kattesele/halsbånd
Fra : Martin Schou

Dato : 28-06-07 14:38

Hejsa
Jeg vil mpske gerne lære mine katte at gå tur i snor en dag.
Så har brug for enten sele eller halsbånd. De er meget små og den sele jeg
købte først var aaaaalt for stor til dem.
skal måske finde en sele som er beregnet til fritter. Men ok min katte er
kun 5 mdr. så de bliver vel lidt større endnu.
Men ellers nogen forslag skal det være sele eller er halsbånd nok ?
Mvh. Martin

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-06-07 16:38

"Martin Schou" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun 5 mdr. så de bliver vel lidt større endnu.
> Men ellers nogen forslag skal det være sele eller er halsbånd nok ?

Jeg ville nok ikke turde kun at bruge et halsbånd. Selv om risikoen måske er
lille, så kunne der jo ske det, at de slap fra dig prøvede at komme over et
plankeværk/klatre op i et træ og så hænge sig i halsbåndet, fordi snoren
satte sig fast. Så vil helt klart anbefale en h-sele. Altså hvis det var mig
ville jeg købe en de kan passe nu og så skifte den ud senere, hvis de bliver
så store at de vokser ud af dem

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 30-06-07 20:26

> [...]
mig
> ville jeg købe en de kan passe nu og så skifte den ud senere, hvis de

Hej
Jeg bruger så absolut sele, når jeg tager mittepigen med ud - hun er for
stor til alm. kattesele, men nogen steder har de nummeret større,
beregnet til både kanin og kat, og den passer. Tag en med clip-spænder,
ikke alm, 'bæltespænde, det er alt for bøvlet.
Og brug så 'seletøjs-metoden': Bestikkelse/forkælelse plus laaaangsomt.
1. stadie: Du har noget af missens favoritguf ved hånden, og lader hende
snuse til den - og giver guf. 2.stadie: Du lader selen glide henover
kattens ryg - og giver guf. 3.stadie: Du lader selen ligge henover
katten - og giver guf. 4. Katten får den ene del af selen på, og straks
af igen - og guf. 5. Den anden del af selen på og hurtigt af - og guf.
Og sådan videre i stadier, altid med guf.
Bare små bidder f eks af dens favorit-tørfoder eller lignende.
Sådan at den forbinder selen med noget rart, en god og utvungen
situation.
Tag selen af før mindste tilløb til panik, og giv guf.
Lær dem, at det er rart at have sele på.
Senere vil belønningen ved at komme ud at snuse til nye og spændende
dufte være belønning nok for en nysgerrig lille misling!
Træn dem hellere fra små af i en lille sele, så kan du altid købe
voksen-sele til dem begge senere, når de er vante med det.
Halsbånd (uden bjælde, selvfølgelig!!) er vist mest til ude-katte, så at
mennesker kan se, at denne kat har ejere, der tager sig af den.
Held og lykke med det - det skal nok blive til glæde for dig og
mislingerne - lad høre, hvordan det går, og hvis du er i tvivl om noget,
så spørg
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar