Slåskamp
Fra : Brian Christensen

Dato : 14-06-07 22:28

Hej med jer!

Jeg har idag været ude for en lidt kedelig oplevelse, jeg gerne vil høre
jeres mening om.

Vi har en 13 mdr. Boerboel tæve og har idag været på besøg hos et
familiemedlem der har 2 amerikanske bulldog tæver i samme alder.
Hundene har tit som hvalpe leget sammen uden problemer, og idag gik det også
fint de første timer, hvor hundene uden problemer kunne løbe og lege, vi var
også en tur på marken hvor de legede med et par andre hunde også.
Men efter vi havde grillet og givet hundene en lille godbid af resterne, gik
hundene i flæsket på hinanden - jeg ved ikke præcist hvorfor de begyndte at
slås, men jeg tror at det var over en godbid vores hund i første omgang ikke
var interesseret i og derfor lå på græsset.
De 2 amerikanske bulldogs "rottede sig sammen" og blev ved med bide sig fast
i vores hund, og vi kunne ikke skille dem ad før de fik en gang vand af
haveslangen.
Heldigvis lå haveslangen tæt på, så det tog ikke lang tid, men vores hund
har fået et par bidemærker omkring den ene albue hvorfra det ene blødte
lidt. De 2 andre hunde har også fået et par skrammer, har jeg efterfølgende
fået at vide over telefonen.
Efter slåskampen var vores hund lidt påvirket af hændelsen (urolig og lidt
nervøs)

Jeg er lidt ked af situationen, hvor flere tanker dukker op, som f.eks.:
Hvorfor begynde de at slås når de ret ofte har leget sammen - kan en godbid
gøre så meget?
Hvorfor ville de amerikanske bulldogs ikke slippe grebet - det gik meget
stærkt, men jeg kan huske at vores hund lå på ryggen og peb helt vildt, og
at jeg uden held forsøgte at holde dem væk med en stol inden vandet blev
tændt!
Vores hund har ikke været i slagsmål før, vil hun nu skulle genoptrænes til
at være sammen med andre hunde igen, vil hun kunne være sammen med de 2
omtalte hunde igen? Det skal lige siges at vi det første halve år har gået
til hundetræning og hun har ikke vist problemer med andre hunde tidligere.
Måske bekymrer jeg mig for meget, men det var en ret ubehagelig oplevelse!

mvh Brian

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 23:20

Brian Christensen wrote:
> Jeg er lidt ked af situationen, hvor flere tanker dukker op, som
> f.eks.: Hvorfor begynde de at slås når de ret ofte har leget sammen -
> kan en godbid gøre så meget?

Jeg ved ikke en dyt om bulldogs, men forestiller mig...en godbid betyder
mere end en godbid
Det handler om hvem der bestemmer, den hund der er øverst i hierakiet har
førsteretten til al føde, også selvom den ikke er hjemme hos sig selv.
Din hund har måske synes at det var den der var øverst og dermed har retten
til at forsvare sin føde når en anden tæve formaster sig til at vise
interesse for hendes mad....måske?
Det handler også om at de alle tre er blevet kønsmodne og tæver er
modbydeligt rå i deres magtkampe - uanset race. Når de først er kønsmodne
betyder eventuelle "hvalpevenskaber" ikke noget for dem, - overhovedet. Det
handler kun om at være øverst i hierakiet og dermed eje retten til føde, til
at formere sig, til at lede flokken o.s.v...med andre ord : overlevelse.

> Hvorfor ville de amerikanske bulldogs ikke slippe grebet -

Bulldogs er tidligere brugt som vagt-, kvæg- og krigshunde - uden at vide en
dyt om bulldogs, vil jeg tro at det ligger i deres natur at fastholde
grebet, når de har fået ved. De ville ikke være gode kvæghunde eller
krigshunde hvis de ikke var udholdende og holdt ved.

> Vores hund har ikke været i slagsmål før, vil hun nu skulle
> genoptrænes til at være sammen med andre hunde igen,

Hvis det var min hund, ville jeg sørge for at hun blidt og nænsomt fik lært
at ikke alle hunde er som dem hun formentlig føler sig voldsomt angrebet af
og nu er bange for...så ja, hun skal genoptrænes. Evt med en rigtig dygtig
hundetræner/adfærdsbehandler.

