Ny extern hd
Fra : andy

Dato : 06-07-07 12:10

Jeg overvejer at købe en extern hd til min bærbar da jeg i forbindelse
med noget skole desvære er nød til at bruge windows.
Jeg vil høre om man skal købe en med usb eller firewire.
Det er mest om grub men håntere at windows ligger på en extern hd.
Er det ikke bedst at min linux i midt tilfælde gentoo er på den interne
hd, da det er den jeg mest bruger, da der nok vil køre langsomer på den
externe hd. har kørt med dual boot men mangler lidt plads på min hd til
begge systemer på samme disk.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-07-07 13:00

andy wrote:

> [...]
> hd, da det er den jeg mest bruger, da der nok vil køre langsomer på den
> externe hd. har kørt med dual boot men mangler lidt plads på min hd til

Vil Windows overhovedet finde sig i at blive kørt fra sådan én?
Ville det ikke være nemmere at bruge noget virtualisering, som QEMU eller
VMWare og så afvikle Windows under Linux?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-07 16:33

andy <andy@mail.dk> writes:

> Jeg overvejer at købe en extern hd til min bærbar da jeg i forbindelse
> med noget skole desvære er nød til at bruge windows.
> Det er mest om grub men håntere at windows ligger på en extern hd.

_Windows_ kan ikke håndtere at ligge på en ekstern harddisk (har lige
rodet med det).

Det var måske en bedre ide at rode med et virtualiseringsprogram, som
vmware eller virtualbox (hedder det vist). Så kører du Windows i
maven på Linux - det er fint hvis du ikke skal lave grafiktunge ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 18:31

andy wrote:
> Jeg overvejer at købe en extern hd til min bærbar da jeg i forbindelse
> med noget skole desvære er nød til at bruge windows.

Skal du bruge Windows eller bare Windows-programmer?

Hvis du bare skal bruge Windows-programmer kan du jo starte med Wine.

Jesper Poulsen

Fra : andy

Dato : 07-07-07 21:05

det er Jesper Poulsen skrev:

> Skal du bruge Windows eller bare Windows-programmer?
>
> Hvis du bare skal bruge Windows-programmer kan du jo starte med Wine.

Det er pogrammer det er hele cs2 pakken photoshop ilistrator m.m. og så
quark express.
Men kan de køres fra wine?
har hørt at cs2 ikke kan køres fra wine.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-07-07 07:42

On Sat, 07 Jul 2007 22:05:11 +0200, andy <andy@mail.dk> wrote:

>Men kan de køres fra wine?
>har hørt at cs2 ikke kan køres fra wine.

Det kan garanteret køre under VMWare, men det kræver at din maskine er
godt overdimensioneret for at være til at bruge.

Hvis din processor (og bios hvis det er Intel) understøtter hardware
virtualisering så kan du køre det under Xen eller KVM - men det har
jeg ikke selv den store erfaring med.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : andy

Dato : 08-07-07 11:04

Nicolai Lang skrev:

> [...]
>
> Hvis din processor (og bios hvis det er Intel) understøtter hardware
> virtualisering så kan du køre det under Xen eller KVM - men det har

Har brugt VMWare før men det er meget sløvt da min maskine kun har 512
ram. men dette kan selfølig opgraderes så det køre bedre.
Men kan vira m.m smitte min linux. Ved godt at det er begræsnset hvad
der er af vira til linux. Da jeg er meget øm over for min gentoo, da den
jo tager lang tid at geninstalere.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-07-07 17:33

On Sun, 08 Jul 2007 12:03:55 +0200, andy <andy@mail.dk> wrote:

>Har brugt VMWare før men det er meget sløvt da min maskine kun har 512
>ram. men dette kan selfølig opgraderes så det køre bedre.

Det dobbelte vil klart gøre en forskel.

>Men kan vira m.m smitte min linux. Ved godt at det er begræsnset hvad
>der er af vira til linux. Da jeg er meget øm over for min gentoo, da den
>jo tager lang tid at geninstalere.

Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være størrer virusfare ved
at køre en VMWare med Windows end ved at sætte din laptop med Linux på
et netværk hvor der er Windows maskiner.

Men hvis det er så problematisk, så burde du gemme et image på en
transportabel harddisk engang imellem.

Med venlig hilsen
Nicolai

--