SummaSummarum og servere
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 17-07-07 09:06

Vi får taget fjernbackup af vores server én gang i døgnet, og kan også tilgå
den fra fjerncomputere, derfor lagrer vi arbejdsdata på en server - Small
Business Server (SBS).

Ved to rettelser lige efter hinanden i SummaSummarum under faneblad Bilag
dukker timeglasset op fra 1 - 30 sekunder. Har netop fået udvidet ram fra 1
til 2 GB, men det hjalp ikke.

Alle programmer vi hidtil har prøvet at installere på selve serveren, kan
starte op herfra, men SummaSummarum nægter fuldstændig

Har nogen erfaring med SummaSummarum og servere.

Jørn Rasmussen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-07-07 14:14

On Tue, 17 Jul 2007 10:06:16 +0200, "Jørn Rasmussen"
<joernras@vip.cybercity.dk> wrote:

>Har nogen erfaring med SummaSummarum og servere.

Det virker fint hos os, hvadenten datene deles fra en XP eller en
Samba server.

Men du kan ikke åbne Summa fra mere end et sted ad gangen - hvis du
gør det tror jeg der alvorlig risiko for at dine data ødelægges.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 17-07-07 19:20

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Det virker fint hos os, hvadenten datene deles fra en XP eller en
> Samba server.

Hvis du installerer SummaSummarum på selve serveren, kan du så starte
programmet op ?

Bruger du Sampa serveren som simpel lagring af arbejdsdata for flere
arbejdsstationer ?

/JR

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-07-07 21:45

On Tue, 17 Jul 2007 20:19:33 +0200, "Jørn Rasmussen"
<joernras@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvis du installerer SummaSummarum på selve serveren, kan du så starte
>programmet op ?

Den skal - såvidt jeg husker - ligge i et underkatalog. Men jeg tror
nu ikke jeg installerede den dér, jeg kopierede den vist fra min
lokale maskine.

>Bruger du Sampa serveren som simpel lagring af arbejdsdata for flere
>arbejdsstationer ?

Ja, det er vel det Samba kan? Men Summa kan ikke håndtere mere end en
bruger på samme tid.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 18-07-07 07:38

> Den skal - såvidt jeg husker - ligge i et underkatalog. Men jeg tror
> nu ikke jeg installerede den dér, jeg kopierede den vist fra min
> lokale maskine.

1)
Forstår jeg dig rigtigt hvis du her snakker om arbejdsdata, og har
"Summa.exe" liggende på den enkelte arbejdsstation. ?

2)
Kan man tilgå data på en Samba server fra en fjerncomputer uden "omveje" ?

mvh JR

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:17

> 1)
> Forstår jeg dig rigtigt hvis du her snakker om arbejdsdata, og har
> "Summa.exe" liggende på den enkelte arbejdsstation. ?

Det er nu en god idé at installere Summa på den enkelte maskine først og så
vælge nyt datakatalog. "Funktioner" / "Indstillinger" / "Datahåndtering" /
Placering af data" (fjern flueben i "Flyt data til den angivne mappe").

Grunden til at man ikke kan nøjes med at kopiere summa.exe til en pc er at
der skal oprettes en del entries i registreringsdatabasen, ellers kan
SummaSummarum virke langsom og tøvende.

--
mvh Karsten Madsen / Als IT
SummaSummarum 3 opgradering www.alsit.dk

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 19-07-07 06:47

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> så vælge nyt datakatalog. "Funktioner" / "Indstillinger" /
> "Datahåndtering" / Placering af data" (fjern flueben i "Flyt data til den

Det er jeg med på, men har du i øvrigt kendskab til hvordan SummaSummarum
fungerer i forbindelse med
en Microsofts Small Business Server (SBS) server.

mvh JR

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 19-07-07 09:58

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg med på, men har du i øvrigt kendskab til hvordan SummaSummarum
> fungerer i forbindelse med
> en Microsofts Small Business Server (SBS) server.

Hvis du følger Karstens vejledning, så er SummaSummarum ligeglad med om dit
datalager ligger på en SBS, en XP, en linux eller andet. Så længe der er
fuld adgang til det angivne share.

