MS Windows
briani 27239
XP log på ?
Fra : jane

Dato : 01-08-07 18:15

Jeg har lige installeret XP på min nye maskine og alt var fint indtil jeg
på Windows update fik opdateret 90 rettelser til XP. Nu når jeg tænder
computeren så kommer der en skærm frem med mit navn og jeg skal klikke på
det for at logge på, Hvordan kan jeg slippe for det?

Jeg vil bare gerne have, at når jeg tænder maskinen så skal de være klar i
et hug, ligesom min gamle maskine,og ikke alt det andet tidsspilde.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-08-07 18:38

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil bare gerne have, at når jeg tænder maskinen så skal de være klar i
> et hug, ligesom min gamle maskine,og ikke alt det andet tidsspilde.

Start-kør
Control userpasswords2

Fra : jane

Dato : 01-08-07 19:02

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in

> "jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Start-kør
> Control userpasswords2

Hmmm, og hvad så? Jeg bruger jo ikke noget med password, skal bare
klikke på mit navn, for at logge på

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-08-07 19:24

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmmm, og hvad så? Jeg bruger jo ikke noget med password, skal bare
> klikke på mit navn, for at logge på

Fjern markeringen ved "brugere skal angive brugernavn...." , tryk så anvend.
Så kommer der en kasse op og prompter dig for hvilket brugernavn der skal
logges på, det udfylder du så, og har du ikke noget password lader du
felterne være tomme.

Man kan iøvrigt diskutere hvor klogt det er at køre uden passwords, men det
er en anden debat..

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-08-07 01:50

Sune Storgaard skrev:

> Man kan i øvrigt diskutere hvor klogt det er at
> køre uden passwords

Hvorfor er det klogt eller uklogt?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-08-07 21:13

"Allan Vebel" wrote

> Hvorfor er det klogt eller uklogt?

Hvis man f.eks. ikke synes at andre mennesker skal have umiddelbar adgang
til ens maskine, kommunikation og dokumenter er det ret praktisk, hvis
f.eks. maskinen bliver stjålet vil den ikke-tekniske tyv sandsynligvis
blive nødt til at geninstallere maskinen inden den bliver solgt videre.

Jeg er godt klar over at en person som vil have fat i dokumenterne nemt kan
få det hvis vedkommende kender metoderne, men jeg regner ikke med at den
gennemsnitlige tyv besidder de egenskaber.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-08-07 22:01

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> ret praktisk, hvis f.eks. maskinen bliver stjålet

Det kan jeg godt se, men så irriterer det i årevis
at man skal taste en adgangskode ind, og så bliver
den alligevel ikke stjålet.

Jeg får ofte pc'er med adgangskode til reparation,
der ikke kan starte op på grund af en smadret
installation eller defekt harddisk - og her er det ret
upraktisk ikke at kunne redde kundens feriebilleder
og al anden data.

Sidder man som eneste bruger på maskinen, det
det helt overflødigt, medmindre tyveri er en meget
stor fare.

> vil den ikke-tekniske tyv sandsynligvis blive nødt til
> at geninstallere maskinen inden den bliver solgt
> videre.

Husk at du skal have driver-cd'erne med når du køber
sådan en maskine

> Jeg er godt klar over at en person som vil have fat i
> dokumenterne nemt kan få det hvis vedkommende
> kender metoderne

Er beskyttelsen virkelig ikke bedre?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-08-07 07:02

"Allan Vebel" wrote

> [...]

> op på grund af en smadret installation eller defekt harddisk - og her
> er det ret upraktisk ikke at kunne redde kundens feriebilleder og al

Man kunne blive i tvivl om det er den rigtige ejer af maskinen, hvis
ikke vedkommende der indleverer maskinen kender adgangskoden.

> Er beskyttelsen virkelig ikke bedre?

Når man har fysisk adgang til maskinen og kan rode med det uforstyrret be-
tyder det ikke noget at bruge et par timer på slå op i en tabel for at fin-
de ud af adgangskoden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_tables

Der er lavet tabeller, som frit kan hentes på webbet, hvor man kan slå
adgangskoder op som er op til 8 tegn lange.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-08-07 02:12

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> Man kunne blive i tvivl om det er den rigtige
> ejer af maskinen, hvis ikke vedkommende der
> indleverer maskinen kender adgangskoden.

Jeg har haft kunder der siger at de ikke kan huske
deres adgangskode, men det er en anden sag.

> [...]
> med det uforstyrret betyder det ikke noget at bruge
> et par timer på slå op i en tabel for at fin- de ud af

Hvorfor så overhovedet have adgangskode på? Det
var det der var min pointe med hensyn til Sunes fine
kommentar.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-08-07 21:13

"Allan Vebel"

> Hvorfor så overhovedet have adgangskode på?

Fordi jeg ikke tror der er særligt mange teknisk kyndige tyveknægte, de
teknisk kyndige har sikkert for travlt med deres normale arbejde til at
ville beskæftige sig med at knække adgangskoder på tyvegods. Hvis man vil
beskytte sig imod dem kan man anvende systemer som krypterer systemdisken
også (eller installere Vista Ultimate og anvende Bitlocker til det).

Hvis man har en adgangskode over 8 tegn er det normalt ikke et problem,
kodeordssætninger som "Doping-fri sports-jounalisme nu!" er endnu bedre
(de er også langt nemmere at huske end en kompleks adgangskode).

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-07 01:20

> Fordi jeg ikke tror der er særligt mange teknisk
> kyndige tyveknægte

Det er slet ikke tyveknægte jeg tænker på her, det
er helt normal brug af maskinen.

Jeg forventede faktisk at Sune ville kommentere hvad
han mente med sin kommentar.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-07 19:22

jane wrote:
> [...]
> tænder computeren så kommer der en skærm frem med mit navn og jeg
> skal klikke på det for at logge på, Hvordan kan jeg slippe for det?

Har du installeret .net Framework? Hvis så, slæt den bruger som .net
har oprettet.

mvh
Henning

Fra : jane

Dato : 02-08-07 14:44

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> wrote in news:46b0cf57$0
$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Har du installeret .net Framework? Hvis så, slæt den bruger som .net
> har oprettet.
Hvor /hvordan gør man det? Og hvad sker der så med net framework?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-08-07 22:04

jane wrote:

> Hvor /hvordan gør man det?

Start
kontolpanel - vælg klasisk visning
Brugerkonti

> Og hvad sker der så med net framework?

Ingenting.

mvh
Henning

Fra : Rado

Dato : 01-08-07 19:59

On Wed, 1 Aug 2007 17:14:55 +0000 (UTC), jane
<nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote:

> [...]
>computeren så kommer der en skærm frem med mit navn og jeg skal klikke på
>det for at logge på, Hvordan kan jeg slippe for det?

Hent TweakUI:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Under Autologon indtaster du brugernavn og password (bruger du ikke
password, klikker du bare OK uden at indtaste noget).

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi