9 årig vil have men ikke yde...
Fra : Juul

Dato : 19-07-07 16:42

Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at kunne
tjene penge til at købe tingene for...

Har i nogle gode råd?

Mvh. Juul

Fra : nana sørensen

Dato : 19-07-07 16:55

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> wrote in message
> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at
> kunne tjene penge til at købe tingene for...
>
> Har i nogle gode råd?
>
> Mvh. Juul

Enten hjælper hun til, eller også har hun ingen penge. Hold fast, hvis det
er det i har besluttet.
Forsøg at finde ud af hvad hun syntes er sjovt at lave. Måske hader hun at
støvsuge, men måske er opvasken sjov. Nogle syntes at borddækning er okay,
men er ved at brække sig over at skulle bære ud. Måske kunne hun luge lidt i
haven eller lægge tøj sammen? Hvis hun får opgaver som er nædvendige, men
også sjove for hende, så går det måske bedre. der er jo masser af
muligheder.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-07-07 18:35

Juul wrote:
> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at kunne
> tjene penge til at købe tingene for...
>
> Har i nogle gode råd?

Hvis det er beslutningen, så før den da ud i livet.

Det kan godt være at I får problemer hvis det er nyt at I prøver at
håndhæve systemet - så må I jo holde fast.

Mvh. Michael.

Fra : Holst

Dato : 19-07-07 20:12

Juul wrote:

> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at kunne
> tjene penge til at købe tingene for...
>
> Har i nogle gode råd?

De råd skulle du nok have spurgt om for 9 år siden.

Så længe du alligevel giver hende penge, så begynder hun jo ikke at yde
noget.

Vær konsekvent: Yder hun ikke noget, ingen penge.

Fra : Hansen

Dato : 19-07-07 20:13

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at
> kunne tjene penge til at købe tingene for...
>
> Har i nogle gode råd?

Jeps. Alle i en familie hjælper til med at få tingene til at fungere. Undlad
"krumsping" som betaling for ydelser, afkrydsningsskemaer som udbetales i
lommepenge m.v. Hvis I vælger at "betale" for ydelser, åbner I mulighed for
at hun kan vælge og vrage hvad og hvornår hun vil "bestille" noget. Det skal
være en naturlig ting.

Fra : Juul

Dato : 19-07-07 22:14

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulighed for at hun kan vælge og vrage hvad og hvornår hun vil "bestille"

Hvad vil du så foreslå?
Vi har indtil nu haft et skema med hvad børnene skal lave hver dag for at få
deres lommepenge, men det bliver efterhånden meget sjældent overholdt og så
kan man jo ikke få sine ugepenge...

Så jeg tænkte om der måske var en anden og bedre måde at gøre tingene på...
Hun vil gerne slå græs af og til, men tit er det jo meget sjovere at lege
end at lave noget for sine lommepenge...

Fra : Marianne

Dato : 19-07-07 22:49

> [...]
> Hun vil gerne slå græs af og til, men tit er det jo meget sjovere at lege
> end at lave noget for sine lommepenge...

Nu er både familier og børn jo forskellige, men personligt synes jeg da
også, at det lyder 'surt' med et skema hvor pligterne/betingelserne er
listet op. Vi laver heller ikke selv ting efter skema.

Vi har ikke spurgt vores børn om, hvad de vil, men de skal begge deltage
rimeligt. Fx med madlavningen og borddækningen + holde nogenlunde orden på
egne værelser. Vi snakker nu ikke om det som sådan, men spørger blot, hvad
den ene eller den anden synes, vi skal lave til middag. Så finder de på
noget, med min hjælp, og så køber vi ind og går i gang (ideelt set er det i
orden med ingredienserne dagen før). Hjemmelavet pizza hører til en af
favoritterne. Ligeså spaghetti med kødsovs.

Det er stadig mere besvær end hjælp at have dem med. Vask af grøntsager,
rensning, snit & hak og til dels tilberedning klarer de nogenlunde, men ikke
at få gryderne af og på. Kød kan de slet ikke vurdere endnu, men at lægge
noget til rette til ovnstegning går. Og de varme tinge tager jeg, hvis de
ikke selv tør.

De hjælper aldrig samtidig. Det orker jeg ikke!

