Pigen som heller ikke ville i skole
Fra : mfn

Dato : 05-07-07 20:33

Vil lige fortælle om en pige jeg kender:

Hun er nu 20 år.

Hun pådrog sig desværre en mindre hjerneskade under fødslen, som har betydet
meget i hendes opvækst. Hun har altid haft massive indlæringsvanskeligheder,
massiv mørkeræd (kan slet ike opholde sig alene et sted uden en anden person
over 18 er der når mørket falder på hun går helt i panik), og så havde hun
faktisk samme problemer med skolen i den alder som drengen på 11 nu udviser.

I hendes tilfælde droppede hun ganske enkelt skole fra og med 7. klasse og
har aldrig fået så meget som en afgangsprøve fra folkeskolen. Hun hang
derhjemme i årevis. Hun er extremt mordårlig og har det meget skidt hvis
moar skal noget andet en dag. Ofte må storesøsteren tage ind og "passe"
hende hvis moar skal ud at spise med venner eller lign - på trods af at hun
er 16-17-18-19 år.

Hendes temperment er extremt hidsigt. Måske forståeligt nok da hun har haft
det svært altid. Moren og faren er skilt og bor langt fra hinanden - og de
skylder i øvrigt i hoved og røv alle vejne mest pga et firma som desværre
gik konkurs - tidligere havde de villa volvo og vovse og alt det der.

Da hun fyldte 18 blev hun så naturligt nok kontanthjælpsmodtager. Hun havde
på det tidspunkt aldig nogensinde tjent en krone selv (på aviser eller
andet).

Og idet hun end ikke kan læse et vejnavn kunne hun end ikke blive postbud.
Kommunen truede så med at aktivering (idiot-jobs) - hvilket de færreste vel
har lyst til.

Hvordan løste hun så det. Jo man finder åbenbart den første og bedste
(alkoholiske) jævnaldrende at blive gravid med. Det endte sidste år med en
sød datter, men da faren fik af vide at han altså skulle slippe slanter hver
måned når de hverken boede sammen eller noget så blev forbindelsen lissom
cuttet. Han har kun set sin datter ved at de tilfældigvis har mødtes i
supermarkedet eller lign - kom ikke til fødsel, dåb eller noget som helst.

Han var i øvrigt engang min ven, men han cuttede også mig, ligesom sine
forældre og øvrige familie. Nå men kommunen tvinger ham så til at betale.

Situationen er nu den at moren, i en ussel lejebolig, hvor de så er alle 4.
mor, datter, drengen og pigen på 20.

Når vi når september udløber hendes barsel og kommunen vil presse igen. Jeg
frygter så lidt at hun blot vil lave et barn mere med en tilfældig for at
"få fri" igen. Yderligere har hun fået sig en proforma-adresse for at opnå
status som alene-mor og dermed modtage forhøjede ydelser fra kommunen
(ligesom moren til drengen gør).

Morens kontanthjælp går dog primært til gælden, hun har blot 1000 kr at
forsørge sig selv og drengen med, og hun er storryger så det holder jo ikke.
Derfor bor datteren under samme tag for hun har kun ganske få udgifter så og
de kan så leve af hendes penge 10-12000 hele måneden.

Moren er naturligvis dybt frustreret over situationen (og over for 4. gang i
en alder af 48 opfostre et lille barn). Fx i skrivende stund er tøsen taget
på festival i stedet for at passe sin unge.

Ligeså hvis barnet vågner om natten vrisser hun og "mormor" må tage over.
Kombineret med en dårlig ryg resulterer det ofte i at mormor ikke sover mere
end 2-3 timer pr nat i det hun jo også skal forsøge på at få bror op i skole
til kl 8 - hvilket aldrig lykkes.

Resultatet bliver et dagprogram som ser nogenlunde således ud:

07.00 op og få unge i skole. Det mislykkes hjem igen.
08.00 den lille og resten vågner.
Mogenkaffe
ca 10.00 handle ind til dagen
ca 12.00 den lille skal sove - og det skal resten af familien også!
ca 15.00 alle vågner
- lave mad osv
Finde på "noget at lave" - købe is/slik besøge familie eller lign. - eller
blot TV
De andre hopper i seng mens mormor passer den lille - sover ofte ikke før kl
4.

- der er vel ikke noget at sige til at hun er træt...

Hvis i var en sagsbehandler på kommunen hvad ville i så stille op med sådan
en "familiesammensætning"?

Jeg har heldigvis "reddet" den ældste søster på 25 som fungerer normalt i
"pæren" men også er på kontanthjælp - hun bor hos mig, og dermed sparet for
deres evindelige skænderier om det ene og det andet. - de kan virkeligt fyre
op for kedlen når 20-årigs lunte brænder og mormor "tænder af". Det er ik
til at holde ud at høre på.

Undskyld det blev så langt ;)

Fra : C. Overgaard

Dato : 08-07-07 09:29

On Jul 5, 9:33 pm, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> op for kedlen når 20-årigs lunte brænder og mormor "tænder af". Det er ik

Hvis jeg var borgmester, så ville jeg sørge for at unger fra sådanne
hjem kunne (blive tvunget til at) tilmelde sig en et "vække-team" dvs.
et par søde men temmelig store pædagoger, som kunne komme forbi mellem
kl. 6 og 7 for at vække de skolesøgende unger med en venlig
henstilling og en kande vand i hovedet, hvis det første ikke hjælper.

Der er folkeskolelærere, som yder denne ydelse idag og familien, som
du beskriver, er langt fra den eneste, som har det på denne måde.

