kablet netværk
Fra : Kasper Lund

Dato : 08-07-07 11:30

Hej med jer.

Måske er mit subject ikke så nemt at forstå, men her kommer en forklaring.

Jeg har en xbox uden trådløst netkort der gerne skulle have forbindelse
til min medieserver i kælderen. Jeg har trådløst netværk i huset, og jeg
har en ekstra laptop jeg kunne bruge som "omvendt accesspoint" mellem de
to netværk.

Hvordan får jeg min laptop, der er forbundet til det trådløse netværk, og
som har en fri lan port til at være bindeled mellem min xbox og resten af
netværket?

Der findes masser af guides hvis jeg skulle route mellem to netværk, men
findes der ikke en simpel løsning til mit formål uden IP tables?

Håber i forstår mit spørgsmål?

/Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-07 12:30

Den 08 Jul 2007 10:29:33 GMT skrev Kasper Lund:
> [...]
> til min medieserver i kælderen. Jeg har trådløst netværk i huset, og jeg
> har en ekstra laptop jeg kunne bruge som "omvendt accesspoint" mellem de

Omvendt access-point? For mig at se at det præcis et access-point du
vil sætte op.

> Hvordan får jeg min laptop, der er forbundet til det trådløse netværk, og
> som har en fri lan port til at være bindeled mellem min xbox og resten af
> netværket?

Sætter den op som access-point eller bruger ad-hoc mode, og enabler
ip-forwarding.

> Der findes masser af guides hvis jeg skulle route mellem to netværk, men
> findes der ikke en simpel løsning til mit formål uden IP tables?

iptables bruger man til at forhindre trafikken. Ikke til at give
muligheden.

Du skal have to separate subnet (fx 192.168.0.0/8 og 192.168.1.0/8), og
routes til begge, incl. på den router der sidder "upstream" i forhold
til laptop'en.

Alternativt kan du bruge bridging.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Lund

Dato : 08-07-07 19:24

On Sun, 08 Jul 2007 11:30:17 +0000, Kent Friis wrote:

> Omvendt access-point? For mig at se at det præcis et access-point du
> vil sætte op.

Omvendt i den forstand at et acces-point, som jeg kender det, bruges til
at koble trådløse klienter til et ofte kablet netværk. Her er det omvendt.

> iptables bruger man til at forhindre trafikken. Ikke til at give
> muligheden.

Dette var ment i forbindelse med alle de guides der ligger i at route
mellem to netværk (ens eget og intetnettet) her andvendes ofte IP tables.

> Du skal have to separate subnet (fx 192.168.0.0/8 og 192.168.1.0/8), og
> routes til begge, incl. på den router der sidder "upstream" i forhold
> til laptop'en.

Jeg ville netop gerne undgå seperate subnet.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-07 19:37

Den 08 Jul 2007 18:24:17 GMT skrev Kasper Lund:

> Omvendt i den forstand at et acces-point, som jeg kender det, bruges til
> at koble trådløse klienter til et ofte kablet netværk. Her er det omvendt.

Ah, der var den. Jeg læste det som at xbox'en kun kunne køre trådløst.

> Dette var ment i forbindelse med alle de guides der ligger i at route
> mellem to netværk (ens eget og intetnettet) her andvendes ofte IP tables.

Til NAT, fordi de fleste internet-udbydere kun giver et IP-nummer.

> Jeg ville netop gerne undgå seperate subnet.

Hvorfor?

Men så hedder det bridging. Det er også en mulighed under Linux, og
jeg er ret sikker på der findes en bridging howto.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-07-07 19:42

Kasper Lund <fakr@usenet.com> writes:

>Hvordan får jeg min laptop, der er forbundet til det trådløse netværk, og
>som har en fri lan port til at være bindeled mellem min xbox og resten af
>netværket?

Du kan evt. overveje at købe en bridge. Laptoppens strømforbrug
vil formentlig kunne gøre indkøbet af en bridge til en overskuds-
forretning i løbet af relativt kort tid.

Jeg har selv en ASUS WL-500g (den kan både agere wireless bridge
og access point). En ven har en Linksys WBP54G, der godtnok er
til IP-telefoner, men som med en "hjemmelavet" strømforsyning er
glimrende til formålet.

EDBpriser.dk opgiver WBP54G til 198 kr og WL-500g til 569 kr.
Igen, sidstnævnte kan også bruges som access point. Derfor den
store prisforskel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-07-07 19:50

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>Jeg har selv en ASUS WL-500g

Næ, jeg har en WL-330g. 500g'en kan også bridge, men det er temmelig
overkill størrelsesmæssigt.

Beklager forvirringen.

Mvh.
   Klaus.