UHP
Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:08

Hej

Jeg har et spørgsmål til UHP, Jeg har set på en hjemmeside der sælger
"springer" at der står at nogle foreninger godtager at man stiller op til
UHP med hunden i en springer, Schæferklubben gør ikke, men hvilken
foreningen er det så der tillader det?
/Carina

Fra : C.H

Dato : 31-07-07 09:40

"hybrid" <ask4it> skrev i en meddelelse
> [...]
> "springer" at der står at nogle foreninger godtager at man stiller op til
> UHP med hunden i en springer, Schæferklubben gør ikke, men hvilken

Hvad filans er en springer?
Er det den dims der, der bliver sat fast bag på cyklen med en fjeder-ting i?

Connie

Fra : Winther

Dato : 31-07-07 15:51

> [...]
> "springer" at der står at nogle foreninger godtager at man stiller op til
> UHP med hunden i en springer, Schæferklubben gør ikke, men hvilken

Jeg kan ikke finde noget i DKKs regler for brugsprøver, som forbyder det,
men normalt, det er det bestemt ikke.

Fra : Winther

Dato : 31-07-07 16:02

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "hybrid" <ask4it> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke finde noget i DKKs regler for brugsprøver, som forbyder det,
> men normalt, det er det bestemt ikke.

Dette er hvad der står:

"Løbeøvelsen

Hunden skal løbe i line ved cyklens højre side i normalt trav. Linen skal
være af en

sådan længde, at hunden hele tiden har mulighed for at tilpasse sig
hastigheden."

Måske vurderer man at en springer ikke er line, og at hunden ikke har
mulighed for at tilpasse sig hastigheden.

Reglerne burde være de samme så længe det er foreninger der er tilknyttet
DKK. Andre avlsforbund, altså ikke DKK, kan jo så lave deres egne regler,
men det har ikke noget med DKK at gøre...

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 20:12

Ja den med linen er et godt argument og jeg har spurgt i Schæferhundeklubben
og de tillader den ikke, så derfor var jeg så nysgerrig på hvem der tillader
det, da jeg helst vil Cykle med begge hænder fast på styret, pga en skade i
højre skulder.

Men her er hvad forretningen skriver:

Godkendt af Justitsministeriet & Dyreværnsrådet(som den eneste)også godkendt
af visse hundeklubber til UHP prøve. PAS på - der findes efterligninger, der
ikke er godkendte og farlige at cykle med.

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&groupID=60

og ja, det er den dims som er spændt fast på cyklen med en fjeder i

Måske nemmest at jeg skriver til dem og spørger om det.

/Carina

Nu med KHKG klubmester i Rally viderekommende

Rosenlyst's Bobalu Blue Label

Fra : Winther

Dato : 31-07-07 21:48

> [...]
> nysgerrig på hvem der tillader det, da jeg helst vil Cykle med begge
> hænder fast på styret, pga en skade i højre skulder.

Hvis din hund går pænt ved cyklen, hvorfor så ikke lade linen gå over
modsatte skylder, så har du begge hænder på styret og stadig kan du tage fat
i linen hvis der er brug for det.

ellers er det ingen problem at have både line og styr i hånden med lidt
øvelse, igen hvis hunden holder positionen, bare sørg for at at den kan
trække linen ud af hånden på dig uden at trække i styret så du vælter.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-07 22:44

Så har jeg fået et meget udførligt svar fra Kenjan:

Hej - for længe siden, fik vi godkendt Springeren gennem Justitsministerets
Færdselssikkerhedsråd samt Dyreværns Rådet. Brugsprøve dommer Bent
Andersen "Store Bent" som også er kasserer i Schæferhundeklubben godkendte
herfter Springeren til UHP prøver og resultatet/tilladelsen på publiceret i
Schæferhunden. - har selv brugt den flere gange til UHP.

Imidlertid var der "nogen" der lavede deres egne regler og sagde, at
Springeren ikke måtte benyttes.

Jeg har i dag talt med Brugshunderåds formand Lene Carlsson der er den der
bestemmer i sidste ende. (Lene er jo også brugsprøvedommer)

Lene oplyste, at hun ikke i gældende regler kunne se noget til hindre for
benyttelse af Springeren - faktisk syntes hun, det er en meget god ide.
Altså Lene siger, at Springeren må benyttes til UHP.

Lene oplyste slutteligt, at hvis der var problemer så kunne dommeren eller
hvem det nu var, ringe til Lene

Så det tyder på at jeg godt kan tage UHP med hunden i en springer

/Carina