Det er mit klare mål, at de selv skal kunne lave middagsmad, når de bliver
12. Pigen på 7 er *meget* mere interesseret i at være med end drengen på 10
er.

mvh
marianne

Fra : Brian K

Dato : 15-08-07 20:55

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 12. Pigen på 7 er *meget* mere interesseret i at være med end drengen på

Dejligt indlæg!!!!

Herhjemme forgår det på samme måde - alle hjælper til og ungerne får det de
vil have - hvis der er råd og det er fornuftige ting. (også legetøj, osv)

Personligt så syntes jeg at det er en hamrende dårlig ide med "skemaer over
det barnet skal lave". Hellere opdrage fra barnsben at "man hjælpes".

Hellere guleroden end pisken!

mvh
brian

Fra : Sabina H.

Dato : 15-08-07 21:21

"Brian K" <spam@noway.dk> wrote in message

> Personligt så syntes jeg at det er en hamrende dårlig ide med "skemaer
> over det barnet skal lave". Hellere opdrage fra barnsben at "man hjælpes".

vil lige sige, at det ene udelukker altså ikke det andet.....
--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 20-07-07 09:39

> [...]
> Hun vil gerne slå græs af og til, men tit er det jo meget sjovere at lege
> end at lave noget for sine lommepenge...

vi havde samme problem, men er gået helt væk fra "lommepenge".... min søn
får ingen faste penge....
i stedet er vi gået over til at han kan tjene penge til bestemte ting..... i
disse tilfælde sættes der en række ting op, som skal ordnes inden han får
tingen..... det kan feks være at han skal slå græsset, hjælpe til med en
bestemt ting herhjemme, og rydde GRUNDIGT op på værelset samt gøre rent....
det vil feks kunne udløse et beløb til en ting han ønsker sig....

pointen er at det ikke er fast hver uge, og nogle uger laver han muligvis
ingenting, mens den næste uge knokler han derudaf....
der er dog visse ting han skal gøre alligevel, de udløser bare ikke
lommepenge... det kan være at jeg feks beder ham gå ud med affald, finde alt
vasketøjet, gennemgå huset for opvask... små ting der kan overstået på 5
minutter, og som ikke indebærer en forudgående aftale....
ved denne model lærer man godt nok ikke at have faste rutiner, men i vores
hjem er det heller ikke så vigtigt.... her er det vigtigere at vi alle
hjælpes til efter behov, og vi hænger os ikke i en klokkestreng.... ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Hansen

Dato : 21-07-07 11:43

> [...]
> få deres lommepenge, men det bliver efterhånden meget sjældent overholdt
> og så kan man jo ikke få sine ugepenge...

Problemet med den metode er at I har lavet et skema over hvad de skal gøre
"for at få deres lommepenge". Dvs det virker som om det er frivilligt om de
gør det. Du skriver at det ikke bliver overholdt. Jeg kan ikke helt finde ud
af om hun SKAL udføre opgaverne og undladelse straffes på lommepengene,
eller om det er reel betaling for ydelser, som hun så kan vælge eller lade
være.

> [...]
> Hun vil gerne slå græs af og til, men tit er det jo meget sjovere at lege
> end at lave noget for sine lommepenge...

Der er en anden og meget bedre metode: giv hende opgaver som I forventer at
hun udfører. Græsslåning er udmærket. Gør det gerne sammen. Gør i det hele
taget mange af opgaverne sammen, så er det meget sjovere. Hun skal som en
naturlig ting deltage i hjemmets opgaver. Selvfølgelig efter evne og alder.
Hun skal ikke spørges om hun vil, for så skal I acceptere et nej. Hun kan
derimod godt få lidt forskellige opgaver at vælge imellem: "Vil du slå græs
eller vaske op?".

I skal forvente af hende at hun gør det. Hun skal derimod forvente af jer at
hun får lidt lommepenge som hun kan bruge eller spare op. Når hun
efterhånden mærker at der er brug for hende og at I værdsætter hendes
deltagelse, og har forældre/barn forhold der er baseret på tillid og så får
I en tryg og glad datter der gerne hjælper til (og jeg siger ikke at hun
ikke er glad og tryg nu .

Det er selvfølgelig svært at ændre proceduren sådan lige pludselig, men med
små skridt kan det sagtens lykkes at vende børnene så deltagelse i de
forskellige opgaver er helt naturlig.