>vil hun kunne
> være sammen med de 2 omtalte hunde igen?

Hvis det var min hund, ville jeg ikke turde. Risikoen for at de tre tæver
vil have afgjort hvem der er hvor i deres hieraki, er for stor. Den
afgørelse vil de formentlig søge hver eneste gang de er sammen - uanset hvem
der vandt slåskampen sidste gang - i deres øjne. Hundehierakier ændrer sig
hele tiden, så når hundene ikke er sammen hver dag, og dermed har et næsten
fastlagt hieraki, skal den hierakiske fordeling afprøves hver eneste gang.
Jeg kender ikke Boerboel eller bulldogs, men for de fleste racers
vedkommende vil tæver slå ihjel, hvis de ikke kan få den anden til at
underkaste sig.

> Måske bekymrer jeg mig for
> meget, men det var en ret ubehagelig oplevelse!

Det er rigtig rigtig væmmeligt - og nej, jeg synes ikke du bekymrer dig ikke
for meget.
Hjælp din hund ( og dig selv) over den grimme oplevelse ved at give hende en
masse positive oplevelser med venlige hunde. Hold øje med hendes adfærd de
næste dage, hvordan hun reagerer når I møder andre hunde på gåture o.s.v.

Som skrevet - jeg ved ikke noget om boerboel og bulldogs, måske kan andre
her komme med bedre bud, end jeg.

Held og lykke med hende

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kim2000

Dato : 15-06-07 14:27

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det handler om hvem der bestemmer, den hund der er øverst i hierakiet har
> førsteretten til al føde, også selvom den ikke er hjemme hos sig selv.

Den hund der øverst i hirakiet er DIG, hverken den besøgende eller de to
banditter. DU bestemmer hvem der skal have hvad, ikke de to hunde eller din
hund eller nogen som helst andre. At de to hunde ikke fatter det, gør dem
modne til genopdragelse eller aflivning, specielt så farlige hunde.... Var
det sket - og det er det - overfor min hund, så havde de to fået ganske
gedine tæsk til de underkastede sig, men jeg er fra landet og bor på landet
og vi opdrager nok væsentlig mere hårdhændet end byfolket.

mvh
Kim

Fra : Anette

Dato : 15-06-07 18:14

Kim2000 wrote:
> Den hund der øverst i hirakiet er DIG, hverken den besøgende eller de
> to banditter.

Ja, men hierakiet fortsætter jo "ned ad", under alfa, hundene imellem.

Blandt mine 3 hunde er der en klar rangorden, ingen er i tvivl om at vi (
min mand og jeg) er suveræne diktatorer i denne flok, når vi bare er os
herhjemme og heller ikke når vi har besøg.

Men blandt vores og de besøgende hunde skal der lige findes en rangorden -
altså alle hunde ved godt at alfa-posten er optaget og ikke til diskussion,
men der skal testes hvem der ligger fra beta og ned efter.

Vi har - heldigvis- aldrig haft slagsmål, men jeg kan forestille mig at
tæver som er mere tændt på slåskamp end mine er, kan nå at få et alvorlig
slagsmål ud af rangfordelingen - inden alfa/ejer når at blande sig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 14-06-07 23:21

"Brian Christensen" <brianc@fjerndetteesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt ked af situationen, hvor flere tanker dukker op, som f.eks.:
> Hvorfor begynde de at slås når de ret ofte har leget sammen - kan en
> godbid gøre så meget?

Ja... Guffen ligger på de to bulldogs territorie, og det er slet ikke så
sikkert at de har lyst til at dele med en fremmed hund - fremmed hund er her
lig med den besøgende... Med et fint ord kan det kaldes Madforsvar...

> [...]
> at jeg uden held forsøgte at holde dem væk med en stol inden vandet blev

Bulldogs er lavet til at gribe fat og holde fast!
Når der er to hunde sammen i et angreb hidser de desuden hinanden op. Det er
muligt at du sagten ville have kunne forhindre slagsmålet, hvis der kun
havde været den ene, idet der så havde været en chance for at du kunne have
fået stoppet hunden længe nok til at den havde nået at tænke sig om... Men
to - nope...

