Køre sydpå med spædbarn?
Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 18:59

Hej i gruppen.

Nogle fjerne bekendte fik familieforøgelse for 8-9 dage siden, og nu taler
de om at tage på bilferie til Italien.
Er det forsvarligt at tage på tur med sådan en bette en?

Jeg kan godt se det praktiske i det som konen siger, at da hun ammer er
maden jo lige ved hånden men jeg tænker mere på at have hørt at så små
børn ikke har godt af at sidde i en autostol så mange timer af gangen.
Jeg ved ikke lige hvilke temperaturer de kommer ned til, men kan da huske at
vores unger ikke var vildt begejstrede for sydeuropæiske temperaturer da vi
var på charterferier med dem. De var tre-fire år på det tidspunkt.

Hvad er jeres holdning? Turde I tage turen med sådan en bebs?

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 20:27

-=JF=- priv wrote:
> Nogle fjerne bekendte fik familieforøgelse for 8-9 dage siden, og nu
> taler de om at tage på bilferie til Italien.
> Er det forsvarligt at tage på tur med sådan en bette en?

Om det er forsvarligt vil jeg ikke udtale mig om, men jeg skulle ikke nyde
noget.

Jeg mindes stadig dengang for 5 år siden, hvor det tog 6 timer at køre fra
København til Holstebro med vores datter på 3 uger.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 22:50

"Trekroner" <xx> skrev i meddelelsen

> Jeg mindes stadig dengang for 5 år siden, hvor det tog 6 timer at køre fra
> København til Holstebro med vores datter på 3 uger.

Jeg husker også en gang hvor vi havde en skrigende unde i autostolen, og
ingen mulighed for at køre end til siden. Gys! hvor bliver man dog
frustreret

Jeg synes at det er rigeligt når vi kører sydpå, og vores unger begynder at
skændes på bagsædet - men dem kan man da i det mindste få til at holde kaje

Fra : Mette Høggaard

Dato : 13-07-07 20:51

Hej.

Har netop talt med min sundhedsplejerske om præcis det samme. Han sagde at
det anbefales at spædbørn op til to mdr max sidder i en autostol tyve
minutter af gangen. Når de er over to mdr er det en vurderingssag, men hans
anbefaling var at man venter til barnet var minimum et halvt før man tager
sydpå. Liftnet frarådes nu helt fordi barnet ligger på tværs af
kørselsretningen, men det er jo op til den enkelte hvad man vil udsætte sine
børn for.
Personligt ville jeg aldrig tage sydpå med så små børn - hvem er det lige
man holder ferie for? Ikke barnet ihvertfald!

-Bare MIN mening...

Hilsen Mette

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 23:01

"Mette Høggaard" <hoeggaardVÆK@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> det anbefales at spædbørn op til to mdr max sidder i en autostol tyve
> minutter af gangen. Når de er over to mdr er det en vurderingssag, men

Jeg havde det lidt på fornemmeren...
Jeg går ud fra at de gør lige som vi gør når vi kørersydpå, at de holder
jævnlige pauser så vi kan få rørt benene og ungerne kan få brændt noget
energi af - men en tur til italien hvor man skal holde ind hvert 20.
minut... Det kan jo ikke gøres i praksis.

> [...]
> sydpå. Liftnet frarådes nu helt fordi barnet ligger på tværs af
> kørselsretningen, men det er jo op til den enkelte hvad man vil udsætte

Vi brugte lift og liftnet til den ældste for 14 år siden, men jeg mener at
allerede da lillebror kom for 11 år siden var anbefalingen at man brugte
stol i stedet for lift.

> Personligt ville jeg aldrig tage sydpå med så små børn -

Det samme her!! Jeg skulle bare lige høre om det var mig der var et
pylrehovede

> hvem er det lige man holder ferie for? Ikke barnet ihvertfald!

Næh, i den alder er barnet nu nok ligeglad om det befinder sig i Italien
eller Islev

> -Bare MIN mening...

Og tak for den!

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 21:45

> [...]
> de om at tage på bilferie til Italien.
> Er det forsvarligt at tage på tur med sådan en bette en?

Nej, det synes jeg ikke. Så vidt jeg husker må bebsen helst ikke sidde mere
end 20 min. af gangen, i en autostol.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 23:03

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det synes jeg ikke. Så vidt jeg husker må bebsen helst ikke sidde
> mere end 20 min. af gangen, i en autostol.....

Jeg huskede godt at det var i kort tid, men ikke at det var så kort.

Fra : JS

Dato : 15-07-07 21:25

Buffy wrote:
> "-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det synes jeg ikke. Så vidt jeg husker må bebsen helst ikke
> sidde mere end 20 min. af gangen, i en autostol.....