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-07-07 11:52

Hansen wrote:

> [...]
> at hun kan vælge og vrage hvad og hvornår hun vil "bestille" noget. Det skal

Ser ud til at du står alene i tråden, så jeg vil da lige skrive at jeg
er enig ;) Jeg har aldrig forstået det, at nogen sætter lighedstegn
mellem et arbejde (som man får løn for) og det at hjælpe til i sin
familie. Men det er deres valg...

--
Don't waste space

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-07-07 19:13

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har aldrig forstået det, at nogen sætter lighedstegn
> mellem et arbejde (som man får løn for) og det at hjælpe til i sin
> familie. Men det er deres valg...

Samme her.
Der er faen til forskel på en familie med et fælles ansvar for fælles liv og
trivsel - og så på en (industri?)-arbejdsplads, hvor man får akkord- eller
timeløn.
Skåret ud i pap: Er familiens værdier, at man yder efter evne og nyder efter
behov - eller at man får løn efter fortjeneste (noget for noget)?

Mens mine børn boede hjemme, var familieopgaverne et fælles ansvar, og
ungerne fik faste lommepenge som en rettighed (a la borgerløn), og der blev
ikke trukket eller lagt til. Heller ikke selv om de var stik-umulige og
luddovne.
I den del, der hed landbrug/arbejde kunne de så tjene ekstra for reelt
arbejde, der lå ud over ca. en time.

Jeg tænker, at selv i de mindste familier i selv de mindste lejligheder vil
der være opgaver, der ligger lidt ud over det normale, hvor ungen kan føle
sig ekstra nyttig og "på arbejde": Pudse vinduer, tørre fodlister/døre af,
enkle maleopgaver, madlavning, etc...

Men ER man kørt ind i den skure, der hedder, at alle småpligter prissættes,
må man jo osse finde sig i, at ungen vælger pligten og dermed lønnen fra -
og så er den vel ikke længere?
Dermed er grunden lagt til en solid og årelang magtkamp i stedet for
samarbejde.
Og ja, Thomas... det er deres valg.

Hilsen Inger

Fra : Sabina H.

Dato : 20-07-07 19:14

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lønnen fra - og så er den vel ikke længere?
> Dermed er grunden lagt til en solid og årelang magtkamp i stedet for

det må vel, i sidste ende, være familiens eget valg, hvordan de vil håndtere
den type situationer....
og det er ihvertfald hverken til hjælp eller gavn at i sidder der og er
hellige og dømmer andre familier fordi de har andre værdier end i.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-07-07 09:42

Sabina H. wrote:

> og det er ihvertfald hverken til hjælp eller gavn at i sidder der og er
> hellige og dømmer andre familier fordi de har andre værdier end i.....

Hvis du læste hvad jeg skrev, så var det en indrømmelse af at jeg ikke
formåede at forstå noget (hvorfor man skal have penge/løn på banen for
at få familien til at fungere). Dernæst fremfører vi argumenter for
hvorfor det modsatte også kan virke... Det er i mit univers heller ikke
en fordømmelse. I det hele taget kan jeg ikke se fordømmelsen, men hvis
man vil finde noget at blive stødt over... Det er jo også en måde at
håndtere argumenter mod ens egne synspunkter.

--
Don't waste space

Fra : marlene

Dato : 22-07-07 12:20

> [...]

er bestemt enig,
pligter skal ikke betales.
hos os er der ikke rigtig lommepenge for at holde værelset/alm. oprydning,
de skal selv lægge vasketøj i kurvene
de skal hjælpe med at dække bord, klargøring til aftensmad osv.- hvis de er
hjemme eller i nærheden,
de skal også bære deres terlerken hen på køkkenbordet. skoletasken skal ned
på værelserne, lægge tandbørsten tilbage i skabet, hænge det våde
badehåndklæde op i bryggerset, give katten vand, hjælpe hinanden med at
rense hos hamsterne, mange små ting som jeg kunne bruge dage på med tre
børn.
det er alt sammen noget de kan klare fra de er meget små,

de tjener så lidt penge ved at slå græs, vaske bil/cykel, fjerne hækaffald,
tømme køkkenskabe - hvis det skulle komme over mig med afvask. tager de med
på job og hjælper med små ting så ka de også tjene en 10ér.

men...de får faktisk lidt penge, de er 7,9 og 13 år og det er frihed at
kunne købe en is med vennerne ect.
de får fast 15,- + 1 kr, pr. år de er fyldt, ham på 13 får altså 28,- kr om
ugen, ikke til at blive rig af, men nok til at bruge af, og få lyst til at
tjene lidt mere, fordi det er hyggeligt når beløbet vokser.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-07-07 07:58

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at
> [...]

