Firewall med iptables
Fra : Leonard

Dato : 02-07-07 16:21

Jeg har en debian stående som router, firewall, server osv.
Jeg har brugt eksemplet på:
<http://debianguiden.dk/index.php/Firewall_og_deling_af_internetforbindelse#Iptables-eksempler>
men har en fornemmelse af at det hele er pivåbent.

Jeg vil gerne lære noget mere om iptables, men har lidt svært ved at
forstå det jeg finder. Jeg forestiller mig at firewallen skal begynde
med en linie, der lukker for al trafik ind udefra. Derefter skal der
være nogle linier, der åbner de porte jeg vil have åbne, dvs:
port 80: webserver
port 22: ssh
osv. efterhånden som jeg får installeret ting, der har brug for åbne
porte.

Så skal der være nogle linier, der tillader at maskiner indenfor
firewallen får adgang til alt på serveren og fri adgang til internettet,
men ikke kan nås udefra.
Så mangler jeg noget portforwarding til enkelte maskiner indenfor
firewallen, som skal kunne nås udefra, fx. at port 1234 skal nå maskine
192.168.1.28, men også gerne at et bestemt subdomæne til det domæne
webserveren leverer skal nå 192.168.1.80 port 80.

Nogen der kan hjælpe med eksempler på linier, jeg kan bruge?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 02-07-07 22:33

Leonard wrote:
> [...]
> webserveren leverer skal nå 192.168.1.80 port 80.
>
> Nogen der kan hjælpe med eksempler på linier, jeg kan bruge?

Har du prøvet Google?
En søgning på 'Firewall HOWTO' giver mange links.
Den første jeg får er:
Firewall and Proxy Server HOWTO
http://tldp.org/HOWTO/Firewall-HOWTO.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-07-07 13:02

On Mon, 02 Jul 2007 21:32:42 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> Har du prøvet Google?

Ja!

En søgning på debianpakker gav et bedre resultat, det var bare lige det
med at få ideen til at søge der.
Nu virker det, jeg er bare ikke blevet meget klogere på iptables, men
det må så komme en anden dag.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-07-07 14:08

Leonard wrote:

> [...]
> med at få ideen til at søge der.
> Nu virker det, jeg er bare ikke blevet meget klogere på iptables, men

Hvis du vil lære iptables så er det måske en god ide at finde en
Iptables Tutorial.
Søg på google: 'iptables totorial'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-07-07 14:16

Leonard wrote:
> Jeg har en debian stående som router, firewall, server osv.

En simpel start:

http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

Mere læsning, fx på en regnvejrsdag:

http://iptables-tutorial.frozentux.net/

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 03-07-07 19:35

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> En simpel start:
>
> http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html
>
> Mere læsning, fx på en regnvejrsdag:
>
> http://iptables-tutorial.frozentux.net/

Og hvis man er til mere færdige løsninger kan f. eks. shorewall anbefales.

Ubuntu har en pakke så mon ikke debian også har.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk