kat der ikke spiser...
Fra : Katja Gøbel

Dato : 28-06-07 20:24

Hej Alle sammen,
Jeg har for nogle år siden erhvervet mig en lille "racekat" hos kattens
værn. Hun er en colourpoint og vejer kun 2,4 kilo!!! Netop dette er mit
problem. Den seneste tid er hun stoppet med at spise... eller hun spiser i
hvert fald meget lidt, men drikker da trods alt noget vand. Hun har tabt sig
så meget så man tydeligt kan mærke rygraden og hoftebenene så man stryger
hende over ryggen.

Hun nedtrappede sin spisning i den periode det var meget varmt og jeg brugte
derfor varmen som en forklaring. Jeg synes dog hun var blevet så tynd at jeg
måtte tage til dyrlæge med hende. Dyrlægen var enig i at hun er underernæret
(meget endda - hun har dog altid været meget tynd, måske fordi hun blev
mishandlet i sit tidligere hjem) og der blev derfor taget en blod- og
urinprøve. Disse viste heldigvis at hun ikke fejler noget.

Jeg fik i den forbindelse noget mad med til hende med en masse fedt i. Noget
"hyperallergisk" mad. Derudover har hun fået piller i 20 dage. Nogle for en
maveinfektion pga risiko for dette og nogle piller der gjorde hende sulten.
Uanset disse piller vil hun ikke rigtig spise noget mad. Både det tørkost
dyrlagen gav os (får dog lokket en smule bidder i hende engang imellem) men
også andet tørkost. Hun spiser heller ikke vådkost. Hun vil dog gerne slikke
sovsen op fra små poser med vådkost. Uanset hvad jeg stiller frem er hun
ikke rigtig interesseret. Dog vil hun gerne spise nogle godbidder fra
Whiskas der hedder Temptations. Det er det eneste jeg rigtig kan lokke i
hende.

Jeg er ret nervøs for hende da jeg ikke føler hun spiser regelmæssigt og hun
er generelt ikke særlig interesseret i mad. Det samme gælder iøvrigt min
anden kat men han har alligevel en vis størrelse (lidt buttet) hvilket må
skyldes tørkosten for de får stort set ikke andet.

Her kommer forespørgslen så: Hvordan sørger jeg for at Fie tager på? Jeg
synes efterhånden jeg har prøvet alt, og godt nok er hun ikke syg men der
skal ikke meget til for at slå hende ud når hun er så tynd.

Jeg håber i har nogle gode råd til mig. Jeg forsøger gerne alt.

Mvh Katja

Fra : Battlefield's

Dato : 28-06-07 20:59

"Katja Gøbel" <katja@goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal ikke meget til for at slå hende ud når hun er så tynd.
>
> Jeg håber i har nogle gode råd til mig. Jeg forsøger gerne alt.

Hej
har du givet hende en ormekur?
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 29-06-07 08:45

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Katja Gøbel" <katja@goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej Vibeke,
Hun er indekat, så jeg tror ikke det kan være problemet. Iøvrigt blev der
taget et røntgenbillede af hende hvor alt var som det sku være

Fra : Battlefield's

Dato : 29-06-07 14:52

> Hej Vibeke,
> Hun er indekat, så jeg tror ikke det kan være problemet. Iøvrigt blev der
> taget et røntgenbillede af hende hvor alt var som det sku være

Hej Katja

En indekat kan sagtens få orm.
De kan heller ikke ses på et røntgenbillede, men kræver test af en
afføringsprøve. Men du skal have ormekuren hos dyrlægen, så spørg ham. Det
undrer mig bare at dyrlægen ikke selv har tænkt på det.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Anette

Dato : 28-06-07 21:12

Katja Gøbel wrote:
> Jeg er ret nervøs for hende da jeg ikke føler hun spiser regelmæssigt
> og hun er generelt ikke særlig interesseret i mad.

Hej Katja
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for hende, det ville jeg også være
hvis det var en af mine.
Når nu dyrlægen har udelukket at hun kan være syg, så må du evt. se lidt på
hendes psykiske miljø: Er det sket noget som har gjort hende usikker? Er I
flyttet? Har I fået nye naboer eller lignende? Er der nye lyde, som gør
hende usikker? Hvor meget leger hun? Bevæger hun sig nok til at oparbejde en
sult? Hvordan har hun det med din anden kat? Står hendes madskål et sted
hvor hun er tryg? ........

Hvis det var en af mine katte, ville jeg sætte tørfoderet helt væk en
periode, så det ikke var tilgængeligt 24/7: men fodre i portioner et par
gange om dagen. Både fordi jeg så bedre kunne se hvor meget kattene hver
især spiser, men også fordi at bare synet af mad kan kvæle appetitten hvis
hun evt er en smule forkvalmet.

