Campingvogn til "lille" bil
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 00:07

Hejsa

Vi har kigget lidt på om vi skulle skiftes vores iglotelt ud med en
campingsvogn

Vores bil må trække ialt 980kg med bremse, altså en trillebør i
overstørrelse næsten...

Hvilken vogn kunne man anbefale til 2 unge mennesker med vægt på
komfort, dvs. gode senge og mulighed for nem madlavning, køleskab mv.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KHH

Dato : 24-06-07 08:37

Hvad med en teltvogn "Camplet eller Compicamp?

Det er ganske afgjort bedst, da selv om du køber en der ikke har større
totalvægt, vil det efter min mening ikke være pover nok, hvis du skal ud på
ture med store stigninger.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 10:48

>Hvad med en teltvogn "Camplet eller Compicamp?

Det dur ikke - det skal være campingvogn. Vi er trætt af teltløsninger

>Det er ganske afgjort bedst, da selv om du køber en der ikke har større
>totalvægt, vil det efter min mening ikke være pover nok, hvis du skal ud på
>ture med store stigninger.

Bilen har masser af power.. den er bare ikke ret stor

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-06-07 09:04

> [...]
>
> Hvilken vogn kunne man anbefale til 2 unge mennesker med vægt på
> komfort, dvs. gode senge og mulighed for nem madlavning, køleskab mv.

Hej Martin

Dette kunne være en mulighed
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=387128&siteGuid=353

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 10:49

>Dette kunne være en mulighed
>http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=387128&siteGuid=353

Bestemt!

Men prisen :(

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-06-07 11:34

> Bestemt!
>
> Men prisen :(
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Hej Martin

Du skrev ikke noget om prislejet så jeg søgte bare på nye vogne her er en
brugt af ca. samme model til det halve
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?picId=1779474&entityGuid=436376&siteGuid=351#

Jeg ville foretrække en campingvogn i fuld højde og ikke en med hæve tag, du
har jo ikke noget problem med at trække den. Derudover er en vogn med
hævetag også dyr. Med hensyn til opvejning vil jeg anbefale dig at tage ned
til Peugeot med din registreringsattest så kan han undersøge om den kan
vejes op, ved at der er andre der har fået vejet deres Peugeot på.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 12:40

>Du skrev ikke noget om prislejet

Jeg glemte det i farten

Vi ligger på omkring de 80 og derunder. Så nyt som muligt.

Vi har i dag kigget lidt på en Adria Altea 432PX. Prisen synes ok og
vi blev ret vilde med indretningen.

>Jeg ville foretrække en campingvogn i fuld højde og ikke en med hæve tag, du
>har jo ikke noget problem med at trække den.

Vi foretrækker også en i fuld højde.

>hævetag også dyr. Med hensyn til opvejning vil jeg anbefale dig at tage ned
>til Peugeot med din registreringsattest så kan han undersøge om den kan
>vejes op, ved at der er andre der har fået vejet deres Peugeot på.

Hvad med nedvejning af CV, hvordan foregår det?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 20:57

> [...]
> vi blev ret vilde med indretningen.

> Vi foretrækker også en i fuld højde.

> Hvad med nedvejning af CV, hvordan foregår det?

Hej Martin.

980 kg + 207 HDI....i tirsdags var jeg hos en Pøj forhandler og så på en 206
HDI. Han fortalt at alle 206 HID'ere uden videre kan vejes op fra 900 til
1.100 kg's anhængervægt.
Så mon ikke din også kan - spørg din lokale Pøj-pusher - de har alle
godkendelser liggende.
Adria er en fin vogn vi har ejet en 430PH'er - og faktisk lejet en 432 PX'er
en ferie.
Men netop 432PX lider af kun at have en lasteevne på 175 kg - faktisk for
lidt i sig selv, så en nedvejning betyder at du skal have alt - selv vand og
gasflaske - over i bilen under kørsel.
Og det lyder ikke helt fornuftig
Og faktisk må du godt køre med 432'erens 1.000 kg totalvægt - du må blot
ikke læsse den til mere end 980 kg.
Dels den ringe lasteevne, dels indretningen fik os væk fra den model. Den
ligner alt for meget et sommerhus indvendigt - og sådan et har vi i forvejen

Vi solgte vor Adria for at købe en ret sjælden Hymer: Future 480T - også med
klaptag.
Men da vi gerne vil have en mindre bil en dag har vi i går gevet den i bytte
for en Touring Trirton 430GT'er - så sparer vi lige 200 kg på totalvægten og
kommer ned på 1 ton.
Og det er en grænse, som mange mindre biler kan være med til.

Og mht fuld størrlse campingvogn skal du lige vide hvad det koster; vor
gamle Volvo 745 Stc kørte mellem 7-9 km/l med Adria'en på krogen (430'eren
er 22 cm smallere end 432'eren, hvilket betyder enormt meget for forbruget).
Men på en tur fra Fyn til Varde i rigtig strid vestenvind så vi den grimme
side af 6 km/l med Volvo'en - faktisk løb vi tør i Varde !

