/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
router / firewall distro
Fra : Jesper Vels


Dato : 20-07-07 09:46

Hej

Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?

Der må meget gerne være et web interface til at styre gamet med...

Mvh
Jesper Vels


 
 
John (20-07-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 20-07-07 10:08

> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?

m0n0wall, http://m0n0.ch/wall/



Mogens Kjaer (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 20-07-07 10:15

John wrote:
>> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?
>
> m0n0wall, http://m0n0.ch/wall/

Det er FreeBSD, ikke Linux.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

John (20-07-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 20-07-07 10:20

>>> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?
>>
>> m0n0wall, http://m0n0.ch/wall/
>
> Det er FreeBSD, ikke Linux.

Ja, det ved jeg. Men "Linux" er oftes også brugt om "alt andet end Windows"
og når det skal styres fra webinterface, kan det jo være ligegyldigt om det
er en Linux eller en Unix.



Michael Rasmussen (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-07 10:24

On Fri, 20 Jul 2007 11:19:40 +0200
"John" <john-nej@REMOVE.gmail.com> wrote:

>
> Ja, det ved jeg. Men "Linux" er oftes også brugt om "alt andet end
> Windows" og når det skal styres fra webinterface, kan det jo være
> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix.
>
Hvis vi skal være pertetiske så Linux lige så meget en Unix som FreeBSD.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

John (20-07-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 20-07-07 10:51

>> Ja, det ved jeg. Men "Linux" er oftes også brugt om "alt andet end
>> Windows" og når det skal styres fra webinterface, kan det jo være
>> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix.
>>
> Hvis vi skal være pertetiske så Linux lige så meget en Unix som FreeBSD.

Nu er vi godt nok ved at komme ud på et sidespor fra emnet, men det er da
alligevel relevant

"FreeBSD er ikke en Linux-variant, men et helt selvstændigt projekt. De 3
BSD-varianter FreeBSD, OpenBSD og NetBSD er UNIX-lignende Open Source
systemer, ligesom Linux. Men hvor Linux er skrevet fra bunden, og således
aldrig har rummet kode fra det originale UNIX system, er de 3 BSD'er baseret
på Berkely universitetets BSD UNIX. FreeBSD er således ikke "en slags
Linux". Forskellen på at bruge Linux og FreeBSD er i praksis ikke så stor,
men den er alligevel noget større end forskellen mellem forskellige
Linux-distributioner."

Quote fra http://www.sslug.dk/julekalender/2003/7.php3

Men hvis man ser på http://www.levenez.com/unix/history.html#18 kan man
selvfølgelig se, at alt stammer fra den samme UNI CS tilbage fra 1969.

Jeg kender fint til både FreeBSD og Linux og der er ikke ret mange fælles
røde tråde imellem de to systemer.



Michael Rasmussen (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-07 10:59

On Fri, 20 Jul 2007 11:50:39 +0200
"John" <john-nej@REMOVE.gmail.com> wrote:

>
> "FreeBSD er ikke en Linux-variant, men et helt selvstændigt projekt.
> De 3 BSD-varianter FreeBSD, OpenBSD og NetBSD er UNIX-lignende Open
> Source systemer, ligesom Linux. Men hvor Linux er skrevet fra bunden,
> og således aldrig har rummet kode fra det originale UNIX system, er
> de 3 BSD'er baseret på Berkely universitetets BSD UNIX. FreeBSD er
> således ikke "en slags Linux". Forskellen på at bruge Linux og
> FreeBSD er i praksis ikke så stor, men den er alligevel noget større
> end forskellen mellem forskellige Linux-distributioner."
>
Jeg mente sådan set heller ikke, at FreeBSD er en Linux variant. Det
var mere denne sætning, jeg opponerede imod: "kan det jo være
ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix"

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Kent Friis (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 20-07-07 11:55

