Cykling med hund
Fra : Søren LH

Dato : 29-07-07 07:40

Jeg syntes Vizla var begyndt at få lidt dårlig kondition, så jeg er begyndt
at cykle med hende.

Vi har igår og i forgårs cyklet ca. 1 km i trav, men hen ad vejen skal vi jo
lave lidt intervaltræning, så hun kan få en god kondi og god styrke.

Er der nogen der har et bud på hvor hurtigt man må gå frem, og i det hele
taget et godt træningsprogram?

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-07-07 09:16

On 29 Jul., 08:40, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> Er der nogen der har et bud på hvor hurtigt man må gå frem, og i det hele
> taget et godt træningsprogram?

Før i tiden blev der sagt at man skulle vente til hunden var mindst et
år. Men de opdrættere jeg har fået mine hunde ved har sagt at det var
bedre at vente til de var 2 år.

Og så starter man bare stille og roligt, lidt ad gangen så hunden ikke
bliver alt for anstrengt. Hvis man vil cykle med hunden i snor, er det
en god ide at træne hunden i at tage den rigtige vej udenom skilte.
Mellemrummet mellem cykelsti og fortov er et yndet sted for
skilteplantere.

Hilsen Kim

Fra : Winther

Dato : 29-07-07 10:32

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo lave lidt intervaltræning, så hun kan få en god kondi og god styrke.
>
> Er der nogen der har et bud på hvor hurtigt man må gå frem, og i det hele

Smider lige et link, hvis du scroller ned så står der noget under UHPén

http://www.kreds-56.dk/uhp_proeve.htm

Du skal især være opmærksom på poterne.
Ved godt det er grundkonditionen du vil forbedre, ikke fordi du vil tage
UHP, men det er da bedre end ingenting.

Fra : jopa

Dato : 29-07-07 13:07

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i meddelelsen

> Du skal især være opmærksom på poterne.

Netop de bliver usansynlig hurtig slidt.
Cykler selv primært hvor der ikke er så megen traffik så løber min fri ved
cykel og helst i græsrabatten
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Winther

Dato : 29-07-07 17:49

> [...]
> jo lave lidt intervaltræning, så hun kan få en god kondi og god styrke.
>
> Er der nogen der har et bud på hvor hurtigt man må gå frem, og i det hele

Glemte at sige, at jeg ikke selv brugte træningsprogrammet da jeg skulle
tage UHP. Der startede jeg langsomt op men kom aldrig over 5 km. 5-6 dage om
ugen, som er max mit helbred kan klare. var overbevist om at hunden sagtens
kunne klare de 20 km, bare poterne kunne holde, da hendes løbe glæde og
grundkondition var ok. Selvfølgelig kunne hun det, og hun var også klar til
at tage 20 mere.
Har du overvejet at svømme med hende? Det er også godt, det belaster ikke
hunden på samme måde.
Skal din hund være på dupperne i konkurrence over flere timer som i PH, så
er det godt at give eks Pemmikan fra Henne Petfood.
Hold godt øje med poterne, undgå asfalt hvis de er sarte. Havde engang en
hanhund der slog hul på poterne bare ved at passere indkørsler et par gange.
Det har også at gøre med poternes facon og hvordan den løber.

Fra : Hm

Dato : 29-07-07 18:20

Hej søren .
jeg brugte potevoks til mine hunde, om det var det der hjalp, ved jeg jo
ikke, men de sled ikke hul på poterne.

Hilsen
Hanne/som tog UHP uden slid på hundenes poter

Fra : Søren LH

Dato : 29-07-07 18:34

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hanhund der slog hul på poterne bare ved at passere indkørsler et par
> gange. Det har også at gøre med poternes facon og hvordan den løber.

Tak for input til alle.

Hun er over 2 år.

Træningsprogrammet fra kreds 56 ser fint ud.

Men jeg vil da yderligere lave noget intervaltræning med hende, med
sekvenser med hurtigt trav og med galop, så hun også kan få nogle muskler og
anaerob konditionstræning.

Jeg tror nok hendes poter kan klare lidt, for vi er lige kommet hjem fra
alperne, hvor hun har været med på mange ture i bjergene på op til 5-6
timer. Men tak for input til det, for det havde jeg ikke tænkt så meget på.

Jeg kan se en cykelcomputer er en god ide, så den må jeg ud og købe.

Svømning er jo lidt mere bøvlet, man skal bestille tid, og køre derhen og
hjem igen. Cykletræning, det er bare at tage cyklen og køre.

Jeg har checket Pemmikan på nettet, det ser interessant ud, jeg vil prøve
det næste gang vi skal til konkurrence. Dog er druesukker efter min mening
en dårlig måde at give kulhydrater på, men jeg går ud fra at de ved hvad de
gør. Mærkeligt så at kylhydrater slet ikke figurerer på ingrediens-listen.