Med vor Future (der vel kom lidt over 1.100 kg når vi havde pakket den) har
vi kunnet køre 10 km/l - og holdt 90-100 på motorvejen ! Og det med en Ford
Focus 1,6 Stc - benziner.
Klaptaget betyder utroligt meget for vindmodstanden - og dermed forbruget.

Og så er sådan en klapvogn altså meget mere camping (men ikke telt !) end
sådan en cirkusvogn
--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 21:35

> [...]
>1.100 kg's anhængervægt.
>Så mon ikke din også kan - spørg din lokale Pøj-pusher - de har alle

Det tegner lyst!! Jeg ringer fluks til dem i morgen

>Adria er en fin vogn vi har ejet en 430PH'er - og faktisk lejet en 432 PX'er
>en ferie.

Det virker også som en fin vogn, omend lidt "discount".. men den er jo
heller ikke den dyreste...

> [...]
>lidt i sig selv, så en nedvejning betyder at du skal have alt - selv vand og

Nej det dur slet ikke..

Tænker du nedvejning af vognen nu?

>Og faktisk må du godt køre med 432'erens 1.000 kg totalvægt - du må blot
>ikke læsse den til mere end 980 kg.

Yes I know.. :)

>Dels den ringe lasteevne, dels indretningen fik os væk fra den model. Den
>ligner alt for meget et sommerhus indvendigt - og sådan et har vi i forvejen

Indretningen er det som trækker hos os :)

>for en Touring Trirton 430GT'er - så sparer vi lige 200 kg på totalvægten og
>kommer ned på 1 ton.
>Og det er en grænse, som mange mindre biler kan være med til.

Har du et link til sådan en?

> [...]
>Men på en tur fra Fyn til Varde i rigtig strid vestenvind så vi den grimme
>side af 6 km/l med Volvo'en - faktisk løb vi tør i Varde !

Jeg havde 1,5 ton efter min SAAB 9000 med turbo. Den fik lige knap 10
km/l

Så ja det koster, at have noget på krogen.. men fuck det Er bare
spændt på hvordan HDi'eren klarer det.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 22:16

> [...]
> km/l
>
> Så ja det koster, at have noget på krogen.. men fuck det Er bare

Hej Martin

Først vægten: jo - vægten er dit problem, så snart du har købt
campingvognen. Jeg fatter det heller ikke men forhandlere og importører er
indtil nu sluppet godt fra at fraskrive sig ansvaret.
Læste for et par år siden om en, der havde købt en cv, der i virkeligheden
havde en latterlig lille lasteevne - vist ikke meget mere end 100 kg i
praksis. Men brochuren sagde noget andet - efter lang tids bøvl med
forhandler og importør gav han op pg løste problemet selv. Modellen kunne
fås med en aksel med større lasteevne - han beskostede selv de ca 15 tkr på
at får skiftet akselen - men havde store problemer med at få de rigtige
papirer fra importøren bagefter. Tror faktisk han måtte til fabrikken for at
få typegodkendelsen til den aksel/model.
Men som skrevet: jeg forstår absolut ikke at de kan slippe godt fra det i
dagens Danmark.

Og så modellen: jamen det er en klapvogn - med der er dog bruse på
badeværelset !?
http://ccslagelse.dk/vogn/485975/10276/Hymer-Touring.html

Læste en tysk test af modellen i et tysk blad - deres "fartøjsingeniør"
skrev at trods en gammeldags konstruktion af undervognen kørte den rigtigt
godt. Absolut ingen problemer ved 80 km/t - 100 km/t føltes lisså godt,
hvilket fik ham til at drømme sig til Frankrig med vogntoget. Der må du jo
køre 130 km/t....hvis du tør !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 13:26

>Først vægten: jo - vægten er dit problem, så snart du har købt
>campingvognen. Jeg fatter det heller ikke men forhandlere og importører er
>indtil nu sluppet godt fra at fraskrive sig ansvaret.

Ja vægten bliver jo automatisk mit problem da det er den faktiske vægt
der er afgørende.

Men hvis det viser sig, at tom-vægten, altså egenvægten på vognen ikke
passer, så skal jeg gerne være den første til, at gøre helvede hedt
for branchen.. jeg lever til jeg bliver 80 år ca så jeg har tid nok
til, at genere dem i :)

>Men som skrevet: jeg forstår absolut ikke at de kan slippe godt fra det i
>dagens Danmark.

Jeg forstår det heller ikke.. men så må de jo hjælpes til, at gøre det
mere forståeligt.

>hvilket fik ham til at drømme sig til Frankrig med vogntoget. Der må du jo
>køre 130 km/t....hvis du tør !

Det tør jeg sagtens, men pga. økonomien fravælger jeg det nok. Det er
ihvertfald ingen problemer i SAAB'en med 1,5ton bagefter, at trække
130, men det koster på forbruget helt åndsvagt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : futtog

Dato : 24-06-07 19:50

Hej
Vi købte en Premio i Påsken under messen i Herning godt no en 480 vi er
utrolig glade ved den det er en vogn der er ledt at trække, men den er
rippet for det vilde luksus, et apsolut et godt emne,
mvh. Preben Poulsgaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 19:54

>Vi købte en Premio i Påsken under messen i Herning godt no en 480

Har du et link til modellen?

