Combi-Camp - Valley .
Fra : Kokken

Dato : 05-07-07 14:09

Hej Campingfolk.

Vi går og tænker på at købe en Compicamp Valley.
Skal man have E-kort til den ?
Hvad er jeres erfaring med sådan en compicamp ?

Michael

Fra : Torben

Dato : 05-07-07 16:56

"Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> wrote in message
> Hej Campingfolk.

Hej!

> Vi går og tænker på at købe en Compicamp Valley.
> Skal man have E-kort til den ?

Nu ved jeg ikke hvad E-kort er?

> Hvad er jeres erfaring med sådan en compicamp ?

Vi har en 3 år gammel CombiCamp Venezia, og så vidt at jeg er orienteret, så
er en Valley blot en nyere udgave af denne vogn!

Vores erfaringer er gode, men måske du kan være lidt mere specifik i hvilke
erfaringer du ønsker? Vi købte en CombiCamp for at se om campinglivet var
noget for os, og så derefter købe en ny campingvogn. Om vi nogensinde køber
en campingvogn er tvivlsomt, for vi er simpelthen så glade for Combi'en

Men skriv igen hvis du ønsker mere specifikke informationer!

mvh
Torben

Fra : T. Hartung

Dato : 05-07-07 17:34

"Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Campingfolk.
>
> Vi går og tænker på at købe en Compicamp Valley.
> Skal man have E-kort til den ?

De afhænger også af bilen - men så skal det vist være meget lille- en CC
vejer ikke så meget

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Sten Bo

Dato : 05-07-07 22:43

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> De afhænger også af bilen - men så skal det vist være meget lille- en CC
> vejer ikke så meget

Ja op til 3500 kg bil - og 750 kg anhænger uden BE og da klapkassen tot
vejer 750 er den go nok.

Der er dog noget hvis anhængeren s faktiske vægt overskrider bilens egenvægt
+ 50 kg - skal der også BE til.

Lad os sige at anhængeren faktisk vejer 750, det den må, og bilens egenvægt
er 700 + de 50 - så skal der BE kort til. Anhængeren vejer mere end bilen,

Men et spørgsmål: skal man ikke overholde max koblingsvægt for bilen, det
skal man da?

Men jeg har selvfølgelig hørt om biler der måtte køre med mere end egenvægt
+ 50.
Og så kommer kørekortsbestemmelserne måske så ind?

Skum melt

Jeg har dog aldrig hørt om nogen der har taget BE kort for at køre med en
klapkasse.

Man skal selvfølgelig også holde øje med hvornår der kræves påløbsbremse.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-07-07 13:51

Sten B< < << o wrote:

> Lad os sige at anhængeren faktisk vejer 750, det den må, og bilens
> egenvægt er 700 + de 50 - så skal der BE kort til. Anhængeren vejer
> mere end bilen,

Forkert ... igen, Sten :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-07-07 08:00

> Forkert ... igen, Sten :)
>
> --
> Per, Esbjerg
Igen?
Hmm Tak Per. Må læse de gamle tråde og eksperter igen. (-:

Sten.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-07-07 16:29

Sten Bo wrote:

> Igen?

Den må jeg så hellere trække tilbage jf. den med de 30% :)

> Hmm Tak Per. Må læse de gamle tråde og eksperter igen. (-:

Ovenstående er da under de almindelige regler for B-kørekort... ikke?

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-07-07 17:14

> Den må jeg så hellere trække tilbage jf. den med de 30% :)

> Ovenstående er da under de almindelige regler for B-kørekort... ikke?
>
> --
> Per, Esbjerg

Næ jeg mener ikke, at man med B kort må køre med anhænger der vejer mere end
bilens egenvægt + de 50 kg.

Der KAN være nogle biler der i forhold til det må trække mere. Er oplyst på
regattesten. Og der mener jeg så at der skal E til.

Jeg har ikke fået læst på lektien, fundet det endnu.

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 09-07-07 14:34

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Igen?
> Hmm Tak Per. Må læse de gamle tråde og eksperter igen. (-:
>
> Sten.

Hej igen Per .

Der blev lige et ledigt øjeblik.

