Terressevarmer gas / el?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-06-07 21:20

Hej.

Uheldigvis er min gl. terressevarmer for høj til den nye have pavillion, så
jeg er på jagt efter en ny.

Men hvad kan bedst betale sig... en gas eller el drevet? Jeg hælder mest til
el-modellen pga. at den ikke buger plads overhovedet, men der er ikke
indlagt el, så det er ikke sådan ligetil.(for mig

Hvad med forbruget? Min fornemmelse siger mig, at en gas-drevet er billigere
end en af de der el-tingester der hænger i loftet, men jeg er måske galt på
den?

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-06-07 12:54

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad med forbruget? Min fornemmelse siger mig, at en gas-drevet er
> billigere end en af de der el-tingester der hænger i loftet, men jeg er

Jeg har ingen tal til dig, men jeg mener ikke flaskegas er nævneværdigt
billigere end el til den slags. Det eneste problem kan blive at få lige så
meget effekt, for det er nok de færreste der har 10-15 kW til rådighed på
terrassen. Det er til gengæld nemmere at placere elvarmerne, da de ikke
fylder så meget, og så er man færdig med at bøvle rundt med tunge gasting.
Og jeg vil tro at 5x1kw elvarme placeret rigtigt nemt kan erstatte den store
gasvarmer og så er der helt sikkert sparet penge.

Jeg har også med rigtig god effekt placeret en petroleumsovn under bordet,
hvis der er dug på. Der bliver dejlig varmt og hvis nogen fryser kan de bare
lette lidt på dugen

Keller

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 25-06-07 22:17

> Jeg har også med rigtig god effekt placeret en petroleumsovn under bordet,
> hvis der er dug på. Der bliver dejlig varmt og hvis nogen fryser kan de
> bare lette lidt på dugen

Du siger noget.. jeg har da sådan en Zibro laser kamin stående. Det kunne da
være en mulighed. Eneste minus er, at den også bruger strøm!

/Jasper

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-06-07 11:37

> Du siger noget.. jeg har da sådan en Zibro laser kamin stående. Det kunne
> da være en mulighed. Eneste minus er, at den også bruger strøm!

Du kan jo afprøve konceptet, og hvis det falder i din smag købe en af de
billige uden regulering til en 500-mand.

Keller

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 12:03

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan jo afprøve konceptet, og hvis det falder i din smag købe en af de
> billige uden regulering til en 500-mand.

Hvis det er mere eller mindre udendørs er en infrarød type nok det eneste
der duer. De billige.

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 13:04

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:468030ce$0$2680$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Du siger noget.. jeg har da sådan en Zibro laser kamin stående. Det kunne
> da være en mulighed. Eneste minus er, at den også bruger strøm!
>
> /Jasper

Kik på den her hvis der skal investeres.

http://www.zibro.com/Denmark/dk_Contentpages/dk_Heater.htm

Control Moonlighter

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 11:56

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:467ed1f5$0$69297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
,

> Hvad med forbruget? Min fornemmelse siger mig, at en gas-drevet er
> billigere end en af de der el-tingester der hænger i loftet, men jeg er
> måske galt på den?

Kaminolie/raffineret petroleum zibro osv. er muligvis billigere.

Gasprisen er nok meget forskelligt.

El prisen i hjemmet kender vi vel nogenlunde.

Sammenligner man priser på energien er der i meget runde tal 50 Kw/t i 5 l
petroleum og 65 i 5 kg gas.
De siger det kan svinge lidt.

Energien pr. kg er tæt på det samme, men petroleum vejer 0.8 l. - og så er 5
l dunken især til campingbrug lettere at få plads til og komme af med.

Der er (vistnok, plejer at være) rabat i Harald Nyborg der er udmærket, hvis
man køber 4 x 5 l hvor prisen rammer det 20 l zibro koster i stor dunk.

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 12:57

,

> Der er (vistnok, plejer at være) rabat i Harald Nyborg der er udmærket,
> hvis man køber 4 x 5 l hvor prisen rammer det 20 l zibro koster i stor
> dunk.

Jo

petroleum er vist lidt lavt, 51,et eller andet kW/t pr. 5 l (hvis ikke der
blev regnet galt?).

Kr. plejer at være 248 for 20 l

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-06-07 07:51

On Sun, 24 Jun 2007 22:20:06 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
> [...]

>end en af de der el-tingester der hænger i loftet, men jeg er måske galt på

På min overdækkede terasse har jeg monteret to stk. 1000W
infra-varmere der sidder under taget i den ende hvor der er åbent ud
til det fri (den har lukket på 3 af de 4 sider).

Det virker ret godt. Dog vil jeg sige at de ikke kan hamle op med den
effekt en rigtig gasvarmer kan levere - nu kan jeg ikke helt huske det
men jeg mener da at de kan levere 10-14 kW så du får meget mere varme
ud af dem!

** Lars