Klimaanlæg på CV?
Fra : T. Hartung

Dato : 27-07-07 18:59

Ja vi er netop hjemvendt fra dejlig varm og tør ferie i Syd-Italien. Vi lå
bl.a. på pladsen Baia Domizia 50 km nord for Napoli som man kan se beskrevet
af Jan lidt længere nede.

Det er nu ikke pladsen det går på - men vi havde for første gang den
oplevelse at ligge lige ved siden af en Østrisk CV som havde klima-anlæg på
taget. Hold da op for en brummen - da vi havde været på pladsen i 1 time var
den anden naboplads blevet fri og straks movede vi over på den - heldigvis -
det hjalp lidt med aftstanden.

Er det fremtiden at skulle holde ferie blande summende "køle-vogne" på
campingpladsene? Som en anden tysk "Raststätte". Støjen var på jysk
"træls" - dem der havde vognen gad ikke selv hører på det - så når de var
ved vognen slukkede de - når de gik - kørte anlægget igen.

Gik lidt rundt blandt pladserne og bemærkede flere sådanne "støjsendere" Det
er da IMO ikke særligt hensynsfuldt - skal pladserne til at spørge om man
har et sådant klimaanlæg og så samle disse vogne i særlige afsnit så de kan
nyde den summen med ligesindede?

Jeg forstår så slet ikke at de vil til varmen når de ikke kan lide den - men
det blev vist også for koldt i vognen - vinduerne var konsatnt åbne nor
klimaanlæg kørte ???

Jeg tror da dette vil blive et stigende problem rundt omkring med det udstyr
vognene efterhånden bliver bygget med - men roligt er det ikke
mvh.
T. Hartung
VW Passat TDi Variant - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung - PAS PÅ daekonline.dk sælger gamle dæk!

Fra : Kim Olsen

Dato : 27-07-07 19:33

Det er da ikke kun støjen fra selve anlægget. Vi lå ved siden af en
vogn med klimaanlæg i tjekkiet - og jo det kunne da høres, men det mest
træls var da at alle ombord konstant hostede som de havde lungebetændelse.

De kølede vognen fuldstændig ned (18gr) og slukkede. Så op med vinduerne for
at lufte ud, og når det blev for varmt så forfra.

Men jeg er enig - det bliver på sigt lidt belastende at høre på.

Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-07-07 18:14

T. Hartung skrev i 46aa3293$0$25414$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> pladserne til at spørge om man har et sådant klimaanlæg og så samle
> disse vogne i særlige afsnit så de kan nyde den summen med

Det er rigtigt trælst! Vi måtte sidste år i Spanien på samme galaj - at
flytte for at slippe væk fra støjen. Så jeg fryder mig, når jeg ser at en
plads kun har 3 A. sikringer - desværre er udviklingen den, at de gode
pladser begynder at levere tilstrækkeligt meget strømstyrke.
I år bad vi en bagved liggende tysker om at slukke for stadset om natten -
hvorefter madammen kiggede eddikesurt hvergang hun så os.

> Jeg forstår så slet ikke at de vil til varmen når de ikke kan lide
> den - men det blev vist også for koldt i vognen - vinduerne var
> konsatnt åbne nor klimaanlæg kørte ???

Og så mangler vi bare at have et TV kørende....

> Jeg tror da dette vil blive et stigende problem rundt omkring med det
> udstyr vognene efterhånden bliver bygget med - men roligt er det ikke

I USA har vi oplevet at man på på pladser uden 'hook up' bare startede
generatoren, når maden skulle nukes eller der skulle gang i TVet. Menneskene
er underlige!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 28-07-07 20:04

Ja forbyd den forbannede varme

Det skulle kun være tilladt at have indbyggede klimanlæg som ikke generer
alle andre .

Godt man ikke bor nede sydpå , hvor der findes mange lejligheder, huse m.v.
der har klimanalæg tæt på andre mennesker .....

Kim

Fra : Frank

Dato : 28-07-07 20:24

Vi har et klimaanlæg Truma Frostair 2300 indbygget inde i vognen i en
sædekasse. Ind- og udblæsning gennem vognbunden ud til det fri er begge
forsynet med luftlyddæmpere (og det er de 3 udgange med kold luft inde i
vognen også).

Man skal virkelig tæt på for at kunne høre maskineriet udenfor. Indenfor er
der stadig noget støj, men det er jo vores eget problem. Vi køler ned til
natten og slukker så.

Blot for at fortælle, at det kan lade sig gøre at montere et klimaanlæg som
ikke generer naboerne. Men jeg må give jer ret i at de anlæg der er
monteret udvendig på taget af campingvognen også generer os voldsomt.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-07-07 01:23

> [...]
> ikke generer naboerne. Men jeg må give jer ret i at de anlæg der er
> monteret udvendig på taget af campingvognen også generer os voldsomt.

Hej Frank, du skal ikke generalisere, det er rigtigt at de ældre
tagmonterede anlæg larmer en del, men de nye anlæg fra dometic fra 2006 og
frem er meget mere støjsvage.
eks. vi lå ved siden af et telt og en anden cv, og vi spurgte om vores
aircon generede (vi bruger det kun efter solnedgang til at køle vognen før
vi skal sove) de sagde begge at jeg kunne da prøve at tænde det så de kunne
give mig et svar, jeg svarede så at det havde kørt den sidste time,
hvorefter vi konstaterede at det nok ikke generede.

Det er rigtigt at man kan høre vores anlæg hvis man står helt henne ved
vognen eller lige når det starter, pga vibrationerne, men det er som jeg kan
forstå det samme som med jeres gode model.

Jeg har da også både set og hørt det samme som jer andre, anlæg der kører
med døre og vinduer åbne, eller med meget støj, vi kunne eks. høre en
autocamper (6-7 pladser + en vej) samtidig med at vores kørte, vi hørte
vores egen når det startede og stoppede pga de ekstra vibrationer der
kommer.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-07-07 10:00

Frank skrev i 46ab97dc$0$52156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Men jeg må give jer ret i at
> de anlæg der er monteret udvendig på taget af campingvognen også
> generer os voldsomt.

Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på at den vogn, der plagede os var en Hobby
med AC indbygget inde i vogne - ikke på taget. Men når man sidder ude for at
nyde aftenvarmen med et glas rødvin i hånden er blæserstøj og selv en mderat
hylen fra anlægget på et par meters afstand aldeles stemningsdræbende.

mvh

Fra : Frank

Dato : 29-07-07 12:10

Men når man sidder ude for at
> nyde aftenvarmen med et glas rødvin i hånden er blæserstøj og selv en
mderat
> hylen fra anlægget på et par meters afstand aldeles stemningsdræbende.

Jeg er helt enig, der skal ikke megen uvedkommende støj til at ødelægge
stemningen en stille aften. Vi forsøger at tage al mulig hensyn til vores
naboer. Hvis der er andre meget tæt på bruger vi det ikke. Hvis vi kan
stille vores bil imellem gør vi dét for at minimere generne.

Venlig hilsen, Frank.

P.S. Det er jo ikke sikkert at den indbyggede aircon i Hobbyen var forsynet
med "luft lyddæmpere" - det er ekstraudstyr og virker faktisk ret godt!

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-07-07 01:25

Hej Kim, læs lige min signatur.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 30-07-07 16:35

Ja,Ja - nogen gange er man lidt for ivrig - og med denne (Og måske et par
andre ) kan jeg godt forstå dit udsagn .....

Skal se om jeg husker at huske .........

Kim