størrelses ændring af billeder
Fra : carsten

Dato : 20-07-07 13:09

Hej NG
jeg har et hel del bileder,søm jeg skal have ændret størrelse på,
til 640x480 pixel er der en nem måde at gøre det på
/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 13:17

Den Fri, 20 Jul 2007 14:09:28 +0200 skrev carsten:
> Hej NG
> jeg har et hel del bileder,søm jeg skal have ændret størrelse på,
> til 640x480 pixel er der en nem måde at gøre det på

"Nem" som i point'n'click, eller som i at scripte sig ud af det?

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 20-07-07 16:57

Kent Friis wrote:

> "Nem" som i point'n'click, eller som i at scripte sig ud af det?
>
> Mvh
> Kent

jeg havde forestillet mig noget med script
da det eller vil tage en hel krig!
/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 17:03

Den Fri, 20 Jul 2007 17:56:38 +0200 skrev carsten:

> jeg havde forestillet mig noget med script
> da det eller vil tage en hel krig!

Så er der umiddelbart to muligheder - ImageMagick som allerede er
nævnt, eller PNM programmerne.

Noget i retning af (ImageMagick):

for i in *.jpg
do
convert -size 640x480 $i tmp.jpg && mv tmp.jpg $i
done

eller (PNM):

for i in *.jpg
do
djpeg $i | pnmscale -xsize 640 -ysize 480 | cjpeg > tmp.jpg && mv tmp.jpg $i
done

(Ingen af forslagene er testet, så prøv lige på en kopi først).

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 20-07-07 17:25

#!/bin/sh
for $i in *.jpg
do
convert -size 640x480 $i tmp.jpg && mv tmp.jpg $i
done

jeg har lige lavet en tilføjelse og en lille retelse
men den kommer med en lille fejlmeddelse

../konvater: line 5: `$i': not a valid identifier

/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 17:35

Den Fri, 20 Jul 2007 18:25:07 +0200 skrev carsten:
> #!/bin/sh
> for $i in *.jpg

Prøv at læse igen... "for i in *.jpg"

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 20-07-07 17:54

Kent Friis wrote:

> for i in *.jpg

jeg havde prøvet den !
men da den ikke virkede troede jeg at det var fordi der manglede $
men det viser sig at der er forskel på om jpg er med stort eller småt

/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 17:59

Den Fri, 20 Jul 2007 18:53:53 +0200 skrev carsten:

> jeg havde prøvet den !
> men da den ikke virkede troede jeg at det var fordi der manglede $
> men det viser sig at der er forskel på om jpg er med stort eller småt

Jamen selvfølgelig er der forskel på store og små bogstaver. Som i
det klassiske eksempel:

"I helped my uncle jack off a horse" (ewww)
"I helped my uncle Jack off a horse" (flink fyr)

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-07-07 19:47

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> "I helped my uncle jack off a horse" (ewww)

Kan jo være han har et stutteri! Der er jo penge i den slags.

Men det lyder da som om den oprindelige forespørger er nykonverteret -
måske er der en god introduktion i "Friheden til at vælge..."?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 20:30

Den 20 Jul 2007 20:47:17 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Kan jo være han har et stutteri! Der er jo penge i den slags.

LOL. Mig bekendt har de en træ-"hest" til den slags, det er ikke
noget man sidder og gør manuelt.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-07-07 21:23

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> LOL. Mig bekendt har de en træ-"hest" til den slags, det er ikke
> noget man sidder og gør manuelt.

Det er nok bare på grund af Arbejdstilsynet. Det er nok også svært
at finde frivillige til at lægge ryg til.

Men tror egentligt dit grundlæggende problem er at dit sproglige
eksempel var uheldigt valgt - hvad mon en god udgave på dansk ville
være?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-07 23:54

Den 20 Jul 2007 22:22:46 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
>
> Men tror egentligt dit grundlæggende problem er at dit sproglige
> eksempel var uheldigt valgt - hvad mon en god udgave på dansk ville

Det er det eksempel man plejer at bruge. Hvad er der i vejen med det,
udover at det ikke er på dansk (det er *nix-kommandoer heller ikke)?

Det eneste ord/navn jeg lige kan finde på dansk er bo/Bo. Så kan du
jo se om du kan få et godt eksempel ud af det.

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 21-07-07 16:43

carsten skrev:
> #!/bin/sh
> for $i in *.jpg
> do
> convert -size 640x480 $i tmp.jpg && mv tmp.jpg $i
> done

Scriptet virker sikkert mere som du forventer, hvis du erstatter -size
med -resize, altså:

#!/bin/sh
for i in *.jpg
do
convert -verbose -resize 640x480 $i tmp.jpg && mv tmp.jpg $i
done

mvh Per

Fra : carsten

Dato : 22-07-07 10:31

Per Riber wrote:

> [...]
> for i in *.jpg
> do
> convert -verbose -resize 640x480 $i tmp.jpg && mv tmp.jpg $i

den havde jeg fanget for længst
/Carsten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-07-07 18:50

carsten <spam@spam.dk> writes:

> jeg havde forestillet mig noget med script
> da det eller vil tage en hel krig!

Prøv at se om ikke ImageMagick kan løse opgaven for dig - jeg går ud
fra du kan skrive et bette script.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Kristensen

Dato : 20-07-07 13:31

carsten <spam@spam.dk> writes:

> Hej NG
> jeg har et hel del bileder,søm jeg skal have ændret størrelse på,
> til 640x480 pixel er der en nem måde at gøre det på

Prøv at kigge på ImageMagick, det ligger i de fleste pakkesystemer og
gør alt inden for konvertering / resizing af billeder

--
Peter

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 22-07-07 10:20

To muligheder

Fyr den her af i mappen med billeder
mogrify -geometry 800x600 *.jpg

Eller det her fine script jeg engang faldt over i en howto til imagemagick

#!/bin/sh

#
# Make a 800x600-pics sub-directory if one doesn't already exist.
#
if [ ! -d 800x600-pics ]; then
mkdir 800x600-pics/
fi

#
# For each .jpg file in the current directory
#
for i in *.jpg; do

#
# Create a small picture at 800x600 pixels in the 800x600-pics/
directory
#
convert -resize 800x600 $i 800x600-pics/$i

# Done
done

Fra : dusted

Dato : 24-07-07 01:10

carsten skrev:
> Hej NG
> jeg har et hel del bileder,søm jeg skal have ændret størrelse på,
> til 640x480 pixel er der en nem måde at gøre det på
> /Carsten

convert -resize 640x480 *.jpg prefix.jpg

Det lader dine originaler være, og laver nye der kommer til at hedde
prefix-0.jpg prefix-1.jpg osv.

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 26-07-07 21:04

On Fri, 20 Jul 2007 14:09:28 +0200, carsten wrote:

> Hej NG
> jeg har et hel del bileder,søm jeg skal have ændret størrelse på,
> til 640x480 pixel er der en nem måde at gøre det på
> /Carsten

Der er nogle der har lavet et fint script som blandt andet kan det:

bbips - Bash Batch Image Processing Script - http://www.bbips.org/

Det afhænger af ImageMagick, som du skal have installeret før det virker.
Læg bbips.sh ind i samme mappe som billederne, eller i din path, og kør
filen.

Tasterækkefølgen 2, 4, 640, 480 giver det ønskede resultat.

--
/mikkel
"Those penguins... they sure 'aint normal..."