Problem med USB
Fra : Søren Skovgaard

Dato : 22-06-07 23:37

Hej alle,

Er der nogle her i denne gruppe, som ved noget om, hvordan jeg kan få adgang
til hvilken status en given USB-enhed er i ?. F.eks kunne det være rart at
kunne "aflæse" en USB-mus, om begge knapper er trykket ned samtidigt - jeg
benytter biblioteket libusb.

På forhånd tak !

/Søren

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-06-07 12:16

Søren Skovgaard wrote:
> [...]
> kunne "aflæse" en USB-mus, om begge knapper er trykket ned samtidigt - jeg

Hvis maskinen kører X er det nok smartest at lave
det i X. Så virker det uafhængigt af om det er en
USB eller PS/2 mus.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 23-06-07 12:47

"Mogens Kjaer" <mk@lemo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis maskinen kører X er det nok smartest at lave
> det i X. Så virker det uafhængigt af om det er en
> [...]

Hej Mogens,

Det der er mit problem er, at min skærm er af den type med integreret
keyboard og andre "dimser" på (kører USB). Keyboardet på skærmen optræder
som et USB keyboard i Lunux og er derfor ikke det store problem. Men der er
en knap på skærmen, som kan have 4 forskellige tilstande (1,2,3,4) - og
dimsen optræder som en HID device i Linux. Og ja - jeg kører under X, men
jeg ved ikke, hvordan jeg aflæser den aktuelle status/tilstand på knappen,
dvs jeg kan godt fange værdierne, hvis knappen ændre tilstand via IOCTL
kald. Ved du hvordan man aflæser en given tilstand af en HID device under X
?

/Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-06-07 12:57

"Søren Skovgaard" <soren.skovgaard@slet_gmail.com> writes:

> [...]
> kald. Ved du hvordan man aflæser en given tilstand af en HID device under X

Der er en der hedder "xev"..etellerandet, som viser hvad der sker når
man "gør ting". Prøv at starte den og tryk på knappen. De hændelser
der sker kan du så binde til forskellige kommandoer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 24-06-07 00:42

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man "gør ting". Prøv at starte den og tryk på knappen. De hændelser
> der sker kan du så binde til forskellige kommandoer.

Hej Thorbjørn,

Tak for svaret - men mit problem er, at jeg gerne vil aflæse værdien for
knappen uden at fremkalde et event fra knappen. Jeg skal bruge det til at
aflæse knappens tilstand/værdi, når jeg starter programmet op - ellers vil
det betyde, at brugeren skal dreje knappen efter opstart af programmet for
at fremkalde et event, hvilket er helt uacceptabelt. Ved du hvordan man
aflæser denne værdi under X ?

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 24-06-07 00:57

Den Sun, 24 Jun 2007 01:41:58 +0200 skrev Søren Skovgaard:

> [...]
> at fremkalde et event, hvilket er helt uacceptabelt. Ved du hvordan man

Det kommer an på hvilken event dimsen sender. Når du har fundet ud af
det, kan vi prøve at hjælpe dig videre.

Mvh
Kent

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 24-06-07 01:14

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvilken event dimsen sender. Når du har fundet ud af
> det, kan vi prøve at hjælpe dig videre.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Hej Kent,

Ok, jeg vil prøve at finde flere oplysninger, og så vil jeg vende tilbage

/Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-07 02:21

"Søren Skovgaard" <soren.skovgaard@slet_gmail.com> writes:

> at fremkalde et event, hvilket er helt uacceptabelt. Ved du hvordan man
> aflæser denne værdi under X ?

Nej, desværre. I din situation ville jeg se hvad Google havde af gode
forslag til "linux usb hid" og lade mig inspirere heraf. Du skal
formentlig nok snakke direkte med USB-driveren på systemet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 24-06-07 10:18

> [...]
> forslag til "linux usb hid" og lade mig inspirere heraf. Du skal
> formentlig nok snakke direkte med USB-driveren på systemet.

Hej Thorbjørn,

Tusind tak for hintet - jeg troede ellers, at jeg havde "støvsuget" hele
internettet for relevante oplysninger, men det viser sig nu, at det havde
jeg ikke. Jeg fandt oplysningen om, at en HID device sagtens kunne være et
input device, og som kan manipuleres med på fil-niveau - det var jeg meget i
tvivl om, om man kunne. Grunden til min tvivl var, at selve device-filen
bliver oprettet på forskellig vis afhængigt af, om det er en HID device
eller en input device. Men det er, i denne sammenhæng, åbenbart ligemeget -
så jeg nu kan benytte mig af alle de kald i input.h.

Tak for hjælpen, Thorbjørn

/Søren

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-06-07 12:57

Søren Skovgaard wrote:
> [...]
> kunne "aflæse" en USB-mus, om begge knapper er trykket ned samtidigt - jeg

Måske kan du finde noget her:
http://libusb.sourceforge.net/
med link til usbutils:
http://www.lrr.in.tum.de/Par/arch/usb/download/