Den Fri, 20 Jul 2007 11:59:16 +0200 skrev Michael Rasmussen:
> On Fri, 20 Jul 2007 11:50:39 +0200
> "John" <john-nej@REMOVE.gmail.com> wrote:
>
>>
>> "FreeBSD er ikke en Linux-variant, men et helt selvstændigt projekt.
>> De 3 BSD-varianter FreeBSD, OpenBSD og NetBSD er UNIX-lignende Open
>> Source systemer, ligesom Linux. Men hvor Linux er skrevet fra bunden,
>> og således aldrig har rummet kode fra det originale UNIX system, er
>> de 3 BSD'er baseret på Berkely universitetets BSD UNIX. FreeBSD er
>> således ikke "en slags Linux". Forskellen på at bruge Linux og
>> FreeBSD er i praksis ikke så stor, men den er alligevel noget større
>> end forskellen mellem forskellige Linux-distributioner."
>>
> Jeg mente sådan set heller ikke, at FreeBSD er en Linux variant. Det
> var mere denne sætning, jeg opponerede imod: "kan det jo være
> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix"

Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Thorbjørn Ravn Ander~ (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 20-07-07 11:11

Jesper Vels <jespervels@gmail.com> writes:

> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?
>
> Der må meget gerne være et web interface til at styre gamet med...

Du kan jo købe en linuxbaseret router - du får det ikke billigere.

Se http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware for forslag - jeg har selv
været glad for Asus WL500g.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Thorbjørn Ravn Ander~ (07-05-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 07-05-08 12:18

Thorbjørn Ravn Andersen skrev den 20-07-2007 12:11:
> Jesper Vels <jespervels@gmail.com> writes:
>
>> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?
>>
>> Der må meget gerne være et web interface til at styre gamet med...
>
> Du kan jo købe en linuxbaseret router - du får det ikke billigere.
>
> Se http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware for forslag - jeg har selv
> været glad for Asus WL500g.

Midt-data har Asus WL500GP'eren på tilbud til 249 kroner inklusiv
forsendelse. Den har to USB 2.0 porte i stedet for een USB 1.1.

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WL-500GP&goto=productinfo&mainfunc=link

(og, nej, er bare kunde - det er nok sidste omgang for G-grej)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Peter Makholm (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-07-07 12:04

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>> Jeg mente sådan set heller ikke, at FreeBSD er en Linux variant. Det
>> var mere denne sætning, jeg opponerede imod: "kan det jo være
>> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix"
>
> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).

Det har FreeBSD vist heller aldrig været.

//Makholm

Kent Friis (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 20-07-07 12:56

Den Fri, 20 Jul 2007 11:04:09 +0000 skrev Peter Makholm:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>>> Jeg mente sådan set heller ikke, at FreeBSD er en Linux variant. Det
>>> var mere denne sætning, jeg opponerede imod: "kan det jo være
>>> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix"
>>
>> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).
>
> Det har FreeBSD vist heller aldrig været.

Som andre har nævnt, kan FreeBSD's stamtræ føres tilbage til
Berkeley Unix, og denne har rødder i den originale AT&T Unix. Så
hvis man går langt nok tilbage...

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Jørgen Heesche (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 20-07-07 22:33

Kent Friis wrote:
> Den Fri, 20 Jul 2007 11:04:09 +0000 skrev Peter Makholm:
>> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>>
>>>> Jeg mente sådan set heller ikke, at FreeBSD er en Linux variant. Det
>>>> var mere denne sætning, jeg opponerede imod: "kan det jo være
>>>> ligegyldigt om det er en Linux eller en Unix"
>>> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).
>> Det har FreeBSD vist heller aldrig været.
>
> Som andre har nævnt, kan FreeBSD's stamtræ føres tilbage til
> Berkeley Unix, og denne har rødder i den originale AT&T Unix. Så
> hvis man går langt nok tilbage...
>
Ja, det hele startede for 50 år siden i AT&T Bell Laboratories (Bell
Labs), som udviklede et operativsystem til at afvikle batch jobs. Det
var ikke UNIX, men kaldtes BESYS; den første release af UNIX er fra 1971.
Se hele udviklingshistorien her:
http://www.computerhope.com/history/unix.htm
Der er i tidens løb udviklet mange UNIXvarianter, se:
http://www.computerhope.com/unix/unix.htm
BSD: Berkeley Software Distribution http://en.wikipedia.org/wiki/BSD
er en af dem.
Hvor mange af disse varianter der har ret til at bruge varemærket
UNIX(R) http://www.unix.org/what_is_unix.html, skal jeg ikke kunne
sige, men det er da egentlig ligegyldigt, de er jo alle unix baseret.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 20-07-07 22:51

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Hvor mange af disse varianter der har ret til at bruge varemærket
> UNIX(R) http://www.unix.org/what_is_unix.html, skal jeg ikke kunne
> sige, men det er da egentlig ligegyldigt, de er jo alle unix baseret.

