ISO filer
Fra : andy

Dato : 06-07-07 11:57

Hej jeg har brug for et pogram der kan lave og ændre iso filer, nogle af
dem er ret store ca.1Gb hvilket pogram vil i andbefale. skal køre på en
gentoo maskine

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-07-07 12:05

andy wrote:

> Hej jeg har brug for et pogram der kan lave og ændre iso filer, nogle af
> dem er ret store ca.1Gb hvilket pogram vil i andbefale. skal køre på en
> gentoo maskine

genisofs? Hvis du bruger UDF, burde du kunne mounte dem som loopback devices
of skrive til dem.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : dusted

Dato : 15-07-07 12:23

andy skrev:
> Hej jeg har brug for et pogram der kan lave og ændre iso filer, nogle af
> dem er ret store ca.1Gb hvilket pogram vil i andbefale. skal køre på en
> gentoo maskine

Hvis du gerne vil skrive fra en
cdrom/dvd/diskette/harddisk/usbdrev/lydkort/u-name-it kan dd programmet
gøre det.

IF betyder InputFile, og OF betyder OutputFile.

dd if=/dev/cdrom of=min.iso

Læser fra filen /dev/cdrom som er dit cdrom drev, indtil slutningen (når
der ikke er mere data på skiven) og kopierer dataen over i en fil der
kommer til at hedde min.iso.

Du kan også bruge

cat /dev/cdrom > min.iso i stedet, men dd viser en fin lille oversigt
over operationen når den er færdig, bemærk ingen af de to programmer
skriver til stdout mens de kopierer.

Jeg ikke hvordan du redigerer i en iso, altså hvor du bibeholder
bootsektoren osv, men hvis mindre kan gøre det kan du som Lasse Jensen
skriver, bruge genisofs programmet, eventuel kan du med dd
kopiere bootsektoren fra cdrommen, genisofs kan derefter ligge den på
igen, når du generere det nye iso image.

Mvh
Jimmy