Med hensyn til den 20-årige, så er det arbejdsprøvning, som er vejen
frem. Desværre har vi ingen regler, som forbyder hende at føde 8 børn,
hvis det er den strategi, hun ligger for dagen. Måske skal hun i
første omgang på en form for familiecenter, så de kan træne hende i
rollen som mor. Det vil så aflaste barnets nuværende reserve-mor -
mormoderen.

Desværre har dagens Danmark ikke et RRN-program (http://
www.retsreformnu.dk/RRN.htm) og "vække-teams" blev et problem i
forhold til socialministeriet, da de testede det i Helsingør. Så
situationen er da godt nok håbløs, specielt da en af dine andre tråde
afslørede ansvarsfraskrivelse i kommunen.

Mvh
C.Overgaard

Fra : mfn

Dato : 08-07-07 18:45

> [...]
henstilling og en kande vand i hovedet, hvis det første ikke hjælper.

>Ja... men det ser ud til at det nemmeste for kommunnen er at sende drenge
af h til - på tords af at han er langt mere begavet end søster (ingen
hjerneskade), og at søsters fremtid ser noget broget ud. På den ene side
skal hun tage sig af sit barn og det er som de fleste ved faktisk
fuldtidsjob i sig selv, på den anden side stå til rådighed for
arbejdmarkedet. Med en hjerneskade bliver det en svær "cocktail" at mixe for
hende - for at ikke sige tæt på umulig, idet hun hverken rådet over bolig,
transportmiddel, formue, eller noget der ligner.

Med hensyn til den 20-årige, så er det arbejdsprøvning, som er vejen
frem.

Hvad er det nu lige helt det er? Aktivering af kommunen ik? Samle skrald i
grøftekanter og den slags? Wow det gad jeg godt se lige præcis hende gøre...
du ved i orange tøj og alt det ;)

Desværre har vi ingen regler, som forbyder hende at føde 8 børn,
hvis det er den strategi, hun ligger for dagen.

Næææ... nøjjj en stor børnecheck man kan få ;) - og bruge 3 gange så meget
på at forsørge dem ;)

Måske skal hun i
første omgang på en form for familiecenter, så de kan træne hende i
rollen som mor. Det vil så aflaste barnets nuværende reserve-mor -
mormoderen.

Nu er det sådan så hun er uden for pædagogisk rækkevidde forstået på den
måde at hun absolut ikke selv mener at der er noget i vejen med hendes
situation - de har det jo ok! - får mad hver dag og drikke og har tag
overhovedet osv og så er det så gpdt nok for hende.

Hendes mor ville jo komme på skideren uden hendes penge. Måske er der lidt
"sympatistrejke" over det...

[...]

Der er helt og aldeles ansvarsfraskrevet. Jeg undrer mig lidt over hvad
der skal til før kommuner normalt skal overveje tvangsfjerning/foreslå
plejefamilie. For jeg ved allerede nu at ved endt barsel vil hun IKKE kunne
kalde sig "fuldt til rådighed på arbejdsmarkedet". Det bliver fysisk
umuligt.

For der findes ikke arbejde hun ville kunne holde ud med sit temrament og
samtidigt er simpelt. - fx pakkeri og den slags har hun ikke tålmodighed
til. Hun vil gerne noget med børn ligesom søster - men det blir man ikke
sådan bare lige med kun en 7. klasse. Det må vel hedde aktivering med
kommunal støtte så. Jeg er spændt på hvordan hun tar det nu har hun kunnet
"slappe af" et lille år, nu skal hun både til at håndtere sin
boligsituation, sit barn, aflevering + afhentning i institution + fuldtids
aktivering uden at eje så meget som en cykel! Det blir en hård omvæltning...
Og med det temperament *gys*

Fra : nana sørensen

Dato : 08-07-07 23:02

> [...]
>
> Hvad er det nu lige helt det er? Aktivering af kommunen ik? Samle skrald i
> grøftekanter og den slags? Wow det gad jeg godt se lige præcis hende

Arbejdsprøvning betyder reelt at man tester hvor meget arbejde hun kan
klare, altså hvor hårdt og i hvor mange timer. Det behøver absolut ikke at
være idiotarbejde, men det er jo klart at hun ikke kommer i praktik som
hjernekirurg.

> [...]
> hvis det er den strategi, hun ligger for dagen.
>
> Næææ... nøjjj en stor børnecheck man kan få ;) - og bruge 3 gange så meget

Man får bare ikke børnecheck per barn, når man kommer over et eller andet
antal. kan ikke huske hvor mange.

> [...]
> samtidigt er simpelt. - fx pakkeri og den slags har hun ikke tålmodighed
> til. Hun vil gerne noget med børn ligesom søster - men det blir man ikke

Man bliver ikke ret meget overhovedet me dkun en 7. klasse. Måske var det en
ide´at starte hende op på VUC, sp hun i det mindste får en 9. klasses
afgangseksamen? Det kan gøres med enkeltfag, så det evt. ikke er hver dag og
ikke så mange timer per gang hun skal være i skole.

Fra : marlene

Dato : 09-07-07 22:50

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> vel
> har lyst til.
>
> synes ovenstående siger mere negativt om dig, end om pigen!
resten af indlægget i øvrigt også.
du udstiller stadig andre menneskers situation.

Fra : mfn

Dato : 20-07-07 19:08

> resten af indlægget i øvrigt også.
> du udstiller stadig andre menneskers situation.

Nå men så må du da meget undskylde frue. Nu har jeg ikke ligefremt nævnt
navne eller adresser vel...