Ligegyldigt? Der kan man se :)

Jeg kan godt mindes hvordan det var at pusle med Makefiler for at få
et program til at køre på en eller anden Unixvariant som havde et
bibliotek men ikke et andet, og lagde sine filer et tredie sted.
Autoconf er lavet af en grund! Det er apt-get også...

Ungdommen af idag ved ikke hvor godt de har det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Michael Rasmussen (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-07 12:06

On 20 Jul 2007 10:54:51 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>
> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).
>
SVJV kan et OS kun kalde sig Unix, hvis det har fået licens fra The
Open Group. Mig bekendt er det ikke tilfældet for FreeBSD - og ej
heller for Linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Peter Makholm (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-07-07 13:19

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>>> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).
>>
>> Det har FreeBSD vist heller aldrig været.
>
> Som andre har nævnt, kan FreeBSD's stamtræ føres tilbage til
> Berkeley Unix, og denne har rødder i den originale AT&T Unix. Så
> hvis man går langt nok tilbage...

Nej, uanset om man går 14 år tilbage til FreeBSD's undfangelse har
FreeBSD aldrig haft lov til at bruge varemærket Unix(R).

//Makholm

Kent Friis (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 20-07-07 16:38

Den Fri, 20 Jul 2007 12:18:31 +0000 skrev Peter Makholm:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>>>> Linux er ikke og har aldrig været en Unix(R).
>>>
>>> Det har FreeBSD vist heller aldrig været.
>>
>> Som andre har nævnt, kan FreeBSD's stamtræ føres tilbage til
>> Berkeley Unix, og denne har rødder i den originale AT&T Unix. Så
>> hvis man går langt nok tilbage...
>
> Nej, uanset om man går 14 år tilbage til FreeBSD's undfangelse

Som sagt har FreeBSD rødder meget længere tilbage. Navnet FreeBSD
fandtes godt nok ikke den gang, men bare fordi der kommer et nyt
navn til gør det ikke at det er et helt nyt system.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Thorbjørn Ravn Ander~ (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 20-07-07 16:50

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Som sagt har FreeBSD rødder meget længere tilbage. Navnet FreeBSD
> fandtes godt nok ikke den gang, men bare fordi der kommer et nyt
> navn til gør det ikke at det er et helt nyt system.

En ting er om det stammer fra den oprindelige Unix-kildekode, noget
helt andet om det er Unix©, og noget helt tredie om det er
Unix©-kompatibelt. For slet ikke at snakke om POSIX.

Kan I ikke lige hitte ud af hvad I snakker om, og så tage den derfra?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Andreas Plesner Jaco~ (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 20-07-07 16:51

On 2007-07-20, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> Som sagt har FreeBSD rødder meget længere tilbage. Navnet FreeBSD
>> fandtes godt nok ikke den gang, men bare fordi der kommer et nyt
>> navn til gør det ikke at det er et helt nyt system.
>
> En ting er om det stammer fra den oprindelige Unix-kildekode, noget
> helt andet om det er Unix©, og noget helt tredie om det er
> Unix©-kompatibelt. For slet ikke at snakke om POSIX.
>
> Kan I ikke lige hitte ud af hvad I snakker om, og så tage den derfra?

Diskutere sagligt? Det er jo ikke sjovt.

--
Andreas

kristina (08-08-2007)
Kommentar
Fra : kristina


Dato : 08-08-07 10:18

Jesper Vels wrote:
> Hej
>
> Er der nogle der kan anbefale en linux wlan router / firewall distro?
>
> Der må meget gerne være et web interface til at styre gamet med...
>
> Mvh
> Jesper Vels
>
Du kan gå ind på http://distrowatch.com og søge efter > firewall

så får du de destroer der er til det.
Men der er også nogle gode BSD udgaver. En af dem jeg syntes er gode er
m0n0wall.
Men der findes nok andre der er lige så gode.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste