Skolestart og aftaler
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-07-07 19:27

Vores barn skal starte i skole her til august og i forlængelse heraf
bliver der et forældremøde. Jeg kan forstille mig lidt forskellige
ting, der kunne være smart at snakke om der, men vil gerne høre om
andre har nogen tips i den retning.

- Mobiltelefoner.
Er det en god ide at aftale en politik indenfor klassen? Måske noget
med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

- Fødselsdage.
Nogen steder er der aftaler om prisniveau for gaver og om at invitere
hele klassen eller alle drengene eller alle pigerne. Det lyder lidt vel
kontrollerende i mine ører, men måske nogen har erfaringer med hvorvidt
det er godt eller skidt?

- Madpakker.
Her kunne man forestille sig en politik mod chokolademadder eller
lignende. Jeg bryder mig ikke umiddelbart om dette, men vil gerne høre
om andres erfaringer.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 20:25

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Måske noget
> med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

Ja, det vil jeg mene. Det burde ikke være aktuelt endnu.

> - Fødselsdage.
> Det lyder lidt vel
> kontrollerende i mine ører, men måske nogen har erfaringer med hvorvidt
> det er godt eller skidt?

Synes, at det er en god ting, at fastsætte et prisniveau på
fødselsdagsgaverne. Det plejer, at være i omegnen af 25 kr., på de skoler,
som vores børn har gået på.

Normalt inviterer pigerne alle pigerne eller piger + drenge og drengene
inviterer alle drengene eller også både piger og drenge. Det kommer jo lidt
an på klassens størrelse osv. I vores datters nye skole, er der kun 2
drenge, så de bliver selvfølgelig også inviteret med til pigernes
fødselsdage.

> - Madpakker.
> Her kunne man forestille sig en politik mod chokolademadder eller
> lignende. Jeg bryder mig ikke umiddelbart om dette, men vil gerne høre
> om andres erfaringer.

Har kun hørt om den slags politik i børnehaver og tror også, at det bliver
svært, at få gennemført på en skole....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne

Dato : 12-07-07 20:32

> [...]
> bliver der et forældremøde. Jeg kan forstille mig lidt forskellige
> ting, der kunne være smart at snakke om der, men vil gerne høre om

Jeg skriver gerne mine erfariger...

> - Mobiltelefoner.
> Er det en god ide at aftale en politik indenfor klassen? Måske noget
> med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

Skolen har en politik, ikke den enkelte klasse. Det er først her ved
udgangen af 3. klasse at *nogle* af børnene har mobiltelefon med.

> - Fødselsdage.
> Nogen steder er der aftaler om prisniveau for gaver og om at invitere
> hele klassen eller alle drengene eller alle pigerne.

Samme gælder her, men kun hvad angår at dele invitationer ud i klassen. Man
må invitere, hvem man vil og hvor mange, men altså ikke dele invitationerne
ud i klassen hvis ikke alle får (eller alle piger/drenge).

Mht prisniveau, så er det lidt vanskeligere. Her siger vi ca. 50.-, men har
samtidig en aftale om at mindre også er OK. Til gengæld er det også OK at
give sin bedste ven en større gave.

>Det lyder lidt vel
> kontrollerende i mine ører, men måske nogen har erfaringer med hvorvidt
> det er godt eller skidt?

Det er i hvert fald fint nok at få vendt.

> - Madpakker.
> Her kunne man forestille sig en politik mod chokolademadder eller
> lignende. Jeg bryder mig ikke umiddelbart om dette, men vil gerne høre
> om andres erfaringer.

Nej - ikke her. Hvorfor skule chokolademadder være dårligere end fed
spegepølse?

Til gengæld får børnene *meget* slik, kage og saftevand, når man tæller
timerne i fritidshjemmet med. Ikke i 'rå mængder', men 3-4 gange om ugen.
Det er et problem, synes jeg, men det er ikke lykkedes at nå til enighed.
Interessant nok er det ofte de lidt tykke, som er mest 'hysteriske' mht
(mærkeligt - hvad er de mon blevet tykke af?!)

mvh
marianne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-07-07 21:33

Marianne wrote:

[Mobiltelefoner?]

> Skolen har en politik, ikke den enkelte klasse. Det er først her
> ved udgangen af 3. klasse at *nogle* af børnene har mobiltelefon
> med.

Det lyder rimeligt at den slags er fælles for hele skolen.

Virker det godt med reglen på jeres skole? Hvad med elever, der skal
køre med skolebus til skole? Jeg snakkede med en forældre, der mente at
den slags nærmest krævede en mobiltelefon.

En mere blød ting er så hvordan politikken er for brugen af de
tingester, når de indføres. Men det er der så nok et par år til jeg
behøver at forholde mig nøjere til.

> [...]

> klassen. Man må invitere, hvem man vil og hvor mange, men altså
> ikke dele invitationerne ud i klassen hvis ikke alle får (eller

Det var en lidt spøjs regel i mine ører. Jeg forstår ikke helt hvad den
gør? Finder ungerne ikke meget hurtigt ud af hvem der er inviteret
eller ej, selvom invitationerne ikke er delt ud i klassen?

[Madpakker]

> Nej - ikke her. Hvorfor skule chokolademadder være dårligere end
> fed spegepølse?

Fordi almindelig chokolade til chokolademadder er fortrinsvis
sukkerbaseret. Sukker er et langt større problem end fedt[1].

Din indvending demonstrerer meget godt hvorfor den slags er svært at
lave regler for: Der er ikke spor enighed om hvad en god madpakke er.

> Til gengæld får børnene *meget* slik, kage og saftevand, når man
> tæller timerne i fritidshjemmet med. Ikke i 'rå mængder', men 3-4
> gange om ugen.

Det var overraskende meget. I børnehaven har det nok været en gang om
ugen eller der omkring, styret af fødselsdage, afgange og den slags.

....Nu jeg tænker over det kan jeg godt se at SFO eller fritidshjem
ændrer en del på betingelserne, hvis ellers fødselsdage fejres med søde
sager der.

Jeg vil huske at bringe SFOen på banen, hvis vi når til at prøve at
blive enige om en politik.

[1] Jeg kan forestille mig at nogen vil protestere en hel del imod den
påstand. Jeg forsvarer den gerne, men måske i en anden tråd?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : -=JF=- priv

Dato : 12-07-07 21:54

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i meddelelsen

> Din indvending demonstrerer meget godt hvorfor den slags er svært at
> lave regler for: Der er ikke spor enighed om hvad en god madpakke er.

I bestemmer jo suverænt hvad i vil give med i madpakken - til gengæld kommer
det på ingen måde jer ved hvad de andre unger har med i madpakken.
Og hvorfor skulle der dog også være enighed om hvad en god madkasse
indeholder?

Min erfaringer med skolemadder i de små klasser er at de såmænd ligner
hinanden - og i overraskende grad ligner dem vores generation havde med i
skoletasken: Leverpostej, afskåret pålæg, en chokolademad og noget frugt
eller grønt ved siden af.

De eneste madpakker som skiller sig ud er indvandrebørnenes. Det er ofte
noget der ligner durumruller eller toastbrød, og meget ofte kager eller
mælkesnitter.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-07-07 22:07

-=JF=- priv wrote:

> I bestemmer jo suverænt hvad i vil give med i madpakken - til
> gengæld kommer det på ingen måde jer ved hvad de andre unger har
> med i madpakken.

