MS Windows
briani 27239
Spærre et programs adgang til Internettet?
Fra : Brian K

Dato : 01-08-07 12:22

Hej

Normalt når jeg installere et spil som forsøger gå på nettet, så kommer
windows firewall og spørger om programmet må få lov til at gå på nettet.

Jeg har lige installeret et spil (quake4), og underligt nok så får det spil
lov til at gå på nettet uden jeg er blevet spurgt.

Jeg vil ikke have at spillet går på nettet - hvordan blokere jeg spillet ? -
vi skal stadig kunne spille sammen i vores interne netværk - spillet skal
bare ikke gå på nettet - uden at have spurgt om lov.

Har installeret spillet på 4 PCere - og på alle 4 maskiner får spillet FRI
adgang til at gå på nettet uden at keg bliver spurgt (fatter det ikke)

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 01-08-07 15:35

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Normalt når jeg installere et spil som forsøger gå på nettet, så kommer
> windows firewall og spørger om programmet må få lov til at gå på nettet.

Fandt løsningen her:

http://forum.mininova.org/lofiversion/index.php?t11777.html

Men forstår stadig ikke hvordan win firewallen kan lade et program smutte på
nettet uden min tilladelse.

Faktisk så syntes jeg indtil nu at win firewall har virket
upåklageligt.......

Fatter det ikke!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-07 15:49

On Wed, 1 Aug 2007 16:34:39 +0200, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> [...]
>nettet uden min tilladelse.
>
>Faktisk så syntes jeg indtil nu at win firewall har virket

Nu er Windows Firewall ikke min stærkeste side - Jeg bruger den
ikke....

Men da du spiller på lokalnettet *skal* firewall'en jo tillade at
Quake åbner netværksforbindelser - At den så gør til både lokalnet og
internet er bære ærgerlig. Windows firewall skelner ikke mellem
lokalnet og internet...

<mlr>

Fra : Brian K

Dato : 01-08-07 21:39

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpamDou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Quake åbner netværksforbindelser - At den så gør til både lokalnet og
> internet er bære ærgerlig. Windows firewall skelner ikke mellem

Hej

Uanset om det er til lokal eller internet så plejer windows at spørge om
lov, og man kan vælge om det skal være tilladelse til lokal eller
internettet via undtagelser.

Fatter ikke at windows i dette ene tilfælde fejlede - ved alle andre
programmer der popper den op og spørger (installerede Quake 3 et par timer
før, og der spurgte den)

/brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-07 23:10

On Wed, 1 Aug 2007 22:38:44 +0200, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> [...]
>
>Fatter ikke at windows i dette ene tilfælde fejlede - ved alle andre
>programmer der popper den op og spørger (installerede Quake 3 et par timer

Hvordan går Quake4 på nettet, dvs hvilken ip-adresse og port ?

Og hvad fortæller en NETSTAT -b om den elsekverbare fil der opretter
forbindelsen ?

Kan det være DirectPlay der lukker op for Quake4 - Er Quake
registreret som DirectPlay-program under fanebladet 'Netværk' i
DXDIAG.EXE ?

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-07 13:06

Den 01-08-07 13.22 skrev Brian K følgende:

> Normalt når jeg installere et spil som forsøger gå på nettet, så kommer
> windows firewall og spørger om programmet må få lov til at gå på nettet.

Nej, det gør firewallen ikke. Windows firewall stopper ikke udgående
programmer. Den kommer i stedet og spørger, om programmet skal have lov
at åbne en port for indkommende programmer. Altså om programmet skal
have lov at åbne for, at andre kan komme ind på din computer.

> Jeg har lige installeret et spil (quake4), og underligt nok så får det spil
> lov til at gå på nettet uden jeg er blevet spurgt.

Fordi programmet ikke forsøger at give andre lov til at komme ind på din
computer. Firewallen stopper som sagt ikke udgående programmer, kun de
indgående.

> Jeg vil ikke have at spillet går på nettet - hvordan blokere jeg spillet ? -
> vi skal stadig kunne spille sammen i vores interne netværk - spillet skal
> bare ikke gå på nettet - uden at have spurgt om lov.

Hvis du bruger Windows Vista kan du oprette en regel, der forhindrer
det. Her kan firewallen godt stoppe udgående programmer, men det skal
opsættes manuelt. I XP kan du installere en personlig firewall, der kan
stoppe udgående trafik - eller du kan lade være med at bruge spillet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler med alarmfunktion, så du aldrig glemmer en aftale.