> Vores hund har ikke været i slagsmål før, vil hun nu skulle genoptrænes
> til at være sammen med andre hunde igen, vil hun kunne være sammen med de
> 2 omtalte hunde igen?

Om hun skal genoptrænes kan kun du afgøre ved at se på hendes reaktioner
overfor fremmede hunde næste gang hun møder dem...
Er den ene af bulldogerne en tæve? hvis ja, så ville jeg være meget
forsigtig med at lade de to komme i nærheden af hinanden for fremtiden...
Tæver ser sig ind i mellem gale på hinanden - og der er ikke så meget man
kan gøre ved det! Bemærk venligst at jeg ikke skriver at din tæve eller
bulldogtæven (hvis det er sådan en) er aggressive! Men tæver har en tendens
til aldrig at glemme et slagsmål...

Det skal lige siges at vi det første halve år har gået
> til hundetræning og hun har ikke vist problemer med andre hunde tidligere.

Jeg tror faktisk heller ikke at det var hende der var problemet i denne
situation... Eller at det var de to bulldogs for den sags skyld... Men det
er vigtig at vide, hvad ens hund "indeholder" og i nogle tilfælde kan der
altså være tale om øget territorieforsvar.

> Måske bekymrer jeg mig for meget, men det var en ret ubehagelig oplevelse!

Naturligvis var det det!
Og jeg mener ikke at du bekymrer dig - hvios du med bekymret mener at du er
pyldret... Et slagsmål *kan* ødelægge rigtig meget for en hunds
selvsikkerhed...

Mvh Ann K

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-06-07 07:40

> [...]
> bulldogtæven (hvis det er sådan en) er aggressive! Men tæver har en
> tendens til aldrig at glemme et slagsmål...

Begge de 2 bulldogs er tæver!

Fra : Hm

Dato : 15-06-07 09:27

> [...]
> Og jeg mener ikke at du bekymrer dig - hvios du med bekymret mener at du
> er pyldret... Et slagsmål *kan* ødelægge rigtig meget for en hunds

Hej Brian
vil lige sige at jeg helt tilslutter mig Anette og Ann´s gode indlæg.
Jeg forstår godt du er rystet, det er netop den situation de fleste af os
frygter.
Jeg ville ikke lade min hund lege sammen med de to andre tæver mere, og
måske heller ikke med andre tæver, men der må du jo se hvilke konsekvenser
slagsmålet har givet.
Det er gerne omkring 2 års alderen at det kan give problemer, så både det,
og maden er udløseren og så at de andre holder sammen, så kan det kun ende
galt.

Sørg for han hun får gode hundeoplevelser, og hvis det skulle vise sig at
det sociale er ødelagt, så acceptere det og lad være med at udsætte hende og
dig for lignende oplevelser.

Det er ikke en katastrofe med en usocial hund, men mere besværligt, og man
syntes også at de går glip af noget, men sådan er livet.

Du er bestemt ikke pylret.

Hanne/ som føler med dig

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-06-07 19:55

> vil lige sige at jeg helt tilslutter mig Anette og Ann´s gode indlæg.

Mange tak for de gode tilbagemeldinger!

> [...]
> det sociale er ødelagt, så acceptere det og lad være med at udsætte hende

I går aften og her til morgen virkede vores hund stadigt lidt påvirket af
situationen og også lidt mere kontaktkrævende end normalt, men hun har fået
et par lange gåture og masser af klap og ros idag og efterhånden er hun sig
selv igen!

I weekenden vil vi forsøge med et hundebesøg hos naboens hunde, så vi håber
på det bedste.

Jeg skriver tilbage i gruppen efter besøget.

Fra : pwh

Dato : 15-06-07 00:21

Brian Christensen, skrev:

> [...]
> meget stærkt, men jeg kan huske at vores hund lå på ryggen og peb
> helt vildt, og at jeg uden held forsøgte at holde dem væk med en stol

Velkommen til den fagre nye verden med "powerdogs"
rart at jeg ind imellem får bekræftiget mine "fordomme"
mht de racer. Synd at din hund skulle lide.

