Output alle linier i tekstfil pånær den si~
Fra : News

Dato : 21-06-07 09:27

På en standard Linux, hvordan laver man dette på en nem måde?
Jeg kunne selvfølgelig tælle antallet af linier i filen og derefter head de
første X linier, men der må være en bedre måde at gøre det på?

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-07 09:36

"News" <news1234@REMOVE.gmail.com> writes:

> På en standard Linux, hvordan laver man dette på en nem måde?
> Jeg kunne selvfølgelig tælle antallet af linier i filen og derefter head de
> første X linier, men der må være en bedre måde at gøre det på?

Læs manual-siden til head, det står der.

//Makholm

Fra : News

Dato : 21-06-07 09:39

> Læs manual-siden til head, det står der.

Ikke på min:

-c, --bytes=[-]N
print the first N bytes of each file; with the leading '-', print all but
the last N bytes of each file

-n, --lines=[-]N
print the first N lines instead of the first 10; with the leading '-', print
all but the last N lines of each file

-q, --quiet, --silent
never print headers giving file names

-v, --verbose
always print headers giving file names

--help display this help and exit

--version
output version information and exit

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-07 09:44

> Ikke på min:

> -n, --lines=[-]N
> print the first N lines instead of the first 10; with the leading '-', print
> all but the last N lines of each file

Prøv at nærlæse: "all but the last N lines". (Eller også har jeg
misforstået dit problem)

//Makholm