Drengen som ikke vil i skole part 4
Fra : mfn

Dato : 26-06-07 12:06

Ja det vil han jo stadig ikke argh. Familieafdelingen på kommunen blev
kontaktet for rådgivning.

Også meget fint. De ville ikke gå yderligere ind i problemstillingen andet
end anbefale at han flyttede hjem til sin far (som bor 70 km væk i en storby
og ikke er på arbejde fra 6-19 om aftenen, og hvor drengen ikke kender et
levende væsen og så "starte på en frisk".

Hmm... jeg kan ikke lade være at tænke om de mon siger sådan noget blot for
at "skubbe" problemet væk (til en anden kommune så er problemet jo "løst"),
eller hvad den helt store fordel skulle være fra ham at blive absolut
fjernet fra alt og alle (kun se sin far 2 timer om aftenen hvor han er træt
og ingen kontakt til anden familie end telefonisk) og selv sørge for mad,
komme op i skole, handle ind, og i al fald den første tid være "palle alene
i verden".

Men det kan være der er en dybere mening...?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-06-07 15:23

mfn wrote:
> [...]
> væk i en storby og ikke er på arbejde fra 6-19 om aftenen, og hvor
> drengen ikke kender et levende væsen og så "starte på en frisk".

Jeg tror (ud fra hvad du skriver nedenfor) at du fik vendt det på hovedet.
Er det korrekt opfattet, at faderen er på arbejde fra kl. 6 til kl. 19 på
hverdage?

> [...]
> og i al fald den første tid være "palle alene i verden".
>
> Men det kan være der er en dybere mening...?

Det er naturligvis en mulighed, men jeg synes også det lugter lidt af at
skubbe ansvaret fra sig.

Det kan meget vel være at et komplet miljøskift vil være gavnligt for
drengen. Ny skole, ny by, nyt alt vil i al fald fjerne hvad der end måtte
være af ydre årsager til ikke at gå i skole. Det er formodentlig tanken bag
forslaget.

Men det virker bekymrende, at man foreslår den løsning uden at have
fastslået hvad årsagen til problemet egentlig er. Det kunne jo være at
årsagen er inden i drengen, og så er det langt fra sikkert, at det ændrer
noget.

Det kan heller ikke være den eneste løsning. Hvad havde de forestillet sig
at gøre, hvis far ikke boede 70 km væk, men 700 km? Eller var død?

Dertil kommer så at det virker uhensigtsmæssigt at skubbe en dreng med
åbenlyse sociale problemer ud i en situation, hvor han reelt skal klare sig
selv fra han står op om morgenen til kl. 19 om aftenen, når drengen åbenlyst
har brug for støtte!

Det virker ikke gennemtænkt på mig.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : mfn

Dato : 26-06-07 18:59

> Jeg tror (ud fra hvad du skriver nedenfor) at du fik vendt det på hovedet.
> Er det korrekt opfattet, at faderen er på arbejde fra kl. 6 til kl. 19 på
> hverdage?

Ja sorry... fjern et "ikke" efter eget valg ;)

> Det er naturligvis en mulighed, men jeg synes også det lugter lidt af at
> skubbe ansvaret fra sig.

Jeg synes det stinker langt væk. Måske især i kraft af at den 7 år ældre
søster havde samme type problemer med at gå i skole (jeg ved ikke hvorfor)
så måske er kommunen bare helt generelt træt af den familie. Moderen blev
endda anbefalet af en sagsbehandler at flytte til noget familie i jylland på
et tidpunkt - som hun så gjorde. Men det gik knægten sgutte i skole af -
trods nyt miljø osv.

Det er formodentlig tanken bag
> forslaget.

Ja muligvis. Det er bare prøvet... flytning fra sjælland til jylland og
retur. Skulle jeg nok have skrevet til at starte med. Det var moren der
flyttede med ham til noget familie i jyhlland og ny skole. Efter noget tid
opdagede de dog at når han tog cyklen om morgenen var det ikke i skole - han
flakkede bare rundt i byen indtil den forventede hjemkomst - og kom så hjem.
*suk*

> [...]
> fastslået hvad årsagen til problemet egentlig er. Det kunne jo være at
> årsagen er inden i drengen, og så er det langt fra sikkert, at det ændrer

Kan ikke være mere enig. Men man kan vel ikke gøre noget eller hvad?