Sådan er vilkårende åbenbart, alt bliver accepteret,
selv en ekstrem race som en Fila blev der svaret pænt
på af flere her i gruppen,
Og det vil i mine øjne svare til at jeg spurgte om
hvilket 9mm projektil der var mest effektivt i en Glock.

God fornøjlese med det, så kan de jo håbe på
at de ikke selv render ind i en af slagsen.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 05:40

> Velkommen til den fagre nye verden med "powerdogs"
> rart at jeg ind imellem får bekræftiget mine "fordomme"
> mht de racer. Synd at din hund skulle lide.

jeg har set en del hundeslåskampe både i mindre og mere alvor, det er ikke
kun "powerdogs" der holder nede og holder fast.
sidst var det min egen hund, Loui, og her var det en stor bamse
bernersennen der var skurken, der vist ikke har noget at gøre med en
powerdog, vi var 4 mennesker om at få køteren til at give slip på Loui.

ang. den omtalte situation, kunne det ske med hvilken som helst race, du
skulle da se en ballade at emma her kan lave over en godbid, så jeg vil ikke
stemple skylden på at det er am.bull`s.
de var på hjemmebane, der var mad på hjemmebane, nogle hunde er bare mere
obs på sådanne ting og vil forsvare det nidkært.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 15-06-07 08:55

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> bernersennen der var skurken, der vist ikke har noget at gøre med en
> powerdog, vi var 4 mennesker om at få køteren til at give slip på

Det er så bare ikke hvad jeg selv har oplevet, og det udtaler jeg
mig self ud fra. Kender også et par stykker der har fået deres hunde
overfaldet af kamp/muskelhunde hvor de havde kunne stå og sparke
på angriberen uden nogen effekt.
Self kan det nok også ske med mere fredelige racer,
men jeg selv og dem jeg kender har altså erfaret at noget andet.

> ang. den omtalte situation, kunne det ske med hvilken som helst race,
> du skulle da se en ballade at emma her kan lave over en godbid, så
> jeg vil ikke stemple skylden på at det er am.bull`s.

Næh helt normalt at en hund forsvare sin mad,
det er mere måden den bliver forsvaret på.

> de var på hjemmebane, der var mad på hjemmebane, nogle hunde er bare
> mere obs på sådanne ting og vil forsvare det nidkært.

Jeps, nogle hunde, og nogle hundracer er mere i forsvarsposition end andre.

/Jens

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-06-07 13:37

> [...]
> det er mere måden den bliver forsvaret på.

> Jeps, nogle hunde, og nogle hundracer er mere i forsvarsposition end

Kan i sådanne tilfælde anbefale peberspray/CF gas

Ved godt at de er ulovlige i DK med yderst effiktive og uskadeligt

Erik

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 13:54

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan i sådanne tilfælde anbefale peberspray/CF gas
>
> Ved godt at de er ulovlige i DK med yderst effiktive og uskadeligt

det er muligt, men vel forhåbentlig ikke noget alle og enhver render rundt
med i baglommen " i tilfælde af"
en spand vand kan også gøre underværker, men det tager tid at finde frem.

i det tilfælde jeg nævnte, med min boxer der blev overfaldet af en berner
sennen, der blev løsningen at jeg stak hele min underarm ind i munden på
berneren, og den vej fik løsnet hans greb om min hunds hoved.
det kunne så have gået ud over min arm i stedet, men da der var 3 andre der
havde et godt greb i bamsen, tog jeg chansen.
man tænker vist ikke så meget i situationen, da det hele går så forbandet
stærkt.

mvh. marie

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-06-07 14:45

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46728bda$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> havde et godt greb i bamsen, tog jeg chansen.
> man tænker vist ikke så meget i situationen, da det hele går så forbandet

Går vi steder hvor risikoen er for hundeoverfald (en del "muskel" hunde her
i området) ja så har vi pebersprayen med i lommen og den virker også på
muskelhunde .. Been there Done that
Kan ikke anbefale at man forsøger på selv at hive fat i en muskel hund. De
er råstærke og når de er tændt er de nærmest umulige at stoppe igen. Har
hørt om hunde bla. i USA der måtte skydes adskellige gange med 9mm før de
blev liggende.. Den jeg selv havde fat i var en ikke fuldvoken bulldog ting
... hvist en amrikansk. Det var kun lige at jeg var istand til at holde den
ved at smide samtlige af mine 90kg ned over hunden.

