Kan vi få en kat mere ?
Fra : Bonnie

Dato : 16-06-07 21:24

Vi har her for 14 dage siden fået en kat. Han er en sød kat på 2 år, som har
været min kusines, så vi kender ham godt, og har også set ham som killing
osv.

Vi vil bare gerne have en kat mere, og gerne en killing. Umiddelbart tænker
jeg, at han har en god alder til, at få en legekammerat - men manden er
bange for, at han er en egokat og ikke ville finde sig i, at få en ny kat i
familien.

Lidt info om Fidusen, som min kusine på 7 år har døbt ham: Han er en god
kat, der er meget lærenem, han kradser ikke i noget, er både ude og indekat,
leger meget, kommer når man fløjter efter ham, nysgerrig og af og til lidt
krævende med opmærksomhed. Det hedder sig, at han har jaget sin egen mor
væk, han er blevet født af en kat som min kusine havde dengang, de valgte
så, at beholde en af killingerne, og moren er herefter "jaget væk" af den
store killing. Han er kastereret i en tidlig alder

Vil han kunne finde ud af at få en 12 uger gammel lille kammerat ? Det skal
lige siges, at vi har som krav at det er en hankat vi skal have, og han skal
også kastereres i en tidlig alder.

MVH Bonnie

Fra : Anette

Dato : 16-06-07 22:11

Bonnie wrote:
> Vil han kunne finde ud af at få en 12 uger gammel lille kammerat ?

hej Bonnie

Lige en tanke da jeg læste dit indlæg. Jaget sin mor væk? Hvordan kunne det
lade sig gøre?
Hunkatte plejer ikke sådan at være til at hundse væk fra matriklen, slet
ikke af deres egne killinger?

Dernæst: Når I kun har haft Fidusen i 14 dage, tror jeg at - hvis det var
mig - ville jeg vente med at introducere ham for en anden kat/kiling til han
var faldet ordentligt til. Efter min erfaring tager det som regel 4 -
5måneder før en kat er helt 100% sikker på at det er her den hører til.
Hvis en ny kat kommer for tidligt, risikerer I at Fidusen vælger at finde
sig et andet sted at bo. Den risiko er stor når Fidusen har fri adgang til
at gå sin vej.
En ny killing vil automatisk få meget mere af jeres opmærksomhed, så Fidusen
skal være "sikker i sadlen", sikker på jeres sikkerhed, tro og kærlighed til
ham, før han kan klare at der er en anden kat der "indtager" hans domæne.

Blot mit "skud fra hoften" - andre har måske andre erfaringer?

Anette
www.philana.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-06-07 00:07

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
det
> lade sig gøre?
> Hunkatte plejer ikke sådan at være til at hundse væk fra matriklen, slet
-klip-
> Blot mit "skud fra hoften" - andre har måske andre erfaringer?
>
> Anette
> www.philana.dk

Hej Anette.

Mine forældre blev valgt af en lille, tilløbende hunmis, som var drægtig da
hun ankom, og hun fik tre killinger - to hanner og en hun.
Da killingerne voksede til, jog de deres mor væk. Det var deres territorie,
og så måtte hun desværre vige.
Jeg tror i vores tilfælde, at havde der kun været een eller to killinger, så
var de blevet jaget væk af mormis, som hun nu skal gøre ifølge sin natur,
når det er tid for børnene at flytte hjemmefra og klare sig selv - men nu
var de tre imod een, og så måtte hun desværre fortrække.

Jeg vil gætte på, at hunkatten i Bonnies tilfælde måske har været en fysisk
lille eller ikke specielt dominerende hunkat, som rimeligt nemt har kunnet
trynes af sin næsten voksne hankilling, og derfor blev hun jaget væk af ham.
Katte er meget territorie-aggressive, og derfor har hankillingen så taget
mormis' territorie, fordi hun ikke var stærk nok til at forsvare det.
Blot et gæt.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - næeh...

Fra : Anette

Dato : 17-06-07 11:28

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> blev hun jaget væk af ham. Katte er meget territorie-aggressive, og
> derfor har hankillingen så taget mormis' territorie, fordi hun ikke

Hej Aragorn

Du har nok ret. Jeg har nok bare været heldig at de mormisser jeg har haft -
deri blandt også en del tilløbere, har været nogle stærke madammer
Vi havde en tilløber mormis der kom her med sine killinger, hver gang et
kuld nærmede sig 6-8 ugers alderen. De killinger blev så "parkeret" i vores
drivhus ( som er sådan et der er bygget op ad husmuren) og hen over de næste
uger brugte hun mindre og mindre tid med sine killinger, for så en dag bare
blive helt væk...ind til næste gang hun havde killinger, bortset fra nogle
få gange i løbet af vintrene hvor hun kom og forlangte mad ved havedøren.
Det var som om hun vidste at her kunne killingerne få mad og her var der
nogen der tog sig af dem, så "Værs'go tag dig lige af dem"
Altså hun forlod selv sine killinger - som om hun var lidt træt af dem og nu
måtte andre tage over.
Sidste gang vi så mormissen, var da hun var blevet kørt ned. Hun havde slæbt
sig til vores havedør og døde i min mands arme.
Nå - hov det var en helt anden historie
Det jeg egentlig ville sige: var at det er nyt for mig at en mormis lader
sig hundse væk af sin egen killing. Men - jo det kan vel også ske. Det er
bare sært, ikk? Jeg har oplevet hankatte blive jaget væk, fordi der kun kan
være en fertil hankat i et territorie, men ikke hunkatte.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 10:22

Bonnie skrev:
> [...]
> lige siges, at vi har som krav at det er en hankat vi skal have, og han skal

Det vil højst sandsynligt gå godt, men der er også en risiko. Vi har
prøvet det een gang.

Ling var en meget sød og kælen og rar kat over for mennesker og over for
Gandalf som var der først.

Men hun var et monster over for alle andre katte og kunne gå
fuldstændigt amok. Da hun endnu var udekat, jog hun adskillige gange
Dobby 11 meter op i et træ.

Indendørs drev hun andre katte ind i et hjørne og begyndte at rive og
bide efter dem, som en rasende furie.

Da det ikke lykkedes at finde et nyt hjem til hende, endte vi med at få
hende aflivet hvilket var noget af det mest modbydelige jeg nogensinde
har oplevet og som jeg stadig har det skidt med.

Så hvis i kunne få en anden kat "på prøve" var i nok mere på den sikre side.

På den anden side er det nok sjældent det går så galt.

Bjarne