manglende xserver !
Fra : stroemer

Dato : 15-06-07 12:48

Hej!

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig, hvordan jeg får fat i min
skærm igen i Ubuntu 7.04.
Jeg har lige installeret et nyt videokort "NVIDIA", og nu kan jeg så
ikke starte xserveren i linux.
Jeg har prøvet "dpkg-reconfigure -phigh xserver-corg, - ikke installeret
skriver den så? Og: "/etc/X11/xorg.conf" - ukendt siger den?

En der har et bud, eller er jeg nødt til at fjerne det nye kort?

På forhånd tak.
--
Mvh lejf

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-06-07 17:26

stroemer skrev:
> [...]
> skriver den så? Og: "/etc/X11/xorg.conf" - ukendt siger den?
>
> En der har et bud, eller er jeg nødt til at fjerne det nye kort?

Jeg vil tro det skyldes at du mangler noget nvidia halløj. prøv
apt-cache search nvidia
som søger efter pakker med nvidia i navn/beskrivelsen

måske det er installeret og du bare kan køre nvidia-xconfig eller
nvidia-settings

Jeg har ikke et nvidiakort så mine erfaringer er begrænset, men ville da
gerne hjælpe dig alligevæl ;)

/A

Fra : lejf jessen

Dato : 15-06-07 18:36

Andreas Lorensen skrev:

> Jeg vil tro det skyldes at du mangler noget nvidia halløj.

Hej Andreas!

Tak for din hjælp. Jeg har fået det til at virke - wow - det er flot

Jeg måtte tage kortet ud, - starte ubuntu, og i en terminal skrive:
"dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg", sætte kryds ved "nv", og starte
forfra med at installere kortet, starte op i ubuntu og vupti, efter lidt
tilretning bl.a. fra denne side:

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=503, så kører det bare
--
Mvh. lejf
ubuntu 7.04 feisty.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-06-07 19:05

lejf jessen skrev:
> Tak for din hjælp. Jeg har fået det til at virke - wow - det er flot

Fedt. Det er altid skønt når ting virker :)

/A

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-06-07 23:57

lejf jessen wrote:

> [...]
> "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg", sætte kryds ved "nv", og starte
> forfra med at installere kortet, starte op i ubuntu og vupti, efter lidt

bare så du ved det så understøtter nv driveren kun 2d acceleration.
hvis du vil have full 3d understøttlse må du benytte NViDIA's propritære
driver. der er en instruktion her

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia.

Poul-Erik Andreasen

Fra : lejf jessen

Dato : 18-06-07 09:42

Poul-Erik Andreasen skrev:

> bare så du ved det så understøtter nv driveren kun 2d acceleration.
> hvis du vil have full 3d understøttlse må du benytte NViDIA's propritære
> [...]

Hej Poul-Erik!

Tak for din hjælp Jeg tror min opsætning er rigtig. Jeg har
installeret "NVIDIA" driveren fra "Automatix". Jeg kan ihvertfald
"dreje" skrivebordet som en cube på 6 sider.

--
Mvh. lejf
ubuntu 7.04 feisty.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-06-07 12:38

lejf jessen wrote:

> Hej Poul-Erik!
>
> Tak for din hjælp Jeg tror min opsætning er rigtig. Jeg har
> installeret "NVIDIA" driveren fra "Automatix". Jeg kan ihvertfald
> "dreje" skrivebordet som en cube på 6 sider.

Det lyder fonuftigt, men Det at du kan dreje kuben er ikke nogen
indikation i sig selv. Det kan godt lade sig gøre ved softvareemulering
men prøv følgende i en konsol :

$ glxinfo | grep direct

Det skulle gerne sig om du har direkte rendering(hardware) eller
indirekte rendering(software);

Det er muligt at du skal installere glxinfo programmet
Før du kan køre komandoen.

i Debian hedder pakken Mesa-util, så det gør den sikkert også
i ubuntu.

Poul-Erik Andreasen

Fra : lejf jessen

Dato : 18-06-07 18:30

Poul-Erik Andreasen skrev:

> Det lyder fonuftigt, men Det at du kan dreje kuben er ikke nogen
> indikation i sig selv. Det kan godt lade sig gøre ved softvareemulering
> men prøv følgende i en konsol :
>
> $ glxinfo | grep direct

fik følgende svar: stroemer@stroemer-desktop$ glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes

?

> Det er muligt at du skal installere glxinfo

var installeret.

> i Debian hedder pakken Mesa-util, så det gør den sikkert også
> i ubuntu.

just det

> Poul-Erik Andreasen

Hej Poul-Erik!

Det er store ting, du forventer af en Folkepensionist
Nu må jeg nok hellere lade det blive ved det! Har installeret "en
bunke" applications allerede

Findes der en entydig test?

--
Mvh. lejf
ubuntu 7.04 feisty.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-06-07 13:11

lejf jessen wrote:

> [...]
>
> just det

> Hej Poul-Erik!
>
> Det er store ting, du forventer af en Folkepensionist

Min mor er 82 og startede med at bruge computer som 75 årig så ikke
noget piveri, du klarer det fint.

> Nu må jeg nok hellere lade det blive ved det! Har installeret "en
> bunke" applications allerede
>
> Findes der en entydig test?

Den har du allerede lavet og alting er tip top

Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-06-07 14:02

Poul-Erik Andreasen wrote:
> [...]

Måske slulle jeg lige forklare hvad der sker

programmet glxinfo er et diagnose program der kan fortælle noget
om glx-opsætningen på din maskine. Ouput fra glxinfo er imidlertid
omkring 50 linjers uforståelig nonsens hvis man ikke ved hvad man skal
kigge efter. Du godt prøve at køre det, det sker der ikke noget ved.

Derfor bruger man symbolet | som også kaldes en pipe. Det sender
outputed fra glxinfo over i det næste program som hedder grep

Grep er et filterprogram som soterer alt fra der ikke indeholder ordet
direct

Lige nu sidder jeg ved en maskine uden 3d når jeg kører

$ glxinfo | grep direct så får jeg følgende:

direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

Her er der 2 linjer fordi direct også er indeholdt i
Indirect

Poul-Erik Andreasen

Fra : lejf jessen

Dato : 19-06-07 18:21

Poul-Erik Andreasen skrev:

> [...]
>
> direct rendering: No
> OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
>
> Her er der 2 linjer fordi direct også er indeholdt i

Hej Poul-Erik!

Tak for din information, det vil jeg lige prøve.
Tak ! 82 år. Ja, - så har jeg et stykke endnu, men så har hun jo en
dygtig søn
Jeg kan heller ikke forklare, hvorfor jeg er blevet hængende ved linux,
men det udfordrer vel en - på et eller andet plan

Ha' det godt!

--
Mvh. lejf
ubuntu 7.04 feisty.