MS Windows
briani 27239
Størrelse af sidefil i Windows XP
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 14-07-07 10:28

Hej,

Hvis jeg gerne vil udvide min sidefil, så den opfylder kravene til hvis jeg
sætter 4 GB fysisk RAM i min maskine, hvor stor skal den så være?

Jeg har på nuværende tidspunkt 1GB RAM i min maskine, og her står der, at
størrelsen for sidefilen er på 768 MB, hvilket jeg mener er alt for lille
eller hvad?

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-07 10:52

On Sat, 14 Jul 2007 11:28:14 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

>Hvis jeg gerne vil udvide min sidefil, så den opfylder kravene til hvis jeg
>sætter 4 GB fysisk RAM i min maskine, hvor stor skal den så være?

Hvis du kører en 32-bit windows version kan du ikke udnytte mere end
ca 3 - 3½ GB fysisk ram idet bundkortresourcerne reserverer den
øverste del af adresserummet til eget brug.

Det betyder i praksis at du ikke skal smide mere end 3 GB i en maskine
med en 32 bit windows...

Du kan sæ'følig skifte til en 64-bit windows der snilt udnytter 4 GB
og mere til. Men der får du så andre problemer så som at finde 64-bit
drivere til din hardware...

>Jeg har på nuværende tidspunkt 1GB RAM i min maskine, og her står der, at
>størrelsen for sidefilen er på 768 MB, hvilket jeg mener er alt for lille
>eller hvad?

Det kommer dæleme an på hvad du bruger maskinen til...

Prøv at kigge på fanebladet 'Ydeevne' i 'Windows Jobliste'. Det er
specielt 'Allokeret hukommelse' der er interessant.

På min maskine ligger allokeret hukommelse almindeligvis omkring 750 -
1000 MB.

Det betyder i praksis at jeg kun bruger ca. halvdelen af mine fysiske
2 GB RAM og at det meste af min 3 GB sidefil ligger ubrugt hen...

Check 'allokeret hukommelse' inden du går i byen efter RAM - Det kan
tænkes at pengene er bedre brugt på fadøl

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-07-07 11:02

Anders Boholdt-Petersen wrote:

> Hvis jeg gerne vil udvide min sidefil, så den opfylder kravene til hvis jeg
> sætter 4 GB fysisk RAM i min maskine, hvor stor skal den så være?

Du skal ikke udvide den, du skal skrumpe den. 2MiB vil være rigeligt.

Jesper Poulsen

Fra : hcma

Dato : 14-07-07 12:19

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:46989737$1$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> eller hvad?
>
> På forhånd mange tak for eventuelle svar.

Det kommer helt an på hvad du bruger maskinen til:
http://www.hcma.dk/tips121to130.htm#no121
m v h
hcma/-

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-07 12:44

Anders Boholdt-Petersen wrote:
> Jeg har på nuværende tidspunkt 1GB RAM i min maskine, og her står
> der, at størrelsen for sidefilen er på 768 MB, hvilket jeg mener
> er alt for lille eller hvad?

Hvis størrelsen er fast og du ikke får Out Of Memory fejl, er sidefilen
tydeligvis stor nok til dit brug. Det betyder samtidig at du ikke vil
få noget ud af at gå over 2GB RAM.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 14-07-07 13:32

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis størrelsen er fast og du ikke får Out Of Memory fejl, er sidefilen
> tydeligvis stor nok til dit brug. Det betyder samtidig at du ikke vil
> få noget ud af at gå over 2GB RAM.

Jeg har netop haft lidt problemer med mine RAM (hvis det findes endnu, så
postede jeg et indlæg i gruppen omkring den 2. april 2007 omhandlende
emnet).

Min maskine har kørt problemfrit siden - og jeg har ikke gjort noget, men
kom så i tanke om sidefilen.

Derfor har jeg sat størrelsen noget op nu, og foreløbig kører min maskine
stadig OK.

Tak for alle de hurtige svar!

Fra : jørgen

Dato : 14-07-07 14:34

Toke Eskildsen wrote:

> Hvis størrelsen er fast og du ikke får Out Of Memory fejl, er sidefilen
> tydeligvis stor nok til dit brug. Det betyder samtidig at du ikke vil
> få noget ud af at gå over 2GB RAM.

Hvis han multitasker med flere tunge programmer, som samlet kommer op på
mere end 2GB, så er der vel en gevinst at hente.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-07-07 22:02

jørgen wrote:

> Hvis han multitasker med flere tunge programmer, som samlet kommer
> op på mere end 2GB, så er der vel en gevinst at hente.

Pointen var at de ikke kom op over 2GB: 1GB RAM + 768MB swap = 1768MB.

Men nu oplyser Anders så at han har sat størrelsen på swap op og så kan
det jo udmærket være at han kommer over de 2GB.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/