Man må på et B KØREKORT altid køre med anhænger op til 750 kg. (Hvis bilen s
regattest tillader det - MEN så er det efter kørekortreglerne defineret til
egenvægt + 50 kg. Meget vigtigt at holde fast i de 50 kg.

Du kan prøve at taste de forskellige muligheder ind her
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Når traileren kommer over bilens vægt siger den hver gang B/E

At det er under de 3500 total for trækket har ikke noget at sige.

Men... Man får også samme svar hvis det du taster er over bilens ´største
tilladte trækvægt hvilket er forkert. Den skal altid respekteres. Nogle
biler har, som en jeg talte med ved politiet 75 kg lagt til egenvægten på
attesten og han SKAL HA B/E hvis han udnytter de sidste 25 kg. (Det der med
egenvægt + 50 kg). Lusket. (-:

Jeg har ikke fundet noget der modsiger min påstand og håber du syns det er
nok.

Mvh

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 09-07-07 14:40

,

> Men... Man får også samme svar hvis det du taster er over bilens ´største
> tilladte trækvægt hvilket er forkert. Den skal altid respekteres.

Forstået som at der såtr at du må køre med det bare du har BE - det mås du
ikke.

Også i følge han jeg talte med.

Der står også noget om køreklar vægt i stedet for egenvægten på attesten.
Her trækker man så ifølge siden 125 kg fra - og når du skal finde ud af
behovet for BE lægges 50 kg til.

Fra : Bjarne

Dato : 09-07-07 18:48

Sten Bo wrote:

> [...]
> regattest tillader det - MEN så er det efter kørekortreglerne defineret
> til egenvægt + 50 kg. Meget vigtigt at holde fast i de 50 kg.

Det er to forskellige regler :

Bekendtgørelse om kørekort
BEK nr 801 af 22/09/2003 (Gældende)

§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på over 750 kg.
Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og
påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens
egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af vogntogets
samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt,
jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

5) Trehjulet motorcykel.

6) Traktor/motorredskab.

7) Registreringspligtig knallert.

Så ifølge gældende kørekortsbekendtsgørelse, må man ALTID køre med
påhængskøretøj med en totalvægt på under 750 kg jvfr. pkt. 3. Hvis punkt 3
er opfyldt, bortfalder punkt 4.

Punkt 4 er kun relevant, hvis påhængskøretøjet har en tilladt totalvægt over
750 kg.

Bemærk, vi taler nu kun om KØREKORT og ikke hvad en eller anden bil må
trække.

Hvis man er i tvivl, kan det godt svare sig at kigge i lovgrundlaget.

mvh,
Bjarne

Fra : Sten Bo

Dato : 16-07-07 13:57

,

> [...]
,
>påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt

Jo fint nok. Lige der første ½ kommer.

Og det det derefter mest gik på var at hvis man har et E tillæg til B
kortet - må man GODT køre med anhængere der er tungere end de 50 kg +
egenvægten af bilen.

Men ikke overskride bilens trækvægt. selv om den er større end egenvægten +
50 kg. Hvad der sker. OBS! ...Og det var så regel to, ikke?

Poenget er, at det med B kortet kan koste rigtig dyrt hvis traileren, (også
selv om det er lovligt på den), er lastet ud over bilens egenvægt + 50 kg.

Nemlig bøden for manglende E kørekort kr 5000 første gang. + måske for
overlæs på trailer eller CV.

Og, at det kan være grimt dyrt overraskende hurtigt hvis bilen er lille.
E kortet er ikke nødvendigvis kun nødvendigt hvis man går forbi 3500.

Og jeg mener at det var det Per ikke havde set før. Beklager hvis jeg ikke
fik det frem.

Fra : Kokken

Dato : 07-07-07 16:55

Tak for svarene, Vally´en er købt med 2 stk annex og bag + fortelt og div
tilbehør. Jeg tror at CCC for et nyt medlem.

Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 07-07-07 17:15

> Tak for svarene, Vally´en er købt med 2 stk annex og bag + fortelt og div
> tilbehør. Jeg tror at CCC for et nyt medlem.
>
> Michael

(-: