hvad er FT labrador ??
Fra : Is

Dato : 01-07-07 18:35

Hej

Da jeg er ved at kigge efter ny hund - er jeg flere gange stødt på "FT
labrador" !

Hvad står FT for ??

Erik Isager

Fra : Anette

Dato : 01-07-07 18:46

Is wrote:
> Da jeg er ved at kigge efter ny hund - er jeg flere gange stødt på "FT
> labrador" !
>
> Hvad står FT for ??

Jeg vil tro det står for "Field Trial labrador". Et andet ord for Formel 1
labrador.
De er mindre, hurtigere og meget mere aktiveringskrævende, eller
"almindelige" labrador.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Is

Dato : 01-07-07 18:53

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
Formel 1
> labrador.
> De er mindre, hurtigere og meget mere aktiveringskrævende, eller

Tak

Erik Isager

Fra : Battlefield's

Dato : 01-07-07 18:59

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Formel 1

Hej
Både og.... det er rigtigt at FT står for Field Trial, men betegnelsen
dækker ikke over mindre og mere aktivitetskrævende hunde.
Prøv at se her hvad ordet egentlig betyder (se under: racens historie-formel
1):
http://www.labrador-retriever.dk/
Hilsen Vibeke

Fra : Anette

Dato : 01-07-07 20:58

Battlefield's wrote:
>Både og.... det er rigtigt at FT står for Field Trial, men betegnelsen
> dækker ikke over mindre og mere aktivitetskrævende hunde.

Okay - tak
Det var min personlige oplevelse at F1ere var mindre og mere energiske
- det behøver så ikke være tilfældet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Battlefield's

Dato : 02-07-07 13:26

> [...]
> Okay - tak
> Det var min personlige oplevelse at F1ere var mindre og mere energiske

Hej Anette
Den opfattelse er du bestemt ikke ene om. Det er efterhånden alm. at folk
kalder blandingshunde, der bare ligner en dårlig Labber for FT eller formel
1.
Jeg har selv en såkaldt FT Lab. Han er købt i Irland og har kun brugshunde i
stamtavlen, men han er bestemt ikke en lille spinkel hund med spids snude

Hilsen Vibeke, der mener at en Labrador er en Labrador og ikke noget som
helst andet.

Fra : Kasper

Dato : 04-07-07 16:29

> Hilsen Vibeke, der mener at en Labrador er en Labrador og ikke noget som
> helst andet.

Hmm

Mine forældre har 1 af hver "slags"... begge han, og der er tydeligt forskel
i kropsbygning og hoved størelse osv.
men det sjove er faktisk deres opførsel, den "gamle type = store" han er
meget dominerende og "egoistisk" hvorimod den lille han er meget typen der
skal behage og virkelig nem at få til at høre efter.
selvfølgelig kan det være tilfældigt og noget med deres opvækst og
forældre...

Men vores egen er også den lille type, og han er bestemt også nem at have
med at gøre.

Så jeg tror på der i al fald er noget forskel på hvor de kommer fra, og så
er spørgsmålet kun om navnene på disse 2 "grupper"

Kasper

Fra : Battlefield's

Dato : 05-07-07 15:10

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg tror på der i al fald er noget forskel på hvor de kommer fra, og så
> er spørgsmålet kun om navnene på disse 2 "grupper"

Hej Kasper
Nej, jer er ikke enig i at der er tale om to typer. Du kan finde mange
forskellige typer af labradors, hvilket jo også skyldes at der i en så
populær race vil blive avlet på lidt af hvert. Dette er dog langt fra
ønsværdigt.
Men der må faktisk kun findes en type Labrador, nemlig den, der kan klare
nogle markeringer og et søg, og samtidigt være typisk nok til at passe til
standarden.
At denne standard så kan forståes på mange måder er jo kun en fordel.
DRK har netop (pr.1/7-07) indført en Kvalifikationsprøve, som alle skal
bestå for at deltage i enten Vinderklasse på markprøve eller
Brugshundeklassen (tror jeg, jeg er ikke så stiv i udstillingsreglementet)
på udstilling. Denne prøve består af et par markeringer med skud, heraf en i
vand og et søg, desuden skal en udstillingsdommer bedømme hundens udseende.
Hilsen Vibeke