"I de første par måneder kan barnet bruge stolen op til ca. 30-45 minutter
om dagen. På en længere tur kan barnet dog godt sidde ca. 2 timer ad gangen
i babystolen, uden at der sker noget ved det."

Taget fra http://www.sikkertrafik.dk/11723e80

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 14-07-07 10:16

Hej JF.

Du vil nok finde utrolig mange meninger om emnet og i sidste ende er det jer
som må afgøre det.
Italienerne kører jo også i varmen. Sammen med deres børn og de har ikke
taget skade.
Dernede er de små sikkert vant til varmen, plus at de måske ikke kører midt
på dagen, men tidlig morgen og aften/nat.
Men vær klar over det nemt kan komme op på 40-45 grader.

Aircon./Klimaanlæg vil jeg nok anbefale på det kraftigste.
Plus backupplaner for overnatninger i mellem-/sydtyskland, østrig,
norditalien.

Min mor bor dernede i Italien og min kone er højgravid - og vi er ligeså på
vej derned.

Til forskel for tidligere ture hvor vi kørte den på to dage, så har jeg
sørget for min gravide kone og indlagt masser af tissepauser og ophold i
tyskland og schweiz.

Men vær forberedt på alt og køb en navigation, så du kan komme væk fra
mortorvejen og ud i det grønne hvor både i og jeres barn kan få lidt ro.
Og skulle det ikke gå, så må I bare vende om.

Hvad med en lift? Kombiner autostol med lift. Det kan lejes i Babysam.

Så en ting er varmen.
En anden ting er køreturen.
Det tredje er din kone - om hun ligeså kan sidde så lang tid.

Vi kommer til at køre med vores barn/børn i fremtiden, men først når de er
over 6 mdr..
De sidder så også godt i en stor bil med alle bekvemligheder og der venter
dem en swimmingpool ved ankomst.

Håber I finder ud af det og får en god sommer herhjemme eller en hyggelig
tur sydpå.

Vh L_N

Fra : -=JF=- priv

Dato : 14-07-07 14:21

"Lynge-Nielsen" <lynge.nielsen@hot_REMOVETHIS_mail.com> skrev i meddelelsen

> i sidste ende er det jer som må afgøre det.

Joh tak - Men nu er det jo så ikke os der skal afsted
Vi er selv rimeligt erfarne mht. at køre sydpå, og kunne ikke drømme om at
køre afsted med sådan en lille stump!
Vi har selv fået en lille efternøler for knap 14 dage siden, og vi havde
faktisk bestilt tur til Garda med afgang forrige fredag men valgte at
afbestille da vi så hvor tæt termin og afrejsedag lå.

Mit spørgsmål var såmænd bare afledt af at vi havde hørt om nogen der tog
turen med en nyfødt... Jeg var bare nysgerrig efter om jeg var alene om at
synes at det var lige hurtigt nok at tage på så lang en biltur.

> Men vær klar over det nemt kan komme op på 40-45 grader.

Det er jo det vi kører efter

> Aircon./Klimaanlæg vil jeg nok anbefale på det kraftigste.
> Plus backupplaner for overnatninger i mellem-/sydtyskland, østrig,
> norditalien.

Vi plejer at tage turen over to dage og snupper det lange stræk på 1. dagen.
Kører afsted meget tidligt og overnatter på et lille hyggeligt hotel i
Østrig. Det plejer at passe med at vi lander lige omkring aftensmaden. Så er
der ikke så mange timers kørsel på 2.-dagen, og vi er rimeligt friske når vi
lander på hotellet.

> Min mor bor dernede i Italien og min kone er højgravid - og vi er ligeså
> på vej derned.

Vi havde også taget turen hvis nedkomsten lå efter ferien - ingen tvivl om
det! Men vi synes at der er for mange usikkerhedsmomenter ved at tage afsted
med en så spæd! Og så naturligvis, som andre har sagt, det faktum at den
lille ikke kan tåle at sidde i stolen mere end 20-minutters tid af gangen...
Vi plejer normalvis at holde rigeligt med pauser undervejs - men ikke hvert
20. minut Det kan nemt tage det meste af en ferie at komme frem og
tilbage i så små etaper

> Hvad med en lift? Kombiner autostol med lift. Det kan lejes i Babysam.

Det er efterhånden mange år siden fagkundskaben slog korsets tegn over lift
og liftnet - og da vi fik fores første barn for 14 år siden var det det
eneste saliggørende The times they are a changing

> [...]
> over 6 mdr..
> De sidder så også godt i en stor bil med alle bekvemligheder og der venter

Vi venter til næste sommer hvor lillepigen er 1 år - men så vender vi også
næsen mod Garda igen

> Håber I finder ud af det og får en god sommer herhjemme eller en hyggelig
> tur sydpå.
Som du nok kan forstå kommer denne ferie til at foregå i Costa Del Baghave

Fra : Anja

Dato : 17-07-07 23:06

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> turen med en nyfødt... Jeg var bare nysgerrig efter om jeg var alene om at
> synes at det var lige hurtigt nok at tage på så lang en biltur.

