fglrx - roter skærm
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 27-07-07 20:39

Jeg har en fladskærm som kan roteres op på højkant. Er der nogle der har
erfaring med at få ati's fglrx driver (x600, 8.39.4) til at gøre dette?

--
/mikkel
"Those penguins... they sure 'aint normal..."

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 27-07-07 21:40

Mikkel F.S. Andersen wrote:
> Jeg har en fladskærm som kan roteres op på højkant. Er der nogle der har
> erfaring med at få ati's fglrx driver (x600, 8.39.4) til at gøre dette?

Jeg har ikke erfaring med fglrx men jeg mener det er randr der kan sådan
noget.

/Magnus

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 28-07-07 13:45

On Fri, 27 Jul 2007 22:40:14 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> Jeg har ikke erfaring med fglrx men jeg mener det er randr der kan sådan
> noget.
>
> /Magnus

Jeg har prøvet med xrandr, men den skal have et display (-d) med som
parameter.... Jeg aner ikke hvad mit display er - ud over at det står
umiddelbart foran mig :) Er det mon noget inde under /dev/ ?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-07-07 14:22

On 28 Jul 2007 12:44:37 GMT, Mikkel wrote:

> Jeg har prøvet med xrandr, men den skal have et display (-d) med som
> parameter.... Jeg aner ikke hvad mit display er - ud over at det står
> umiddelbart foran mig :) Er det mon noget inde under /dev/ ?

Måske:

$ echo $DISPLAY
:0.0

?

Mvh.

--
"And so, after a three minute downpour, he became Adam Sjøgren
ludicrously attired for the rest of the day." asjo@koldfront.dk

Fra : desktop

Dato : 31-07-07 10:59

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel@taageluskeren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> /mikkel
> "Those penguins... they sure 'aint normal..."

Jeg plejer at gøre følgende (kræver at man logger ud og ind igen -
ctrl-alt-backspace):

add the Option "Rotate" "CCW" in the nv section in /etc/X11/xorg.conf:

Section "Device"
Identifier "Standard Video Kort"
Driver "nv"
BusID "PCI:1:0:0"
Option "Rotate" "CCW" # ÆNDRING!!

Restart X by pressing Ctrl-alt-backspace
outcomment when going back.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 31-07-07 13:53

desktop wrote:
> [...]
> BusID "PCI:1:0:0"
> Option "Rotate" "CCW" # ÆNDRING!!
>

> Restart X by pressing Ctrl-alt-backspace

Det er næppe sandsynligt at OP har en "nv" sektion i sin xorg.conf når
han bruger ati's fglrx

/Magnus

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 01-08-07 14:47

On Sat, 28 Jul 2007 15:21:32 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> MÃ¥ske:
>
> $ echo $DISPLAY
> :0.0

mikkel@3e6b3525/Desktop$ xrandr -o left -d :0.0
X Error of failed request: BadMatch (invalid parameter attributes)
Major opcode of failed request: 158 (RANDR)
Minor opcode of failed request: 2 (RRSetScreenConfig)
Serial number of failed request: 12
Current serial number in output stream: 12
mikkel@3e6b3525/Desktop$

Na.... det vil ikke rigtigt :(

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-08-07 17:02

On Wed, 01 Aug 2007 13:46:32 +0000, Mikkel F.S. Andersen wrote:

> [...]
> Minor opcode of failed request: 2 (RRSetScreenConfig)
> Serial number of failed request: 12
> Current serial number in output stream: 12

Jeg fik noget tilsvarende, så prøvede xrandr -q og fik: "Rotations
possible - normal". Det virker lidt som om man havde en intention om at
xorg skulle kunne rotere skærmen, men er ikke rigtigt nået til at lave
funktionen endnu.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-07 19:49

Den 06 Aug 2007 16:01:58 GMT skrev Tomas Pedersen:

> [...]
> possible - normal". Det virker lidt som om man havde en intention om at
> xorg skulle kunne rotere skærmen, men er ikke rigtigt nået til at lave

Jeg mener det er afhængigt af driveren. Det er nok ikke lige den
funktionalitet driver-programmørerne prioriterer højest.

Mvh
Kent

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 07-08-07 17:19

On Mon, 06 Aug 2007 18:48:57 +0000, Kent Friis wrote:

> Jeg mener det er afhængigt af driveren. Det er nok ikke lige den
> funktionalitet driver-programmørerne prioriterer højest.

Jeg vil da ikke afvise at du har ret, men så er det bare lidt sjovt at man
kan rotere billedet med Option "Rotate" "CCW".

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 07-08-07 17:46

Den 07 Aug 2007 16:19:25 GMT skrev Tomas Pedersen:

> Jeg vil da ikke afvise at du har ret, men så er det bare lidt sjovt at man
> kan rotere billedet med Option "Rotate" "CCW".

Ja så burde det andet vel også virke.

Mvh
Kent