Af samme årsag som det giver mening at aftale et starttidspunkt for
mobiltelefoner: Børnene er en del af et fællesskab på en skole og er
ikke små øer, der er upåvirkede af deres omgivelser. At give ungerne en
god madkultur er lettere, hvis der er en form for fælles fodslag.

Men jeg leger djævelens advokat her. Jeg er selv mest stemt for at
madpakker er noget der styres fra de enkelte hjem.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 09:33

> Men jeg leger djævelens advokat her. Jeg er selv mest stemt for at
> madpakker er noget der styres fra de enkelte hjem.

Min ærlige mening er at du ikke får held til at indføre fælles fodslaw mht.
madpakkerne.
Groft fortegnet: Er det vaganeren eller spegepølsebarnet der skal bestemme
hvordan en god madpakke ser ud?

Kommer lige i tanke om en historie vedr. chokolademadder i madpakken.

Da min storesøster gik i 3.-4. klasse engang i 60'erne var der en lærerinde
der var arg modstander af chokolademadder.
Hver dag når ungerne pakkede deres madpakker op, gik hun en tur gennem
rækkerne, og når hun så en chokolademad stak hun sin pegefinger gennem maden
og sagde "USUNDT" og gik videre til næste madpakke.

En dag havde min søsters sidekammerat fortalt det hjemme, og dagen efter i
spisefrikvarteret blev døren til klasseværelset åbnet så den drønede ind i
væggen bagved.

Fru Jensen (som var stor som en fuldrigger kom fejende ind i klassen og
styrede målrettet mod lærerinden der var igang med sin prikkerunde...
Lærerinden begyndte at bakke op mod tavlen med fru Jensen foran sig. Da hun
stødte ryggen mod tavlen tog fru Jensen endnu et skridt, og tårnede sig op
over lærerinden. Trak vejret dybt og råbte hende ind i ansigtet at hvis hun
nogensinde igen hørte at hendes kridtplettede fingre fandt vej til børnenes
madkasser, skulle hun personligt bukke beggen ender sammen på hende, og gøre
en længe ventet ende på hendes karriere... Har De forstået!!
Uden at vente på svar, drejede fru Jensen rundt og væk var hun...

Siden da kunne ungerne spise deres madder i fred

Morale... Hold fingrene fra de andres madpakker

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-07-07 12:16

-=JF=- priv wrote:

> Kommer lige i tanke om en historie vedr. chokolademadder i madpakken.

Jeg ser ikke noget problem i, at en skole eller institution har forbud mod
medbragt slik. Pålægschokolade er ikke mad, men slik.

Per V.

--
CEPOS: Center for ekstraordinært prætentiøs organiseret selvtilfredshed

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 12:27

Per Vadmand wrote:

> Jeg ser ikke noget problem i, at en skole eller institution har forbud mod
> medbragt slik. Pålægschokolade er ikke mad, men slik.

Er spegepølse mad?

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-07-07 14:01

Holst wrote:

> Er spegepølse mad?
Ja.

Det er i hvert fald ikke slik.

Var der mere, du ville vide?

Per V.

--
CEPOS: Center for ekstraordinært prætentiøs organiseret selvtilfredshed

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 13:24

> Jeg ser ikke noget problem i, at en skole eller institution har forbud mod
> medbragt slik. Pålægschokolade er ikke mad, men slik.

Alligevel er der vist noget med, at der er mere fedt i en spegepølsemad, end
i et stykke med pålægschokolade ?

Her i huset, får de dog kun sund mad med i madpakken.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-07 21:45

Buffy wrote:
> Alligevel er der vist noget med, at der er mere fedt i en
> spegepølsemad, end i et stykke med pålægschokolade ?

Der er også mere fedt i en spegepølsemad, end der er i en pose bolcher.

Jeg tog et kig på Føtex' udvalg af pålægschokolade. Det svingede fra
55% sukker, 38% kakaomasse, 7% kakaosmør til
27% sukker, 60% kakaomasse, 12% kakaosmør.

Et hurtigt kig på spegepølser, gående fra afskyelig farvepumpet salami
til Hanegals udgave gav
Svinekød 69g, svinefedt 32g, andet 2g til
Svinekød 82g, oksekød 42g, andet 4g

Det illustrerer jo meget godt at vi har svært ved at sammenligne noget
så umiddelbart simpelt som chokolademadder og spegepølsemadder. Der er
temmelig stor varians indenfor begge dele.

> Her i huset, får de dog kun sund mad med i madpakken.

Det lader ikke til at vi er enige om hvad der er sundt.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 09:02

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

>Det illustrerer jo meget godt at vi har svært ved at sammenligne noget
>så umiddelbart simpelt som chokolademadder og spegepølsemadder. Der er

Det var også bare noget, at jeg hørte i tv`et engang, hvor en diskussion om
spegepølsemadder contra pålægschokolade også var igang.

> Det lader ikke til at vi er enige om hvad der er sundt.

Nu har jeg jo ikke skrevet, hvad vores børn får med.

Det er ikke spegepølse og pålægschokolade, her puttes i madpakken, men
frugt, grønt, sandwich, rugbrød med smørost, knækbrød, toast med banan osv.
Vores datter kan ikke lide meget andet pålæg end smørost, frikadeller og æg.
Tilgengæld er hun så glad for grøntsager og frugt. Vores drenge er ikke så
kræsne mht. pålæg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 14:08

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ser ikke noget problem i, at en skole eller institution har forbud mod
> medbragt slik. Pålægschokolade er ikke mad, men slik.

En skole har intet som helst bestemmende at sige om hvad ungerne har i
madkassen!
Og en lærerinde har intet at skaffe med at stikke fingrene gennem ungernes
mad!

Mht. om pålægscholokade er slik, så er det jo nok et definitionsspørgsmål.
Der er f.eks. nyttige ting i mørk chokolade, som jeg i skrivende stund ikke
kan komme i tanke om hvad hedder, men måske andre kan?

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-07-07 16:19

-=JF=- priv wrote:

> En skole har intet som helst bestemmende at sige om hvad ungerne har i
> madkassen!

Selvfølgelig har den det. Hvis en barn har madkassen fyldt af slik, kan det
give masser af konflikter - og være ødelæggende for andre børns spisevaner.

> Og en lærerinde har intet at skaffe med at stikke fingrene gennem
> ungernes mad!

Det har du til gengæld ret i.

Per V.
--
CEPOS: Center for ekstraordinært prætentiøs organiseret selvtilfredshed

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 16:36

> [...]
>
> Selvfølgelig har den det. Hvis en barn har madkassen fyldt af slik, kan
> det give masser af konflikter - og være ødelæggende for andre børns

Det er muligt at du *synes* at en skole burde kunne diktere indholdet i en
madkasse - men den har intet at skulle have sagt!
Hvis jeg har lyst til at fylde min unge med chokolademuffins og
mælkesnitter, så er det mit (ukloge valg.

Skolen kan anbefale at forældrene laver fornuftige madpakker til ungerne, og
jeg tror faktisk ikke at jeg har været til et forældremøde hvor
klasselæreren ikke har kommet med opfordringer til forældene om at sørge for
sunde fornuftige madpakker.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-07-07 18:13

-=JF=- priv wrote:
> Kommer lige i tanke om en historie vedr. chokolademadder i
> madpakken.
> [...], skulle hun personligt bukke beggen ender sammen på
> hende, og gøre en længe ventet ende på hendes karriere... [...]

