Tilgå serielport over nettet
Fra : Peter Henriksen

Dato : 07-07-07 19:51

Jeg har en Linux server stående på lokation A.
Denne har diverse software kørende, der kan sende SMS serielt.

Telefonen, der skal tilgå, er på lokation B, hvor der er en Windows
computer, den er slutter til via USB, hvilket giver en eller anden form for
comport, som man kan tilgå via f.eks. et terminalrprogram.

Udfordringen er nu at få Linux til at snakke med com-porten på Windows
computeren.

Det må kræve enten:
- Noget software på Windows, som kan share porten over ethernet
- Noget software på Linux der kan tilgå den

eller

- En Moxa seriel-ethernet på Windows til omkring 1500 [1]

Jeg er jo mest til løsning 1.
Kan nogen komme med hjælp til den eller foreslå noget andet der heller ikke
koster penge men løser opgaven?

[1]
http://www.danbit.dk/produkter/MOXA-produkter.phtml

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-07-07 19:59

"Peter Henriksen" <peter.henriksen@yahoo.xxx> writes:

>Det må kræve enten:

....eller en telefon på lokation A?

Det er selvfølgelig noget rod, hvis der er støjmæssige årsager at
tage hensyn til.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Henriksen

Dato : 07-07-07 23:44

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> ...eller en telefon på lokation A?

Jo, det kan sagtens lade sig gøre.

Er det så to modemer koblet back-to-back eller hvad mener du?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-07-07 07:38

>Er det så to modemer koblet back-to-back eller hvad mener du?

Jeg tænkte en gammel Nokia-telefon og Gnokii. Så kan den selv
sende sine sms'er.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Henriksen

Dato : 08-07-07 08:29

> Jeg tænkte en gammel Nokia-telefon og Gnokii. Så kan den selv
> sende sine sms'er.

hehe ok, det er en SE K750i, da det er den jeg normalt går rundt med jeg
skal sende fra.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-07-07 08:59

>hehe ok, det er en SE K750i, da det er den jeg normalt går rundt med jeg
>skal sende fra.

Hvis alternativet er en 1500 kroners udgift, så kan du købe en
del brugte Nokia 6110/6150/6310'er for de penge

Du skal blot have et serielt kabel og evt. et USB-ladekabel (T.
Hansen plejede at have den slags - har det nok stadig) og ellers
installere Gnokii.

Med et "gratis" abonnement hos Telmore, behøver det ikke engang
koste noget nævneværdigt udover selve SMS'erne.

Jeg har selv brugt den løsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Henriksen

Dato : 08-07-07 14:38

> Hvis alternativet er en 1500 kroners udgift, så kan du købe en
> del brugte Nokia 6110/6150/6310'er for de penge

Jep, enig

Tanken var bare at jeg kunne bruge den computer jeg nu engang sad ved og
hvor jeg havde sluttet et USB kabel til den telefon jeg normalt render rundt
med og sende SMS'er igennem programmet på Linux, som jeg hellere vil anvende
af forskellige årsager, end diverse programmer på de computere jeg sidder
ved.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-07 14:57

> [...]

> af forskellige årsager, end diverse programmer på de computere jeg sidder

Kan du kode? Hvis ja, så find et program der kan sende SMS'er på din
PC som du kan lave kode mod, og et syslogd program på din PC som kan
kalde din kode. Sæt det op så det virker.

Fortæl herefter syslogd på din Linuxbox at den skal sende visse
beskedder til din Windowsboks, som så aktiverer din kode og sender
SMS'erne. Kan de ikke lige se hinanden så sæt VPN op mellem dem.

Bemærk at du skal bruge TCP og ikke UDP for at sikre at beskedder
kommer frem.

Kan du ikke kode, så overvej løsningen med en ekstra mobil, eller
betal "nogen" for at give dig sms adgang via email.

--
Thorbjørn Ravn Andersen