Madvarer, telt, hvordan?
Fra : jj92_2

Dato : 22-07-07 12:17

Hej,

Nu er et tid til campingigen, med alle børnene.

Nu er der længe siden jeg har camperet, og dengang var det uden børn,
så det var bare med rugbrød og konserves.

Men nu er det jo noget med pålæg, mælk osv - altså en eller anden form
for køletaske,

Og her prøver jeg at finde ud af hvordan man gør på nutidens
campingpladser?

Det giver jo ikke mening bare at have en køletaske med og kølelegemer
- med mindre vi kan få dem frosset ned hver dag?

Og et køleskab som kører på gas - det kan vi jo ikke have med - bilen
er en normal bil. (Måske et 12V/220V køletaske/skab kan vi fåplads til
- men så løber bilen vel bare tør for strøm?)

Hvad gør "man" når man er på campiong med telt og bil?

Håber på gode tips.

Mvh

Jens

Fra : Per H

Dato : 22-07-07 13:35

On Sun, 22 Jul 2007 04:17:21 -0700, jj92_2 <jj92_2@hotmail.com> skrev:

>Hej,

>Det giver jo ikke mening bare at have en køletaske med og kølelegemer
>- med mindre vi kan få dem frosset ned hver dag?

>Håber på gode tips.

på mange campingpladser kan du få ombyttet dine køleelementer.

ring og spørg, inden du tager afsted.

Vh Per
skype
p20252816

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-07-07 13:35

"jj92_2" <jj92_2@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ...Hvad gør "man" når man er på campiong med telt og bil?

Jeg vile vælge en 12V/230V/gas køleboks.

Så kan du køre på 12V under kørsel, og benyte enten 230V eller gas freme på
campinpladserne.

For eksempel er der denne model:
http://shop.hks-camping.dk/shop/product/show_product.asp?Product_ID=5739&GroupID=18&SubGroupID=0&search=&back=1&pageindex=1&menu=3&submenu=0&lang=da

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 22-07-07 14:19

[...]

Nu om dage, hvis man ikke har en campingvogn, så lejer
man en hytte eller et fastmonteret telt, som der faktisk
findes på de fleste pladser. Her er der kogeting og køleskab,
Det er ikke mere tilladt at stege snobrøb over et bål.
Næsten alle camping pladser har en hjemmeside, som beskriver
pladsen og priserne. Jeg synes at en hytte er et godt sted
at starte med børn.
Et lille telt og stor familie bruges ikke mere.
Teltet kan ungerne bruge når de skal til Roskilde festival
når de bliver teenagere (mine er gudskelov blevet voksne(
tror de selv))

--
Mvh. Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-07 19:07

> [...]
> Teltet kan ungerne bruge når de skal til Roskilde festival
> når de bliver teenagere (mine er gudskelov blevet voksne(

Tænk jeg vidste ikke man var holdt op med at bruge telte. Det er måske
nærmest blevet forbudt ?

Jeg vil tro de fleste steder stadig tilbyder en eller anden
frysemulighed/ombytning af køleelementer (og sikkert mod en god betaling)
Sydpå (og den personlige erfaring dækker her sydfrankrig) kan man stadig
købe is i blokke til nedkøling.

Men det er nok billigere at investere i en køleboks. Skal du have "den
store" til 12/230/gas så kommer du af med flest penge, det er også den der
fylder mest men selvfølgelig også den der giver størst fleksibilitet.
En mindre 12V. boks kan også gøre det. Den kan sagtens køre på 12V. fra
bilen når I kører, men pas på når I stopper, den malker hurtigt et batteri
(især hvis det ikke er af nyere dato) På campingpladsen bruger du en
omformer (der som regel følger med) og kører på 230V. Det skal du
selvfølgelig betale for (med mindre du har fundet en plads hvor det er inkl.
i overnatningsprisen) men det er nok ikke dyrere end de andre løsninger og
samtidig har du strøm til lys mm. (og nogen vil nok også mene alle de
uundværlige campingting: Elkedel, kaffemaskine, støvsuger, aircon, TV,
parabol, DVD, PC, Playstation, julelys og et par bevægelige
plastichavenisser foran springvandet...)

Mvh. Per.