Jeg læser en historie om skidt opførsel fra en lærer og endnu værre
opførsel fra en forældre. Mener du Fru Jensens fremgangsmåde er
prisværdig?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 18:30

> Jeg læser en historie om skidt opførsel fra en lærer og endnu værre
> opførsel fra en forældre. Mener du Fru Jensens fremgangsmåde er
> prisværdig?

Prisværdig? Måske ikke, men fuldt forståelig!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-07-07 11:26

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Kommer lige i tanke om en historie vedr. chokolademadder i madpakken.

I min datters vuggestue var en del af kostpolitiken at børnene helst skulle
smage på maden. Begrundelsen var at sålænge det var sund og nærende kost
gjorde det ingen skade, og barnet vidste jo ikke om de kunne li' maden før
de havde smagt på den.

Så til et forældremøde hvor kosten var på dagsordenen, havde jeg en lille
bøtte friske levende melorme med...

Behøver jeg fortælle at pædagogerne lynhurtigt fangede min pointe?

Fra : -=JF=- priv

Dato : 14-07-07 14:34

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> Så til et forældremøde hvor kosten var på dagsordenen, havde jeg en lille
> bøtte friske levende melorme med...

Så ka' de lære det, ka' de ))
Men hvis min ældste knægt havde gået i den børnehave havde han nu nok lige
skulle smage...
Jeg glemmer aldrig da han i 4-5 års alderen sad ved middagsbordet og meget
sagligt fortalte hvordan forskellige kryb smagte.
Tissemyrer smager meget godt, men mariehøns smager rigtigt grimt, og så kan
man næsteg ikke tygge skallen
Der fik vi så lige en lille snak om forskellen på mad og kryb

Jeg kan ikke mindes at jeg selv har ædt insekter (med vilje men jeg
husker lyslevende hvordan en legekammerat næsten altid havde regnorm i
lommen, og gik og åd dem som slik.

Hvis nogen skulle få lyst til at smage kommer her opskriften:
Man tager ormen ind i munden, inkl. jord og lommeuld.
Så kører man den rundt i munden et lille stykke tid indtil jorden har løsnet
sig og 'skyder' den ud mellem læberne så de sidste rester jord bliver
fjernet. Lad ormen lande i hånden.
Saml jord og lommeuld til en spytklat og spyt den ud...
Og så er det bare ind med den rene orm og tygge den...
EEEEEEEWWWWW

Fra : Sabina H.

Dato : 12-07-07 22:29

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> bliver der et forældremøde. Jeg kan forstille mig lidt forskellige
> ting, der kunne være smart at snakke om der, men vil gerne høre om

umiddelbart synes jeg det er tidligt at fastsætte en masse regler... min
erfaring er at den slags skal der nok komme styr på "hen ad vejen".....

> - Mobiltelefoner.
> Er det en god ide at aftale en politik indenfor klassen? Måske noget
> med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

nu er min søn af den generation der først startede med mobiltelefoner i 2-3
klasse (agtigt)....
men her har jeg personligt en klar holdning til det, som har gjort at min
søn altså først i slutningen af 5. klasse fik lov at tage telafonen med i
skolen...
hertil var der flere årsager:
hans behov for at bruge telefonen i skoletiden var så minimalt, at jeg ikke
fandt det nødvendigt... han kunne sagtens få fat i de mennesker han skulle
have fat i, uden brug af personlig mobiltelefon, blot ved at tage kontakt
til læreren eller kontoret, eller SFO'en
hvem er det der dikterer barnets behov for telefon??
min søn fik først lov at bruge hans telefon i fritiden i 5 klasse, for der
begyndte det at være et redskab til at holde kontakt med venner og veninder,
som ikke kunne klares via opkald til og fra fastnettelefoner (læs fordi
sms-nivauet steg gelvadigt)
han havde dog en mobiltelefon og kunne bruge den allerede da han var klapt 8
år, fordi han rejste alene i tog fra sjælland til jylland og retur... det
var dog MEGET klart at den telefon var KUN til brug på disse ture....

derudover havde vi ekstremt dårlige erfaringer med et barn i 3 klasse der
havde mobiltelefon med i skole....
dette barn gik imod alle regler og restriktioner i en presset situation, og
brugte hans telefon til at klage sin nød til sin far, i stedet for at
kontakte læreren og lade læreren få styr på situationen..
denne tilsyneladende lille handling resulterede i at 2 drenge i klassen
tilbragte 5-6 uger med at blive undervist af inspektøren på inspektørens
kontor, i stedet for at deltage i klassen, og yderligere 3 drenge der
flyttede fra skolen...
hele scenancen skabte en utroligt dårlig stemning i forældregruppen,
børnegruppen og forældre og lærere imellem.... og fik lærestaben til at lave
yderligere restriktioner på mobiltelefoner....

> [...]
> hele klassen eller alle drengene eller alle pigerne. Det lyder lidt vel
> kontrollerende i mine ører, men måske nogen har erfaringer med hvorvidt

der er flere løsningsmodeller...
i de små klasser finder jeg det personligt bedst at det foregår på et "enten
alle af samme køn, eller hele klassen" nivau, men når de rammer henved 4-5-6
klasse begynder deres venskaber at blive så nære og på tværs af køn at det
også kan give problemer, derudover er det jo ikke sikkert at forældrene
ønsker at have eksembelvis 30 elever hjem på besøg....
i disse tilfælde finder jeg modellen med at man inviterer hvem man vil, men
blot ikke deler ud i klassen, som en god løsning..
naturligvis vil ungerne finde ud af hvem der er inviteret eller ikke
inviteret, men ofte når en sådan løsning vælges vil det ikke være en eller
to der vælges fra (som feks i en situation hvor mobning er et problem) men
snarere 5-8 der vælges til..... også her må man som forældre træde til, og
sige fra, hvis en situation ligner mobning.....

> - Madpakker.
> Her kunne man forestille sig en politik mod chokolademadder eller
> lignende. Jeg bryder mig ikke umiddelbart om dette, men vil gerne høre
> om andres erfaringer.

madpakkepolitik synes jeg er farligt, og unødvendigt.... medmindre man har
et barn der ikke kan lade andre madpakket være ;)
du som forælder bestemmer suverænt hvad der kommer i dit barns madpakke, så
det er jo op til dig at sørge for at ihvertfald dit barn får en sund og
nærende kost ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-07-07 23:12

Sabina H. wrote:

> umiddelbart synes jeg det er tidligt at fastsætte en masse
> regler... min erfaring er at den slags skal der nok komme styr på
> "hen ad vejen".....

Modsvaret til det er at det er lettere at lave regler fra starten end
indføre dem, på et tidspunkt hvor de vil kollidere mod nogens praksis.

Men det er så også derfor jeg spørger. For at finde ud af hvad der er
vigtigt at få vendt og hvad der ikke er.

> [...]
> venner og veninder, som ikke kunne klares via opkald til og fra
> fastnettelefoner (læs fordi sms-nivauet steg gelvadigt) [...]

Der er så mindst 6 år mellem din søn og min datter, så jeg kunne
forestille mig at det nu er tidligere end 5. klasse det sker.

Der er ingen mobiltelefonbrug i min datters børnehave, heller ikke
blandt de ansatte, og i det hele taget ikke megen mobiltelefonsnakken i
vores hverdag. Alligevel er hun i stand til at imitere mobiltelefonbrug
ganske præcist. Det er tydeligvis noget der er stor interesse for.