Hvis du derimod mener at du vil installere SummaSummarum på serveren, altså
afvikle summa.exe fra SBS'en så lad være med det, SBS er lige som andre
servere ikke egnede som arbejdsstationer.

hth
/BRian

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 19-07-07 11:07

"Brian R. Jensen" <news@dueslag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du følger Karstens vejledning, så er SummaSummarum ligeglad med om
> dit datalager ligger på en SBS, en XP, en linux eller andet. Så længe der

Blot er det ikke min erfaring når der er tale om en SBS.
Jeg har desværre kun adgang til den ene SBS, derfor ville jeg høre om andre
kan afvikle SummaSummarum oppe imod en SBS. (Prøv at lave to rettelser på to
forskellige ordre ret efter hinanden)

/JR

Fra : Kim Malmberg

Dato : 19-07-07 11:35

Hej
Jeg har en sbs2003 stående, og tester gerne.

--
Venlig hilsen/Best regard.
Kim Malmberg

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 20-07-07 08:46

"Kim Malmberg" <wallebogaard-it@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har en sbs2003 stående, og tester gerne.

Mange tak

Ved ikke hvor meget besvær det volder.
Jeg går ud fra at du har SummaSummarum liggende på en arbejdsstation.
Jeg vil bede dig om at arbejde med et regnskab du har liggende på SBS og så
lave to rettelser på to
forskellige ordre ret efter hinanden og se om det medfører nogen
forsinkelser i SummaSummarum (timeglas der dukker op)

mvh Jørn

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 20-07-07 10:09

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har også en SBS 2003 R2, hvor mine SummaSummarum data ligger på.

> Jeg går ud fra at du har SummaSummarum liggende på en arbejdsstation.

Ja

> [...]
> forskellige ordre ret efter hinanden og se om det medfører nogen
> forsinkelser i SummaSummarum (timeglas der dukker op)

Ingen problemer her, jeg vil tro det mere er et spørgsmål om den aktuelle
SBS/netværks konfiguration, mere end det er et generelt SBS-problem.

hth
/Brian
MCP i SBS ;)

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 20-07-07 10:25

> [...]
>
> Ingen problemer her, jeg vil tro det mere er et spørgsmål om den aktuelle
> SBS/netværks konfiguration, mere end det er et generelt SBS-problem.

Du har nok fat i noget af det rigtige. Men alle andre programmer virker uden
problemer, og har været inde og kikke om der er noget der ser anderledes ud
hvor data til SummaSummarum er placeret. Men kan ikke se hvad det skulle.

Har spurgt vores leverandør af server om hvad det kunne være, men de havde
ikke noget bud.

Men er absolut ikke nogen ørn ud i SBS, så måske har du et bud?

Har prøvet at installere SummaSummarum på serveren (for test skyld), men den
kan ikke starte op. Har så efterfølgende prøvet andre programmer (også
enkelte fra Stone's Software) og har endnu ikke oplevet nogen der ikke kunne
afvikles.

Kan du afvikle SummaSummarum direkte på SBS server?

Har udvidet serverRam fra 1 til 2 GB, men det hjalp ikke på det generelle
problem.

Jørn Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 13:08

> [...]
> andre kan afvikle SummaSummarum oppe imod en SBS. (Prøv at lave to
> rettelser på to forskellige ordre ret efter hinanden)

Uanset hvilken server du bruger til at dele dine SummaSummarum filer får du
problemer, hvis to uafhængigt af hinanden benytter samme regnskab i
SummaSummarum.
Dette er ikke et problem med valget af server.
SummaSummarum er ikke bygget til flere samtidige brugere.
Du kan opleve problemer med fakturanr/bilagsnr./transaktionsnr og lign.
Det kan ikke anbefales at bruges SummaSummarum som flerbrugersystem.Dog ved
jeg at der er flere der gør det, men det kræver en del snilde, som jeg ikke
vil komme nærmere ind på her, da det er for omfattende at skrive om. Et hint
er dog at åbne regnskabet hver gang du gør noget.

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 20-07-07 08:58

> [...]
> ikke vil komme nærmere ind på her, da det er for omfattende at skrive om.

Er selv forhandler af SummaSummarum og er helt med på ovenstående.

Min kunde har anvendt SBS server i næsten et år uden problemer. Men har så
oplevet den omtalte forsinkelse plus at en Summa fil "fakturaer_s.dat" blev
nulstillet for ca 2 md siden (måske er den jævnlige opdatering af SBS
systemet forklaringen).
Når regnskabet ikke ligger på SBS server er der overhovedet ingen problemer

>Et hint er dog at åbne regnskabet hver gang du gør noget.

Vil du uddybe det lidt

mvh
Jørn R