Derudover ville jeg lede som en vild og en gal efter et eller andet som hun
virkelig kan lide, prøve med f.eks rejer, små stykker rå lever, rå eller
kogt¨fisk, rå eller kogt kylling, hytteost, æggeblommer o.s.v.....bare et
eller andet som hun ville synes var savlende lækkert og spændende, og det
ville jeg derefter håndfodre hende med 5-6 -7 gange om dagen i meget små
portioner, indtil hun er vænnet til at spise igen. Evt supplere med
killinge vådfoder når der er kommet lidt gang i spiseriet

Dette er bare hvad jeg lige kan komme i tanke om - andre har sikkert bedre
bud

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 29-06-07 08:48

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> supplere med killinge vådfoder når der er kommet lidt gang i spiseriet
>
> Dette er bare hvad jeg lige kan komme i tanke om - andre har sikkert bedre

Hej Anette,
Mange tak for dit fine svar. Der er en del at tænke over. Især i forbindelse
med det miljø hun lever i. Der er ikke sket noget nyt fornyligt men hun har
aldrig rigtig trives med min anden kat. Og hun er faktisk også stoppet med
at lege. Alligevel når hun ligger ved siden af mig, så ligger hun og
spinder Hun er lidt svær at greje. Mht mad synes jeg jo også jeg har
prøvet alt. Men stopper ikke. Lever har jeg endnu ikke prøvet

Men endnu engang tak for dit svar

Mvh Katja

Fra : lh

Dato : 29-06-07 09:50

> [...]
> mig, så ligger hun og spinder Hun er lidt svær at greje. Mht mad synes
> jeg jo også jeg har prøvet alt. Men stopper ikke. Lever har jeg endnu ikke

Din kat er godt nok undersøgt, men det lyder altså som om den alligevel er
syg på den ene eller anden måde. Hvad med dens tænder? En kat med tandpine,
tandkødsbetændelse spiser ikke meget.
Hvad med sukkersyge? Går ud fra at ud fra blodprøver er der tjekket for
nyrer, lever og aids og leukæmi? Ellers bør du få dette gjort.

lh

Fra : Katja Gøbel

Dato : 29-06-07 12:58

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad med sukkersyge? Går ud fra at ud fra blodprøver er der tjekket for
> nyrer, lever og aids og leukæmi? Ellers bør du få dette gjort.

Ja hun blev mildest talt undersøgt fra top til tå. Blodprøve, urinprøve og
røntgenbillede og derudover kiggede dyrlægen hende selvf også efter. Og ja
alt hvad du nævner er tjekket. Det underlige ved Fie er at hun virker til at
trives. Hun tøffer rundt efter mig lige for tiden... ligger og spinder ved
siden af mig og virker i det hele taget som om hun er ved godt mod. Men hun
er ikke nær så legesyg og aktiv som før og faktisk synes jeg hendes klør
vokser meget langsomt end hvad de ellers gør og i og med hun ikke leger så
væsser hun sjældent klør. Derudover er hun faktisk stoppet med at kaste op
hvilket hun gjorde en del før i tiden. Det er måske mange ting der sådan
hænger sammen. Derudover skal jeg da igen lige nævne at Fie aldrig har været
en særlig stor kat. Hun har aldrig vejet særlig meget mere men 100-200g er
jo meget på sådan en lille kat.

Mvh Katja

Fra : Anette

Dato : 29-06-07 18:32

Hej Katja

> Derudover er hun faktisk stoppet med at kaste op
> hvilket hun gjorde en del før i tiden. Det er måske mange ting der
> sådan hænger sammen.

Du skrev ikke i dit første indlæg at hun tidligere har kastet en del op, og
det gør det jo en smule mere alvorligt.
Ja det er mange ting der hænger sammen, men alt i alt din kat trives IKKE,
selvom hun spinder når der er ro omkring hende. Du har en meget syg kat og
sammen med en dygtig dyrlæge evt landbohøjskolen må du igang med at finde ud
af hvad der er galt med hende, inden hun sulter sig selv ihjel.

At hun tidligere har kastet op og nu er næsten holdt op med at spise, viser
at der er et eller andet rivegalt i hendes fordøjelse. At hun kun vil spise
flydende kan måske tyde på hun ikke kan tygge, ikke kan synke, eller måske
at der er en forsnævring et eller andet sted i hendes mave-tarmsystem. Men
det kan være en million andre ting, så du må og skal have proffessionel
hjælp.

Held og lykke med hende

/ Anette
www.phlana.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-06-07 14:30

Jeg tror din bekymring for din kat er helt reel og at du har ret i, at der
må ske noget nu og her! Katte tåler dårligt at sulte. Hvis din kat ikke får
de nærinsstoffer den har brug for, vil det resultere i skader på kattens
indre organer - primært nyrer og lever. Skader som kan være så alvorlige, at
de kan koste katten livet. Derfor er er det ikke en god ide "at give det
tid". Du bør give et tilskudsfoder der hedder A/D fra dyrlægen og hurtigst
muligt forsøgeat få afklaret hvorfor katten ikke spiser og evt. iværksat
behandling.

Det er sådan med diagnostik, at det er produktet af et komplekst puslespil,
der som oftest befinder sig et sted på skalaen mellem udelukkelsesmetoden og
en håndfuld kvalificerede gæt og hvor en påvirket almentilstand er en
indikator for at _noget_ kan være galt, men uden at fortælle _hvad_.