>utrolig glade ved den det er en vogn der er ledt at trække, men den er
>rippet for det vilde luksus

Vi kommer fra et telt... en seng med madras og en gasovn og vi er
lykkelige .. hehe.

Er godt nok vokset op i en Tabbert, men jeg synes nu der er den luksus
der skal være i de vogne vi har kigget på i den lavere ende.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : futtog

Dato : 24-06-07 20:12

Hej
Her er et link til Premio 480 tk
den er lidt nede på siden.
mvh. Preben Poulsgaard

http://www.caravanringen.dk/sw/frontend/show.asp?parent=52452&layout=4

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 20:33

>Her er et link til Premio 480 tk
>den er lidt nede på siden.
>mvh. Preben Poulsgaard

Tak for link.

Jeg vidste ikke Premio var Bürstner

Jeg fandt den tyske hjemmeside for Bürstner og der står en pris på
omkring 10000Euro. Er det en pris man kan regne med hvis man fx. selv
henter den i Tyskland?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per

Dato : 24-06-07 09:20

Hej Martin.
Vi skiftede også vores telt ud ... efter 25 år (vi har dog haft forskellige
telte).

Vi fik en sådan (ny fra 2002):
http://64.233.183.104/search?q=cache:Og7wtF4kjv8J:www.campingvogne.dk/brugte_til_salg/forhandler/483200/345/Hymer.htm+%22puck+l%22&hl=da&ct=clnk&cd=5&gl=dk

750 kg totalvægt !, og den findes også mindre og større i samme serie.
Se her vognene i brug på klubbens tur til Prag:
http://home11.inet.tele.dk/oz4gd/ture.htm

Hvilken bil har du ?

Hilsen Per A.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 10:52

>Hej Martin.
>Vi skiftede også vores telt ud ... efter 25 år (vi har dog haft forskellige
>telte).

Vi var på telt sidste år.. i regnvejr.. og fik nok en lidt negativ
holdning til det med telt

>Vi fik en sådan (ny fra 2002):
>http://64.233.183.104/search?q=cache:Og7wtF4kjv8J:www.campingvogne.dk/brugte_til_salg/forhandler/483200/345/Hymer.htm+%22puck+l%22&hl=da&ct=clnk&cd=5&gl=dk

Det er nok sådan noget vi er ovre i..både pris og vægtmæssigt set.

>Hvilken bil har du ?

Peugeot 207 S16 HDi. Den har 109HK og 240Nm.

Så det er ikke fordi den ikke kan trække afsted med noget der er
større, men må bare ikke. Vel mest fordi den kommer til, at "slåsse"
med 307'eren ...

Er det mon mulighed for, at få sådan en "vejet op" så den må gå med
mere eller hvordan ser det ud?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per

Dato : 24-06-07 11:26

Du kan finde bilens stelnummer og nøjagtige type og ringe til importøren,
så kan han oplyse dig om vægtgrænser m.m.

Det er nok fordi det er en fransk bil, og de er ikke kendte for at må trække
så meget. I Frankrig må man jo også køre 130 km/t (eller 110 helst), så det
forklarer nok trækvægten.
Da vi kørte i Frankrig kørte vi også 100-110 km/t og kortvarigt 130. Men
CV'en skal også være bygget til denne hastighed og de fleste har en 100 km/t
grænse.
Der lå også noget "pindebrænde" på nogle af vejene, som engang havde været
en CV.

Hilsen Per

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 11:36

>Du kan finde bilens stelnummer og nøjagtige type og ringe til importøren,
>så kan han oplyse dig om vægtgrænser m.m.

Ifølge Fstyr.dk er den godkendt til 950kg i 5dørs udgaven.

Jeg må lige prøve, at hive fat i importøren.

>Det er nok fordi det er en fransk bil, og de er ikke kendte for at må trække
>så meget. I Frankrig må man jo også køre 130 km/t (eller 110 helst), så det
>forklarer nok trækvægten.

Det kan være ja!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 24-06-07 20:28

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ifølge Fstyr.dk er den godkendt til 950kg i 5dørs udgaven.
>
> Jeg må lige prøve, at hive fat i importøren.

> Det kan være ja!

Kan vejes op til 1150 kg, kontakt din forhandler, han har adgang til de
nødvendige dokumenter, kræver et syn og en omregistrering.

--
Keld
Peugeot 406 2.2 HDI vejet op til 1500 på krogen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 21:35

>Kan vejes op til 1150 kg, kontakt din forhandler, han har adgang til de
>nødvendige dokumenter, kræver et syn og en omregistrering.

Bilen er slet ikke leveret endnu så det kan sagtens nåes inden vi får
den.

Men... er du sikker på de 1150kg for netop 207'eren? Det lyder perfekt
i så fald :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-06-07 08:39

Martin Johansen [6000] skrev:

> Bilen er slet ikke leveret endnu så det kan sagtens nåes inden vi får
> den.
>
> Men... er du sikker på de 1150kg for netop 207'eren? Det lyder perfekt
> i så fald :)

Du har formentlig allerede haft kontakt med din forhandler, men ja jeg
er sikker.

