Hjælp min "inde" kat (burmeser) er ved at ~
Fra : Stina & Brian

Dato : 05-07-07 22:14

Hejsa ...

Håber der er en eller flere der har nogle erfaringer i vil dele ...

Vi har to vidunderlige Burmeser misser som nu er ca 8 år gamle ..
"Stoffer" og hans søster "Tulle"..

De har siden vi fik dem været vidunderlige og enormt kælne og
uadskildelige -

Begge er neutraliseret.

De er inde katte - vi bor i ejerlejlighed med lukket "gård have" hvor
de indimellem kom ud samt kom ud i opgangen "når de stak af" ... men
for ca 1-2 år siden begyndte han katten "stoffer" at te sig underligt
hvis de begge var ude så jagtede han hun katten og det endte i hvæsen
og knurren. Som de ALDRIG før havde gjort af hinanden...og sådan har
det været noget tid de kan ikke være ude sammen - og senere er det
også galt bare han har været ude så er der ballade når han kommer
ind ...??

Men jeg syntes at jeg har kunne fornemme en mere og mere "stresset"
adfærd hos ham ... han går konstant til døren og mjauver ... virker
rastløs og nok lidt "stresset" ....

Det skal sige at kattene har fået enormt meget opmærksomhed de første
3 år af deres liv da havde vi ikke børn ..siden hen er der kommet 2
børn til på henholds vis 4 år og 1år ..

Så det er klart der er ikke den samme tid til leg og kælen mere .. men
hun katten virker normal nok .. så jeg ved ikke om det kan spille
ind...

Men idag da vi kom hjem var der hår totter flere forskellige steder og
ikke nok med det der var også urin ... og de har aldrig før tisset
nogen steder ..

Dog har vio også på det seneste konstateret at "Stoffer" strintede
rundt omkring i kælderen hvis han er sluppet ud ...

Det er virkeligt så sørgeligt for jeg aner ikke mine levende råd ...
overvejer om vi skulle komme af med dem til nogle der havde bedre tid
til dem ... men jeg holder jo også rigtigt meget af dem ..
men på det sidste er stoffer blevet mere og mere en "stress faktor"
som man let bliver irriteret på og det er enormt synd for ham - for
han er jordens dejligste og mest kælne, og mest godmodige kat !!!

Jeg har også hørt fra nogle venner at deres katte som også er vokset
op sammen bare pludselig ved 5-6 års alderen ikke kunne være sammen
mere ? men det var 2 hankatte ...

Any way jeg håber nogen kan give nogle råd erfaringer videre ...

Tak

Fra : .:M:.

Dato : 05-07-07 23:39

Stina & Brian wrote:
> Hejsa ...
>
> Håber der er en eller flere der har nogle erfaringer i vil dele ...

Start med at købe en Feliway diffuser og en evt. spray. Sæt den i
stikkontakten i det rum, han opholder sig mest i. Der er ingen garanti for
at det virker, men det kan anvendes med god effekt på *nogle* katte. Det er
individuelt, så man kan kun finde ud af det ved at prøve sig frem. (selvom
det er pænt dyrt!)

Derudover, som du selv er inde på, savner han nok opmærksomhed og måske
mindre støj og larm fra børnene? Ud fra din beskrivelse virker han stresset.
Jeg tror ikke, at det skyldes at de to katte ikke kan sammen, men at han i
stedet afreagerer på din hunkat for at vise sin utilfredshed/stress over
noget andet.. - det kan så være for meget støj, larm, uro, børn, for lidt
opmærksomhed osv..
Har han et rum, som er børnefrit? (=fred og ro)
Katte, der ikke vokser op med børn, kan ofte have svært ved at tolerere
senere tilkomne børn. Primært pga for meget larm, uro og støj og for lidt
opmærksomhed. Forhold, der også kan gøre mennesker stressede...