Valg mellem Adria Prima 400 og 440 Linea (~
Fra : Kent

Dato : 11-07-07 17:57

Hej

Vi er på udkig efter en god campingvogn til under 30.000, og
lige nu har vi kig på et par Adriaer, som begge ser ret interessante ud.

En meget flot Adria Prima 400 1993 til 21.500. Skal ikke synes.
Egenvægt: 600 kg. Totalvægt 800 kg.

En ligeledes meget flot Adria Prima 440 Linea fra 1991 til 25.000.
Skal synes. Egenvægt: 750 kr. Totalvægt: 900 kg.

Hvad forskel er der på de to Adria-modeller?? Umiddelbart ser det
ud som om, at Prima 400 er lavet af billigere materialer end 440,
men jeg er ikke sikker på, det er rigtigt. Og forskellen i vægten -skyldes
det kun de to års forskel og lettere materialer eller hvad?

Nogle der kan svare mig på det?

Og ellers nogle, der bare har nogle gode/dårlige erfaringer med de
to modeller? Alt modtages med tak.

Kent.

Fra : Kent

Dato : 12-07-07 06:59

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle der kan svare mig på det?
>
> Og ellers nogle, der bare har nogle gode/dårlige erfaringer med de

Der må da være nogle, der kan hjælpe mig?????

Har brug for hjælp hurtigt.

Tak.

Kent.

Fra : The_Big_Dane

Dato : 12-07-07 14:35

Prøv at spørge på en af disse sider...

http://www.campingstuff.dk/home/html/

http://www.campingferie.dk/default.asp

--
Henning Holm

allig8or125@hotmail.com

"it's nice to be important,
but it's more important,to be nice"

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-07-07 19:53

Kent skrev:
> [...]
> lige nu har vi kig på et par Adriaer, som begge ser ret interessante ud.
>
> En meget flot Adria Prima 400 1993 til 21.500. Skal ikke synes.

At vognen ikke skal synes, er selvfølgelig et plus, men ikke
nødvendigvis det i skal gå efter. Det er meget mere væsentligt at vide,
om der er fugt i vognen, og om den har haft større skader. Indretningen
af vogne er noget der kan diskuteres til uendelighed, for der er ikke
noget, der hedder "den rigtige indretning".

> En ligeledes meget flot Adria Prima 440 Linea fra 1991 til 25.000.
> Skal synes. Egenvægt: 750 kr. Totalvægt: 900 kg.

Som skrevet før, så er et syn af en CV ikke noget der skal afholde dig
fra at købe den, hvis du syntes den er pænere, og den elers er
vedligeholdt og lige så meget i orden som den oven over. Men bremser og
lys skal være i orden når d stiller til syn med den, og du skal
medbringe en gastest af vognen. Det er normalt ikke noget problem at få
det gjort, og køber du vognen ved en forhandler, så forlang testen med i
prisen.

> [...]
> men jeg er ikke sikker på, det er rigtigt. Og forskellen i vægten -skyldes
> det kun de to års forskel og lettere materialer eller hvad?

Forskellen på de to modeller er ikke kun vægten. Den der hedder 440 er
højest sandsynligvis 40 cm længere, og det vil helt automatisk give en
lidt højere vægt. En ting du så skal være opmærksom på er, hvordan din
bil vil trække de vogne du har valgt. En god side at finde ud af det på
er denne >>

http://www.whattowcar.com/

Det er så ikke lige sikkert, at de modeller CV du har valgt er der, men
så vælg en i samme mærke, og nogenlunde samme vægt, som en af dem du har
kig på, så vil du kunne se hvordan bilen har det med at trække den.

Jeg håber du kunne bruge det her til noget.

Jesper

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 13-07-07 21:42

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på, så vil du kunne se hvordan bilen har det med at trække den.
>
> Jeg håber du kunne bruge det her til noget.

Ellers så kunne jeg. Det fremgår at jeg ikke bør køre i 5te gear,
men blot i 4de. Det skulle give mit vogntog bedre stabilitet
i henhold til sidens beregninger. Den siger
Tophastigheden i 4.gear er 155 km/t og i modvind (3) 141 km/t.
Tophastigheden i 5.gear er 115 km/t og i modvind (3) 88 km/t.
Det var da lidt af en forskel.

--
Mvh. Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-07-07 23:25

"Kurt Nielsen" <no@emails.thank> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tophastigheden i 4.gear er 155 km/t og i modvind (3) 141 km/t.
> Tophastigheden i 5.gear er 115 km/t og i modvind (3) 88 km/t.