Man fjerne iøvrigt peberspray igen med vand fra vandhanen (man undgår nok
ikke at ramme sin egen altid.
Personligt tyr jeg til str. 45 træ/sikkerhedssko men kæresten magter ikke
denne mulighed

Erik

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 15:26

> [...]
> .. hvist en amrikansk. Det var kun lige at jeg var istand til at holde den
> ved at smide samtlige af mine 90kg ned over hunden.

nu mente jeg i situationen hvor den ene hund bliver holdt fast og nede, hvis
det er et rigtigt blodigt slagsmål med riven og flåen, så er der nok ikke de
store at stille op med sådan en, andet end hvis man kan komme til at gokke
den sådan et par på skallen så den går omkuld, eller som du nævner at hæmme
dens sanser på en eller anden måde.
der er sikkerhedssko helt sikkert at foretrække frem for sandaler..GGG..
selv en sølle boxer på 30 kg kan være svær at holde hvis den tænder af i
bare iver, så jeg ville nødigt slås med sådan et apperat på 40 + muskler..

her mht. med min egen, så var der intet slagsmål overhovedet, min hund blev
angrebet skåt bagfra, han var afdækket!, blev fastholdt rundt om
"mulepartiet" og så ellers holdt nede

jeg er bestemt ikke modstander af peberspray, men det er vel de færreste der
har sådan en fætter i baglommen, in case of..

her mht. med min egen, så var der intet slagsmål overhovedet, min hund blev
angrebet skåt bagfra, han var afdækket!, blev fastholdt rundt om
"mulepartiet" og så ellers holdt nede. Tænderne var gået helt igennem,
næsebenet og underkæbe, næsen og ved øreroden, så biddet har været
effektivt.

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 15-06-07 10:33

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:46721806$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> de var på hjemmebane, der var mad på hjemmebane, nogle hunde er bare mere
> obs på sådanne ting og vil forsvare det nidkært.

Så rigtigt skrevet altsammen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-06-07 08:04

> [...]
> Måske bekymrer jeg mig for meget, men det var en ret ubehagelig oplevelse!

Nu må jeg jo se, om jeg forstår dette rigtigt.
Der er altså, en godbid, som din hund, i første omgang, IKKE er interesseret
i.
Går så ud fra, at de andre ville tage den, og nu ville din hund, IKKE af med
godbidden.
Din hund, forsvarer sin godbid, de andre kæmper for at få den...

Ja selvfølgelig rotter de sig sammen... Hunden er jo et flokdyr, hvor der er
en leder, og lederens vilje er lov.
Hvis du var soldat, og din general sagde kæmp, så kæmper du, du spørger
ikke, hvorfor ??..

Tja, nu kender jeg intet specielt til netop disse hunde.... Men har de det
lige som almindelige bulldogs, så går der lige et lille stykke tid, inden de
kan slippe, så det kunne være en forklaring...

Nej, den skal sikkert ikke genoptrænes, til at være sammen med andre
hunde.... Det er muligt, at den skal genoptrænes, til at være sammen med
dig, for du svigtede jo din hund.... Du læste tilsyneladende IKKE det indlæg
jeg skrev for nogle dage siden.... Der blev det gjort til din opgave, at
stoppe disse bulldogs, og deres ejer, skulle stoppe din hund... Er der kun
dig, må du standse bulldogg'erne, og kommandere din egen hund i dæk, eller
få den til at fortrække....
Du skal gå ind og vise.... Du er BOSSEN.... Jeg redder MIN hund, ved at
pacificere de fremmede... Pacificerer du din egen hund, har i tabt slaget,
og du har på ingen måder, nogen garanti for, at det stadig er dig, der er
BOSS, og den næste kamp, kan blive mellem dig, og din hund.

