Dele disk mellem Windows og Linux - nemmes~
Fra : HenrietteK

Dato : 25-07-07 12:36

Hej.
Jeg har købt en ekstern disk til backup, og leder efter en
hensigtsmæssig måde at tilgå disken fra både Windows og Linux.
Da jeg helst vil undgå flere partitioner på disken, er en FAT32
formatering vel ikke en løsning. Har man mulighed for enten at skrive
til en NTFS partition fra Linux eller til en ext3/ReiserFS partition
fra Windows?

/Henriette

Fra : Michael Zedeler

Dato : 25-07-07 13:01

Hej.

HenrietteK wrote:
> [...]
> formatering vel ikke en løsning. Har man mulighed for enten at skrive
> til en NTFS partition fra Linux eller til en ext3/ReiserFS partition

Jeg bruger en ext2-driver under Windows XP. Den kan hentes på
www.fs-driver.org. Virker glimrende.

Mvh. Michael.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-07 13:10

Den Wed, 25 Jul 2007 11:35:50 -0000 skrev HenrietteK:
> [...]
> hensigtsmæssig måde at tilgå disken fra både Windows og Linux.
> Da jeg helst vil undgå flere partitioner på disken, er en FAT32

Hvorfor ikke?

"allowing for drive sizes in the range of 8 terabytes with 32K
clusters."

http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32#FAT32

> Har man mulighed for enten at skrive
> til en NTFS partition fra Linux eller til en ext3/ReiserFS partition
> fra Windows?

Ja, med større eller mindre ekstra-arbejde.

NTFS under Linux kræver en nyere kerne med FUSE.
Ext3 under Windows kræver installation af en speciel "driver".
FAT32 virker bare.

ReiserFS er IMHO uinteressant på nuværende tidspunkt, der er ingen
der rigtig ved hvad der vil ske med filsystemet nu manden bag sidder
i spjældet.

Mvh
Kent

Fra : HenrietteK

Dato : 25-07-07 15:24

On 25 Jul., 14:09, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke?
>
> "allowing for drive sizes in the range of 8 terabytes with 32K
> clusters."
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32#FAT32

Ok, jeg troede der var en grænse ved 30-40 Gb (kan ikke lige huske det
nøjagtige tal).

Tak for svaret.

/Henriette

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-07-07 15:45

HenrietteK wrote:

> Ok, jeg troede der var en grænse ved 30-40 Gb (kan ikke lige huske det
> nøjagtige tal).

2000/XP kan ikke formattere mere end 32GiB FAT32, men det er en
begrænsning i 2000/XP, ikke i FAT32.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-07 16:23

Den Wed, 25 Jul 2007 16:44:30 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> 2000/XP kan ikke formattere mere end 32GiB FAT32, men det er en
> begrænsning i 2000/XP, ikke i FAT32.

Nu er vi jo også i unix-gruppen...

Mvh
Kent

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 25-07-07 16:49

Man skal nok også huske at FAT32 har det skidt med filer over 4 GB.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-07-07 19:07

Tom Jakobsen wrote:
> Man skal nok også huske at FAT32 har det skidt med filer over 4 GB.

Yup!

Fra : Martin Kofoed

Dato : 31-07-07 07:08

Tom Jakobsen wrote:

> Man skal nok også huske at FAT32 har det skidt med filer over 4 GB.

Husk at læse tråden helt færdig, før du svarer, Martin ...

--
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-07-07 20:10

Kent Friis wrote:

> Nu er vi jo også i unix-gruppen...

Og?
Det ændrer jo ikke ved at FAT32 ikke har problemer med
partitionsstørrelser over 32GiB.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-07 20:16

Den Wed, 25 Jul 2007 21:09:44 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Og?

Ja så kan man vel forvente at folk har et OS der er i stand til
at formatere mere end 32 GB, uanset at XP ikke kan.

Mvh
Kent

Fra : Martin Kofoed

Dato : 31-07-07 07:06

HenrietteK wrote:

> Ok, jeg troede der var en grænse ved 30-40 Gb (kan ikke lige huske det
> nøjagtige tal).

Der er en max. filstørrelse på 4 GB. Den gjorde, at jeg valgte ext3 i stedet
til min USB-disk. Jeg havde bl.a. behov for en enkelt fil på mere end 20 GB
til et krypteret disk image.

--
Martin

Fra : HenrietteK

Dato : 25-07-07 18:34

On 25 Jul., 17:23, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Nu er vi jo også i unix-gruppen...
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Men såfremt man formaterer en disk, der er større end 32 Gb, vil man
så kunne læse disken fra Windows?

/Henriette

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 25-07-07 19:36

On Wed, 25 Jul 2007 17:33:41 -0000
HenrietteK <Henriette.Kringelum@gmail.com> wrote:

> Men såfremt man formaterer en disk, der er større end 32 Gb, vil man
> så kunne læse disken fra Windows?

Ja

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : HenrietteK

Dato : 25-07-07 21:18

On 25 Jul., 21:15, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Ok, tak for alle svarene.

/Henriette

Fra : Henriett

Dato : 31-07-07 11:11