Fra : Anette

Dato : 24-07-07 11:41

Per Olsen wrote:

> Tænk jeg vidste ikke man var holdt op med at bruge telte. Det er måske
> nærmest blevet forbudt ?

Næh, det vidste jeg heller ikke. Hvordan mon så vandrefolket og cykelfolket
overnatter?

Spøg til side. Det er da mit indtryk at netop med telte ala Outwells de
store, der er noget nemmere at håndtere end de gamle villatelte, at det er
blevet mere almindeligt igen, efter det har været skubbet lidt i baggrunden
i nogle år. Sydpå, Frankrig/Spanien, er telte i alle størrelser meget
almindelige som familiecamping, men der er vejret jo også noget mere
taknemmeligt at sove i telt i.

Og køl - før i tiden brugte vi 12/230v køleboks, som andre i tråden også
skriver om - det virker glimrende, når man altså lige husker at tage 12V
stikket ud, når man holder stille.
Hjemmefra var boksen pakket med f.eks frosne juicebrikker og andre
frostvarer. Derudover kan man mange steder købe f.eks poser med isterninger
der kan hjælpe med at holde temperaturen nede i køleboksen, hvis der er
rigtig varmt.

/ Anette

Fra : Sten Bo

Dato : 23-07-07 07:59

"Kurt Nielsen" <no@emails.thank> skrev i en meddelelse

> [...]
> Teltet kan ungerne bruge når de skal til Roskilde festival
> når de bliver teenagere (mine er gudskelov blevet voksne(

Nej teltene er blevet store og familierne mindre.

Og så camperer man måske forskellige steder?

Aldi og lignende, under 1000 for et stort moderne "6 mands" telt eller
deromkring. Og så går der vist en forfærdelig masse Outwell

Jeg syns, (tror) at der at rigtig mange telt familier der kører sydpå til
Baleton f.eks. Og det er der en masse andre europæiske familie der også gør.

Vi har være et par år på Drusus Prag, teltvogn og derfor på teltpladsen -
og den var hver gang proppet med telte. Meget populær transitplads. Også
mange Danske i telt. Men måske kommer man de forkerte steder hvis man syns
at telte er historie. Folk har nok bare ikke så mange problemer, eller tid
til at skrive på nettet - og derfor hører vi ikke fra teltfolket.

Og endelig er klimaet hjemme engang i mellem lidt opstrøms for teltferie. Vi
har her fået 40 mm side i går. Så mon ikke det har lidt at sige hvis man er
mest til nordisk camping.

Men jeg tror da vi har 4 mindre gamle telte liggende i kælderen og datteren
og svigersøn kører på fredag til Norge med det gamle bomulds villatelt. Kia
Carnival. minimalistisk køkkengrej - Gasvandkoger

og køl køl er denne
http://www.waeco.com/dk/252_483.php?PHPSESSID=49e37c7cb2c9640ad20c48c6805bc3ff
som vi har investeret i i i fællesskab.

Resten af udstyret var jo "gratis" og køl SKAL bare virke - også i bilen. Så
den regner vi med at ha glæde af i mange år fremover.

Blir det surt tar man bare en hytte eller sover i bilen der er på gule.
Sådan kan det også gøres.

Fra : Ped

Dato : 22-07-07 22:17

jj92_2 skrev:

<snip>
> [...]
> - men så løber bilen vel bare tør for strøm?)
>
> Hvad gør "man" når man er på campiong med telt og bil?

Min kone og jeg har i over 30 år camperet med villatelt. I begyndelsen
brugte vi en køletaske beregnet til fryseelementer. Det var helt
almindeligt dengang, at campingpladserne havde en fryser stående til at
fryse dem ned med. Jeg ved dog ikke om det stadig er tilfældet. Nu har
vi i nogle år brugt en 12V/230V køletaske.

På campingpladsen er forskellen, at vi nu beder om at få en standplads
med strøm. Det er naturligvis lidt dyrere, men til gengæld får vi som
regel også en 'rigtig' plads, ofte sammen med campingvognene. Tidligere
var vi ofte udsat for, at vi med vores store villatelt absolut SKULLE bo
på teltpladsen sammen med lejrskoler osv. Vi har udvidet vores luxus til
også at bruge elektrisk lys i stedet for gaslampe, og så er der jo også
strøm til computeren og det lille 3½" TV...