Selvom bilen er helt ny skal den stadigvæk til syn

--
Keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 13:26

>Du har formentlig allerede haft kontakt med din forhandler, men ja jeg
>er sikker.

Nej jeg har lige fået fyraften og har ikke nået, at ringe endnu

>Selvom bilen er helt ny skal den stadigvæk til syn

Jeps, men det må forhandleren sørge for.

Takker for din oplysning mht til vægten! Nu håber jeg bare
forhandleren er enig

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-06-07 15:43

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nej jeg har lige fået fyraften og har ikke nået, at ringe endnu

> Jeps, men det må forhandleren sørge for.
>
> Takker for din oplysning mht til vægten! Nu håber jeg bare
> forhandleren er enig

Hvis de 6000 er din geografiske placering, så burde vægten på en krog
ikke være nyt for din forhandler

Hvis han mod forventning ikke kender proceduren, så skriv igen, så
kender jeg en der kender en..........

--
Keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 17:49

>Hvis de 6000 er din geografiske placering, så burde vægten på en krog
>ikke være nyt for din forhandler

Det er min placering ja, men bilen er købt lidt nord for 6000

Jeg har ringet til forhandleren efter jeg skrev sidste indlæg og han
var enig med dig.. hehe.

Så det bliver klaret inden bilen leveres.

Så er der lige pludselig lidt flere vogne, at vælge imellem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-06-07 20:22

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
> var enig med dig.. hehe.
>
> Så det bliver klaret inden bilen leveres.
>
> Så er der lige pludselig lidt flere vogne, at vælge imellem.

Jamen så god jagt

--
Keld
Som har en Adria Unica 461 1996 på 1100 kg og er godt tilfreds.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-07 12:15

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]

> Hvilken vogn kunne man anbefale til 2 unge mennesker med vægt på
> komfort, dvs. gode senge og mulighed for nem madlavning, køleskab mv.

Du skal have en smal vogn, måske fra omkring 90, for at få ovenstående
ønsker smidt i hovedet ved handlen. Jeg har en 1200 kgs vogn på 7 meter
inkl. trækstang - dem får du ikke i dag med den forholdsvis lille vægt og
store vogn.

Safari campingvogn ... den er solgt men det kunne være sådan en:

http://www.safari-caravan.dk/pages/transportDB/list.asp?kategori=96&fabrikat=29&entityType=1&maxWeight=1000&prisgruppe=0&beds=0&productionYear=0&runsearch=True#

Bemærk læssevægten - 100 kg får du brugt før du overhovedet får læsset noget
ind i vognen fordi 1) campingvogne vejer altid mere end hvad som der står på
papirerne 2) campingvogne suger fugt til sig efterhånden som alderdommen på
dem stiger 3) det er en naturlov at der ikke er læssevægt nok.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 12:43

>Du skal have en smal vogn, måske fra omkring 90, for at få ovenstående
>ønsker smidt i hovedet ved handlen.

Fra 90... den er for gammel.. vi forestiller os noget der er max et
par år gammel.. måske 5 år som allermax.

> Jeg har en 1200 kgs vogn på 7 meter
>inkl. trækstang - dem får du ikke i dag med den forholdsvis lille vægt og
>store vogn.

Den behøver ikke være så lang.. vi har kigget på en mindre vogn i dag
som opfylder alle ønsker :)

>Bemærk læssevægten - 100 kg får du brugt før du overhovedet får læsset noget
>ind i vognen fordi 1) campingvogne vejer altid mere end hvad som der står på
>papirerne

Vi må gå ud fra det der står i papirene.

> 2) campingvogne suger fugt til sig efterhånden som alderdommen på
>dem stiger

Det ændrer ikke papirene

> 3) det er en naturlov at der ikke er læssevægt nok.

Åh ja.. ligesom plads på computeren

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 21:14

> [...]
> som opfylder alle ønsker :)

> Vi må gå ud fra det der står i papirene.

Hej Martin

Jo - Per har ret. Uanset papirerne er det en kendsgerning at mange mærker
blandt campingvogne glemmer en hel masse standardudstyr, når de opgier
vægten på en tom vogn. Eller også lyver de - jeg forstår bare ikke hvordan
de kan fortsætte med at sælge dem, når de jo åbenbart faktisk ikke følger
deres typegodkendelse mere.
Og mange er konstrueret af materialer, der suger fugt. Og selv om papiret
siger et - så ER det dit problem, når du bliver stoppet med overlæs. Og
overlæsset kan jo faktisk godt ske ubevidst - hvis du ikke får vejet vognen
så du er helt sikker på dens faktiske egenvægt.

Jeg sigter ikke til din moral eller mulige mangel på samme - blot på at
bliver du stoppet med overvægt så er bøden din - uanset om du var i god tro
eller ej.

