Passwd i FreeBSD
Fra : Jan Birk

Dato : 21-06-07 14:11

Hej,

Jeg skal flytte nogle brugere fra en FreeBSD til en Linux og kan ikke
rigtigt gennemskue password opsætningen på FreeBSD kassen.

Det ser ikke ud som om der er en shadow fil men derimod en
/etc/master.passwd ? som mest af alt ligner i gammeldags (inden shadow)
password fil.

Kan jeg finde brugernes kryterede passwords på BSDen og flytte dem til
Linux' shadow?

Pft

/Jan

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-06-07 15:37

Jan Birk wrote:
> [...]
> password fil.
>
> Kan jeg finde brugernes kryterede passwords på BSDen og flytte dem til

Lyder umiddelbart som en helt usandsynlig operation. Hvad med at give
brugerne et midlertidigt password og bede dem om selv at ændre det? .
Er det for meget forlangt?

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-06-07 15:59

Den Thu, 21 Jun 2007 14:37:13 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Lyder umiddelbart som en helt usandsynlig operation. Hvad med at give
> brugerne et midlertidigt password og bede dem om selv at ændre det? .
> Er det for meget forlangt?

Det har før virket fint fra HP/UX til Linux, så hvorfor ikke fra
FreeBSD?

Mvh
Kent

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-06-07 20:17

On Thu, 21 Jun 2007 15:10:40 +0200, Jan Birk
<jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

>Jeg skal flytte nogle brugere fra en FreeBSD til en Linux og kan ikke
>rigtigt gennemskue password opsætningen på FreeBSD kassen.

Jeg gjorde det samme for et par måneder siden. Her er mine noter:

Kør på freebsd kommandoen pwunconv - den fjerner shadow, og merger
passwords ind i /etc/passwd

Gør det samme på Linux - altså pwunconv så du slår shadow fra.

Derefter lagde jeg brugerlinierne ind i Linux' /etc/passwd og

Kør til slut pwconv for at slå shadow til igen.

Det burde fikse det - men husk lige at tage backup af de relevante
filer først ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jan Birk

Dato : 22-06-07 06:53

> [...]
>
> Kør til slut pwconv for at slå shadow til igen.
>
> Det burde fikse det - men husk lige at tage backup af de relevante

Supert, mange tak!

/Jan