Nedvejning af campingvogn?
Fra : Vittrup

Dato : 13-06-07 22:22

Kan man nedveje en campingvogn, så man undgår at tage trailerkørekort?

Eksemplet er:

VW Touran, egenvægt 1525 kg. - totalvægt 2200 kg.
Campingvogn egenvægt 1050 kg. - totalvægt 1400 kg.

Forslag?

Søren

Fra : Henrik

Dato : 13-06-07 23:09

"Vittrup" <FJERNvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eksemplet er:
>
> VW Touran, egenvægt 1525 kg. - totalvægt 2200 kg.
> Campingvogn egenvægt 1050 kg. - totalvægt 1400 kg.

Start -> kør.
Du har efter min opfattelse 125kg at give af, før der kunne være tale om BE.
Hvis altså Touran'n må køre med 1400kg på krogen
/Henrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-06-07 04:32

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du har efter min opfattelse 125kg at give af, før der kunne være tale om
> BE. Hvis altså Touran'n må køre med 1400kg på krogen

Dette er ikke korrekt for det giver en totalvægt på 3600 kg.

Der er 3 løsninger:

1. Nedvejning af campingvognen til 1300 kg.
2. Nedsættelse af påhængsvægten på bilen til 1300 kg.
3. Tag det BE kørekort.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe 2,2

Fra : Vittrup

Dato : 14-06-07 22:33

"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er 3 løsninger:
>
> 1. Nedvejning af campingvognen til 1300 kg.
> 2. Nedsættelse af påhængsvægten på bilen til 1300 kg.

Bilen må trække 1500 kg. så de 3 valg må overvejes...

Hvordan får man nedvejet vognen - alternativt bilen - til 1300 kg.?
Den skal synes alligevel inden vi omregistrerer
(jeg tror ikke vi får brug for at laste 350 kg.....)

Bliver BE kørekort obligatorisk?

Tak for svar Henrik og Steen!

Søren Vittrup

Fra : Skodav'du

Dato : 15-06-07 06:18

Nedvej CV'en til 1300. Det gøres gratis på motorkontoret....

Lars.

Fra : Vittrup

Dato : 15-06-07 06:30

Fra : SB

Dato : 16-06-07 09:24

"Vittrup" <FJERNvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse

> "Skodav'du" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse

350 kg er altså ikke ret meget
den tomvægt der er oplyst på din CV er ofte lavere end virkeligheden
var til vejning med en Wilk S3 selv med tom vogn og tømt for alt, ja selv
hynderne var ude, var den 50 kg tungere end det der er oplyst i reg.
attesten

vil nok overveje at få den vejet når du mener den er tom, for at se hvad den
rent faktisk vejer

BE kortet koster ikke meget og er ret nem at tage hvis man har en lille ide
om hvordan man bakker med en trailer
i hvert fald langt billigere end at blive taget for overlæs

Søren

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-06-07 21:36

Nej - det er hverken gratis eller ligetil. Du skal nemlig til syn med cv'en
før du kan få ændret papirerne.
Har været der; cv med ev 900 og tv 1.200 kg - bil med ev 1.100 og max
anhænger bremset på 1.200 kg. Så har du et problem på 50 kg ifht /E-kortet.
Prøvede så på motorkontoret at få nedvejet cv'en, men den gik ikke uden syn.
Damen sagde så at hun ku nedveje min bils max. trækvægt - gratis og uden
syn. Syntes det var et underligt svar, men undersøgte det nærmere: ved at
nedsætte bilens max trækvægt til ev + 50 kg må jeg godt trække samme cv på
ev 1.200 kg - blot cv'en ikke er læsset til mere end 1.150 kg. Cv'en må for
den sags skyld have en tv på helt op til 2.350 kg ev - blot dens ev er max
1.150 kg. De 2.350 kg er jo grænsen, da bilens ev er 1,150 kg - jeg må jo
ikke overskride 3.5oo kg totalvægt for vogntoget.
Og ved at på nedsat bilens max trækvægt - gratis og uden syn - må jeg nu
køre med den cv, jeg faktisk ikke selv måtte køre til syn for at få sat
cv'ens totalvægt ned....forvirret ?
Så bare vent til næste afsnit af EU-harmonisering.....

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Henrik

Dato : 17-06-07 14:18

"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er ikke korrekt for det giver en totalvægt på 3600 kg.

Beklager. Jeg var for hurtig på aftrækkeren...

Revideret forslag: Tag B/E kortet. Det koster ikke ret meget i forholdt til
prisen på vogntoget. Så er problemet løst een gang for alle - også ved næste
bil og cv.

/Henrik M.

Fra : Manhatten

Dato : 15-06-07 17:18

> [...]
> VW Touran, egenvægt 1525 kg. - totalvægt 2200 kg.
> Campingvogn egenvægt 1050 kg. - totalvægt 1400 kg.

Prøv lige at høre i færdselsafdelingen om det overhovedet er nødvendigt at
gøre noget som helst sålænge du ikke laster campingvognen til 1300 kg.

/Jacob

Fra : ADRIA 472 LU

Dato : 15-06-07 19:43

Jeg var på vægten med vores adria der har en egenvægt på 975 kg og totalvægt
på 1300 kg.
SIGER ADRIA - men den vejer tom ca 1250 kg , med mover og 2 alugasflasker ,
uden vand og fugttestet i år , og den er fra 2004 , så prøv at kører på
vægten med din inden du prøver noget andet , for du kan værer sikker på at
den vejer betydeligt mere end der står i dine papirer.
Jeg har hørt fra andre campister , at det er helt normalt , at fabrikkerne ,
snydder med vægten.

kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-06-07 21:27

Ja - en tur på vægten er en god ting, men det er altså ikke alle mærker, der
snyder med vægten (i det mindste ikke på alle modeller).
Vi har en vejeseddel på vor Hymer Futre 480T, der lyder på 880 kg tom -
fabrikken opgiver 900 kg.

Fra : jemi

Dato : 22-06-07 18:41

Hejsa,

Som jeg har forstået det, kan du vedveje Touran'en så du kommer under de
magiske 3500 kilo. Har aldrig hørt om man kan nedveje en campingvogn !

Selv ville jeg foretrække trailerkortet - der formentlig også bliver
obligatorisk inden for få år, hvis man vil trække noget over 750 kilo,
handler da om EU harmonering.

Jeg har hørt man kan komme ud for problemer i Tyskland med nedvejet biler og
almindeligt lille kørekort. Men skal du blot rundt i Danmark, er det vel OK
at nedveje efter den specielle danske lovgivning på området.

/Michael

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 24-06-07 14:17

Jemi skrev "snip"

Som jeg har forstået det, kan du vedveje Touran'en så du kommer under de
magiske 3500 kilo. Har aldrig hørt om man kan nedveje en campingvogn !

Nedveje Touran til til under magiske 3500 KG ? .
Man må faktisk gerne nedskrive "total" vægten på Campingvogen på
Motorkontor - Men det kræver syn for at komme "op" igen
> Selv ville jeg foretrække trailerkortet -
ENIG

Kim