Slette filer ældre end 3 måneder fra
Fra : torben

Dato : 16-06-07 14:33

Hej,

Jeg har behov for et lille bash scripts, som sletter alle filer i et
direktori, der er ældre end 3 måneder fra dags dato.

Er der en, som lige har sådan et script liggende?

Mvh. Torben

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-06-07 14:45

torben <torben@frojonck.dk> writes:

> Jeg har behov for et lille bash scripts, som sletter alle filer i et
> direktori, der er ældre end 3 måneder fra dags dato.

Læs manualsiden til find(1), du har brug for at se på -ctime og
-delete.

(vil du i øvrigt ikke nok kalde det et katalog istedet for direktorie?)

//Makholm

Fra : torben

Dato : 16-06-07 16:04

Peter Makholm wrote:

> Læs manualsiden til find(1), du har brug for at se på -ctime og
> -delete.

Det var smart. Tak.

> (vil du i øvrigt ikke nok kalde det et katalog istedet for direktorie?)

Hvorfor?

Torben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-06-07 16:20

On Sat, 16 Jun 2007 17:04:21 +0200, torben wrote:

> [...]

(eller mappe)

> Hvorfor?

'direktorie' er en mærkelig uhandy danskificereing af et engelsk ord.

,

--
"Money always takes the place of life" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-06-07 18:26

On Sat, 16 Jun 2007 17:19:35 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

>'direktorie' er en mærkelig uhandy danskificereing af et engelsk ord.

Enig.

Men jeg kan en værrer en. Jeg havde en lærer der (i faget datalogi)
kaldet det for et direktorat. Selvom jeg flere gange pointerede at det
var et regeringsorgan, ikke et EDB-ord.

Hvis det endelig skal være på dansk, så katalog eller til nød
bibliotek.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 16-06-07 18:33

Nicolai Lang wrote:
> Hvis det endelig skal være på dansk, så katalog eller til nød
> bibliotek.

Eller mappe, eller folder?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-06-07 21:12

Horatio Elmekvist Hanhjort wrote:

> Eller mappe, eller folder?
Katalog må være den mest korrekte oversættelse af directory.
Bibliotek er ikke nogen helt god oversættelse, liste ville være bedre.
Et file directory er jo en filliste, analogt med telephone directory =
telefonliste.
Mappe eller folder?. Tja, hvis det skal være dansk skal man
selvfølgelig bruge mappe.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-06-07 23:31

On Sat, 16 Jun 2007 20:12:29 +0000, Jørgen Heesche
<heesche@webspeed.dk> wrote:

> Katalog må være den mest korrekte oversættelse af directory.

Næh... Directory er traditionelt (primært) en liste over personer, som
fx en adresseliste eller en telefonbog.

Og katalog er heller ikke nødvendigvis den mest præcise beskrivelse
af, hvad det 'er'... eller rettere, hvad det opfattes som af brugeren.
Et katalog er jo netop kun et katalog (en fortegnelse, et index, en
liste) og bærer ikke selve indholdet. (I et Harald Nyborg-katalog vil
man ikke kunne finde varerne, kun en oversigt over dem).

User Interface-oplevelsen af et directory er meget tættere på en
fysisk mappe eller folder, hvor man har lagt forskellige dokumenter.

-A

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-06-07 08:19

Asbjorn Hojmark skrev:
> Et katalog er jo netop kun et katalog (en fortegnelse, et index, en
> liste) og bærer ikke selve indholdet. (I et Harald Nyborg-katalog vil
> man ikke kunne finde varerne, kun en oversigt over dem).

Det er jo ikke filerne, men derimod en reference til dem, som
kataloget/directory'et indeholder (under unix i hvert fald).
Samme fil kan sagtens "ligge" (dvs. være refereret) flere steder.

--
Lars Kongshøj

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 17-06-07 10:07

Lars Kongshøj wrote:

> Det er jo ikke filerne, men derimod en reference til dem, som
> kataloget/directory'et indeholder (under unix i hvert fald).
> Samme fil kan sagtens "ligge" (dvs. være refereret) flere steder.

Det har jo så præcist *ingen* relevans i denne sammenhæng.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-06-07 10:33

On Sun, 17 Jun 2007 09:18:45 +0200, Lars Kongshøj
<lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke filerne, men derimod en reference til dem, som
> kataloget/directory'et indeholder (under unix i hvert fald).

Jeg skrev: "Og katalog er heller ikke nødvendigvis den mest præcise
beskrivelse af, hvad det 'er'... eller rettere, hvad det opfattes som
af brugeren." Jeg talte altså om brugeroplevelsen, og hvorfor det
kunne få en til at foretrække ét navn fremfor et andet.

At filsystemet og disken teknisk er organiseret helt anderledes, er de
fleste brugere fuldstændig ligelade med. Og selv de brugere, der ikke
er fuldstændig ligeglade eller ignorante over for teknikken, bruger
nok i det daglige den abstraktion, at 'en fil ligger i et directory'
(også selvom man kan lave links andre steder fra).

Hvis man endelig vil fluekneppe, så er en fil også en UI-abstraktion.
Der er ingen 'virkelig' fil og der er heller ingen 'virkelige' steder,
den kan ligge.

-A