> [...]
> situation, [...]
> og fik lærestaben til at lave yderligere restriktioner på

Jeg kan ikke bedømme om det var mobiltelefonen der var problemet, eller
om den blot var den synlige del af det. Men det giver helt sikkert
nogen problemstillinger, som vi (kæresten og jeg) ikke har erfaring
med. Hvad blev restriktionerne og hvordan blev de modtaget af børn og
forældre?

[Fødselsdage]

> [...]
> eller to der vælges fra (som feks i en situation hvor mobning er et
> problem) men snarere 5-8 der vælges til.....

Jeg forstår ikke hvordan vælge-til / vælge-fra påvirkes af om
invitationerne deles ud i klassen eller ej?

Det er forøvrigt vældig rart med de mange gode tanker. Tak til alle.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er et eller andet vigtigt
jeg har overset?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 10:24

> Modsvaret til det er at det er lettere at lave regler fra starten end
> indføre dem, på et tidspunkt hvor de vil kollidere mod nogens praksis.

problemet her er jo at "things change", og det folk finder som relevante og
gode ideer nu, måske ikke er helt tidssvarende om 3-5 år.....

> Men det er så også derfor jeg spørger. For at finde ud af hvad der er
> vigtigt at få vendt og hvad der ikke er.

just præcis ;)

> Der er så mindst 6 år mellem din søn og min datter, så jeg kunne
> forestille mig at det nu er tidligere end 5. klasse det sker.

det er det nok, men igen, jeg mener også der bør være en personlig holdning
bag, og ikke bare "jamen det har de andre"..... som forældre har man jo
pligt til at gøre det der er bedst for ens barn....

> [...]
> vores hverdag. Alligevel er hun i stand til at imitere mobiltelefonbrug
> ganske præcist. Det er tydeligvis noget der er stor interesse for.

der er KÆMPE forskel på interesse og behov, og det tror jeg du personligt
skal have klarlagt for dig selv, før du tager skridtet videre..... hvis der
kun er tale om interesse på børnehave nivau, så overvej engang med dig selv
hvad du mener et mobilbehov er...
fra mit synspunkt er der umiddelbart to typer behov.... socialt behov og
praktisk behov....
det sociale behov opstår sjældent før børnene begynder at have mange eller
meget nære venner/veninder, som de absolut SKAL dele hemmeligheder med når
de ikke er sammen..... og det behov opstår som jeg allerede har nævnt hen
omkring 4-5 klasse, afhængig af køn.....
det praktiske behov er HELT anderledes.... det dikteres nemlig af
forældrene.... min søn feks havde et praktisk behov for at have en telefon
fordi han rejste alene med toget da han var 7.... det praktiske behov gav
ikke automatisk et socialt behov, så han havde ingen grund til at have
telefonen på sig udover på toget hver anden weekend.....
et praktisk behov kan feks opstå når barnet begynder at få lov at være ude
uden opsyn.. det kan være når barnet skal gå ekstra langt hjem fra skole
alene og er utryg ved det...
man definerer som forældre selv hvornår det praktiske behov opstår, men jeg
tror ærlig talt man skal passe på at man ikke "skaber" det før barnet er
klar til at håndtere det, og tage ansvaret......

> [...]
> nogen problemstillinger, som vi (kæresten og jeg) ikke har erfaring
> med. Hvad blev restriktionerne og hvordan blev de modtaget af børn og

mobiltelefonen var primusmotor for de voldsomme konsekvenser i denne
situation, desværre....
der var nemlig tale om en umiddelbart banal konflikt imellem 4 drenge, over
en misforstået joke.... en konflikt der foregik i 10 frikvarteret, og i
langt de flestes opfattelse (også lærerstabens) burde være løst via
lærerne.... i stedet blev det pustet op på et nivau der ikke hørte sig
hjemme, fordi den ene far pludselig råbte højt om overfald og deslige, i et
anfald af noget der lignende racisme.....

restriktionerne var inden problemet at mobiltelefoner ikke var tilladt i
skoletiden før efter 3 klasse.... disse restriktioner blev af den pågældende
familie jo ikke overholdt....
efterfølgende blev der pålagt yderligere et års restriktioner på, og lærerne
var ekstremt obs på telefoner i skolen generelt.....

> [Fødselsdage]

> Jeg forstår ikke hvordan vælge-til / vælge-fra påvirkes af om
> invitationerne deles ud i klassen eller ej?

det kan også være svært at overskue, men i min erfaring er det reelt kun et
problem hvis der er mobning i klassen..... min søn har gjort det et par
gange, og har også selv været inviteret til "mindre" fødselsdage på samme
princip, her foregår det ved at enten ringer ungerne til hinanden og
inviterer, ellers går de rundt med en invitation til de enkelte....
det har lidt at gøre med at når de når op i den alder, så begynder
venskaberne at betyde langt mere end "klassekammerat-statusen"..... og
venskaberne bliver dybere (ihvertfald for drengenes vedkommende) og mindre
fleksible....

overvej engang for dig selv.... ville du invitere hele din arbejdsplads
(eksembelvis 30 kolleger), hvis der kun var 4-5 du reelt snakkede med?

> Det er forøvrigt vældig rart med de mange gode tanker. Tak til alle.
> Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er et eller andet vigtigt
> jeg har overset?

som jeg allerede har sagt, så skal den slags nok komme hen ad vejen,
efterhånden som det bliver relevant....

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 07:30

Sabina H. wrote:

> nu er min søn af den generation der først startede med mobiltelefoner i 2-3
> klasse (agtigt)....

Nu er din søn jo også en anden "generation" end et barn, der nu skal til
at starte i skole. Så hvad din søn gjorde, kan næppe bruges til
alverdens i dag.

Jeg har spejdere i 1. og 2. klasse, hvor jeg har indtryk af, at de til
daglig har mobiltelefoner med i skole. Det er ikke populært blandt flere
af børnene, at vi ikke vil se dem i spejderregi.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 10:27

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> daglig har mobiltelefoner med i skole. Det er ikke populært blandt flere
> af børnene, at vi ikke vil se dem i spejderregi.

muligvis, men ikke desto mindre synes jeg at der skal mere til før børnene
får en mobiltelefon end "at det har de andre"....
desuden er det også min erfaring at det har MEGET med området at gøre.... i
områder med flere penge er der flere små børn der har telefoner... og
hvorfor???

helt ærligt... hvorfor er det nødvendigt for et barn i 1. eller 2. klasse at
have en mobiltelefon??
hvad er det der er så vigtigt at det ikke kan vente til de kommer hjem,
eller til de kan låne kontorets telefon??

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 10:54

Sabina H. wrote:

> [...]
> desuden er det også min erfaring at det har MEGET med området at gøre.... i
> områder med flere penge er der flere små børn der har telefoner... og

Deri er jeg slet ikke enig med dig. Mit indtryk er tværtimod det
modsatte, at det især er mindre børn fra underklassefamilier, der render
rundt med en mobiltelefon.

> helt ærligt... hvorfor er det nødvendigt for et barn i 1. eller 2. klasse at
> have en mobiltelefon??

Ja, det skal du ikke spørge mig om. Jeg undres også.

> hvad er det der er så vigtigt at det ikke kan vente til de kommer hjem,
> eller til de kan låne kontorets telefon??

