at
alting skal være som "det plejer".

Jeg sender lige et link til netdyredoktor, der står en del om emnet.

http://www.netdyredoktor.dk/sw4099.asp

Der blive også foreslået syntetiske dufthormoner (feromoner) d.v.s.
"Feliway" som kan købes i både sprayflasker og en dims til at sætte
i lyskontakten. Her er også lige et link der fortæller lidt om det:

http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/

Håber for dig at problemet bliver løst. Jeg havde selv det samme
problem med en af mine tidligere kastrerede hankatte. Det løste jeg
ved at lægge sølvpapir de steder hvor han tissede. De kan ikke lide
at træde på sølvpapir. Det hjalp faktisk, så det kan da være at det
måske også kan bruges af dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 12-07-07 19:59

> [...]
> gjort det i sengen et par gange, på køkkengulvet og på et tæppe.
> Kattebakken er ren – og de kommer også begge ud hver eneste dag. > Håber

Tove har været godt inde om det hele, og stress, fysisk (sygdom - hen
til dr dyr) eller psykisk (?? tænk efter) betyder meget.
Fra viise Hanne Engermann (www.mega-mco.dk) ved jeg, at katte godt kan
lide at tisse på plastic, så bred ikke plastic ud.... Og katte tisser
ikke, hvor de spiser, så læg lidt tørfoder, der, hvor hun plejer at tisse.
Først og sidst ville jeg dog tjekke med en erfaren dr dyr med forstand
på katte, for det er en klassiker, at oplever katten smerter ved at
tisse - på bakke eller andetsteds - så tror den, at det er stedet og
vælger nye steder
Hvor i landet bor du, mht valg af dyrlæge - tjek evt på produktsiden.
Og spørg igen, hvis det er
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette Riisager

Dato : 25-07-07 16:26

Hej

Og tusind tak for jeres svar - faktisk så er det gået godt de sidste uger.

Dog har jeg lige netop idag været ude at vaske lidt tis op på det ene
badeværelse - men ellers har vi faktisk haft over 14 dage uden "uheld".
Derfor håber jeg også at det ikke er fysisk - jeg ville jo mene, at der
ikke er noget fysisk galt, når det er gået så godt i lang tid. ... men
som sagt - så er det jo lige sket igen idag.

Faktisk har vi talt med en dyrlæge, som ikke mente, at det lød som en
sygdom. Så nu vil jeg vist lige vente og se hvordan det går den næste tid.

Tak for svar om med venlig hilsen (-: Anette

Anette Riisager
- Tøm kattebakken ved privat svar