Hvis de ikke hjælper, så får de ikke noget. Det gælder for den på 5, som for
den på 8. Det er klart at kravene om hvad de skal kunne stiger med alderen,
men hvis man ikke tager en konflikt på dette stadie, så vent bare til om 5-6
år, når huset ligner en svinesti efter at de har siddet derhjemme og har
"varmet op" til en bytur på det lokale "sodavandsdiskotek".

Unger i den alder kan sagtens finde vasketøjskurvene. De kan sagtens finde
ud af at noget skal i den ene kurv og noget andet i den anden. De kan også
forstå at fluerne kommer, hvis de ikke tager is/slik-papir ud af værelset.
De kan sagtens forstå at edderkopperne rigtigt kan hygge sig, hvis de ikke
rydder op bare en gang imellem, så der kan støvsuges og vaskes gulv. Og på
køkkenfronten er der rige muligheder for at opdrage dem i positiv ånd. Mine
unger er vilde med at lave pandekager og de tørrer også bordet af efter sig.
De får det ikke hver uge, men engang imellem når moralen skal boostes med
hensyn til hjælp i køkkenet, så spiser vi lidt usundt.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Kim

Dato : 23-07-07 17:16

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev
> Min 9 årig datter vil have alt muligt, men vil ikke lave noget for at
> kunne tjene penge til at købe tingene for...
>
> Har i nogle gode råd?

Prøv med noget af det der hedder "opdragelse"

Fra : Juul

Dato : 23-07-07 19:37

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> "Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev

> Prøv med noget af det der hedder "opdragelse"

Århj ja selvølgelig, hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det
Hallo, tror du ikke det er det jeg forsøger :(

Hun kan altså sagtens finde ud af at opføre sig ordentligt, så hvad er det
for en gang pis at fyrer af :(

Fra : SB

Dato : 31-07-07 19:50

> [...]
> Hallo, tror du ikke det er det jeg forsøger :(
>
> Hun kan altså sagtens finde ud af at opføre sig ordentligt, så hvad er det

Vi har et afkrydsningsskema, delt op i ugedage
og så under det, forskellige ting de kan lave, gå tur med hunden, tørre af,
dække bord, rydde op osv
hver ting har sin pris, og når ugen er gået, så får de hvad de har tjent.
ingen krydser, ingen penge

Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-08-07 07:31

SB wrote:

> [...]
> dække bord, rydde op osv
> hver ting har sin pris, og når ugen er gået, så får de hvad de har tjent.

Og hvis ungerne ikke har brug for pengene, så behøver de ikke at hjælpe
til ?

Eller "hvis jeg ikke gør det mister jeg lommepenge, hvad mister far hvis
han ikke gør det han skal herhjemme ? Det er ikke refærdigt" [dør
smækker, til fornærmet teenagers værelse].

--
Don't waste space

Fra : Frøken Jensen

Dato : 01-08-07 11:08

On 01/08/07 8:31, in article slrnfb0a5k.10o.nospamplease@mail.corell.dk,
"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote:

> [...]
> han ikke gør det han skal herhjemme ? Det er ikke refærdigt" [dør
> smækker, til fornærmet teenagers værelse].

Herhjemme SKAL man hjælpe - og faktisk kræves det næsten, at man gør det med
et smil! Til gengæld smiler jeg så også når jeg køber en eller anden
latterlig lille legtøjsdims til en pris der er 1000% højere end
rimeligt...!!!

Fra : SB

Dato : 01-08-07 17:57

> [...]
> han ikke gør det han skal herhjemme ? Det er ikke refærdigt" [dør
> smækker, til fornærmet teenagers værelse].