Det må du nok spørge deres forældre om.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 10:59

> Deri er jeg slet ikke enig med dig. Mit indtryk er tværtimod det modsatte,
> at det især er mindre børn fra underklassefamilier, der render rundt med
> en mobiltelefon.

det må vi så være uenige om*G* for min erfaring siger mig noget helt
andet...
da telefonerne begyndte at invadere børnenes verden var den IMO et
statussymbol for forældrenes status.... det samme ses i dag, men mere og
mere er den blevet et redskab...

> Ja, det skal du ikke spørge mig om. Jeg undres også.

> Det må du nok spørge deres forældre om.

jeg gad da godt høre argumenterne fra de forældre herinde der har børn i den
alder med mobiltelefon...
;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 11:31

Sabina H. wrote:

> [...]
> da telefonerne begyndte at invadere børnenes verden var den IMO et
> statussymbol for forældrenes status.... det samme ses i dag, men mere og

Ja, dengang måske.

Men i dag er min opfattelse modsat.

Dengang fik børnene også telefonerne senere, f.eks. først i 4. klasse,
hvorimod jeg i dag oplever langt yngre børn rende rundt med mobiltelefoner.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 11:33

> [...]
>
> Dengang fik børnene også telefonerne senere, f.eks. først i 4. klasse,
> hvorimod jeg i dag oplever langt yngre børn rende rundt med

jamen jeg hører også om børn på 9-10 år der får mobiltelefoner nu.. men
måske det blot er de forældre der tænker sig en smule om der venter så længe
;)
ej, jeg ved det ikke... jeg ved blot at jeg ikke synes børn bør have
mobiltelefoner før der er et reelt behov for det, uanset hvad det behov så
er.... men at se børn på 6-7 år rende rundt med mobiltelefoner som små
voksne synes jeg er unødvendigt og totalt overkill.... for hulen de kan jo
knapt nok læse, endsige skrive en sms.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 12:14

Sabina H. wrote:

> ej, jeg ved det ikke... jeg ved blot at jeg ikke synes børn bør have
> mobiltelefoner før der er et reelt behov for det, uanset hvad det behov så
> er....

Man kan jo så diskutere, hvornår "behovet" er stort og reelt nok.

> men at se børn på 6-7 år rende rundt med mobiltelefoner som små
> voksne synes jeg er unødvendigt og totalt overkill.... for hulen de kan jo
> knapt nok læse, endsige skrive en sms.....

Næh, men de kan ringe.

Vi må jo erkende, at landet ikke er overstrøet med telefonbokse, som det
var, dengang du og jeg var børn. Dengang stod der jo nærmest en
telefonboks på hver gadehjørne. Rigtig mange børn rendte jo dengang
rundt med nogle småpenge i tasken, så de kunne ringe hjem. I dag render
de ikke rundt med småpenge, men har derimod en mobiltelefon.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 12:24

> Man kan jo så diskutere, hvornår "behovet" er stort og reelt nok.

> Næh, men de kan ringe.

hvor mange børn kender du der kan deres eget telefonnummer udenad i den
alder??
min søn kunne feks ikke... min bonusdatter derimod kunne*G*

> [...]
> med nogle småpenge i tasken, så de kunne ringe hjem. I dag render de ikke
> rundt med småpenge, men har derimod en mobiltelefon.

jeg har aldrig rendt rundt med småpenge i lommen, men har derimod altid
kunne låne telefonen hos venner, ellers har forældrene dengang generelt
været bedre til at give besked om at der var unger på besøg...
jeg har altid praktiseret det at give besked til forældrene om at deres
unger var hos os, og da de var yngere også givet besked om hvornår de
gik.....

at give ungerne en mobiltelefon er lidt at fjerne ansvarsfølelsen synes
jeg.... hvorfor ikke sørge for at ungerne får til ansvar at give besked om
hvor de er?? og dermed lærer at man ikke bare render hvorhen man vil, uden
at fortælle nogen det??
min søn har ALTID givet besked hvis han tog nogle steder hen... selv efter
han fik mobiltelefon, sørgede han altid for at ringe til mig på arbejdet,

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-07-07 13:15

Sabina H. wrote:

> hvor mange børn kender du der kan deres eget telefonnummer udenad i den
> alder??

"Hold 2 nede, indtil den ringer op". Næsten alle mobiltelefoner kan have
8-9 kortnumre, hvor man blot skal holde en tast nede for at ringe op. Så
man kan godt ringe op, uden at kende et telefonnummer.

--
Don't waste space

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 13:21

Thomas Corell wrote:

> "Hold 2 nede, indtil den ringer op". Næsten alle mobiltelefoner kan have
> 8-9 kortnumre, hvor man blot skal holde en tast nede for at ringe op. Så
> man kan godt ringe op, uden at kende et telefonnummer.

De fleste små børn vil også kunne rulle ned gennem en telefon bog og
finde "Mor og far" i den liste.

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 13:20

Sabina H. wrote:

> hvor mange børn kender du der kan deres eget telefonnummer udenad i den
> alder??

Jeg har jævnligt bilen fuld af mine spejdere i alderen 6-8 år, og
indimellem bliver vi forsinket efter en weekendtur. De fleste af børnene
kan deres forældres nummer, når vi ringer rundt og siger, vi kommer en
halv time senere.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 11:35

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen

> jeg gad da godt høre argumenterne fra de forældre herinde der har børn i
> den alder med mobiltelefon...

Vores yngste fik mobiltelefon i den alder - Men han fik den ikke bare
ubetinget.
Det første år til halvandet hed det sig at det var vores, mor og fars,
telefon som han måtte låne, og det eneste tidspunkt han havde den på sig var
når han stak af 'på eventyr'. Og ikke for hans egen skyld, men for at vi
voksne kunne ringe og høre hvordan det gik når vi ikke havde hørt fra ham i
længere tid.

Vi har et område der hedder skoven, og der elsker ungerne at lave huler,
kravle i træer osv. og er ofte væk i mange timer af gangen...
Før mobilalderen har jeg mange gange trasket kvarteret tyndt og ledt efter
ham og hans storebror, fordi han gik hjem med en kammerat, eller gik hen på
kammeratens legeplads, eller lige glemte at det var spisetid, eller... (jer
med børn i den alder kender det godt og så er det altså rart at kunne
ringe og høre om alt er OK.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 11:45

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> på kammeratens legeplads, eller lige glemte at det var spisetid, eller...
> (jer med børn i den alder kender det godt og så er det altså rart at

se det er jo et argument jeg kan forstå, og her er der også tale om et reelt
behov....
lad mig så spørge.... får han lov at bruge telefonen ud over når han render
på legescenacer??
altså har han den med i skole, med på værelset, må han bruge den som du feks
selv bruger den, eller er den begrænset til de lejligheder hvor i har brug
for at kunne få fat i ham (som jeg selv gjorde med min søn da han rejste med
toget, han var også kun 7 dengang)??

--
Knus,
Sabina

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 14:23

> lad mig så spørge.... får han lov at bruge telefonen ud over når han
> render på legescenacer??

Nu er han i mellemtiden blevet 11 år, og bruger selvfølgelig telefonen på en
anden måde end dengang.