I bilen skal man blot huske KUN at have køletasken sat til mens man
kører. Der går ikke mange timer før batteriet er fuldstændig fladt, hvis
man parkerer og glemmer at tage den fra...

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX med topboks og villatelt

Fra : -henrik

Dato : 23-07-07 08:36

Sun, 22 Jul 2007 04:17:21 -0700, tastede: jj92_2 <jj92_2@hotmail.com>
bl.a.:

>Hvad gør "man" når man er på campiong med telt og bil?

Du gør, som du gjorde uden børnene ;)
Du nævner selv dåsemaden og der er rigtig mange muligheder.
Pulvermaden er også opfundet og du kan komme til at betale en formue,
når du køber disse produkter i spejder- eller turbutikkerne.

For nogle år siden var jeg på kanotur med tre halvvoksne drenge og
havde forberedt turen med tørret oksekød, soltørrede tomater (ikke
dåse - skulle også spare lidt på vægten) gryn, nødder, chips og
kartoffelmospulver.

Opskrifterne fandt jeg på http://www.rolflund.dk/images/fjeldkog.pdf

Som Rolf skriver: 'Der er specielt lagt vægt på at den medbragte mad
er let i forhold til energiindholdet, at maden kan holde sig udenfor
køleskab og at det er velsmagende og lødig kost.'

Rolf Lund er levnedsmiddelingeniør og forfatter til bl.a. "Kogebog for
Fattigrøve".

På vores tur mødte vi en stor flok 'rigtige' spejdere. De havde
medbragt store termokasser (a la flamingo-selvvandingskasser) og
brugte frosne juicebrikker som køleelementer.

Hvis kasserne er pakket rigtigt, behøver man ikke åbne næste kasse før
den første er tømt

En af lederne fortalte, at man blot skulle huske at tage dagens
forbrug op i god tid, så det kunne nå at tø op. Så havde de frisk kød
og pålæg i mere end en uge..

Og masser af juice, naturligvis.. :D

-henrik

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 24-07-07 15:12

Hej

Angående telt har vi de sidste 2 år været i sydfrankrig med et
Outwell Indiana 6,fylder lidt i bilen. er rigtig stort opslået,
totalt regntæt og nemt at sætte op. Kan kun anbefales.

Vedrørende køl af mad. på turen ud og hjem bruges en alm 12 v
kølebox i bilen.
På de fleste pladser kan lejes et alm køleskab med kompressor
typisk for 2,5 til 3,5 euro pr døgn.
Det er det eneste der virker, da en alm kølebox ikke kan køle
nok når temperaturen nærmer sig 40 grader.

MVH Svend Erik

Fra : Jens

Dato : 24-07-07 20:04

"jj92_2" <jj92_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis du vil campere i sydeuropa hvor temperaturen snildt kommer på den
forkerte side af de 35 grader, kan en 12V's køleboks normalt ikke holde sig
nede på de 5 grader som mælk og den slags helst skal ned på for at kunne
holde sig. Her er en fordamper-køleboks (dem der kan køre på 12V/230V/Gas)
meget bedre egnet. det med at bruge almindelige køleelementer kan jeg slet
ikke anbefale - de er tøet op på vejen fra campingpladsens fryser (der
iøvrigt mest står åben fordi folk leder efter deres køleelementer) og hen
til din køleboks.

Harald Nyborg har en kompressor-boks på programmet - den kan kun køre på
230V, men kan til gengæld holde minus 15 grader!!

En 12V køleboks kan til nød bruges til at nedkøle læskedrikke og øl, da de
jo ikke "går til" hvis de ikke hol,des nede på 5 grader.

Ovenstående er baseret på egne erfarringer.

Mvh

Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-07 08:18

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ikke "går til" hvis de ikke hol,des nede på 5 grader.
>
> Ovenstående er baseret på egne erfarringer.

En almindelig erfaring - med undtagelser. Adsorptions systemet, dem der
kan køre på gas duer stort set ikke hvis man kommer over 35 gr.

