Hankat, hunkat?
Fra : Astrid Nielsen

Dato : 28-06-07 17:44

Jeg har en hankat, Tarzan, som er ca 2 år gammel (Han er kastereret).
Men nu vil jeg måske gerne have en til kat, men jeg ved ikke om det er
bedst at få en hunkat eller en hankat?
Hvis man får en hankat kommer de vel op og slås gør de ikke?
Inden vi fik Tarzan havde vi også en hunkat, Lotte, og så fik vi Tarzan,
lotte og tarzan blev aldrig gode venner, derfor er jeg bange for at få
en hunkat igen, men det kan måske bare være fordi at både lotte og
tarzan ville bestemme.
Håber på svar ;)

Med venlig hilsen
Astrid Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 29-06-07 13:18

Hej Astrid!

Det er nok svært at sige noget generelt om emnet, fordi alle katte er
udprægede individualister, men i hvert fald kan jeg da fortælle dig lidt om
vores to tilfælde
For nogle år siden havde vi en han og en hun sammen. Aldersforskellen var
kun 7 måneder, og de legede sammen, da de var killinger. Senere vaskede de
hinanden, puttede sammen, og fulgtes meget ad rundt i vores indhegnede have.
Nu har vi to hanner på henholdsvis 6 år og godt 10 måneder, og de tumler
meget med hinanden og leger vilde drengelege trods aldersforskellen.Til
gengæld vasker de næsten aldrig hinanden, de putter heller ikke sammen, og
de går meget hver for sig i haven.
En del af det skyldes sikkert aldersforskellen. Vi havde nemlig ikke
planlagt at få killingen, men da vi fandt ham skrigende under en hæk, kunne
vi ikke bare lade ham være.
Almindeligvis plejer man at sige, at hunkatte kan lide at løbe op kap og
lege fangelege, mens hankattene gerne vil brydes.
Det sidste kan du se nogle eksempler på her:
http://s146.photobucket.com/albums/r241/Ragna_album/?action=view¤t=Klderkamp.flv

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 29-06-07 14:53

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lege fangelege, mens hankattene gerne vil brydes.
> Det sidste kan du se nogle eksempler på her:

hej Ragna

Fufu og Piv er bare så dejlige og nyder hinandens selskab, kan man da se,
men mine to tortietøser, der er kuldsøstre, er vilde med at lege brydelege,
de leger også af og til fangelege - de er lige blevet 1 år.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ragna

Dato : 29-06-07 19:40

Anelise skrev:
> mine to tortietøser, der er kuldsøstre, er vilde med at lege brydelege, de
> leger også af og til fangelege - de er lige blevet 1 år.

Hej Anelise!
Mon ikke også det er det mest optimale at få to killinger af samme kuld.
Det lyder i hvert fald til, at dine to forstår at lege sammen på flere
forskellige måder.
Jeg var lige ind at kigge i dit album igen og glæde mig over at se dine små
skønheder, der også ser ud til at nyde at putte sammen.
Her hos os er det mest hunden, der bliver nusset med af kattene enkeltvis.
Som sagt nusser de ikke meget med hinanden, så de få gange det er sket, har
jeg skyndt mig ind efter kameraet!

--
Mange hilsener fra Ragna