Jeg ved ikke om jeg selv vil kunne cykle 20 km, men hvis jeg kan, kan det da
godt være hun skal have en UHP hen ad vejen.

Mvh
Søre

Fra : Winther

Dato : 30-07-07 08:59

> Men jeg vil da yderligere lave noget intervaltræning med hende, med
> sekvenser med hurtigt trav og med galop, så hun også kan få nogle muskler
> og anaerob konditionstræning.

Mener du ikke aerob nå det har jeg ingen forstand på... Men ved sådan en
træning vil det være meget bedre hvis hunden kan løbe løs, da der så løbes
mere naturlig end i line, også selv om linen er løs.

> [...]
> alperne, hvor hun har været med på mange ture i bjergene på op til 5-6
> timer. Men tak for input til det, for det havde jeg ikke tænkt så meget

Det lyder som god fortræning. Hunde der har gået på asfaldt hele deres liv
vil kunne holde til mere end min, som mest går i naturen. Men som sagt er
der meget forskel på poter som udgangspunkt.

> Jeg kan se en cykelcomputer er en god ide, så den må jeg ud og købe.
>
> Svømning er jo lidt mere bøvlet, man skal bestille tid, og køre derhen og
> hjem igen. Cykletræning, det er bare at tage cyklen og køre.

Selvfølgelig det letteste hvis du har en å eller sø i nærheden du kan bruge,
selvfølgelig uden blågrønalger....

> [...]
> en dårlig måde at give kulhydrater på, men jeg går ud fra at de ved hvad
> de gør. Mærkeligt så at kylhydrater slet ikke figurerer på

Mener ikke der er druesukker i Pemmikan, mener uden at kigge, at det er fedt
som er hovedbestanddelen. Det virker nok ikke så hurtigt, men over længere
tid. Mennesker og hunde optager ikke energi på samme måde, derfor tror ikke
på druesukker i forbindelse med konkurrencer, især ikke når det er over så
lang tid som vores konkurrencer. Vi fodrer jo kun lidt eller slet ikke på
konkurrencedagen, derfor har de gavn af noget, som ikke fylder i maven.

> Jeg ved ikke om jeg selv vil kunne cykle 20 km, men hvis jeg kan, kan det
> da godt være hun skal have en UHP hen ad vejen.
>
> Mvh
> Søre

Hele historien om min var, at hende der skulle cykle med min sprang fra, så
jeg måtte selv på cyklen. De pauser der er indlagt har vi jo også gavn af,
og så er det om at tage én kilometer af gangen. Men om man gør det kommer jo
an på om det "bare" gør ondt, eller det er livstruende.

Fra : Søren LH

Dato : 30-07-07 18:29

> [...]
> en træning vil det være meget bedre hvis hunden kan løbe løs, da der så
> løbes mere naturlig end i line, også selv om linen er løs.

Nej, jeg mener anaerob, altså en intensitet over det man kan gøre over
længere tid. Sådan som belastningen jo også er under træning (rundering,
standhals).

Ja, det vil være bedre i løs line, det virker lidt hasarderet med cyklen,
når farten kommer op. Men jeg tænkte det var muligt hen ad vejen, hvis man
var sikker på hun fatter at man ikke skal løbe ind foran cyklen selvom man
f.ex.ser en anden hund på den anden side af vejen.

Om jeg kan cykle med hende uden snor på en offentlig vej, ved jeg ikke,
måske på en af de små biveje i området.

> Selvfølgelig det letteste hvis du har en å eller sø i nærheden du kan
> bruge, selvfølgelig uden blågrønalger....

Ja, jeg har både sø og hav i nærheden, men hvordan får man hunden til at
svømme en distance i en sø eller i havet?

> Mener ikke der er druesukker i Pemmikan,

Jo, det er der. Se her, under "ingredienser":
http://www.henne-pet-food.dk/pemmikan.htm

> [...]
> konkurrencer. Vi fodrer jo kun lidt eller slet ikke på konkurrencedagen,
> derfor har de gavn af noget, som ikke fylder i maven.

Jeg ser du heller ikke mener druesukker er det rigtige........

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 01-08-07 20:42

Søren LH wrote:
> Er der nogen der har et bud på hvor hurtigt man må gå frem, og i det
> hele taget et godt træningsprogram?

Hej Søren

Netdyredoktors hundeskole har en masse brugbar info om at løbe eller cykle
med hund.
http://www.netdyredoktor.dk/sw16722.asp

Vi har brugt fremgangsmåden med Philana og det virker glimrende

/ Anette
www.philana.dk