På et eller andet tidspunkt vil de gerne i skolens kantine, have et eller
andet i en butik, eller hvad ved jeg
Ind imellem skal der jo også betales for mobiltelefon, ikke at de gør det
selv, men den er ret nem at lukke og så fortælle dem at der desværre ikke er
tjent penge til det denne uge.
Internet koster også penge, osv

Dette bliver dog som sagt på ingen måde trukket af deres lommepenge, men er
der ingen krydser har de ikke ydet noget, så gider jeg heller ikke yde noget
for dem

Det har de været opdraget med, at siger jeg nej, så er det nej og er ikke
til forhandling
På det punkt er konen og jeg helt enige, siger den ene nej, gør den anden
også

Søren

Fra : Hansen

Dato : 03-08-07 06:51

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv, men den er ret nem at lukke og så fortælle dem at der desværre ikke

Hvad så den dag hvor de som 15-17 årige har et godt betalt fritidsjob? De
har på det tidspunkt gennem deres opdragelse lært at "intet arbejde = ingen
lommepenge" men også at "det er helt frivilligt at hjælpe".

Fra : Juul

Dato : 02-08-07 21:09

> [...]
> af, dække bord, rydde op osv
> hver ting har sin pris, og når ugen er gået, så får de hvad de har tjent.

Den metode har vi forsøgt, men det gik ret hurtigt i ged...
De skulle sætte x (eller dvs. vi gjorde, for bedre at holde styr på det)
hver gang de lavede noget på listen og om fredagen fik de så udbetalt deres
"løn"

Hvordan ser jeres skema ud?

Juul

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-08-07 08:09

Juul wrote:
> [...]
> hver gang de lavede noget på listen og om fredagen fik de så udbetalt deres

Hvordan gik den metode i ged?

Mvh. Michael.

Fra : Juul

Dato : 04-08-07 02:18

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gik den metode i ged?
>
> Mvh. Michael.

At de ikke fik sat kryds eller at der blev sat for mange krydser når de
lavede ting..
Ellers må jeg prøve igen og så er det mig der står for afkydsningen.

Hvad syntes i er en fair takst for hvert stykke arbejde?
Tømme skrald
Tømme opvask
Dække bord
Rydde af bord
Støvsuge 1 etage (har 2)
Vaske gulve
Rengøre badeværelser (2 stk)
Slå græs (vil hun gerne, men min søn på 7 vil jo også gerne, ved bare ikke
om han er gammel nok, for han er en med krudt i enden)
Feje fliser
(kom gerne med flere forslag)

Juul

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-08-07 10:09

On 04/08/07 3:18, in article 46b3d3ce$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> Slå græs (vil hun gerne, men min søn på 7 vil jo også gerne, ved bare ikke
> om han er gammel nok, for han er en med krudt i enden)

Hvor gammel er din datter ?

Fra : Juul

Dato : 04-08-07 18:30

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor gammel er din datter ?

Min ældste datter er 9 år, min ældste søn er 7 år (de 2 små erhhv. 2 år og ½
år)

Juul

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-08-07 00:39

> "Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min ældste datter er 9 år, min ældste søn er 7 år (de 2 små erhhv. 2 år og
> ½ år)

Hvis hun skal slå græs, så må det blive med en lille børnesaks.
Børn og roterende værktøj hører ikke sammen

--
mvh Uffe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-08-07 21:04

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Den metode har vi forsøgt, men det gik ret hurtigt i ged...

Ja selvfølgelig.
Det at være en del af en familie, der tager hånd om hinanden kan ikke
skemalægges.

Hilsen Inger

Fra : SB

Dato : 08-08-07 22:40

> [...]
> De skulle sætte x (eller dvs. vi gjorde, for bedre at holde styr på det)
> hver gang de lavede noget på listen og om fredagen fik de så udbetalt

Er bare et excelskema med ugedagene øverst og nedaf de ting de kan lave for
at tjene penge, og hvad de får for det

det er selvf. delt op så det ligger inden for deres evner, nytter ikke
meget at den yngste på 5 bliver sat til at vaske op f.eks
men ellers er der lufte hund, støvsuge, dække bord, rydde af, rydde op på
deres værelse, gå ud med affald osv

Jeg bad dem selv komme med forslag til hvad de gerne ville lave for at tjene
lidt.
ved at udnytte skemaet maximalt er det en 50'r de kan tjene pr. uge, men det
er de nu ikke kommet op på endnu
og gør det sikkert heller ikke.

Søren