Børn sydpå lever jo også med varmen...
Den yngste af mine unger var med på camping i Frankrig første gang da han
var 3 måneder. Jeg kunne ikke amme ham så det var med en amme maskine og
hvad der ellers følger med af kogning af flasker m.m. Okay vi have ac i
bilen og i campingvognen men det er nemmere at køre med spædbørn end man
forestiller sig.
Det hele handler i bund og grund om hvordan man selv har det med at rejse
med et lille barn, for barnet er det vigtigste at dets behov bliver
opfyldt - ikke hvor... Vi har lige været afsted igen og ungerne elsker det.
Det første den mindste ( 3 år) sagde i går morges efter vores første nat
hjemme var: Hvornår skal vi afsted igen?
Jeg kender mange som brokker sig over at ungerne er umulige når de skal køre
men det handler om at gøre turen rar og en god måde at være sammen på -
uanset alder.

Anja

Fra : ThomasB

Dato : 14-07-07 22:46

> [...]
> da vi var på charterferier med dem. De var tre-fire år på det tidspunkt.
>
> Hvad er jeres holdning? Turde I tage turen med sådan en bebs?

Sådan en 8-9 dages baby sover jo 20 timer i døgnet, så den er sgu nok
ligeglad - især hvis den har sin lift og bliver ammet ofte.

Jeg ville ikke tøve med at tage afsted.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 14-07-07 23:02

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ville ikke tøve med at tage afsted.

Du er en modig mand

Fra : ThomasB

Dato : 15-07-07 14:17

> Du er en modig mand

Eller også er det fordi jeg ikke lige kan komme i tanke om nogle farer - kan
du?

Fra : -=JF=- priv

Dato : 15-07-07 20:25

> Eller også er det fordi jeg ikke lige kan komme i tanke om nogle farer -
> kan du?

Hvem pokker taler om farer?
Men jeg tror at enhver forældre der har rejst med småbørn kan komme i tanke
om adskillige grunde til ikke at køre til sydeuropa med en nyfødt.

Fra : ThomasB

Dato : 16-07-07 22:12

> Hvem pokker taler om farer?
> Men jeg tror at enhver forældre der har rejst med småbørn kan komme i
> tanke om adskillige grunde til ikke at køre til sydeuropa med en nyfødt.

Ja, der er masser af grunde til at lade være, og jeg tror heller ikke selv
jeg kunne finde på det. Men der er vel ikke noget "teknisk" i vejen for at
gøre det.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 16-07-07 22:43

> Ja, der er masser af grunde til at lade være, og jeg tror heller ikke selv
> jeg kunne finde på det.
Du skrev da ellers: "Jeg ville ikke tøve med at tage afsted."

> Men der er vel ikke noget "teknisk" i vejen for at gøre det.
Næh, det ser ikke ud til det iflg. det link som Thomas Corell sendte.

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-07-07 08:21

ThomasB wrote:
> "-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller også er det fordi jeg ikke lige kan komme i tanke om nogle farer - kan
> du?

I en babylift ligger baby'en rimelig fast, den har ikke muskelstyrke til
at "rokere" lidt en gang imellem. Derfor risikerer man meget hurtigt
kredsløbsproblemer. Det er derfor anbefalingen hedder: "Hvis barnet er
faldet i søvn, kan du .rykke lidt rundt. på det ind i mellem, præcis som
du selv ville gøre, hvis du har siddet i den samme stilling i lang tid."
netop fordi det ikke selv har styrken til det.

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-07-07 08:19

http://www.rfsf.dk/11723e80
"I de første par måneder kan barnet bruge stolen op til ca. 30-45
minutter om dagen. På en længere tur kan barnet dog godt sidde ca. 2
timer ad gangen i babystolen, uden at der sker noget ved det. Hold øje
med om barnet trænger til at skifte stilling, er sultent eller skal
have en ren ble. Så er det tid til at holde en pause og tage barnet
op. Hvis barnet er faldet i søvn, kan du .rykke lidt rundt. på det ind
i mellem, præcis som du selv ville gøre, hvis du har siddet i den
samme stilling i lang tid."

Så der vil blive mange overnatninger undervejs ;)

Men ellers spørg en sundhedsplejerske.

> Hvad er jeres holdning? Turde I tage turen med sådan en bebs?

Jeg ville ikke tage på (længere) bilferie med så lille en størrelse.

--
Don't waste space