System brugere - kan de slettes
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 01-08-07 00:23

Opdagede lige at der lå en kæmpe mængde spam-mails til min bruger mail.
Det er selvfølgelig ikke noget som direkte genere, og filen blev bare
slettet var /var/spool/mail.

Kikkede derefter i /etc/passwd og se en del "systembrugere" som jeg er i
tvivl om jeg bare kan slettet:

bin:x:1:1:bin:/bin:/bin/sh
daemon:x:2:2:daemon:/sbin:/bin/sh
adm:x:3:4:adm:/var/adm:/bin/sh
lp:x:4:7:lp:/var/spool/lpd:/bin/sh
mail:x:8:12:mail:/var/spool/mail:/bin/sh
uucp:x:10:14:uucp:/var/spool/uucp:/bin/sh
operator:x:11:0erator:/var:/bin/sh

Er der nogle af disse brugere jeg kan slette - og vil det være en
fordel/ulempe at gøre det.

Jeg bruger postfix hvis det har betydning.

Jørn

Fra : Michael Zedeler

Dato : 02-08-07 21:35

Jørn Hundebøll wrote:
> [...]
>
> Er der nogle af disse brugere jeg kan slette - og vil det være en
> fordel/ulempe at gøre det.
>
> Jeg bruger postfix hvis det har betydning.

Du kan få masser af problemer hvis du sletter alle de ovenstående
brugere. Man kan nok slippe afsted med at slette uucp og news (med
mindre du kører en lokal usenet-server), muligvis også operator (det er
vist blot en konto til at skifte bånd hvis man kører tape-backup), men
problemet er jo så at du senere kan finde på at installere pakker, som
regner med at disse brugere findes.

Så imho kan du få masser af irriterende problemer uden at vinde specielt
meget.

Mvh. Michael.

Fra : Jan Birk

Dato : 04-08-07 08:02

> [...]
> uucp:x:10:14:uucp:/var/spool/uucp:/bin/sh
> operator:x:11:0erator:/var:/bin/sh
>
> Er der nogle af disse brugere jeg kan slette - og vil det være en

Jeg undrer mig lidt over, at dine 'system brugere' har en login shell
(/bin/sh).

Normen på linux er vist uden (/sbin/nologin)!

Om det betyder noget i forhold til mailen, ved jeg ikke.

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-07 09:59

Jan Birk <jb@invalid.domain.null> writes:

> Jeg undrer mig lidt over, at dine 'system brugere' har en login shell
> (/bin/sh).

Det er ret vigtigt i forbindelse med cronjobs og den slags.

> Om det betyder noget i forhold til mailen, ved jeg ikke.

Næppe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-07 10:04

Jørn Hundebøll <spamnews4@dblue.dk> writes:

> Er der nogle af disse brugere jeg kan slette - og vil det være en
> fordel/ulempe at gøre det.

Lad være. Nogen af disse brugere har nogen meget vigtige opgaver.

> Jeg bruger postfix hvis det har betydning.

Hvis der er nogen der ikke skal have post, så fortæl postfix det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-08-07 13:26

> Hvis der er nogen der ikke skal have post, så fortæl postfix det.

Hvordan gør man lige det ?

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-07 13:31

Jørn Hundebøll <spamnews4@dblue.dk> writes:

> Hvordan gør man lige det ?

Det afhænger af hvad du vil have der skal ske.

Kig lidt på http://www.postfix.org/docs.html, og find ud af hvad du
kunne tænke dig. Hvis du ikke kan få det til at virke, så spørg igen,
og husk at nævne hvad du har gjort.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-08-07 17:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det afhænger af hvad du vil have der skal ske.

Jeg vil gerne forhindre bestemte unix brugere i at modtage mail - "mail"
som eksempel. Jeg kan se at under /var/spool/mail ligger inbox til
brugeren "mail" - og den indeholder kun spam. Der er også andre konti
jeg gerne vil undgå at de kan modtage mail (spam).

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-07 18:02

Jørn Hundebøll skrev:

> Jeg vil gerne forhindre bestemte unix brugere i at modtage
> mail - "mail" som eksempel.

Der er adskillige måder at klare problemet på, én af dem kunne være:

I /etc/postfix/main.cf:

#v+

smtpd_recipient_restrictions =
   [...],
   check_recipient_access hash:/etc/postfix/nomail,
   [...]

#v-

hvor "[...]" refererer til hvad du ellers har stående i
$smtpd_recipient_restrictions.

I /etc/postfix/nomail:

#v+

mail@eksempel.dk   DISCARD Post til mail@eksempel.dk ryger ud

#v-

Så vil al post til mail@eksempel.dk blive slettet ubeset. Husk at
køre "sudo postmap /etc/postfix/nomail".

Det er muligt at du kan nøjes med at skrive "mail" i stedet for
den fulde emailadresse, det må du selv prøve at finde ud af.

> Der er også andre konti jeg gerne vil undgå at de kan
> modtage mail (spam).

Vil du gerne have at de kan modtage ham, men ikke spam?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/