Narkosegasser
Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-06-07 15:56

I et andet kendt forum kører der i øjeblikket en debat om narkosealarmer og
der er der en der har fundet denne udredning:

http://www.conda.dk/default.asp?ID=132

Stof til eftertanke.

Mvh. Tommy

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 09:04

Hvis Cv'en er 5 meter lang, 2 meter bred og 2 meter høj, så er rumfanget
20.000 liter (= 50 dm x 20 dm x 20 dm = 20.000 dm3)

De almindeligste narkosegasser skal indåndes i en koncentration på ½-1% for
at få et menneske til at sove.

1% af 20.000 liter er 200 liter narkosegas!

Gassen fås som let fordampelig væske; der gælder at 1 ml væske bliver til
200 ml. gas.

Følgelig skal der bruges ½-1 liter væskeformig narkosegas.

250 ml. koster 2.000 kroner, så der skal bruges for 4-8.000 kroner af en
gas, der i øvrigt er vanskelig at få fat i.

Derfor er narkosegasser usandsynlige i denne sammenhæng. Risikoen for, at
personalet på narkoseafdelingerne eller fabrikanterne af gasserne er
skrubelløse banditter, er ikke ret stor.

De gasser, der er interessante er de tekniske gasser:
Det kræver konkret viden for hver enkel af de utroligt mange muligheder, som
fx. acetylen, nitrogen, klor, butan, propan, CO og 30-40 andre.

Det er helt korrekt, hvad der også fremhæves, at der spilles på en frygt,
hvis begrundelse er uafklaret. Hvor stort er problemet?

Det er klart nok kæmpestort for den, der har oplevet det!

Hvor stor er risikoen?

Tja, antallet af episoder divideret med antallet af overnatninger giver vel
et fingerpeg.

Risikoen er meget meget lille.

Det er nok langt vigtigere at koncentrere sig om gassen fra gasflasken,
altså propan / butan samt om CO (kulilte) fra en ufuldstændig forbrænding.
Her er risikoen lille men formodentlig langt større end for de øvrige. CO er
ret giftigt; her skal kun et par promille af indåndingsluften være CO, før
gassen kan være dødelig.

Virker dit kogeblus ordentligt??

Det har været fremme tidligere, men kan vel ikke nævnes for tit:

Sørg for grundig udluftning igen og igen!

I stedet for alarmer til tusindvis af kroner, ville det måske være mere
smart med en ventilator i taglugen, som sender luft ud af CV'en. Herudover
skal der så være rigeligt med luftindtag fx. i CV'ens bund. De grimme folk,
der har onde planer, kan næppe fylde gasser ind i alle luftindtagene, og
frem for alt ville det vare en evighed at opnå farlige koncentrationer i
CV'en, fordi det hele tiden ville blive sendt en masse ud igen af
ventilatoren og luften ville blive fortyndet med frisk luft udefra.

Tankespind..? Tja, men ligetil.

Fra : MetroHenrik

Dato : 02-07-07 13:24

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
>I et andet kendt forum kører der i øjeblikket en debat om narkosealarmer og
>der er der en der har fundet denne udredning:

> [...]

Sund fornuft...
Tja det lyder sansynligt, og bygger min egen oplevese under.
VI har overnattet adskillige gange, men aldrig oplevet det, eller nogen der
har været udsat for det.
Kender flere der er punkteret.. )

Henrik