Dengang havde han ikke behov for at ringe til nogen, så han brugte den så og
sige slet ikke.
Vi havde kodet vores numre ind, og numrene til mine søskende som også bor i
samme kvarter. Et stille villakvarter med udbygget gangsystem, så han kan gå
næsten hvorhen han vil uden at møde hårde trafikanter. Vi havde lært ham
hvordan man ringede til dem der stod i telefonbogen, men jeg er ikke sikker
på om han var klar over at han i princippet havde hele verdenen i
bukselommen... Han var som sagt ikke interesseret Faktisk sidder jeg
lige og kommer i tanke om at det der nok var mest spændende ved telefonen
var at komponere ringetoner, og så komme ind til os så vi kunne høre dem

> altså har han den med i skole, med på værelset, må han bruge den som du
> feks selv bruger den, eller er den begrænset til de lejligheder hvor i har
> brug for at kunne få fat i ham

Telefonen skal altid være enten i opladeren på hans værelse, eller i
lommen - og ALDRIG med i skole.
Han bruger den til at ringe til kammeraterne og aftale at de mødes i World
Of Warcraft eller ringe og høre om der er nogen der gider lege. Desuden
ringer hans kammerater jo til ham og laver de samme aftaler.

Hans forbrug er så lille at jeg ikke holder øje med det andet end når jeg
får mail fra Telmore om at der skal tankes taletid. Jeg gætter på at han
bruger 100,- hvert halve år. Han SMS'er næsten aldrig. En sjælden besked om
at han er hos en kammerat, men det er også det.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 17:37

> [...]
> telefonen var at komponere ringetoner, og så komme ind til os så vi kunne

hehe lyder jo bekendt....
men lad mig så spørge dig om noget helt andet.... ville du, hvis vi
forestiller os at du stod i samme situation i dag som du gjorde dengang,
tillade en større frihed omkring telefonen, end du gjorde dengang??

> [...]
> Of Warcraft eller ringe og høre om der er nogen der gider lege. Desuden
> ringer hans kammerater jo til ham og laver de samme aftaler.

hehe, skægt... min søn vil også meget gerne WOW, men jeg har ikke været
tilbøjelig til at give tilladelse til det endnu.... synes det er en stor
mundfuld, og der er masser af andre gratis tilbud derude....
desuden er jeg lidt af den opfattelse at man må yde før man kan nyde, og vi
har en aftale om at han skal begynde til en eller anden form for fysisk
udfoldelse her til efteråret, og så får han lov til WOW....

> [...]
> bruger 100,- hvert halve år. Han SMS'er næsten aldrig. En sjælden besked
> om at han er hos en kammerat, men det er også det.

bare vent til han får sin første kæreste ;)
da min søn fik sin første kæreste her for et års tid siden, måtte jeg sande
at fri sms er en ganske god ting*G*
--
Knus,
Sabina

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 18:41

> men lad mig så spørge dig om noget helt andet.... ville du, hvis vi
> forestiller os at du stod i samme situation i dag som du gjorde dengang,
> tillade en større frihed omkring telefonen, end du gjorde dengang??

Det tror jeg ikke, for behovet var jo ikke anderledes.

> hehe, skægt... min søn vil også meget gerne WOW, men jeg har ikke været
> tilbøjelig til at give tilladelse til det endnu.... synes det er en stor
> mundfuld, og der er masser af andre gratis tilbud derude....

Vi var også meget længe om at give os, for det er trods alt ca. 100,- om
måneden, og han har (selvfølgelig ca. en zillion andre spil at vælge
mellem.
Det derafgjorde det var egentlig at storebror har fri SMS på sin telefon.
Det koster også ca. 100,- om måneden, så for at dele sol og vind lige fik
lillebror WOW.

> desuden er jeg lidt af den opfattelse at man må yde før man kan nyde, og
> vi har en aftale om at han skal begynde til en eller anden form for fysisk
> udfoldelse her til efteråret, og så får han lov til WOW....

Rigtigt godt princip. Vi kører eftersamme opskrift og han går til spejder og
indtil for nyligt også til volleyball.

> bare vent til han får sin første kæreste ;)
> da min søn fik sin første kæreste her for et års tid siden, måtte jeg
> sande at fri sms er en ganske god ting*G*

Det er nærmest en livsnødvendighed når hormonerne begynder at melde sig
Storebror på 14 har et helt koloenormt antal SMS'er hver måned
På et tidspunkt talte han også rigtigt meget med en pige han havde lært at
kende, og var jo ikke klar over hvad det kostede at tale i 1½-2 timer af
gangen... Det viste jeg ham, og han forstod det sikkert også, men hun var jo
sød hende tøsen, så han glemte det et par gange
Så oprettede jeg børnebudget på hans telefon, så nu bliver der sat 25,- ind
på taletiden hver fredag og så er det hvad han har at gøre godt med. Det
fungerer helt fint!

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 22:10

> [...]
> Det koster også ca. 100,- om måneden, så for at dele sol og vind lige fik

nu har vi ikke nogen storebror her i huset, men min søn har mange
klassekammerarter som har haft adgang til WOW.... men mit synspunkt er at
min søn har mobiltelefon, x-box, 32" tv på værelset, Nintendo ds og gameboy
sp, fri adgang til min pc i dagtimerne og indimellem også om aftenen (når
jeg ikke skal bruge den).... alt dette har han uden at yde synderligt til
den daglige husholdning, udover de lejlighedsvise hjemlige opgaver, som han
bliver bedt om....
WOW er en af de ting vi kan give ham tilladelse til som han kan yde noget
for at få.... så længe han yder, så længe får han lov at være på WOW ;)

> Rigtigt godt princip. Vi kører eftersamme opskrift og han går til spejder
> og indtil for nyligt også til volleyball.

min søn er ikke voldsomt fysisk aktiv.... hans vildeste fysiske udfoldelse
er Rollespil en gang om måneden*G*.... den oprindelige aftale lød på at han
skulle begynde til en eller anden form for dans (gerne funk eller lign), men
efter vi er flyttet ved vi ikke helt om der er et tilbud i nærheden, men det
skal vi have undersøgt nærmere når sæsonen starter.... desværre har andre
ting, som judo og lign, aldrig bidt sig fast... desværre et mønster jeg kan
genkende fra mig selv ;)

> Det er nærmest en livsnødvendighed når hormonerne begynder at melde sig
>
> Storebror på 14 har et helt koloenormt antal SMS'er hver måned

hehe, det tror jeg på ;)

> [...]
> Så oprettede jeg børnebudget på hans telefon, så nu bliver der sat 25,-
> ind på taletiden hver fredag og så er det hvad han har at gøre godt med.

det er også en af de ting der kommer til at gøre sig gældende hvis den type
problemer opstår her...
men vi har IP telefoni, og han er fuldt ud klar over at mobiltelefonen ikke
er til lange samtaler, og hvis han vil tale længe, så kan han ringe fra
fastnettelefonen ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 12:20

-=JF=- priv wrote:

> [...]
> kammeratens legeplads, eller lige glemte at det var spisetid, eller... (jer
> med børn i den alder kender det godt og så er det altså rart at kunne

Ja, det er jo et glimrende behov. Men det er jo i stor udstrækning et
behov, som forældrene skaber i deres iver for i dag mere og mere at
kunne holde øje med børnene.

Dengang du og jeg var børn, havde vi jo ikke mobiltelefoner, og
alligevel klarede vores forældre det jo ganske fint, selvom vi rendte
rundt langt hjemmefra i skov og over marker.

Og dukkede vi ikke op til aftalt tid, så skulle der vist sjældent mere
end et enkelt opkald eller to til andre på vejen, førend vores mor havde
fået lokaliseret os.