Og vi har forresten selv ca 100 kg ombord, bare i de faste ting; stort
solsej, letvægts møbler, el-kabel, gasflaske, gasgrill, gryder, tallerkener,
bestik, el-kedel - ja, efter jeres første ferietur burde i lægge alt udenfor
cv'en. Det vil sikkert chokere jeg hvor mange ting man slæber med

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 21:39

> [...]
>de kan fortsætte med at sælge dem, når de jo åbenbart faktisk ikke følger

Det jeg mener er, at vognen ex.v. vejer 1000kg.. hvis den så på vægten
vejer 1100 er det vel ikke noget jeg som ejer kan gøre for?

Det kan selvfølgelig blive et problem når/hvis det er den faktiske
vægt der skal afgøre om vi må køre med det.

> [...]
>overlæsset kan jo faktisk godt ske ubevidst - hvis du ikke får vejet vognen
>så du er helt sikker på dens faktiske egenvægt.

Ok.

>Jeg sigter ikke til din moral eller mulige mangel på samme - blot på at
>bliver du stoppet med overvægt så er bøden din - uanset om du var i god tro
>eller ej.

Tja... hvis jeg køber en vogn forhandleren siger vejer 750kg.. så
bliver det hans røv jeg jagter hvis vægten siger 950... for så har han
ikke solgt mig det jeg købte.

Kan du følge mig?

"Beklager Hr. Forhandler jeg skal lige låne din demovogn for jeg skal
forbi vægten for, at se om du lyver...".

Jeg ved godt overvægt er mig problem. Men hvis jeg ved min bagage
vejer 100kg og vognen 750 på papiret så lægger jeg de 2 tal sammen. :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 22:24

> [...]
>
> Jeg ved godt overvægt er mig problem. Men hvis jeg ved min bagage
> vejer 100kg og vognen 750 på papiret så lægger jeg de 2 tal sammen. :)

Jo Martin - jeg kan sagtens følge dig.

Hvis du får vejet cv'en inden køb kan du jo bare sige nej til købet.

Men hvis du blivet stoppet og vejet betyder tallene på papiret jo intet -
der er det politiets vægt, der tæller (bogstaveligt talt).
Den faktiske vægt er førerens ansvar - papirernes tal har jeg som sagt endnu
ikke hørt nogen, der haf haft held med at restforfølge hverken forhandler
eller impotør med (der hvor tallene ikke stemmer med faktiske forhold).
På en eller anden måde må de have dækket sig ind med forbehold som
"vejledende vægt", "+/- X% afvigelse" og lignende udflugter.

Men bevares - det er altså ikke alle mærker, der benytter den fremgangsmåde.
Men enkelte har altså præsteret at sælge ny vogne - der har overvægt
allerede før levering, trods at der ikke er monteret ekstra udstyr !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 13:28

>Jo Martin - jeg kan sagtens følge dig.

Pyha

>Hvis du får vejet cv'en inden køb kan du jo bare sige nej til købet.

Ja.

>Men hvis du blivet stoppet og vejet betyder tallene på papiret jo intet -
>der er det politiets vægt, der tæller (bogstaveligt talt).

Jep.

> [...]
>På en eller anden måde må de have dækket sig ind med forbehold som
>"vejledende vægt", "+/- X% afvigelse" og lignende udflugter.

Jeg skal gøre alt hvad der er i min magt for, at tvinge dem i knæ. Jeg
har antipati imod slige organisationer og når de bliver for smarte så
går der sport i den for mig

>Men bevares - det er altså ikke alle mærker, der benytter den fremgangsmåde.
>Men enkelte har altså præsteret at sælge ny vogne - der har overvægt
>allerede før levering, trods at der ikke er monteret ekstra udstyr !

Ved du så tilfældigvis om omtalte Adria vejer hvad den er opgivet til?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-06-07 16:52

> [...]
> går der sport i den for mig

> Ved du så tilfældigvis om omtalte Adria vejer hvad den er opgivet til?

Hej Martin

Næh - jeg regnede heller ikke med at jeg havde tabt dig helt

Og nej - den Adria 432PX havde vi blot lejet for 2 uger.

Året før havde vi lejet en 390DK'er og endnu et år tidligere en 430DK'er.
Det sjove var at 2. år syntes jeg - med samme trækker og spejle - at jeg ku
se mindre i spejlene, og at forbruget var lidt højere. 3. år gav samme
symptomer - så gik der noget op for mig; 430DK er ca 10 cm smallere end
390DK - 432PX gav yderligere ca 10 cm i bredden. Og det kan altså ses på
benzinmåleren.

Det ka vores nye cv næsten ikke

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 17:50

>Næh - jeg regnede heller ikke med at jeg havde tabt dig helt

Der skal mere til

> [...]
>symptomer - så gik der noget op for mig; 430DK er ca 10 cm smallere end
>390DK - 432PX gav yderligere ca 10 cm i bredden. Og det kan altså ses på

Det er jo lidt et dilemma Bredde er godt.. men også skidt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 11:21

> [...]
>
> Jeg ved godt overvægt er mig problem. Men hvis jeg ved min bagage
> vejer 100kg og vognen 750 på papiret så lægger jeg de 2 tal sammen. :)

Den lokale forhandler skriver, selvfølgelig, egenvægten og tot på
prisskiltet. Men så står der også: Her er monteret pakke dit og dat, og så
kommer vægten på enkeltdelene i pakken, en af gangen, og derefter f.eks.
moover - batteri - lader A/C Kg xx. osv.