Teori og praksis er ikke altid det samme.
Jeg tastede lige min bil (Octavia I 1,9 tdi fra 2002) ind sammen med en vogn
som var 50 kg lettere end den jeg rent faktisk kører med.
Det beskrives at 5 gear kun får 1 stjerne på flad vej - hvilket må være
uanvendeligt.
Det er godt at bilen ikke ved det, for jeg kører stort set altid i 5. gear
uden problemer.
De tophastigheder som er beskrevet, kan jeg heller ikke genkende.
Så prøv det i stedet for at bruge teoretiske beregninger.

Kurt

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 14-07-07 11:26

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> De tophastigheder som er beskrevet, kan jeg heller ikke genkende.
> Så prøv det i stedet for at bruge teoretiske beregninger.
>
> Kurt

Ja, jeg vil da prøve når vi kører sydpå til august.
Min vogn har egenvægt på ca. 2000 og CVen er ca. 1000.
Med totalvægt i alt nok ca. 3800.
Men mener du at kørsel i 4 eller 5 gear er ligegyldigt/ubetydeligt?

--
Mvh. Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-07-07 15:36

> [...]
> Med totalvægt i alt nok ca. 3800.
> Men mener du at kørsel i 4 eller 5 gear er ligegyldigt/ubetydeligt?

Jeg mener ikke, at det er ligegyldigt, idet man selvfølgelig skal køre i et
gear, hvor bilen har det godt = ikke sejtrækker.
Men selve gearingen på bilen betyder selvfølgelig meget, og det er denne
betydning, som jeg ikke kan se ved den teoretiske beregning, idet jeg
oplevere Octaviaen (vejer 1300 kg og vi har 1300 kg på krogen) som særdeles
letkørende i 5. gear. Så derfor ser jeg ingen grund til at køre i 4. gear.
Men hvis den begynder at sejtrække skal den selvfølgelig ned i 4. og man kan
på fartpiloten også se, at hvis den sejtrækker i 5. så er det billigere at
køre i 4., hvor den kører ubesværet.
Hos Jer vil det selvfølgelig betyde meget, hvor I har mange kræfter til
rådighed i forhold til den hastighed I kører med.
I udlandet kører jeg normalt omkring de 90-95 - alt efter hvordan lige
lastbilerne kører. Det er for mig tydeligt (har også været sådan med de
tidligere biler, jeg har anvendt) at ved denne hastighed er der væsentligt
mere overskud til at blive i 5. gear end hvis man f.eks. overholder
fartgrænserne og bliver på 80. Ved 80 skal der ikke så meget til, før man må
ned i 4. gear.
Moralske bøvs i anledning af min erkendelse af hastigheden frabedes.
Jeg overvejer iøvrigt p.t. om jeg skal ofre en tempo 100 godkendelse, så jeg
om ikke andet kan køre lovligt gennem Tyskland.
I går kørte jeg i en ældre Toyota diesel med 1000 kg. på krogen.
Gearingen på denne bil var således, at der faktisk ikke kunne accelereres i
nogen af gearene og 5. gear kunne kun anvendes på absolut flad vej og helst
med solen i ryggen.
Så der er forskel.

Kurt

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 14-07-07 21:33

> [...]

> og man kan på fartpiloten også se, at hvis den sejtrækker i 5. så er det
> billigere at køre i 4., hvor den kører ubesværet.

Man skal selvfølgeligt ikke sejtrække. Mine indlæg går på om vogntogets
stabilitet bliver bedre ved at køre i 4de gear end i 5te.
Jeg har haft et par ubehagelige slingringer i tidens løb som kunne skyldes,
1. overhaling af en stor firkantet hurtigkørende bus samtidigt med kørsel
2. nedad bakke og med god vind bagfra og fra siden.

Kan slingring reduceres ved at jeg kører i 4 gear, så gør jeg gerne det.
Eller sagt på en anden måde, hvis jeg kan køre mere stabilt og i en højere
fart.

Mht. Tempå 100 godkendelse, så gælder det jo kun i Tyskland, hvor de fleste
campister alligevel kører over 80 uden nogen indgriben, så hvorfor ikke
spare de
ca. 500.

--
Mvh. Kurt

Fra : Kent

Dato : 14-07-07 23:33

> [...]
> fleste
> campister alligevel kører over 80 uden nogen indgriben, så hvorfor ikke

Synes I ikke, I er ved at komme temmelig langt væk fra emnet?

Opret hellere en ny tråd istedet for at forplumre min tråd med
offtopics.

Kent.