Man kan desværre ikke bare tage en blodprøve og så se hvad dyret fejler. Man
kan have 1 eller 2 gæt på noget man mistænker ud fra dyrets andre symptomer
og så kan man tage en blodprøve og se om prøven bekræfter netop de ting.
Blodprøven kan sagtens være negativ for netop dén ting, uden at det betyder
at katten er rask. Man kan selvfølgelig kigge på lever og nyretal -
indikatorer for om kroppens organer fungerer nogenlunde normalt - men det er
kun et fingerpeg om at noget _måske_ er galt, eller _sandsynligvis_ er ok.

Nedsat ædelyst er alvorligt i den udstrækning som du beskriver og at det
skulle kunne forklares ud fra psykiske faktorer er sjældent - og næsten
usandsynligt, når du samtidig ikke oplyser noget om nogen voldsomme
adfærdsforstyrrelser der kunne pege i retning af en stressreaktion.

Mit umiddelbare gæt ville nok være at din kat _er_ syg, men at I endnu ikke
har fundet ud af, hvad den fejler og at det måske er nødvendigt at opsøge
eksperthjælp, for at få yderligere afklaring. - Ligesom din egen læge ville
sende dig til en speciallæge, hvis du fejlede noget der var mere kompliceret
end en almindelig halsbetændelse eller hvis du følte dig sløj uden at han
kunne forklare hvorfor.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte Den Kongelige Veterinær og
Landbohøjskole, som har den faglige kapacitet og udstyr til at varetage
komplicerede tilfælde. De er meget søde og MEGET omhyggelige og du kan jo
starte med, at ringe derud og forklare situationen og evt. tale med en
erfaren dyrlæge om en evt. konsultation. Jeg synes ikke at du skal vente og
se tiden an.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : lh

Dato : 29-06-07 19:32

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte med, at ringe derud og forklare situationen og evt. tale med en
> erfaren dyrlæge om en evt. konsultation. Jeg synes ikke at du skal vente

Jeg kan ikke være mere enig som jeg også har været inde på i et tidligere
indlæg. Jeg tror også katten er mere syg end opdaget. Selvom en kat pga.
stress eller andre "psykiske" ting måske ikke spiser, så spiser de tit i
smug måske om natten f.eks (jeg har selv sådan en) Men sidste sommer mistede
jeg en kat som også led af spisevægring og tabte sig. Men som med din kat,
så var min også glad og viste ikke andre synlige sygdomstegn. Men en
blodprøve afslørede at leveren stort set ikke fungerede -om det så var
kommet af spisevægringen eller den miste ædelysten pga. en syg lever ved jeg
ikke.
Landbohøjskolen er nok billigere, og ved ikke hvor du bor, men ellers kan
jeg absolut også anbefale Karlslunde dyreklinik, som er "eksperter" til at
udrede sygdomme. Du kan finde deres hjemmeside ved at søge på Karlslunde
dyreklinik.

lh

Fra : Siri

Dato : 30-06-07 19:37

> [...]

> indlæg. Jeg tror også katten er mere syg end opdaget. kan
> jeg absolut også anbefale Karlslunde dyreklinik, som er

hej
Noget nyt om den arme mis??
her kommer linket, hvis du mangler:
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/
Tlf:
" Konsultationen er åben efter forudgående aftale.
Du kan aftale tid kl. 8.30-13.00 mandag til fredag ved at ringe på tlf.
35 28 29 30."
En anden mulighed er Felina - www.felina.dk -
Falstersvej 9
2000 Frederiksberg
Tlf. 3888 4777

De andre har som vanligt ret, det er rigtig skidt for en kat at faste og
kaste op!
Jeg har selv prøvet at få en mager lille raggie-colourpoint
(dobbeltkonfekt?) ind ad døren og fodre hende op med RC killingefoder og
RC Beauty and Care - men hun spiste godt, hun trængte bare til et roligt
hjem.
Hvor i DK bor du - det gør det nemmere at råde mht valg af dyrlæge?
Krydser fingre! Meld tilbage, please....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-07-07 08:17

Hej alle sammen,
Det går fremad med Fie. Hun spiser mad dog ikke så meget, men hun bevæger
sig heller ikke meget. Hun spiser lidt godbidder og noget killingefoder.
Derudover har jeg købt noget lever til hende, som hun tygger i sig med
største velbehag.

Hendes tidligere opkast var udelukkende hårboller og tørkost som hun lige
havde spist. Det betyder jo også at hun vil spise mere hvis hun kaster noget
af det op.

Det er jo tydeligt at se at alle mener Fie er syg. Jeg er dog også nødt til
at se på hendes generelle mønster al den tid jeg har haft hende. Hun kan
selvf altid ha været syg, men hun har altid været en meget lille kat og
altid været meget reserveret. Sålænge hun spiser mad, så må jeg se hvordan
det går. Jeg overvejer dog stadig mine muligheder, især mht ormekur og
deslige.

Mvh Katja