> Det kan heller ikke være den eneste løsning. Hvad havde de forestillet sig
> at gøre, hvis far ikke boede 70 km væk, men 700 km? Eller var død?

Jeg er ikke så meget inde i det. Det er vidst også et ret skidt sted faren
bor, ikke børnevenligt overhovedet. Han bruger kun stedet til at sove og det
er alt (arbejder gammel gæld af) så jeg har svært ved at se det skulle være
bedre for ham.

> [...]
sig
> selv fra han står op om morgenen til kl. 19 om aftenen, når drengen

Netop. Ok en dreng på 11 burde kunne klare de fleste ting selv men at give
fuldt ansvar for eget liv synes jeg er i overkanten - hvilket det jo bliver
hvis han skal klare sig selv hele døgnet bortset fra et par timer.

> Det virker ikke gennemtænkt på mig.

Heller ikke mig. Derfor mistnaken om at "skubbe problembarnet væk"

Hvilket jeg egenligt synes er ret tarveligt gjort af det offentlige når en
familie endelig får taget sig sammen til at søge hjælp.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-06-07 14:34

mfn wrote:
<snip>
> Hvilket jeg egenligt synes er ret tarveligt gjort af det offentlige
> når en familie endelig får taget sig sammen til at søge hjælp.

Der er kun én vej: Længere op i systemet. Evt. op til den politiske chef - i
små kommuner vil det være socialudvalgsformanden.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-06-07 23:56

mfn wrote:
> [...]
> end anbefale at han flyttede hjem til sin far ([...]
>
> Men det kan være der er en dybere mening...?

Hvad har I selv gjort?

Jeg kan ikke opfatte situationen anderledes end at der er to muligheder:

1) Der er en helt naturlig forklaring, som måske er svær at få gravet
frem, men trods alt gemmer sig et sted derinde.
2) Drengen lider af en alvorlig sindssygdom.

Hvordan går det med nummer 1?

Mvh. Michael.

Fra : mfn

Dato : 27-06-07 09:32

> Hvad har I selv gjort?

Haft møder med skole og kommune osv. De mener han vil blive drillet hvis han
kommer tilbage. Men altså... der er trods alt andre skoler i området - man
behøver da ikke flytte ham 70 km.

> 1) Der er en helt naturlig forklaring, som måske er svær at få gravet
> frem, men trods alt gemmer sig et sted derinde.

Måske. Vi har prøvet at finde den et ½ år nu. Anyway skal både mor og far og
drengen selv til endnu et møde i familieafdelingen senere i dag så må vi se
hvad de får aftalt.

> 2) Drengen lider af en alvorlig sindssygdom.

Det tror jeg nu ikke.

Det værste er næsten at det nu har "smittet" hans bedste ven, forstået på
den måde at nu har hans forældre OGSÅ problemer med at få HAM i skole! Det
går jo ikke! De ringede nemli den anden dag for at høre hvad der var gang i!

Fra : Bente

Dato : 27-06-07 09:50

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> går jo ikke! De ringede nemli den anden dag for at høre hvad der var gang

Jeg kan ikke huske,, har i haft snakket med PPR på skolen ?
Der sidder en skolepsykolog og de plejer at være gode til at snakke med
ungerne, så de poder kan få luftet en masse udenom forældre og klasselærer
/Bente

Fra : mfn

Dato : 27-06-07 09:55

> Jeg kan ikke huske,, har i haft snakket med PPR på skolen ?
> Der sidder en skolepsykolog og de plejer at være gode til at snakke med
> ungerne, så de poder kan få luftet en masse udenom forældre og klasselærer

Uhhh der må jeg være dig svar skyldig. Men mon ikke? Jeg er jo ikke
personligt med til disse møder idet det ikke er mit barn.

Fra : C. Overgaard

Dato : 20-08-07 16:28

On 26 Jun., 13:06, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> i verden".
>
> Men det kan være der er en dybere mening...?

http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjaelland/Nyheder/Holbaek/2007/08/20/152744.htm

Hvis ungen ikke vil i skole, så skal skolen hjem til drengen. Færdig
arbejde.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Martin

Dato : 21-08-07 08:56

for lige at afslutte sagen kan jeg meddele at drengen faktisk er startet op
på en anden skole her efter ferien.