Og man skal i alt fald IKKE komme varme ting i skabet/boksen så som drikke
varer mm når den er der oppe.

Men det hjælper hvis man om natten når det er køligt, oparbejder et
kuldelager frostelementer eller flasker - der så kan virke som buffer i
dagtimerne.

Er der en rigtig fryser på pladsen kan man jo også nedfryse "et eller andet"
i den, og ved behov flytte over i egen køl.

Dometic opgir det til

"Betingelser i omgivelserne har indflydelse på aggregatets ydelse.
Vælg ved omgivende temperaturer mellem +15°C og +25°C midterstillingen.
Aggregatet arbejder så i det optimale ydelsesområde.
Apparaterne ligger i klimaklasse SN i overensstemmelse med EN/ISO 7371
indenfor temperaturområdet fra +10°C til 32°C "

Kompressorboksen er betydelig bedre isoleret end de termoelektriske typer
(kilde, waeco på messen)hvor varmen så snart der slukkes går tilbage ind i
boksen via "kølemotoren." Peltier element transistor med køleprofiler på
begge sider. Ligger i systemet, og selv om waeco er kommet med en boks,
tropicool, der står til at gå 30 grader under omgivelserne er
kompressortypen meget overlegen. Jeg tror at den, standardboksen, kun
bruger en 1/ 4 energi i forhold til adsorptions køl. Og så virker den så
varene virkelig blir nedkølet selv om der er 35 35 gr. Helt enig.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-07 08:28

,>
> [...]
> bruger en 1/ 4 energi i forhold til adsorptions køl. Og så virker den så
> varene virkelig blir nedkølet selv om der er 35 35 gr. Helt enig.

Folk siger at den i Harald Nyborg er en forklædt Waeco ( eller måske er det
omvendt).

Men de brummer. Bare så i er forberedt på det. Ta en lytter. Kompressoren på
Waecoboksen er på 75 watt - og det er vist stort set det samme som i et
rigtigt køleskab.

Kører også hjemme på terrassen med drikkevarer.

Fra : Jens

Dato : 26-07-07 15:06

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> bruger en 1/ 4 energi i forhold til adsorptions køl. Og så virker den så
> varene virkelig blir nedkølet selv om der er 35 35 gr. Helt enig.

Uanset hvad Dometic skriver så kan mit fordamperskab (helt nyt) holde en
temperatur på under 10 grader i køleskabet og under -10 grader i frostboksen
ved en udetemperatur på 35 grader. Skabet vender ud i solsejlsiden og jeg
har en blæser monteret til at skabe ekstra cirkulation.

Man skal huske IKKE at komme varem varer i skabet om dagen, går det om
aftenen og lad nattens køligere klima hjælpe skabet ned i temperatur.

/Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 26-07-07 20:08

,

> [...]
>
> Man skal huske IKKE at komme varem varer i skabet om dagen, går det om
> aftenen og lad nattens køligere klima hjælpe skabet ned i temperatur.

Jamen jeg tror også der et spillerum at arbejde i, optimere - for der er
selvfølgelig ofte meget varmere inde mellem køleribberne. Og kan man fjerne
det, holde den nede, kører det vel stadig.

Kloge hoder har vel nogle temperaturgrænser for processen inde i rørene.

Det ku da være morsom hvis der er en der engang kastede en termometer
udeføler ned mellem rørene/køleprofilerne og i afgangen på luften og
tjekkede hvad der foregår med og uden blæser f.eks. Skal det batte skal
luften udgående naturligvis være "koldere" når blæseren kører. Om end selve
skabet måske har et varmeoverskud og holde temperaturen "oppe" med
bortskaffelsen af det. Men for at batte rigtigt skal temperaturen vel falde
på luftafgangen når blæseren startes. Måske marginaler der får køl til at
køre.

Fra : jj92_2

Dato : 31-07-07 22:38

Hej,

Tak til jer alle for mange gode indlæg.

Tror at løsningen blieren billig Igloo eller lignende 12/220V køleboks
til bilen/teltet, tilsat køle-elementer.

Og så acceptere at madlavning foregår fra dag til dag - og indkøb skal
forbruges samme aften over grillen/gas-blusset.

Med venligste hilsner
Jens