strintende hankat
Fra : eio

Dato : 18-06-07 13:00

Hvis en kastreret hankat begynder at strinte indendørs, kan han så
vænnes af med det eller er det "bare ærgeligt"?

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-06-07 16:53

> Hvis en kastreret hankat begynder at strinte indendørs, kan han så vænnes
> af med det eller er det "bare ærgeligt"?

Når en kastreret hankat begynder at tisse udenfor bakken, så ligger der som
regel noget til grund for det. Det kan være stress - at der måske er for
mange katte i hjemmet, eller noget andet i hverdagen, der fremprovokerer
adfærden. Som med næsten alle adfærdsproblemer hos dyr, må man isolere
problemet og fjerne det, før man virkelig kan gøre noget effektivt ved det.
Det nytter ikke at skælde ud - det er helt virkningsløst og kan ofte
forstærke den uønskede adfærd.

Det er også vigtigt at vide om der er tale om decideret strinten eller
almindelig urenlighed, med tissen udenfor bakkerne. Det er ikke almindeligt,
at en kastreret hankat pludselig begynder at strinte. Problemet plejer ofte
at være, at folk har ventet så længe med at kastrere, at katten er blevet
fertil og er begyndt at strinte og at adfærden så fortsætter efter
kastrationen. Ofte bliver det mindre og mindre i løbet af nogle uger eller
måneder, for til sidst at forsvinde, men ikke altid.

Hvis der derimod er tale om almindelig urenlighed, med tissen udenfor
bakken, og bliver bakken gjort ren hver dag, er det næsten altid sygdom og
smerter der ligger bag, selvom det også sagtens kan være stressrelateret. Er
man super hurtig til at søge dyrlæge og få behandlet sygdommen og fjernet
ubehaget og smerterne, forsvinder tisseriet oftest hurtigt. Men har katten
gået meget længe med det, identificerer den bakken så meget med smerte, at
det kan være svært at få den vænnet til igen. Den kan også have fået
permanente skader i fx. urinvejene, der gør at den har kronisk ondt. Med
tålmodighed og træning kan det dog næsten altid lade sig gøre at gøre den
renlig, men det kræver en tålmodig indsats af ejeren og jo kortere adfærden
har stået på, jo lettere er den at afhjælpe.

Jeg går ud fra, at det er et hypotetisk spørgsmål i forbindelse med dine
overvejelser omkring at anskaffe kat? Hvis det er en konkret situation, må
du lige vende tilbage med lidt flere oplysninger, så kan vi give et mere
konkret svar.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : eio

Dato : 18-06-07 19:18

Gainsbourg wrote:

> [...]
> du lige vende tilbage med lidt flere oplysninger, så kan vi give et mere

Ja det var et hypotetisk spørgsmål, jeg gik ikke ud fra nogen kunne
huske mig fra sidste(?) uge, men jeg regnede med at spørgsmålet kunne
besvares uden detaljer. Det må jeg sandelig sige det blev, mange tak for
langt og venligt svar. Jeg vil gå ud fra at urenlighed også kan
forekomme hos hunkatte, men problemet med at en kastreret hankat
pludselig begynder at strinte har jeg læst om flere steder, og jeg ville
vide om der var noget at gøre hvis det skulle ske. Det er jo en chance
at tage, lissom man ikke kan vide om man får en kat med usynlige
sygdomme eller problemer.
Nogle siger det er normalt, andre steder står der det er sjældent, så
jeg tror ikke jeg vil lade det bestemme om jeg skal have han- eller
hunkatte. Det var bare en tanke. :)

Tak igen.

Fra : CyberLady

Dato : 27-06-07 06:35

Kære NG

Mit problem er en trintende (men ellers renlig) hankat.

Misty er "alfahannen" i en flok på 6 (alle neutraliserede), og han er en
super cool kat, der er Maine Coon mix og er 6 år gammel. Han er kastreret og
blev det da han var 5 mdr. gammel og har fri adgang til at komme ud om
dagen - er inde om natten..
Vi bor på landet langt fra naboer og andre katte. Han strinter både inde og
ude, og det er et voldsomt problem indendøre. Ikke fordi det lugter, for det
er faktisk minimalt, men alt i "strintehøjde" får lige et pust en gang i
mellem, det være sig gardiner, parabolmodtager og DVD afspiller, skabe og
døre. Underligt nok ikke sofaer og stole (læder) og heller ikke i køkkenet,
hvor der fodres.
Vi skælder selvfølgelig ikke ud, og vasker troligt af med Rodalon - igen og
igen og igen....suk...

Vi har haft Feliway fordampere i alle rum, og har sprøjtet med Feliway too -
ingen ændring.

Ideer modtages med spin og næsegnub.....

Mvh. Ninett

Fra : Kate

Dato : 30-06-07 08:18

"CyberLady" <ninett@ - remove this - cyberlady.dk> wrote in

> Misty er "alfahannen" i en flok på 6 (alle neutraliserede), o

Jeg kan godt se mit problem med Mowgli er minimalt. Mowgli er huskat,
bor sammen med 2 andre katte, men ellers ligner hans historie temmeligt
meget din.Kastreret 5½ md. gammel, renlig og problemløs. Da han var ca.
3 år flyttede vi i hus. Det første år uden kattene fik adgang til at
komme ud. Der må være sket noget i Mowglis hoved da han kom ned i
jordhøjde, for kort tid efter begyndte han at strinte, ikke ofte, men
tit nok. Det tog mig noget tid at finde ud af at det rent faktisk var
ham. Desværre kan jeg ikke komme med nogle gode råd til hvordan du får
Misty vænnet af fordi hos mig har det hjulpet enormt meget at kattene
fik adgang til haven. Mine har ikke frit lejde, men kan komme i min
indhegnede have når jeg er hjemme. De elsker at komme ud og Mowgli får
løbet en masse krudt af sig selvom haven er lille. det er nok det som
har hjulpet på ham, han strinter stadig, men i langt mindre grad. Dog
er han meget konsekvent omkring tøjvask, tøj på et tørrestativ skal
strintes på, hvergang. Så jeg glemmer sjældent at lukke døren til det
rum hvor jeg nu tører tøj.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/