MS Windows
briani 27239
Computer hjælp til naboen mf.
Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 21-07-07 09:50

Når jeg fra tid til anden skal hjælpe en kollega/nabo/bekendt med en PC har
jeg lavet mig en CD med alle de programmer som jeg mere er nødvendige til en
installation/reparation af en ny PC.
Interessen for at finde nye programmer er faldet her de sidste 2 år og jeg
har ikke rigtigt ledt efter nye alternativer, så jeg håbede på at der måske
var en i denne gruppe der kunne hjælpe mig videre.
Jeg sørger for at de programmer jeg bruger er freeware.

De nødvendige:
AntiVirus - AVG
AntiSpyware - Microsoft Defender(findes der et gratis alternativ med
realtime skanner?)
Rensning - CCleaner

De andre nyttige:
IrFanView
OpenOffice
Mozilla Firefox(dog ikke når der er brugere der ikke har så meget forstand
på Pc'ere)
TweakUI(kun til mig selv for at lave de sidste tilpasninger)
K-Lite Mega Codec Pack 2.1.0
WinRAR - ved godt det er shareware, men 7zip har jeg haft et par dårlige
erfaringer med
WinAmp
Java fra Sun

Er der nogen programmer jeg mangler eller bør have med på listen?

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 21-07-07 11:21

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> WinAmp
> Java fra Sun
>
> Er der nogen programmer jeg mangler eller bør have med på listen?

Firewall:?
http://www.personalfirewall.comodo.com/

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 21-07-07 12:03

Karl Erik Nielsen skrev:

> Firewall:?
> http://www.personalfirewall.comodo.com/

Jeg plejer bare at bruge windows' indbyggede firewall - er den ikke
tilstrækkelig til private personer der læser email, surfer og netbanker?
Eller er den så ringe at den skal erstattes af et alternativ?

Fra : Snuden

Dato : 21-07-07 13:03

On Sat, 21 Jul 2007 13:02:43 +0200, "Torben Greve Otzen"
<torbengreveotzenSLET@hotmail.com> wrote:

>Jeg plejer bare at bruge windows' indbyggede firewall - er den ikke
>tilstrækkelig til private personer der læser email, surfer og netbanker?
>Eller er den så ringe at den skal erstattes af et alternativ?

Den er elendig - og falsk følelse af sikkerhed er værre end slet
ingen. Et alternativ som ovennævnte er absolut at foretrække.
--
Snuden

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 21-07-07 13:30

Snuden skrev:

[snip]

>>> Firewall:?
>>> http://www.personalfirewall.comodo.com/

> Den er elendig - og falsk følelse af sikkerhed er værre end slet
> ingen. Et alternativ som ovennævnte er absolut at foretrække.

Den er nu med på listen - og bliver nok installeret næste gang jeg har fat i
en PC. Jeg tester den også lige selv. Takker.

Fra : O. Skjold

Dato : 21-07-07 21:29

Torben Greve Otzen skrev i

<klip>

> Den er nu med på listen - og bliver nok installeret næste gang
> jeg
> har fat i en PC. Jeg tester den også lige selv. Takker.

Om "naboer osv." så har gælde af en softwarefirewall synes jeg
kan diskuteres.

Hvis de ved hvordan den virker, hvad den beskytter imod og hvad
begrænsninger den har, er det måske relevant. Ved de ingenting,
forvirrer den ofte mere end den gavner, imho.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-07 10:17

Snuden wrote:

>>> Firewall:?

> Den er elendig - og falsk følelse af sikkerhed er værre end slet
> ingen. Et alternativ som ovennævnte er absolut at foretrække.

Spøjst. Jeg vil give den samme beskrivelse af den firewall der er nævnt.
MS's firewall er ganske udmærket. Andre firewals er blot endnu et stykke
software med sikkerhedshuller som crackere kan anvende.
Brug en nat-router og så alle overflødiger tjenester fra. Se hvordan:
http://www.t29.dk/madsen/tjenester_winxp_sp2.pdf

mvh
Henning

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-07 13:16

Den 21-07-07 13.02 skrev Torben Greve Otzen følgende:

> Jeg plejer bare at bruge windows' indbyggede firewall - er den ikke
> tilstrækkelig til private personer der læser email, surfer og netbanker?
> Eller er den så ringe at den skal erstattes af et alternativ?

Det afhænger af ens behov. Windows' firewall stopper kun indgående
trafik. Dermed kan spyware eller en keylogger uden problemer få lov at
sende data som fx ens adgangskode til netbanken ud til andre.

Hvis man ikke selv har styr på alt, hvad der bliver installeret, kan det
derfor være en god ide med en såkaldt personlig firewall, der også
stopper udgående trafik. Vel og mærke, hvis den personlige firewall er
opsat korrekt og bruges korrekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 21-07-07 11:50

> Er der nogen programmer jeg mangler eller bør have med på listen?

