hunden napper
Fra : sesse

Dato : 11-07-07 16:12

Jeg har en dejlig dansk/ svensk gårdhund, 2 år gammel. Rar og
omgængelig til hverdag, den kan finde på at nappe/ snappe fremmede i 2
situationer.

1. Hjemme, når fremmede kommer på besøg kan han pludselig gøre nappe i
benet når den fremmede går forbi.
Det er til at forstå (eget territorium), men pinligt!
Jeg tænker, at hvis jeg lukker den inde i et rum, mens der er
gæster lærer den jo ikke noget.?

2. Ude. For nylig stod vi blandt nogle børn og pludselig napper hunden
i en lille drengs trøje.

Hvad sker der for den?

Fra : Anette

Dato : 11-07-07 19:32

sesse wrote:
> 1. Hjemme, når fremmede kommer på besøg kan han pludselig gøre nappe i
> benet når den fremmede går forbi.
> Det er til at forstå (eget territorium), men pinligt!

Uden at have set hunden, tror jeg at jeg ville - hvis det var min hund -
sætte en seriøs træning i gang.
Invitere venner som den før har bidt ud efter og få dem til at hjælpe.Have
hunden i snor, og hver gang den ikke bider ud når der går en fremmed forbi,
så rose den til skyerne og give den yndlingsgodbidder. Det kræver rigtig
mange afteners træning, for det er sandsynligvis fordi hunden er bange at
den napper, ud efter alt hvad der gør den utryg. Den skal have nogle
positive oplevelser med fremmede i jeres hjem, så mange at det at have
fremmede i huset for hunden betyder "Yaahuu godbidder i store mængder" - i
stedet for " de der er farlige, de truer min hule". Hunde der går til angreb
bagfra, er bange/usikre hunde.

> 2. Ude. For nylig stod vi blandt nogle børn og pludselig napper hunden
> i en lille drengs trøje.

Det er rigtigt farligt når hunde er bange for børn, så du skal gøre
noget ved det.
Voksne kan forsvare sig - det kan børn ikke, de risikerer at blive skambidt
også selvom det er en lille hund.
De fleste hunde, der ikke er vokset op med små børn i huset, er utrygge ved
børn. Børn svinger med armene, laver høje lyde, vælter lige i hovedet på
hunden o.s.v alt sammen noget som skræmmer hunde, der ikke er vænnet til den
opførsel.
Derfor bider den fra sig, for at få det der væmmelige til at gå væk. Det kan
trænes væk på samme måde som ovenstående - men det tager tid, og det er nok
svært at finde nogen som vil lægge børn til træningen
Prøv at rose ham og giv ham en lille godbid hver gang han kigger på et barn
( gå f.-eks forbi legepladser, børnehaver uden for hegnet altså) - ligesom
med de fremmede som skræmmer ham der hjemme, skal han have kodet ind i
hovedet at Børn betyder godbidder og ros. Men - hold ham altid i snor når
der er børn, også indendøre.

Bare mit bud - andre har sikkert andre løsninger

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Henri Gath

Dato : 13-07-07 23:06

[...]