At forældre i dag udstyrer deres børn med mobiltelefoner, skyldes i høj,
at vi har nogle pussenusseforældre, der ikke kan give slip på deres børn.

Fra : Sabina H.

Dato : 13-07-07 12:24

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> At forældre i dag udstyrer deres børn med mobiltelefoner, skyldes i høj,
> at vi har nogle pussenusseforældre, der ikke kan give slip på deres børn.

trist men sandt... det er jeg enig i ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-07-07 14:02

Holst wrote:

> [...]
>
> At forældre i dag udstyrer deres børn med mobiltelefoner, skyldes i
> høj, at vi har nogle pussenusseforældre, der ikke kan give slip på

Hørt!!!

Per V.

--
CEPOS: Center for ekstraordinært prætentiøs organiseret selvtilfredshed

Fra : -=JF=- priv

Dato : 13-07-07 15:01

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> At forældre i dag udstyrer deres børn med mobiltelefoner, skyldes i høj,
> at vi har nogle pussenusseforældre, der ikke kan give slip på deres børn.

I nogle tilfælde, utvivlsomt!
Men man skal bare huske på sin egen barndom - og på hvor fedt det var når
man var alene med vennerne i fund gang med en fed hule, krig, bilbane - og
lade ungerne få fred

For vores vedkommnde var det mere et praktisk spørgsmål om at man slap for
at skulle hele kvarteret rundt for at lede efter dem.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 14-07-07 11:26

On 13/07/07 11:58, in article
46974d70$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Sabina H."
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> jeg gad da godt høre argumenterne fra de forældre herinde der har børn i den
> alder med mobiltelefon...
> ;)

Enig.

Min søn på 7 har lige bedt om en mobil.
Jeg bad ham vende tilbage, når han er 12

Charlotte

Fra : Sabina H.

Dato : 15-07-07 00:06

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> wrote in message

> On 13/07/07 11:58, in article
> 46974d70$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Sabina H."

> Enig.
>
> Min søn på 7 har lige bedt om en mobil.
> Jeg bad ham vende tilbage, når han er 12

hvad var din søns argument for at anmode om telefonen?? ;)
bare sådan for nysgerrighedens skyld

--
Knus,
Sabina

Fra : Frøken Jensen

Dato : 22-07-07 12:00

On 15/07/07 1:06, in article
4699578d$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Sabina H."
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> "Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> wrote in message

> hvad var din søns argument for at anmode om telefonen?? ;)
> bare sådan for nysgerrighedens skyld

Mor:"Hvad skal du egentlig med en mobil, skat?"
Søn:"Så jeg kan sms´e og ringe til mine venner og sårn´"
Mor: "Men du kan jo ikke skrive!?"
Søn:"Nåe nej, men så kan jeg ringe til mine venner"
Mor:"Men du er da altid velkommen til at ringe fra min telefon"
Søn:"Nåe ja, men når jeg er ovre i skolen og gerne vil ringe og lave
legeaftaler"
Mor: "Så låner du telefonen i sfo, det ved jeg du altid må. Desuden kan du
finde... ( navn på lærer/min veninde) og låne hendes, skulle det blive
nødvendigt"
Søn:" Nåe, ja, men det er bare sådan meget rart at have sin egen ikk´?!"
Mor:"Jo, der er mange ting der kunne være rare at have, men som man ikke
bare sådan kan få, men du må gerne få en mobiltelefon når vi kan blive enige
om, at du har brug for én - f.eks. Når du bliver så gammel som... (navn på
en venindes datter på 12 år)
Søn."Ok så."
(Han kender en del større børn der alle har mobil og føler sig udenfor. Hans
kæreste på 7 år sender ham sms på min tlf. fra sin egen telefon, så jeg
forstår ham godt, men anerkender ikke et behov - blot en lyst.)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-07-07 08:05

> [...]
> Er det en god ide at aftale en politik indenfor klassen? Måske noget
> med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

Det er op til skolen. Det er ikke en aftale, som forældrene skal ligge noget
i. På indgangsdøren til vores skole, står der at telefoner skal ligge
slukket i taskerne under undervisning. Hvis de ikke gør det, så kan vi
forældre hente dem nede på kontoret.

> [...]
> hele klassen eller alle drengene eller alle pigerne. Det lyder lidt vel
> kontrollerende i mine ører, men måske nogen har erfaringer med hvorvidt

Helt klart et sted, hvor at klassens forældre skal være enige. Enten
inviteres ingen, samme alle af samme køn eller alle generelt. Der er ingen
mellemveje, hvis sammenholdet skal fungere i klassen.

> - Madpakker.
> Her kunne man forestille sig en politik mod chokolademadder eller
> lignende. Jeg bryder mig ikke umiddelbart om dette, men vil gerne høre
> om andres erfaringer.

Madpakken er privatsfære i skolen i modsætning til børnehaven. Ungerne
spiser efter 1. klasse løbende i løbet af dagen, nu hvor alle skoler
tillader donation af et køleskab (Af A-klassen jvf. vores skoles politik for
området.) Ungerne kommer fra forskellig kultur og der skal nok være enkelte
som ikke kommer hele kost-pyramiden rundt på grund af deres tro.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Frøken Jensen

Dato : 13-07-07 09:24

On 13/07/07 9:05, in article 4697242f$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> [...]
> inviteres ingen, samme alle af samme køn eller alle generelt. Der er ingen
> mellemveje, hvis sammenholdet skal fungere i klassen.

Du er da meget kategorisk...der er ingen regler i mit barns klasse og
sammenholdet kunne ikke være bedre, så regler som ovenstående er altså ikke
nødvendigvis en forudsætning for godt sammenhold.

Jeg synes det er ærgeligt, hvis en drengs bedste ven i klassen er en pige -
og det er den eneste pige han leger med - så kan han kun invitere hende,
hvis han samtidig inviterer alle de andre piger. Reglen fungerer fint mange
steder, men det er altså muligt at få det til at fungere under mere
fleksible former...
"Reglen" i min søns klasse, er at vi tager hensyn til hinanden (og inviterer
ikke på en måde der får nogle til at føle sig lukket ude) - og den regel
fungerer upåklageligt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-07-07 11:16

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> - Mobiltelefoner.

Som andre har nævnt, så har skolen ofte en politik på området. Det hører
bedst hjemme på det niveau efter min mening.

> - Fødselsdage.

Altid problematisk. På vores søns skole er holdningen at hvis skolen på
en eller anden led er del i eller formidler til arrangementer, så skal
alle relevante inviteres. Det kan så være alle drenge/piger eller hele
klassen.

Begrundelsen er at skolen forsøger at skabe et fællesskab på
klasseniveau, og her er fællesarrangementer en stor del.

Må jeg foreslå kæmpefødselsdage? Sidste år var der 4 drenge i klassen der
slog sig sammen og holdt et brag af en fødselsdag for HELE klassen +
individuelle venner. Der skal nok være nogen i klassen der har adgang til
passende lokaliteter, og når man pludselig er 8 voksne om arrangementet
bliver alting meget lettere. Vi aftalte at der blev givet 20,- kr pr.
fødselar til gaver ved tilmeldingen, og så købte hver forældrepar en
ordentlig gave for pengene.

Børnene fik noget ordentligt at spise (hjemmelavede burgere og
frugtsalat), nogle lækre hjemmelavede lagkager og boller, der var
aktiviteter (mooncar væddeløb, skattejagt, Kims leg, bedste udklædning
(drengene ville have en temafest om Pirates), historielæsning, fægtning),
ungerne fik leget og hygget, og som afslutning havde vi inviteret alle
forældre på en øl så vi fik også en lille sludder.