Når jeg laver en ny pc til folk, så hopper jeg også altid lige ind på
adobe.com og installerer pdf-reader, flash og shockwave..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Hans

Dato : 21-07-07 12:12

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Peter Bak
> Erstat "invalid" med "dk" i mailadressen
> Replace "invalid" with "dk" in the mailadress

Husk, det hedder 'mail address', hvis der skal være fint og ikke på dansk.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 21-07-07 12:17

Peter (8464) skrev:

> Når jeg laver en ny pc til folk, så hopper jeg også altid lige ind på
> adobe.com og installerer pdf-reader, flash og shockwave..

Det skrev jeg ikke med, men de kommer naturligvis også ind, samtidig med at
jeg "trimmer" windows på forskellige måder - ved bl.a. at ...
- slå det meste "øje-guf" fra
- flytte tempfiler og swap-fil(og lave den til en fast størrelse) til et
andet drev(hvis muligt)
- sætte IE's temp-størrelse til ca. 20-40 Mb.
- deaktivere ubrugte netværkskort
- fjerne "del filer og pritere..." under det brugte netværkskort
- vride armen om på dem jeg hjælper og sige at de SKAL købe ram så de har
mindst 512 Mb
- opdatere puteren fra Windows
- defragmentere
....og et par andre ting som jeg ikke lige kan huske nu.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-07 10:25

Torben Greve Otzen wrote:

> - flytte tempfiler og swap-fil(og lave den til en fast størrelse) til
> et andet drev(hvis muligt)

Hvorfor? Hvis der er et andet drev eller partition der det da vigtigere at
flytte dokumentmappen og dens under mapper, foretrykne og lagringsmappen
til e-mail i til fælle af et crash og at systemdrevet ikke bliver overfyldt.

> - defragmentere

Hvorfor? Hvis der ikke bliver installeret og slettet mange programmer er
defrakmentering unødvendig. Især hvis man har flyttet data til et andet
drev.

mvh
Henning

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 22-07-07 10:39

Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> vigtigere at flytte dokumentmappen og dens under mapper, foretrykne
> og lagringsmappen til e-mail i til fælle af et crash og at

Jae, det er rigtigt nok - det kan da godt være at jeg skal til at gøre det
istedet.

> Hvorfor? Hvis der ikke bliver installeret og slettet mange programmer
> er defrakmentering unødvendig. Især hvis man har flyttet data til et
> andet drev.

Det er gerne det jeg afslutter med at gøre - når der er tale om en puter der
lige er geninstalleret eller en der har fået en rensning for skidt og
skrammel, så afslutter jeg gerne med at defrakmentere, men efter dette burde
det ikke være nødvendigt.

Fra : Tommy Rasmussen

Dato : 21-07-07 16:40

> Er der nogen programmer jeg mangler eller bør have med på listen?
>
> --
> Hilsen Torben Greve Otzen
>
> Træt af Outlook Express' måde at citere på?
> Hent OE-QuoteFix...

Hej Torben

Hvad med
1) Ashampoo WinOptimizer
anvendes til periodisk oprydning på HD

2) Plaxo
anvendes til at arkivere sine mail-adresser på nettet, således at de altid
er tilgængelige hvis uheldet er ude - -

3) Lavasofts Ad-aware
Fjerner uønskede cookies

Alle kan findes via Google - - -

For sjov - prøv Google Earth
Hele verden på skærmen

Hilsen

Tommy

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 22-07-07 10:20

Tommy Rasmussen skrev:
> Hvad med
> 1) Ashampoo WinOptimizer
> anvendes til periodisk oprydning på HD

Det samme gør CCleaner

> 2) Plaxo
> anvendes til at arkivere sine mail-adresser på nettet, således at de
> altid er tilgængelige hvis uheldet er ude - -

Nu er der jo Gendannelsespunkter i XP - jeg sætter min lid til den funktion
når det kommer til backup

> 3) Lavasofts Ad-aware
> Fjerner uønskede cookies

Den kan bare ikke opdatere sig selv og er ikke med real-time scan i freeware
funktionen.

> For sjov - prøv Google Earth
> Hele verden på skærmen

Det må de selv hente hvis de har behov for det

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-07-07 22:23

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:46a1c8d2$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> AntiSpyware - Microsoft Defender(findes der et gratis alternativ med
> realtime skanner?)

Superantispyware
www.superantispyware.com
Det er absolut noget af det bedste til at finde de sidste nye skiderikker.

Kurt

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-07 10:30

Kurt B. Andersen wrote:

> Superantispyware
> www.superantispyware.com
> Det er absolut noget af det bedste til at finde de sidste nye
> skiderikker.
Nu har jeg brugt SAS (ovennævnte) i et år blot for at få fundet
nogel trackingcookies.
Selv bruger jeg Defender fra Microsoft, som er, daadaa, gratis.
Den finder ikke alt umuligt bras, blot for at vise her er jeg og
køb nu den opgraderede version for hvis nu...

Næ, giv brugeren boksehandsker op. Den største sikkerhedstrusel
sider 40+cm fra skærmen.

mvh
Henning

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 22-07-07 10:35

Kurt B. Andersen skrev:

> Superantispyware
> www.superantispyware.com
> Det er absolut noget af det bedste til at finde de sidste nye
> skiderikker.

Der er desværre ingen realtime scanner og autoupdate i freeware versionen