Installation af varmt vand
Fra : b. james

Dato : 16-06-07 10:09

Hej.

Jeg vil have installeret varmt vand i min CV.
Min CV er indrettet således:

Front
____________
I I
I I
I 1 I
I I
I I
I 3 I
I I
I 2 I
I I
____________

1 = vandtank
2 = toilet
3 = køkken

Har i den forbindelse en række spørgsmål:
-Ville I installere varmt vand i både køkken og toilet?
-Hvilken vandvarmer ville I vælge? Elgena 3 hhv. 6 liter eller Truma?
-Hvor placerer man bedst vandvarmeren? Ved vandtanken, eller under
køkkenskabet (modsatte side)?
-Hvordan ville I trække varmtvandsslangen, under vognen (bore huller) eller
langs væggen indvendigt?
-Er det til selv at installere
-Er der noget jeg bør vide?

Hvordan fungerer en varmtvandsbeholder i øvrigt? Har den egen pumpe, eller
drives den af "koldtvandspumpen"?

Ser frem til kloge svar!

Mvh.

Thomas

Fra : Børge Larsen

Dato : 16-06-07 10:28

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Er der noget jeg bør vide?
>
> Hvordan fungerer en varmtvandsbeholder i øvrigt? Har den egen pumpe, eller

Jeg kender intet til VV installation i CV, men gør høfligst opmærksom på at
el-installation i CV er underlagt Stærkstrømsbekendtgørelsen og skal som
følge deraf udføres af aut. el-installatør. Også selv om der kun er tale om
12V.

Børge

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-07 10:50

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kender intet til VV installation i CV, .......>
> Børge
Nej, det gør du tydeligvis ikke!
For det medfører ikke indgreb i de elektriske installationer at motere en
220 Volts vandvarmer idet en sådan er født med fastmonteret stikprop der
blot skal i et udtag.
Jeg tror ikke på at udskiftning af vandhanen er omfattet af
stærkstrømsbekendtgørelsen.

--
Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen - Odense

Fra : Solvang

Dato : 16-06-07 13:17

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 19-06-07 20:39

cut Elly :

b.la. bla. b.la

B.James spørger om Varmt vand og ikke Stærkstrømsbekendtgørelsen og
Smiley`s !

Jeg tror efterhånden mange Vogne er standart monteret med en 6 L Truma
Vandvarmer og dem jeg har set er monteret meget tæt på tank .
Her efter er Rød slange for varmt vand + blå for koldt fremført til
blandingsbatteri.
Husk at der skal laves aftapning på det varme også - til tømning i
forbindelse med vinter.
Jeg går ud fra du "trækker" den varme samme vej som den kolde ?
Mit gæt er du kan lave denne installation selv for cirka 3000,- Kr. alt
inklusive.

God fornøjelse
Kim

Fra : Ole JN

Dato : 20-06-07 20:03

"Solvang" <solvang@paradisFJERN.dk> schrieb im Newsbeitrag

> "Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse

Ikke for at skulle smide grus i maskineriet , men Børge har jo egentlig
ret, da selv udskiftning af vandhanen er omfattet af
stærkstrømsbekendtgørensen. Vandhanen har jo en indbygget afbryder til
pumpen, og da selv 12 V installationen i dag er en del af disse paragraffer,
så må man jo egentlig give ham ret.
Hvem der så overholder at tilkalde elektrikkeren for at vandhanen skal
siftet er nok ?????????

Ole

Fra : Jens

Dato : 24-06-07 15:10

> [...]
> www.hobby-forum.dk - et forum for ejere af Hobby campingvogne.
> Bandlyst på tomtom-user.dk for at sige sin mening - på garmin-user.dk

Nu skriver manden jo ikke at han vil installere den selv, men kun at "han
vil have installeret....."

Mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-07 10:44

> [...]
> -Er der noget jeg bør vide?
>
> Hvordan fungerer en varmtvandsbeholder i øvrigt? Har den egen pumpe, eller

Hej Thomas.
Jeg ved ikke om mit svar er klogt, men her er hvad jeg ville gøre:

Ja, hvis du vil ofre penge på at installere en vandvarmer, en god
investering i øvrigt, så kan du lige så godt føre det frem, både til køkken
og toiletrum.

Det må komme an på behovet. Truma's kan opvarme vandet ved hjælp af
eksisterende blæservarme, påståes det På min Truma har jeg blændet denne
mulighed af. Så jeg kunne have haft lige så god gavn af en Elgena. Se/læs
hvorfor: http://www.hobby-forum.dk/forum/viewtopic.php?t=255 samt lidt om
Elgena her: http://www.elgena.de/products.htm

Hvis der er plads under køkkenvasken, så kan du lige så godt anbringe den
der. Det vil også give en færre meter slange. Du har måske også nemmere
adgang til 220 volt i køkkensiden?

Du skal bare lade varmtvandsslangen følge samme føring som
koldtvandsslangen. Jeg gå ud fra at den løber indvendigt?

Ja, det er ikke noget svært projekt. Det er rimeligt "GørDetSelv"'

Ja, husk at benytte gode spændebånd! Og husk at købe nye vandhaner,
Y-fordelere samt to aftappingshaner.

Varmtvandbeholderen "fødes" af samme pumpe som koldtvands installationen.

Her ser du hvordan:
http://www.truma.com/truma05/de/produkte/detail1_76737.html

Rigtig god fornøjelse.

Fra : Ole JN

Dato : 21-06-07 12:42

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> www.hobby-forum.dk - et forum for ejere af Hobby campingvogne.
> Bandlyst på tomtom-user.dk for at sige sin mening - på garmin-user.dk

Hej Erik
Må indrømme at jeg også ofte har stillet mig tvivlende med hensyn til det
"pusterør" gennem Trumaen, og har sjældent hørt om nogen der virkelig har
gavn af den del.
Personligt sværmer jeg også mere for vandvarmerne fra Elgena, som jo fylder
noget mindre når de ikke skal have et 65 mm rør igennem sig, og samtidig har
de den fordel at der er indstillig termostat.
Desværre ser man dem sjældent som fabriksmonterede.
I min "gamle" Hobby Seestern monterede jeg selv en Elgena og var yderst
tilfreds, indtil frosten tog den, men det kan mærket jo næsten ikke gøre
for. For øvrigt kostede det kun en ny beholder, som kan købes som
reservedel.
Ole