Det kostede 500,- kr pr par at lave, nogle timers forberedelse, og så
selvfølgelig en hel lørdag til festen.

I år havde vi af private grunde ikke mulighed for at holde
børnefødselsdag, så det blev istedet en tivolitur med hans 3 bedste
venner hvoraf 2 går i klassen. De blev inviteret via snailmail. Han havde
en god dag, men næste år holder vi helt sikkert en kæmpefødselsdag igen!

> - Madpakker.

I skolen er det ikke noget nogen har styr på. Lærerne har ikke tiden, så
det bliver lidt ligemeget. Det er fint at tage op, måske som en "hvad gør
i andre med madpakker?" spørgerunde, men at lave en egentlig beslutning
er dels nok problematisk, dels som sagt ikke noget der på nogen måde kan
håndhæves alligevel.

Nogen har salater, nogen har håndmadder, nogen har bamseboller med
nutella og andre har en 20,- i lommen. På det her alderstrin kan børnene
også godt forstå at der er forskel på madpakker.

Herhjemme er udgangspunktet at en madpakke skal laves så den bliver
spist. UDfra det gør vi den så sund og velnærende som muligt, men ligesom
jeg ind imellem smutter små overraskelser ned i min kones taske, så
smutter der ind imellem også små overraskelser ned i knægtens madpakke.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-07 21:57

Kent Oldhøj wrote:

> Må jeg foreslå kæmpefødselsdage? [...]

Det lyder som en fremragende ide for de lidt større klasser. I de
mindre klasser kunne jeg forestille mig at en del af fødselsdagen også
er at fremvise hjemmet for klassekammeraterne.

Da eleverne bor rimelig tæt på hinanden, burde der være god chance for
at få det stablet på benene, når tiden virker passende. Vi har adgang
til et fælleshus, så lokalet er intet problem.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : AnnH

Dato : 17-07-07 17:29

..

> - Mobiltelefoner.
> Er det en god ide at aftale en politik indenfor klassen? Måske noget
> med at de først tages med i skole fra klassetrin X?

>På den skole mine børn går på, har skolen den regl, ingen mobil i
>skoletiden. hvis mobilen er med i skole skal den ligge slukket i tasken til
>skolen er slut, og at de kommer uden for skolen. Denne regl omfatter de
>yngste fra 0 og til 3 klasse, om der så er samme regl fra 4 klasse og
>opefter ved jeg ikke
Min ældste som skal starte i 3 kl. efter sommerferie, der havde over
halvdelen af børnene en mobil før sommerferien. da hun gik 0.kl fik den
første i klassen en mobil.
Min datter har de sidste mange måneder ønsket sig en mobil, men har endnu
ikke fået den. Dog har jeg fortalt hende at hun får min, når jeg selv skal
haver en ny , og det bliver inden for det næste halve år.
Min yngste som skal starte i 1 kl.efter ferien, Der er ingen der har mobil
endnu i hendes klasse.

> - Fødselsdage.

> Jeg tror det er meget almindeligt at ved det første forældremøde i O kl.,
> så spørger klasselæren
om forældrerne ønsker snakke sammen om fødselsdage, som kan være ca.
prisniveau for gaver , hvem der bliver inviteret: venner el. alle piger til
pige fødselsdag, og alle drenge til drengefødselsdag, el. hele klassen.

> - Madpakker.
Jeg har ikke hørt om madpakkepolitik i skolen.
En anden ting i i forbindelse med mad er at der bliver flere og flere
skoler med hvor der kan købes skolemad. På vores skole har alle elever
mulighed for at købe skolemad .
Jeg syntes at en madpakke bør kærlig hilsen hjemmefra, og i de yngste
klasser spiser børn for det meste deres madpakke med glæde. Så mine børn har
madpakke med. og så er der andre forældre der modsat mig er meget glade for
at der sælges skolemad.
Annette

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 18:56

"AnnH" <blabl@blab.la> skrev i en meddelelse news:469cef8f$0$21924

> [...]
> En anden ting i i forbindelse med mad er at der bliver flere og flere
> skoler med hvor der kan købes skolemad. På vores skole har alle elever

Det er stadig meget forskelligt, hvor god skolemaden er, på de forskellige
skoler. På vores børns nuværende skole, er den ikke meget værd. Den (
store ) skole, som de gik på før havde et stort og varieret udvalg, med
bl.a. dagens ret osv.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : -= JF =-

Dato : 17-07-07 19:43

Buffy skrev:

> [...]
> skoler. På vores børns nuværende skole, er den ikke meget værd. Den (
> store ) skole, som de gik på før havde et stort og varieret udvalg, med

På vores ungers skole havde de indtil for ikke så længe siden en udsalg
hvor de kunne købe forskelligt, ikke særlig god, mad.
Det var altsammen pizzabrød i forskellig forklædning, pizzaboller,
pølsehorn o.l.

Nu har skolen aftale med Cafe Regnbuen (http://cafe-regnbuen.dk/) hvor
man opretter en konto, og derefter kan man gå online og vælge hvilket
mad ungerne skal have. Det er lækker mad, men desværre ret dyrt. Det kan
hurtigt koste 30-50 kr. pr dag hvis man har to unger der skal have mad.
Det er mere end hvad vi vil give for skolemad, så vi har lavet den
aftale med ungerne at de må få mad derfra en gang om ugen.
Derudover er det også en god backup at have hvis man af den ene eller
anden grund ikke har tid eller mulighed for at smøre madpakke en morgen.
Mad kan bestilles helt frrem til kl. 7 samme dag, og er barnet syg kan
man afbestille frem til kl. 8.
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 21:11

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er mere end hvad vi vil give for skolemad, så vi har lavet den aftale
> med ungerne at de må få mad derfra en gang om ugen.

Tror også, at det er ved, at være mere udbredt, at skolerne bestiller mad
udefra, men som du også er inde på, kan det hurtigt blive for dyrt. Det
samme var den gode skolemad, på vores børns tidligere skole - i hvert fald,
når vi har 3 børn, så det blev også max 1 gang om ugen, at de fik penge med.
Her blev maden dog lavet på skolen- på nær sandwich, kyllingeflute m.m., der
kom fra bageren.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : -= JF =-

Dato : 17-07-07 21:25

Buffy skrev:

> Tror også, at det er ved, at være mere udbredt, at skolerne bestiller mad
> udefra, men som du også er inde på, kan det hurtigt blive for dyrt. Det

Jeg synes faktisk at det er synd at det er så dyrt, af flere grunde!

Bla.a. fordi det måske kan være med til at gøre forskellen endnu
tydeligere mellem børn af forældre der har råd, og forældre der ikke har.

Mvh John

Fra : AnnH

Dato : 17-07-07 23:15

> [...]

>fleste, men for nogen er det, og hvis der er flere børn i familien kan det
Det er 1-2-3 skolemad der står for maden her,som både er varm mad, og
pølsehorn m.m. hvis det istedet var et firma der lavede frisklavet mad som
blev serveret samme dag som det blev lavet og mere sundt med flere grønsager
og mindre hvidt brød, ville jeg også være begejsteret for konceptet.
Men det det stadig et meget godt alternativ til til større elever som ikke
gider madpakker, og isteder ender med kage chips o.lign.

Annette