Og til Jens

Hollow point, er de mest effektive på kort hold ( Men også strengt
forbudt ).... Ellers er det Winchester SuperX

M.V.H....Benny..

Fra : Søren LH

Dato : 16-06-07 10:41

"Brian Christensen" <brianc@fjerndetteesenet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

Her er min mening, som er i tråd med de fleste andres:

> Jeg er lidt ked af situationen, hvor flere tanker dukker op, som f.eks.:
> Hvorfor begynde de at slås når de ret ofte har leget sammen - kan en
> godbid gøre så meget?

Ja, det kan den. Freden har måske til nu balanceret på en knivsæg, så skal
der ingenting til at udløse krigen.

> Hvorfor ville de amerikanske bulldogs ikke slippe grebet

Sådan er hunde når de slås, og får fat. Uanset race.

> Vores hund har ikke været i slagsmål før, vil hun nu skulle genoptrænes
> til at være sammen med andre hunde igen, vil hun kunne være sammen med de
> 2 omtalte hunde igen?

Måske med samme balance på en knivsæg, som kan eksplodere når som helst. Når
der er tale om så styrkemæssigt overlegne hunde, ville jeg ikke lade dem
være sammen frit.

Vedr. andre hunde tror jeg ikke det vil være et problem. Men hvis det skulle
være tilfældet, give masser af godbidder hver gang hun ser en hund hun er
utryg ved.

Mvh
Søren

Fra : LN

Dato : 17-06-07 10:06

On 15 Jun., 01:21, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Velkommen til den fagre nye verden med "powerdogs"
> rart at jeg ind imellem får bekræftiget mine "fordomme"
> mht de racer. Synd at din hund skulle lide.

ja uha fordomme. Har oplevet det samme med en rottweiler og da hjalp
vand ikke for at få hunden til at slippe. Men ok ved ikke om en rotte
er en powerdog - men har i hvert fald oplevet samme adfærd med en
sådan. Og vores lå også på ryggen og fik ikke bidt tilbage en eneste
gang.

LN

Fra : not@home.se

Dato : 18-06-07 14:52

> [...]
>Måske bekymrer jeg mig for meget, men det var en ret ubehagelig oplevelse!

de vil ikke slippe fordi det er mere sikkert at holdt fast for dem for
hvis de slipper så bliver de jo måske bidt igen så det er derfor, det
er en sikkerhed når man først har bidt kan man lige så godt holde fast

ligesom hvis du var oppe og slås med en du var lidt bange for og du
endelig fik et godt brydegreb omkring ham så ville du jo heller ikke
slippe igen

måden i stoppede hundene på er fin nok så de ikke fik bidt hinanden
helt i stykker. men med hensyn til om de kan ses en anden gang så
ville jeg ikke gøre det netop pga den måde i stoppede det hele på, læg
mærke til at slåskampen ikke fik en vinder og en taber men blev
uafgjordt og sådan noget husker hunde tro mig ! de bærer nemlig nag og
når opgøret ikke er afgjordt så gør de det en anden gang måske ikke
næste gang de ses men det vil helt sikkert ske på et tidspunkt

hvis hundene skulle kunne lege sammen fast så skulle i have ladet dem
slås færdigt, men det er jo ikke altid rart at se på så det er
forståeligt at man stoppet det

dem min hund har været en lille smule oppe at slås med hvor jeg og den
anden ejer har stoppet det dem hader han helt vildt når vi går forbi
hinanden og de vil uden tvivl slås hvis de får lov

en eneste gang har jeg ladet min hund slås men det havde vi aftalt i
forvejen mig og den anden ejer da vi ved at vi ses tidt og hundene
helst skulle lege godt, og det var meget svært at lade dem slås "over
en pind" men de stoppede selv og der var en vinder og en taber og den
dag i dag leger de ekstremt godt sammen fordi de har afgjordt deres
rangorden for flere år siden nu, men hvis vi havde stoppet dem havde
det ikke gået sådan, det er sådan hundene tænker