Filsystem til både FreeBSD og Linux
Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-07-07 15:34

Hvilket filsystem skal jeg vælge til USB diske der skal kunne flyttes mellem
FreeBSD og Linux maskiner?

Kravene er at det skal kunne tage store filer, have permissions og meget
gerne være journaliserende, da USB ikke altid er skide stabilt. Det må
gerne køre under FUSE eller lignende.

Det jeg selv har googlet indtil videre:
FreeBSD Linux
Ext3: Kun som ext2 Ja
UFS2: Ja Read only
XFS: Experimental Ja
Reiser: Read only Ja
JFS: Kun DragonFlyBSD Ja

Ærlig talt så forstår jeg det ikke. Der burde være et rimelig stort behov
for noget der virker begge steder og eftersom begge systemer er open source
kan de vel ret let kigge hinanden i kortene og lave noget der kan
samarbejde?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-07 17:47

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:

> Ærlig talt så forstår jeg det ikke. Der burde være et rimelig stort behov
> for noget der virker begge steder og eftersom begge systemer er open source

Næh, det tror jeg ikke. Enten bruger man det ene eller også det andet
:)

Har du undersøgt UFS (eller hvad BSD filsystemet nu hedder)? NTFS
skulle virke i FUSE.

Herudover kan du jo altid lave et splittet tar-arkiv på FAT32 så du
kan _flytte_ data.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-07 18:42

Den 19 Jul 2007 18:46:33 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
> skulle virke i FUSE.
>
> Herudover kan du jo altid lave et splittet tar-arkiv på FAT32 så du

Hvis det skal være på den måde, kan han jo bare lave et tar-arkiv.
Filsystem ikke påkrævet.

Mvh
Kent

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-07-07 09:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næh, det tror jeg ikke. Enten bruger man det ene eller også det andet
> :)

Jamen jeg er sådan lidt til begge sider. Og RAID controlleren i én af mine
maskiner er absolut kun til FreeBSD.

> Har du undersøgt UFS (eller hvad BSD filsystemet nu hedder)?

Ja, men den patch jeg havde kig på duede ikke ordentligt. Den Jesper
henviser til er mere interesant.

> NTFS
> skulle virke i FUSE.

Ja... men...

> Herudover kan du jo altid lave et splittet tar-arkiv på FAT32 så du
> kan _flytte_ data.

Det har du ret i, men det er ikke helt så praktisk.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 22-07-07 09:53

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:

> Jamen jeg er sådan lidt til begge sider. Og RAID controlleren i én af mine
> maskiner er absolut kun til FreeBSD.

En RAID-controller der kun virker i FreeBSD?

--
-René

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-07-07 10:08

Rene Joergensen wrote:

> En RAID-controller der kun virker i FreeBSD?

Ja, en PERC 2/Si (aacraid) i en PowerEdge 2400 (eller 2500?). Under Linux
2.6.lidt.ad.hvert mister jeg forbindelsen til RAID'et efter cirka en halv
times oppetid. Under FreeBSD virker den perfekt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-07-07 10:57

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:

Open Source er mange ting. Lige her er licenserne nok til det
formentlig ikke vil ske.

> Jamen jeg er sådan lidt til begge sider. Og RAID controlleren i én af mine
> maskiner er absolut kun til FreeBSD.

Det er lige før du skal over i dk.snak.seksualitet (evt .hardware) med
den slags så.

Bortset fra det, vil jeg foreslå et SAN af en eller anden slags, så du
snakker NFS eller det der er værre istedet for filsystemer.

> Det har du ret i, men det er ikke helt så praktisk.

Næh, mente heller ikke det stod i din kravspec.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-07-07 11:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Open Source er mange ting. Lige her er licenserne nok til det
> formentlig ikke vil ske.

Kan kode skrevet under BSD licensen ikke umildbart genbruges som GPL?

> Det er lige før du skal over i dk.snak.seksualitet (evt .hardware) med
> den slags så.

Det kunne egentlig være meget sjov at skrive en OTD til den gruppe...

> Bortset fra det, vil jeg foreslå et SAN af en eller anden slags, så du
> snakker NFS eller det der er værre istedet for filsystemer.

Se, det var faktisk slet ikke en dum idé.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-07-07 12:08

>Kan kode skrevet under BSD licensen ikke umildbart genbruges som GPL?

Jo, man kan bruge BSD-kode i GPL-produkter. Den anden vej vil
det ikke virke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-07-07 07:32

I dk.edb.system.unix, skrev Lasse Jensen:
> [...]
>
> Kravene er at det skal kunne tage store filer, have permissions og meget
> gerne være journaliserende, da USB ikke altid er skide stabilt. Det må

Hvis du ellers selv er frisk på at pille/patche lidt så ser det ud til
at denne vej er god:

http://hawking.nonlogic.org/archives/2007/04/06/ufs2_write_support_for_linux/index.html

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-07-07 09:40

Jesper Krogh wrote:

> Hvis du ellers selv er frisk på at pille/patche lidt så ser det ud til
> at denne vej er god:

http://hawking.nonlogic.org/archives/2007/04/06/ufs2_write_support_for_linux/index.html

Den patch ser mere spændene ud end den jeg tidligere har set til UFS2. Tak.

XFS ser også ud til at være et bud. Det skulle virke på begge systemer under
FUSE.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-07-07 11:08

On Sun, 22 Jul 2007 10:40:29 +0200, Lasse wrote:

> XFS ser også ud til at være et bud. Det skulle virke på begge systemer
> under FUSE.

XFS er inkluderet i Linus' Linux (og har været det et godt stykke tid).

Mvh.

Adam

--
"Pray, Mr. Babbage, if you put into the machine wrong Adam Sjøgren
figures, will the right answers come out?" asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-07-07 11:18

Adam Sjøgren wrote:

> XFS er inkluderet i Linus' Linux (og har været det et godt stykke tid).

Sorry, det var ZFS jeg mente.