Ingen overraskelser.

Venner har lige handlet vogn og fik en vejeseddel ved overtagelsen og lige
et memento om at forteltet 3 m. med glasfiberst. vejer xx. Man havde bedt
om at få vejet 100 kg ned. De har vægt i bremsprøvestanden/rullefeltet så
der er ikke grund til diskussioner.

Du kan da bare forlange en ok vejeseddel som en del af handlen. Og ellers
exit. Værre er det vel ikke.

De ved da hvad deres vogne vejer og så må de ud af busken inden handlen. Og
egentlig bør det vel være en del af en ordentlig faglig rådgivning. Hvad
kører i? Nix dur ikke. Der var da lidt debat om vennernes nedvejning. Han
har BE kort men det var mere for at slippe for bøvl på udenlandsk.

Jeg har set, at der også kan være vogne med en astronomisk uundgåelig vægt
på kuglen, og det er måske rart med et obs. omkring det også. Han man en
normalbil er det surt hvis der skal hænges 100 kg ud i "strakt arm" bag
bilen. Få det indflettet i salgstalen. Og tænk over et køreklar realistisk
kugletryk xx. Kan man ikke det er det da godt at vide inden.

Og mange kører vist over det bilen siger ofte 75 kg på krogen som max og
folk fortrækker 80 90 som bedst. Men typisk har denne cv xx kg ? Jamen så er
man forberedt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-07 13:25

>Den lokale forhandler skriver, selvfølgelig, egenvægten og tot på
>prisskiltet.

Efter han har været forbi vejerboden, eller tager han ud fra annoncen?

> Men så står der også: Her er monteret pakke dit og dat, og så
>kommer vægten på enkeltdelene i pakken, en af gangen, og derefter f.eks.
>moover - batteri - lader A/C Kg xx. osv.

Ja det vejer godt til :)

>Ingen overraskelser.

Jo. Kæmpe overraskelse hvis den "tomme" vægt ikke passer.. så er det
lige pludselig ikke 100kg ekstra udstyr man har proppet i, men bliver
"bonget" for 200 kg måske..

> [...]
>om at få vejet 100 kg ned. De har vægt i bremsprøvestanden/rullefeltet så

Perfekt.

>Du kan da bare forlange en ok vejeseddel som en del af handlen. Og ellers
>exit. Værre er det vel ikke.

Det bliver også enden på det :)

>De ved da hvad deres vogne vejer og så må de ud af busken inden handlen. Og
>egentlig bør det vel være en del af en ordentlig faglig rådgivning.

Jeg er helt enig og jeg er glad for, at være blevet gjort opmærksom på
det her. Jeg var ikke klar over der blev fusket med det...

>Og mange kører vist over det bilen siger ofte 75 kg på krogen som max og
>folk fortrækker 80 90 som bedst. Men typisk har denne cv xx kg ? Jamen så er
>man forberedt.

Vi er obs på kugletryk. Der er ikke noget værre end en forkert lastet
vogn med forkert kugletryk til følge :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 15:02

> Efter han har været forbi vejerboden, eller tager han ud fra annoncen?

Ja se det ved jeg ikke, men mon ikke det som udgangspunkt passer. Jeg har
bemærket her i debatten at der er forskel på mærkerne, nogle er måske endda
under, som "nøgen" i basisudgaverne - og at det så er ekstraudstyret og
pakkerne der snyder folk.

Hvis man skilter som der gøres nævnt falder det jo fra hinaden hvis der så
alligevel "mangler" 100 kg.

Der hvor det økonomisk set er rigtigt alvorligt, , er hvis man i forvejen,
på grænsen, overlæsser og kommer op og skulle ha haft BE kort. Manglende
kort koster kr 5000 i bøde.

> Jo. Kæmpe overraskelse hvis den "tomme" vægt ikke passer.. så er det
> lige pludselig ikke 100kg ekstra udstyr man har proppet i, men bliver
> "bonget" for 200 kg måske..

Joi men den komme netop ikke hvis man får vejet i forbindelse med købet. Det
var det jeg mente. Og så mavelandes vildfarelserne med det samme.
,

> Jeg er helt enig og jeg er glad for, at være blevet gjort opmærksom på
> det her. Jeg var ikke klar over der blev fusket med det...

Her kommer så en påstand.

Fusket og fusket. Folk har jo vidst det! Jo stort set tror jeg, at dem der
går fra mindre til større, erfarne campister er fuldstændig på de rene med
hvordan praksis har været, - og en del at det er så bevidstheden om
manglende myndighedskontrol. For alle har jo ønsket at få så stor vogn som
muligt til den bil der er til rådighed. - Siger man, at CV vejer 1300, SÅ
vejer den 1300 til man får andet at vide.

Og folk ved da at en mover med tilhørende - vejer.

Den underliggende holdning spores da tit i debatter om overlæs - og vi ser,
at folk, nogle, antager at de nok har overlæs, men hvad så?

Det kunne i den synsvinkel ha været rigtig morsomt hvis der skulle stilles
med vejeseddel på CV til Tempo 100 synene.

Jeg ved ikke hvor mange % der har BE kortet og har både bil og cv så de
kører med behagelige margin. (-:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-07 17:24

>Ja se det ved jeg ikke, men mon ikke det som udgangspunkt passer.

Jeg håber, men det lød i tråden som om det var "normalt", at der blev
snydt.

> [...]
>under, som "nøgen" i basisudgaverne - og at det så er ekstraudstyret og

Den må meget gerne veje mindre - så er der "plads" til mere bagage.

>Der hvor det økonomisk set er rigtigt alvorligt, , er hvis man i forvejen,
>på grænsen, overlæsser og kommer op og skulle ha haft BE kort. Manglende
>kort koster kr 5000 i bøde.

Yes.. første gang. 7500,- anden gang, 10000,- 3.gang og 4. gang hedder
den Hotel Glitterly.

>Joi men den komme netop ikke hvis man får vejet i forbindelse med købet. Det
>var det jeg mente. Og så mavelandes vildfarelserne med det samme.

Ok så er jeg med igen :)

>Og folk ved da at en mover med tilhørende - vejer.

Den er endda vist ret tung?

>Jeg ved ikke hvor mange % der har BE kortet og har både bil og cv så de
>kører med behagelige margin. (-:

Jeg har ikke BE, da jeg hverken med den nye Peugeot eller med min
gamle SAAB kommer til, at skulle bruge det.

Vores "gamle" Santa Fa derimod vejer så meget og må gå med så meget,
at hvis det skal udnyttes får jeg brug for BE. Men den er solgt nu så
den bekymring er mindre.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 27-06-07 21:33

,

> Yes.. første gang. 7500,- anden gang, 10000,- 3.gang og 4. gang hedder
> den Hotel Glitterly.

Man ser bøder her.
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Om det med bøden for at køre uden at ha erhvervet kørekortet, altså hvis
trækket kræver BE kort - kan man kikke på

Side 99 .

Så vidt jeg kan se er den kr. 5000. 1´gang?

Bødestørelser for overlæs står på side 124 og fremad.

> Den er endda vist ret tung?

Ja 25-35 kg og batteriet 20 25 stykker, laderen ved jeg ikke præcis men 3-5
kg er vel det.
Altså en 50 60 kg. Og så er der måske nogen der har 2 sæt strøm. et til
lys osv. og bare monterer mover med et system mere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-07 13:29

>Man ser bøder her.
>http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
>
>Så vidt jeg kan se er den kr. 5000. 1´gang?

Ja det gav jeg dig også ret i. Men jeg huskede forkert med anden gang.
Der er det 6kilo og så stemmer resten.

Jeg undersøgte det tilbage i 1997 så det er muligt det har været
ændret lidt siden grundet jeg huskede forkert med 2.gang.

> Ja 25-35 kg og batteriet 20 25 stykker, laderen ved jeg ikke præcis men 3-5
>kg er vel det.

Ja så løber det jo op :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-07 17:19

Sten Bo wrote:

> Der hvor det økonomisk set er rigtigt alvorligt, , er hvis man i
> forvejen, på grænsen, overlæsser og kommer op og skulle ha haft BE
> kort. Manglende kort koster kr 5000 i bøde.

Det er jeg rimelig temmelig sikker er en overtrædelse af totalvægten, men
ikke en overtrædelse af kørekortbestemmelserne.

Det giver derfor ikke en bøde på 5.000 kr. (Derudover giver manglende
kørekort til BE giver heller ikke en bøde på 5Kkr, men nærmere 3Kkr).

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 04-07-07 18:28

> [...]
>
> Det giver derfor ikke en bøde på 5.000 kr. (Derudover giver manglende
> kørekort til BE giver heller ikke en bøde på 5Kkr, men nærmere 3Kkr).

Hvis man kommer over de 3500 uden at ha BE eller cv overskrider bilens
koblingsvægt med mere end 50 kg eller anhængeren ikke er under 750 kg. ? ?

Her er fra tidligere i tråden.

Bødestørrelserne står her
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Side 99 .

Så vidt jeg kan se er den kr. 5000. 1´gang?

Bødestørrelser for overlæs står på side 124 og fremad.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-07-07 13:55

Sten Bo wrote:

> Hvis man kommer over de 3500 uden at ha BE eller cv overskrider bilens
> koblingsvægt med mere end 50 kg eller anhængeren ikke er
> under 750 kg. ? ?

Ja, så mener jeg du bliver dømt efter overvægt (hvis den er der, der er en
tolerence på 7% både i DK og D.

> Her er fra tidligere i tråden.
>
> Bødestørrelserne står her
> http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
>
> Side 99 .
>
> Så vidt jeg kan se er den kr. 5000. 1´gang?

For nogle år siden var der en masse brok i dagspressen omkring det at få
5.000 kr. i bøde for at køre med for stor trailer - samme beløb som når man
slet ikke havde kørekort til bilen. Dér mener jeg bøden blev sat til
2.500-3.000 kr. for dén forseelse ..

> Bødestørrelser for overlæs står på side 124 og fremad.

Min hukommelse er måske bedre ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-07-07 08:32

> [...]
> 5.000 kr. i bøde for at køre med for stor trailer - samme beløb som når
> man slet ikke havde kørekort til bilen. Dér mener jeg bøden blev sat til

,

Nej Per - nu må du ta i det. osv..

Jeg linker til gældende takster udsendt af statsadvokaten. . Læs selv.

Hvad mindre lødige kilder kom med på et tidspunkt er vel derefter ikke
relevant.

Men det kan være jeg læser det forkert, og så kan du kommentere det. Ikke
kilden
Så rammer du da langt ved siden af.

Mvh
Sten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 21:04

> [...]
> står på papirerne 2) campingvogne suger fugt til sig efterhånden som
> alderdommen på dem stiger 3) det er en naturlov at der ikke er læssevægt

Hej Per

Lige den Safari-model (og 280'eren) er altså bygget i glasfiber. Begge er
bygget af polske Nieviadow - og sælges stadig. Desværre er de billige priser
ikke så billige endda når du ser lidt nærmere på udstyret; listepriserne er
uden køl og varme - og vistnok stadig uden 230V installation - kun 12 v !
Når du får lagt det hele sammen er du svjh oppe omkring 50 K for
280'eren.....så er den ikke så interessant mere.

Fra : Anja

Dato : 24-06-07 12:39

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvilken vogn kunne man anbefale til 2 unge mennesker med vægt på
> komfort, dvs. gode senge og mulighed for nem madlavning, køleskab mv.

Prøv at kigge på den hollandske kip...

Anja

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 12:41

>Prøv at kigge på den hollandske kip...

Tak for tip, den kigger vi nærmere på hvad det er for noget

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 13:25

On Sun, 24 Jun 2007 13:40:58 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Tak for tip, den kigger vi nærmere på hvad det er for noget

Umiddelbart som jeg kan se så snakker vi nogle vogne med hævetag og en
pris på 130kkr eller derover.. kan det passe?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-06-07 15:49

> Umiddelbart som jeg kan se så snakker vi nogle vogne med hævetag og en
> pris på 130kkr eller derover.. kan det passe?

> [...]

Så dyr behøves de ikke at være se feks. denne
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?picId=2046487&entityGuid=500381&siteGuid=311#

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 16:19

>Så dyr behøves de ikke at være se feks. denne
>http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?picId=2046487&entityGuid=500381&siteGuid=311#

Det virker lige dyrt nok desværre..

Vi kan få en spritny Adria for mindre og jeg har lidt svært ved, at se
hvad vi får ekstra for pengene ved Kip..

Er Adria dårligere eller er det bare billigere?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-06-07 21:06

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det virker lige dyrt nok desværre..
>
> Vi kan få en spritny Adria for mindre og jeg har lidt svært ved, at se
> hvad vi får ekstra for pengene ved Kip..
>
> Er Adria dårligere eller er det bare billigere?

Nu vil jeg ikke lige kalde mig en erfaren campist, da jeg trods alt kun
har camperet 1½ års tid. Jeg har dog fået interessen for det, og har
også bemærket de fine hollandske KIP-vogne. Jeg var spændt en dag jeg
tog ud for at kigge på dem, men det var efter min smag, en meget
skuffende tur. Dels kunne jeg ikke lige finde en indretning jeg kunne
ønske mig, men fandt dog en til sidst, hvor jeg måtte indgå de færreste
kompromiser. Til gengæld derfor var prisen meget højere end ved andre
vogne, og kiggede jeg sådan generelt på deres priser, så syntes jeg nok
de ligger lidt i overkanten af gennemsnittet for CV'er. Jeg havde i
hvert fald ikke problemer med at finde andre vogne der var billigere,
havde en bedre indretning, samtidig med at samlekvaliteten var på højde
med - eller bedre end - KIP'en. Jeg kan ikke anbefale KIP'en, men det
ved jeg så andre kan. Hvordan den er som vintervogn, har jeg ingen idé om.

Jesper

Fra : Anette

Dato : 24-06-07 22:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det virker lige dyrt nok desværre..

Hej Martin
Hvad så med denne her?
http://www.neergaard.com/indhold/transportDB/presentation.asp?entityGuid=379736&siteGuid=324

Fra 2005, overskuelig pris og en hyggelig lille vogn til to

Eller du kunne måske tænke dig at slå feribil sammen med at have en ekstra
bil til hverdag?
http://www.campingvogne.dk/presentation.asp?entityGuid=407617&siteGuid=335

En glimrende startcamper ...pas på man bliver bidt af den frihed en
autocamper giver

/ Anette

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 13:29

>Fra 2005, overskuelig pris og en hyggelig lille vogn til to

Hyggelig ja, men jeg glemmer sq jeg har den bagefter.. hehe.

Den er desværre lige en tand for lille.

>Eller du kunne måske tænke dig at slå feribil sammen med at have en ekstra
>bil til hverdag?

Nej tak

>En glimrende startcamper ...pas på man bliver bidt af den frihed en
>autocamper giver

Jeg tvivler Der er lidt en bilentusiast i mig og jeg ved sådan et
skrummel ikke giver mig den frihed og befrielse jeg kræver

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk